بلوبری

خواص دمنوش و میوه بلوبری BlueBerry

احتمالا تابحال از متخصصان تغذیه و تناسب اندام شنیده اید که میوه بلوبری Blueberry و یا دمنوش آن را یک منبع غذایی فوق العاده است. بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است که برای از بین بردن رادیکال های آزاد مضر مناسب است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
میوه تازه بلوبری منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است، اما این میوه اغلب گران است و اگر خارج از فصل باشد در دسترس نیست. با این حال، نوشیدن دمنوش بلوبری این امکان را به شما می دهد که از برخی خواص درمانی میوه تازه آن، بدون هزینه های بالا و یا مشکلات عدم دسترسی بهره ببرید. این دمنوش معمولا به عنوان یک دمنوش گیاهی برای لاغری شناخته می شود اما خواص مفید دیگری نیز دارد.

خواص دمنوش بلوبری
1- کاهش وزن
از مهمترین خواص این دمنوش کمک به کاهش وزن است. دمنوش این میوه حاوی کالری و قند کم و فیبر بالا است که باعث کم کردن اشتها، سیری و در نتیجه کاهش وزن می شود. دمنوش بلوبری قند خون را تنظیم می کند و میل و هوس خوردن شیرینی را کم می کند.
این میوه شیرین، مغذی و محبوب است. میزان کالری آن کم است بطور باور نکردنی برای سلامت شما خوب است. یک فنجان بلوبری تازه، حاوی 84 کالری، 0 گرم کلسترول، 1.1 گرم پروتئین، 0.49 گرم چربی، 21 گرم کربوهیدرات و 3.6 گرم فیبر غذایی ( 14درصد از نیاز روزانه ) است.

2- بهبود عملکرد مغز
بلوبری حاوی مقدار زیادی فنل و اسید گالیک است و به عنوان محافظ عوامل عصبی شناخته شده است. این میوه به دلیل داشتن اسید گالیک فراوان مغز را از انحطاط، استرس و عصبی شدن محافظت می کند. این میوه عملکرد شناختی را افزایش می دهد و مصرف دمنوش بلوبری و خود این میوه برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر مفید است. به جز این میوه تمشک، فندق، انبه، توت فرنگی، چای سبز و آلو نیز حاوی اسید گالیک هستند.

3- مبارزه با پیری
آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش این میوه از ایجاد آسیب توسط سموم و رادیکال های آزاد پیشگیری می کند و خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. بسیاری از تحقیقات، خواص ضد پیری بلوبری را ثابت کرده اند. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه التهاب و بیماری را در بدن نابود می کند.

4- کاهش خطر ابتلا به سرطان
بر خلاف استراتژی پرتو درمانی و شیمی درمانی مواد غذایی غنی از اسید گالیک مانند بلوبری می تواند بدون آسیب رساندن به سلول های سالم بدن به کاهش علائم سرطان کمک کند.دانشمندان اثرات ضد سرطانی اسید گالیک را بررسی کرده اند و مزیت ها و تاثیرات اسید گالیک را بر روی سلول های سرطان پستان منتشر نموده اند.

5- سلامت پوست
استفاده از عصاره بلوبری در محصولات مراقبت از پوست و همچنین دمنوش بلوبری به صورت خوراکی در سراسر جهان در حال افزایش است. این میوه به دلیل داشتن طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی هورمون ها را تنظیم می کند. دمنوش بلوبری یک درمان خانگی عالی برای از بین بردن جوش و آکنه می باشد. همچنین این میوه به دلیل داشتن رسوراترول، آسیب ناشی از اشعه خورشید را کاهش می دهد و از تیره شده پوست جلوگیری می کند.

طرز تهیه دمنوش
مواد لازم :

۸ فنجان آب
۱ فنجان بلوبری
1 عدد چای کیسه ای

طرز تهیه:
گام اول: برای تهیه دمنوش ابتدا باید آب را در قوری (قهوه جوش) بریزید و روی اجاق بگذارید، به محض جوشیدن قوری را از روی حرارت بردارید. توجه داشته باشید قبل از اینکه آب کاملا بجوشد آن را از روی حرارت بردارید تا عطر و طعم بلوبری کم نشود.

Image titled Make Blueberry Tea Step 1

گام دوم: چای کیسه ای را بسته به اینکه دوست دارید تا چه حد غلیظ باشد در قوری بگذارید (به مدت 8 تا 10 دقیقه کافی است زیرا بیش از این زمان خیلی تیره می شود). سپس در یک ظرف کوچک میوه را با چنگال له کنید و آب آن را نگه دارید.

Image titled Make Blueberry Tea Step 2

گام سوم: میوه  را در یک ظرف با چنگال له کنید و آب آن را در ظرف دیگری بریزید.

Image titled Make Blueberry Tea Step 3

گام چهارم: حالا بلوبریها را داخل توپ چای درب دار بریزید و به صورت مورب داخل قوری بگذارید به مدت ۸ الی ۱۰ دقیقه بماند و سپس تفاله بلوبری را بعد از مدت ذکر شده بیرون بریزید.

Image titled Make Blueberry Tea Step 4

گام پنجم: حال آب میوه که قبلا گرفته اید را داخل قوری بریزید.

Image titled Make Blueberry Tea Step 5

دمنوش شما آماده است، در صورت تمایل می توانید دمنوش را با شکر (به مقدار کم) شیرین کنید.

Image titled Make Blueberry Tea Step 6

منبع :

خبرپو

مجله اینترنتی ستاره

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید