شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی یا Sweeteners و لیستی از بهترین آنها

 Sweeteners چیست؟

Sweeteners یاهمان شیرین کننده های مصنوعی مواد کم کالری یا فاقد کالری هستند که به جای شکر برای شیرین کردن چای، قهوه و غذاها و نوشیدنی های دیگر مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین در تهیه ی دسرها ، غذاهای فراوری شده ، آدامس ها و خمیر دندان ها نیز مورده استفاده قرار میگیرد. زیاده‌روی در مصرف شکر معمولی و افزایش وزن ناشی از آن، عاملی شد تا تولید و استفاده از این گونه شیرین کننده‌ها در صنعت غذا آغاز شود‌.
Sweeteners نسبت به شیرین کننده های طبیعی بسیار قوی هستند بنابراین به میزان کمتری از آنها برای ایجاد همان میزان طعم شیرین استفاده میکنند.

شیرین کننده های مصنوعی
نوعی از شیرین کننده های مصنوعی

لیستی ازشیرین کننده های مطمئن که تائید کشورهای بریتانیا و آمریکا است:

Acesulfame k
Aspartame
Saccharin
Sorbitol
Sucralose
Stevia
Xylitol

آیا شیرین کننده های مصنوعی سالم هستند؟

این شیرین کننده ها را پژوهشکده های سرطان انگلستان و موسسه ملی سرطان آمریکا اعلام کرده است که هرگز مصرف آن ها باعث سرطان نخواهد شد.
تحقیقات ویژه و درحال بررسی نشان میدهد که این شیرن کننده ها خطری ندارد و کلیه این مواد زیر نظر دقیق و ایمن ازطرف سازمان ایمنی مواد غذایی
اروپا EFSA است.

شیرین کننده های مصنوعی
Sweeteners

 آیا مصرف شیرین کننده های مصنوعی خطری برای بدن دارند؟

تولیدکننده گان مواد غذایی ادعا میکنند که این شیرین کننده ها از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده میزان قندخون را کنترل میکند و باعث کاهش کالری میشود.
متخصصان تغذیه مصرف Sweeteners ها را بی خطر دانسته و آن را جایگزین مناسب برای افراد دیابتی میدادند.
طعم و مزه Sweeteners مانند شکر است و تفاوت عمده آن پس ازمصرف این است که قندخون را افزایش نمیدهد.
برخی مطالعات نشان داده که مصرف آن باعث تحریک اشتها میشود و بعد ازمصرف احتمال افزایش وزن به علت این تحریک میشود و برخی مطالعات وشواهد این مطلب راتایید نمیکند. اما ((شواهد بسیار کمی موجود است که میگوید مصرف طولانی مدت انها باعث تحریک اشتها میشود))

مطالب برگرفته از سایت:

www.nhs.uk

اگر این مقاله برای شما مفید بود ، لطفا به ما امتیاز بدهید

[تعداد: 7   میانگین:  3.6/5]
به اشتراک بگذارید