مشروبات الکلی و مضرات آنها در دوره ی رژیم و کاهش وزن

مشروبات الکلی و مضرات آنها در دوره ی رژیم و کاهش وزن

الکل زمانی تولید می‌شود که مخمر، قندهای به‌خصوصی را متابولیزه می‌کند. آیا تمام مشروبات الکلی یک‌جور هستند؟ الکل‌ها متفاوت و از لحاظ کالری با هم فرق می‌کنند و منبع قندی که الکل از آن تولید می‌شود مشخص‌کننده نوع الکل و مقدار کالری آن می‌باشد.چرا مصرف الکل باعث می‌شود کاهش وزن سخت‌تر شود؟

نوشیدنی‌هایی که دارای الکل یا همان اتانول می‌باشند را مشروب الکلی می‌نامند. استفاده از مشروب های الکلی در طول دوره‌رژیم کاهش‌وزن ممنوع می‌باشد. تیم مجیک بادی توجه شما را به نکاتی ضروری در مورد الکل جلب می‌کند:

  • یک گرم قند 4 کالری دارد، یک گرم الکل 7 کالری و یک گرم روغن 9 کالری، این نشان‌دهنده میزان بالای کالری این ماده می‌باشد که حتی از قند هم بیشتر است و فقط کمی کمتر از روغن که عملا نمی‌تواند جایی در رژیم غذایی این دوره داشته باشد.
  • مشروب های الکلی مانع تجزیه چربی در بدن می‌شود.
  • از هنگامی که مشروبات الکلی وارد دهان می‌شود، مضرات خود را ایجاد می‌کند؛ ابتدا به‌روی مخاط دهان و مری و سپس مخاط معده و روده اثر تخریبی گذاشته به‌طوری که عملکرد این اعضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا جائی که عمل هضم و جذب غذا را می‌کاهد.
  • مصرف مشروبات الکلی، احتمال بروز فرد به سرطان دهان، حلق، مری، معده، ریه، کبد و روده را بشدت افزایش می‌دهد. کبد در واکنش به مصرف الکل و برای تجزیه‌ی آن متحمل فشار و کار زیاد می‌شود و برخی از وظایف مهم خود را انجام نمی‌دهد مثلا واکنش‌های چربی‌سوزی و عضله‌سازی صورت نمی‌گیرد و به همین جهت چربی و کلسترول خون و چربی ذخیره‌ای در کبد افزایش می‌یابد و میزان مرگ و میر سلول‌های کبدی بیشتر می‌شود، به همین جهت آنزیم‌های کبدی بالا می‌رود و کبد چرب می‌شود.

 

 

  • هنگامی که کبد سعی می‌کند تا الکل را متابولیته کند، ویتامین‌های D، B1، B6 ویتامین A و اسید فولیک را مصرف می‌کند و فرد دچار کمبود این ویتامین‌ها می‌شود، از طرفی الکل موجب شل‌شدن اندامک‌های کلیه و دفع زیاد آب می‌گردد، ادرار زیاد پس از نوشیدن الکل، موجب شده که برخی به غلط تصور کنند که الکل باعث به کار انداختن کلیه و تقویت آن می‌شود! به دلیل ادرار زیاد، بدن و عضلات دچار کم‌آبی می‌شوند، ضمن اینکه ویتامین‌ها و املاح بسیاری همچون ویتامین سی، کلسیم، پتاسیم، زینک، منیزیم و… از بدن خارج می‌گردد. مصرف الکل موجب اختلال در سیستم عصبی، نوعی بی‌خیالی و عدم پاسخگوئی مناسب به تحریکات خارجی می‌شود. الکل تاثیر بعضی داروها را نیز کم می‌کند و با برخی داروها تداخل دارد و در مواردی حتی موجب مرگ می‌شود. 80% الکل در روده کوچک جذب می‌گردد و واکنش بانوان به مصرف الکل بیشتر از آقایان می‌باشد.
  • با نوشیدن الکل، قند خون افزایش می‌یابد و عکس‌العمل بدن، ترشح انسولین است. انسولین با اثر بر سلول‌های کبد، باعث می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از خون و ذخیره‌ی آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه‌ای به‌عنوان یک منبع سوخت، انرژی دریافتی بدن را افزایش دهد. همچنین با اثر بر بافت‌های چربی، استفاده از چربی به عنوان منبع‌ سوخت را متوقف می‌کند. در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند. بعد از گذشت 2 الی 4 ساعت بعد از ترشح انسولین، قند خون بشدت افت می‌کند که موجب احساس گرسنگی شدید در فرد می‌شود و خوردن غذا این شرایط را بدتر نیز می‌کند.
  • اگر میزان الکل خون از % 0.45 فراتر رود، آزادسازی قند توسط کبد متوقف می‌شود و ساعت‌ها، بعد از عادی شدن میزان آن نیز، این روند ادامه دارد.
  • عموما نوشیدن مشروبات الکلی به همراه نوشابه‌های قندی، آبمیوه‌های صنعتی یا ساختن کوکتل‌های طعم‌دار می‌باشد که این ترکیبات میزان کالری وحشتناکی دارند و اگر به همراه خوردنی‌های نمکی همچون چیپس و پفک و خیارشور… استفاده شود موجب تشنگی و گرفتار شدن در دور تسلسل می‌شود.
[تعداد: 1   میانگین:  1/5]
به اشتراک بگذارید