چربی سوزی و علت ناگهانی متوقف شدن روند چربی سوزی

چربی سوزی و علت ناگهانی متوقف شدن روند چربی سوزی

چربی سوزی و علت ناگهانی متوقف شدن روند چربی سوزی

بسیاری از افرادی که مایل به چربی سوزی و یا کاهش وزن هستند و رژیم لاغری گرفته اند با این معظل مواجه شده اند . توقف روند چربی سوزی قانونی طبیعی است که بعد از مدتی بر رژیمهای لاغری سایه میافکند و موجبات نارضایتی است .در زیر به تحلیل این مسئله میپردازم تا سعی شود با استفاده از اطلاعات داده شده، روند چربی سوزی را به حداکثر رساند.

بهترین زمان تمرین :

بهترین زمان تمرین ، زمانی است که قادر باشیم در حالیکه خسته نیستیم ورزش کنیم ، جوانان و نوجوانانی که وقت بیشتری نسبت به افراد میانسال دارند میتوانند قبل ظهر ساعت 11 ورزش کنند ولی اگر بخواهند چربی سوزی بیشتری کنند ، صبح زود موثرتر است . زمانی  که 12 ساعت قبل شروع ورزش مواد قندی کمتری استفاده شده باشد برای چربی سوزی خوب است و تمرین صبح زود ، همین خاصیت را به خوبی دارد. در این وضعیت، ذخایر گلیکوژن عضلات کمی کم شده و قند خون تعدیل شده است و شرایط چربی سوزی را برای بدن بهتر میکند البته شرط چربی سوزی ، شدتی از تمرین  که ضربان قلب را 70 تا 75 درصد از حداکثر میزان ضربان قلب فرد در زمانی بیش از 20 دقیقه است ایجاد میکند، نکته مهم دیگر اینست که ورزشکار پس از بیداری از خواب شبانه ،حتما باید یک ساعت زمان سپری کند تا  بتواند با فعالیت هوازی، به قلب خود فشار 70 درصد وارد کند (زیرا بدن تا یکساعت بعد از خواب شبانه ، حالت خاموش و سرد دارد) ، بیاد دارم در اردوی تیم ملی (سال 1385) به برخی از اعضای تیم ملی پیشنهاد تمرین هوازی اخر شب را دادم که خیلی موثر بود و دلیل این شیوه تمرینی اینست که بعد از این تمرینات تا ساعتها متابولیسم بدن همچنان به حالت فعال باقی میماند . یک روش موثر برای انجام تمرینات چربی سوزی ، تمرین هوازی بعد از تمرینات با وزنه و دستگاه است (زیرا قند خون و عضلات کم میشود و ضربان قلب به راحتی بالا میرود )

مواد غذائی  برای چربی سوزی :

مصرف برنج قهوه ای . استفاده ازکمی روغن کنجد برای پخت و پز غذاها . ماست پروبیوتیک. زیتون . توت فرنگی. چای سبز . قهوه تلخ . شکلات تلخ. دارچین . زنجبیل . پوست سیب درختی. آویشن. گیلاس . زیره سبز ، خیار . مواد غذائی شامل کلسیم و ویتامین سی ، ماهی، گردو و عسل مرغوب ، به مقدار مناسب

و مواد غذائی نامناسب برای چربی سوزی :

پنیر و خامه و لبنیات پر چرب . سس . بستنی . شیرینی . مالشعیر و نوشیدنیهای الکل دار . غذاهای سرخ شده و کلا هر ماده غذائی کالری داری که افراطی مصرف شود .

عده ای از محققان بر این باورند که ملکولهای کلسیم در سلولهای چربی یافت میشود و هر چه میزان  کلسیم آن بیشتر باشد روند استفاده از منابع چربی برای تولید انرژی بیشتر میشود .

رژیم های چربی سوزی از دو جهت تقسیم بندی میشوند : 1- کاهش بافت چربی و با در نظر گرفتن وزن آن (بیشتر برای افراد با عدد اندومورفی بالا صدق میکند که قصد کاهش وزن هم دارند ) 2- کاهش بافت چربی بدون در نظر گرفتن وزن آن (هدف اغلب ورزشکاران است که ظاهر زیبا در مناطق میان تنه مد نظرشان است و به تغییرات وزنی کاری ندارند) در این مورد دو نوع افراد به مربیان مراجعه میکنند : الف- افرادیکه برای یک روز مشخص ( مسابقه ) میخواهند آماده باشند .ب-افرادیکه میخواهند همیشه ظاهر مناسب داشته باشند . در مورد الف ، مربیان موظفند شاگردان خود را با هر روشی سر موعد مقرر آماده مسابقه کنند و اگر روشها شدید باشد و عدد اندومورفی ورزشکار بالا باشد بدن خیلی زود آبدار و رو به افزایش چربی میکند ولی در مورد بند ب، مربی از روشهای ساده و قابل اجرا و کم هزینه باید برای شاگردان استفاده کند تا ورزشکاران بتوانند پس از چربی سوزی با اجرای سیستمهای ساده ، آماده گی خود را برای مدت طولانی حفظ کنند.

