فصل پاییز

مزاج فصل پاییز و توصیه های تغذیه ای مناسب برای سلامتی در این فصل

سلامتی شما در پاییز

از نیمه ی دوم سال فصل پاییز و زمستان ، که هوای رو به سرد شدن میرود ، جز هوای اطرافمان ، مزاج جسمی ، روحی و خلقی ما نیز تغییر میکند .

به گفته پژوهشگران و متخصصان اگر بتوانیم بر اساس مزاج فصول متفاوت برنامه های غذایی خود را تغییر بدهیم ، سلامتی ما افزایش و احتمال دچار شدن به بیماری ها کاهش میابد و میتوانیم از همه ی فصول ، چه سرد و چه گرم خاطراتی زیبا با سلامتی و تندرستی داشته باشیم.

 

مزاج و طبع فصل پاییز :

پاییز طبعی سرد و خشک دارد ( همچنین ؛ بهار گرم و تر / تابستان گرم و خشک / زمستان سرد و تر )
با در نظر گرفتن این برای تعدیل باید مزاج مخالف این فصل یعنی مواد غذایی که رطوبت افزا هستند با طبع گرم را در برنامه غذایی خود قرار دهیم .

مفیدترین میوه ی این فصل انار است!

انار در پاکسازی معده و تصفیه خون نقش به سزایی دارد و باعث عملکرد مطلوب اعضای اصلی بدن مانند مغز ، قلب و کبد میشود. این میوه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در پیشگیری از سرطان ها نیز نقش مفیدی دارند !! البته لازم به ذکر است بهتر است از خود این میوه استفاده کنید نه آب انار چرا که در دانه ی این میوه فیبر و میلن وجود دارد که هضم آن را نسبت به آب انار افزایش میدهد .

 

تغذیه مناسب در فصل پاییز :

در اوایل پاییز بهتر است بیشتر از این مواد غذایی استفاده کنید:

  • خوراکی های فیبری
  • شیرینی هایی که در آن ها مغز آجیل یا کشمش ، مویز ، شیره خرما و عسل باشد
  • گوشت هایی با طبع معتدل از جمله گوشت گوسفند ، بز و مرغ
  • به علاوه ، مصرف میوه های رطوبت افزای این فصل مانند انار ، بِه ، سیب و گلابی به خصوص نیم ساعت بعد از وعده ی غذای اصلی توصیه میشود .
  • از نوشیدنی ها و دمنوش های مفید در پاییز میتوان به چای کم رنگ سبز ، دم کرده ی گل گاو زبان ، دمنوش آویشن و بابونه اشاره کرد .

همچنین از زیاده روی در مواد غذایی زیر اجتناب کنید:

  •  خوردن گوشت گاو
  • زیاده روی در انواع کباب ها
  • گوشت های سرخ کرده
  • از زیاده روی ادویه های تند و تیز نیز پرهیز کنید
  • همچنین سعی کنید در این فصل از نوشیدن آب سرد پرهیز کنید و هرروز صبح را با جرعه ای آب گرم شروع کنید .
  • از استفاده ی سبزی هایی با طبیعت بسیار سرد مانند کرفس اجتناب کنید !

 

فصل پاییز
میوه های پاییزی

و اما تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل پاییز !

به دلیل شیوع بیماری های عفونی در این فصل راه هایی برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هستند که بسیار پیشنهاد میشوند :

۱) مصرف قارچ:

قارچ سرشار از بتاگلوکان ( نوعی پلی ساکارید ) است که سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت ها فعال نگه میدارد . این مواد گلبول های سفید خون را تقویت میکنند که این سلول های مهم ترین نقش دفاعی و ایمنی را در بدن ایفا میکنند .
قارچ همچنین سرشار از روی و استرول ها است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی دارد .

۲) خوردن غذاهای دریایی:

مصرف غذاهای دریایی مانند میگو و ماهی پروتئین های لازم برای تولید گلبول های سفید را فراهم میکنند ، به علاوه به دلیل داشتن روی، برای کوتاه شدن طول دوره آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار مفید هستند .

۳) سوپ مرغ:

یکی از بهترین غذاهایی که به هنگام سرماخوردگی به شما کمک میکند سوپ ( سوپ مرغ ) است ! طبق مطالعات انجام شده سوپ مرغ حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام کارنوزین است که موجب تقویت سیستم ایمنی و بهبود سرماخوردگی میشود .

 

۴) مصرف سیر:

سیر یک آنتی بیوتیک طبیعی است هم چنین ضد باکتری ، ضد ویروس و ضد قارچ هم هست ! خاصیت آنتی اکسیدانی سیر برای مبارزه با عفونت ها بسیار مفید است .

 

۵) مصرف اسفناج:

این گیاه درجه ی ایمنی بدن را بسیار بالا میبرد و در زیبایی و سلامت پوست و مو نیز موثر است . همچنین سرشار از ویتامین های آ و ث و ماده B2 است . ویتامین B2 در ترمیم و بازسازی بافت های پوست نقش موثر و به سزایی دارد .

همچنین توصیه میشود در این فصل:

ورزش متعادل داشته باشید زیرا رطوبت اضافه ی بدن را دفع کرده و کاهش این رطوبت میتواند در پیشگیری بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی و سینوزیت تاثیر زیادی بگذارد چرا که هرچه رطوبت بدن در این فصل بیشتر باشد شرایط بهتری برای بروز این مشکلات ایجاد میشود پس ورزش متعادل را فراموش نکنید !!

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود ، لطفا به ما امتیاز بدهید ∇

[تعداد: 2   میانگین:  4/5]
به اشتراک بگذارید