میزان عادت چربی سوزی افراد :

هر چه سن بالاتر برود چربی سوزی مشکلتر و بدن به روشهای چربی سوزی زودتر عادت و استپ میکند . بانوان بیشتر از آقایان به سیستمهای چربی سوزی عادت (آدابته) میکنند . افراد با عدد اندومورفی بالا به سیستمهای چربی سوزی زودتر آداپته میشوند .

دلایل توقف در چربی سوزی و کاهش وزن:

وجود یک یا چند مورد از موارد زیر موجب توقف چربی سوزی میشود : 1- نوشیدن آب میوه و مصرف میوه زیاد (به خیال اینکه میوه چربی ندارد و قندش از نوع طبیعی است) 2- عادت بدن به شدت و زمان تمرینات ورزشی 3- عادت به سبک رژیم غذائی 4-در صورتیکه با وزنه یا دستگاه کار میکنید ، موجب رشد و در نتیجه سنگین شدن عضلات میشوید  5-عدم توجه به مصرف نمک 6- مصرف آب کمتر از حد مجاز 7- کاهش خودکارمتابولیسم مثلا فرد زمان بیشتری میخوابد یا بیشتر مینشیند و کمتر راه میرود و با انرژی کمتری صحبت میکند و .. 8-عدم توازن هورمونها و برخی مواد در بدن : مثلا کاهش ترشح هورمونهای تیروئیدی و سرتونین یا افزایش هورمونهای استرس مثل کورتیزول و یا اختلال هورمونی که بیشتر در بانوان دیده میشود ، کم خونی و فقر آهن 9-مصرف داروهای تنظیم کننده هورمونی در زنان 10- خواب در ساعات نادرست (اشاره به افرادیکه تا دیر وقت بیدار هستند و تا ظهر خواب  11- کاهش حجم و توانائی عضلات و در نتیجه انجام تمرینات بی رمق و سبک 12- عدم هدفی مناسب (مثلا فردی بخواهد 15 کیلو وزن در یک ماه کم کند!!!!!!!!) همانطور که میدانید استاندارد کاهش وزن : نیم تا یک کیلو در هفته است که در هفته های ابتدائی بدلیل کاهش آب و ذخایر قندی ، کاهش وزن ممکن است بیش از چند کیلو باشد ولی این روند کاهش فقط مربوط به یکی دو هفته اول رژیم است .

اما چربی سوزی از کجا آغاز میشود ؟

در همین سایت در بخش علمی تحت عنوان مسیر ژنتیک چربی سوزی و جربی سازی اشاره شده .

سیستمهای چربی سوزی : 1- از  طریق رژیم غذائی 2- ورزش 3- استفاده از مکمل ها و .. 4- رژیم و تمرین 5- رژیم و مکمل 6- تمرین و مکمل 7-رژیم و تمرین و مکمل

راههای مبارزه با توقف روند چربی سوزی : بعد از اطمینان از موارد 12 گانه بالا ، باید بدن را از نظر غذائی گیج کرد . جباری برای گیج کردن بدن توصیه میکند تا : بعد از چند روز رژیم ، یک وعده غذای دلخواه خود را با حجم مناسب میل کنید یا مواد غذائی متنوع را در محیطی غیر از منزل میل کنید یا مصرف مواد پروتئینی را یکبار در هفته بیشتر کنید و در یک وعده مجزا میل کنید یا کالری یک وعده از غذای خود را با چند نوع سبزیجات تعویض کنید (گوجه ، خیار ، کلم ، هویج و ..) یا مواد کربوهیدارتی خود را بیشتر صبح و ظهر استفاده نمائید .

ورزش : هفته به هفته زمان تمرینات هوازی خود را افزایش دهید و برای تنوع یک جلسه از تمرین هفتگی خود را با یک ورزش هوازی یا نیمه هوازی عوض کنید (شنا – دوچرخه سواری – اسکی – بازی با ایکس باکس)

مکمل : مقدار و یا تنوع مصرف مکملهای چربی سوز را زیر نظر پزشک افزایش دهید ( مصرف مکملهای کافئینی را هیچگاه زیاد نکنید زیرا بدن به مصرف آن معتاد میشود و هرگاه آنرا مصرف نکنید مشکلات روحی و .. ایجاد میشود که خود میتواند موجب چربی سازی شود !!!!!! )

تمام تغییرات بالا را میتوان بشکل تنها و یا ترکیبی اجرا نمود .

فراموش نکنید که اگر عادات غذایی‌تان را بهبود بخشیده‌اید و یا سطح فعالیت بدنی‌تان را افزایش داده‌اید در حقیقت سلامت خود را تضمین کرده‌اید حتی اگر وزنی هم کم نکرده باشید. افراد چاقی که حتی ۱۰ درصد وزنشان را کم می‌کنند ریسک بیماریهای مزمن مرتبط با چاقی را به میزان زیادی کاهش می‌دهند. بنابراین اگر در غلبه بر ایست وزنی‌ موفق نشدید با برگشت به عادات غلط گذشته خود باعث برگشت وزن کم کرده‌تان نشوید.

 

[تعداد: 3   میانگین:  4.7/5]
به اشتراک بگذارید