رژیم 1800 کالری برای کاهش وزن و تناسب اندام موثر است؟

رژیم 1800 کالری برای کاهش وزن و تناسب اندام موثر است؟

رژیم 1800 کالری برای کاهش وزن

بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که کالری شماری برای شناخت تغییرات وزن بدن نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. پیشنهاد آن ها رژیم 1800 کالری است .انها سعی میکنند کالری مجموعه ای از غذا ها را محاسبه کنند و بعنوان رژیم 1800 کالری از انها در برنامه غذایی روزانه استفاده کنند ،عده ای از دانشمندان میگویند اگر فعالیت روزانه خود را مورد سنجش قرار دهیم ، حدودا به مقداری مشخص از مصرف کالری میرسیم، بعنوان مثال، هفت ساعت خواب شب، دو ساعت نشستن و غذاخوردن، سه ساعت نشستن و تلوزیون نگاه کردن، دو ساعت نشسته و مطالعه کردن، دو ساعت ورزش ملایم، یک ساعت خواب بعد از ظهر ، یک ساعت پیاده روی، شش ساعت کار به حالت نشسته و در مجموع 24 ساعت، مثلا 2300 کالری سوخته و مصرف میشود، اگر رژیم 1800 کالری رعایت شود، روزانه 500 کالری به بدن کمتر انرژی رسیده و در نتیجه بدن برای جبران این میزان کالری، مجبور به استفاده از ذخایر چربی خود است.
از انجاییکه هر گرم چربی، 9 کالری تولید میکند، بنابراین روزانه باید حدود 55 گرم چربی از بدن  کسر شود، طبق محاسبات ریاضی، این کاهش وزن برای یک هفته، معادل 385 گرم ، برای هر ماه، معادل یک کیلو و نیم، و برای یکسال، 18 کیلو میباشد،  ولی، بدن برای مقاومت با این تغییر، تلاشهای گسترده ای میکند، تا شما را نسبت به رژیم 1800 کالری سازگار کند، تداخل در تولید ناقلهای عصبی مثل سرتونین و دوپامین، تاثیرات متفاوت برخی هورمونها و میزان ترشح انها، سن، جنس، ژنتیک، و رفتار فرد به همراه کم شدن دما، کاهش حس شادابی و انرژی پایین فرد، عمیق شدن خواب، صرفه جویی در میزان شادابی در ساعات بیداری، بی حالی، حریص شدن به غذاها و طولانی بودن رژیم، موجب عدم موفقیت میشود، در زیر به دو نمونه رژیم 1800 کالری میپردازیم.
صبحانه، سفیده ابپز تخم مرغ، سه عدد. شیر 1/5 % یک لیوان، توت خشک 20 گرم./ میان وعده صبح، خیار 100 گرم، سیب درختی متوسط، یک عدد، انجیر خشک 25 گرم،/  ناهار، یک پیش دستی برنج بدون روغن، سالاد بدون سس به حجم یک لیوان، 200 گرم جوجه کباب/  عصرانه، سفیده ابپز، سه عدد. لیمو تازه یک عدد، سیب زمینی ابپز یک عدد متوسط، دم کرده دارچین و چای سبز، یک لیوان /شام، 50گرم عدسی پخته شده ، نان جو 50گرم، سبزی خوردن به حجم یک لیوان، گوجه فرنگی متوسط یک عدد،/ وقت خواب شب، پسته خام 30 گرم، خیار متوسط، یک عدد. و رژیم 1800 کالری بعدی ما، شامل:  صبحانه، نان سنگک 50 گرم، پنیر 25 گرم، چای سبز با کمی عسل، گردو، دو عدد / میان وعده صبح، لواشک ملس، 30 گرم، عرق نعناع یک استکان، اب کرفس یک لیوان / ناهار، نان جو 50 گرم، 50 گرم عدسی ابپز، سالاد بدون سس به حجم یک لیوان / عصرانه اول، شیر 1/5% یک لیوان، عسل یک قاشق غذاخوری، بیسکویت ساده 30 گرم / عصرانه دوم، سیب درختی یک عدد متوسط، موز یک عدد، سفیده ابپز 2 عدد / شام ، گوشت ماهی بخار پز ، 200 گرم، سیب زمینی ابپز کوچک، یک عدد، گوجه و خیار متوسط با کمی اب نارنج یا لیمو ترش / وقت خواب شب، موز نصف عدد، سفیده ابپز دو عدد.
با توجه به اینکه در بافت چربی بدن، حجمی اب نیز احاطه شده، ممکن است در اوایل رژیم، کاهش وزن بیش از مقدار محاسبه شده باشد که این روند کاهش در ماهای بعدی بشدت کاهش میابد. کارشناسان معتقدند کمبود 500 کالری دریافتی انرژی در روز، به هیچ عنوان برای فرد اشکال ایجاد نمیکند انها بر این باورند هر چه فعالیت روزانه بیشتر (البته علمی و با توجه به ظرفیتهای فرد و زمان ریکاوری و …) باشد و کالری دریافتی از منابع صحیح و با کسر 500 کالری باشد، بدن به ان دیرتر سازگار میشود یعنی روند چربی سوزی ادامه میابد. ولی در علم بدنسازی، اینکه چه مواد غذایی را در چه موقع از شبانه روز میل کنیم، و تناسب مواد مغذی در بدن به چه اندازه باشد، بیش از کالری شماری اهمیت دارد مربیان بدنسازی نیز با رژیمهای متفاوت با کارشناسان تغذیه، در امر چربی سوزی و عضله سازی ، گامهایی برداشته اند و برای تجویزهای خود، دلایل قابل قبولی وصف کرده اند، مثلا میگویند مصرف گلوکز در پایان تمرینی سخت، موجب ریکاوری عضله و در نتیجه قدرت انجام تمرین با کیفیت بهتر در روز بعدی میشود بطوریکه داشتن قدرت و توانایی و شادابی برای انجام تمرینی بهتر ، بسیار حائز اهمیت است تا اینکه ورزشکار بعد تمرینی سخت، گلیکوژن عضلاتش را تامین نکند و در جلسه بعدی ، تمرینی سبک و ضعیف انجام دهد، بنظر شما کدام سیستم موثرتر است؟
مربیان میگویند، میزان گلوکزی که بعد تمرین مصرف میکنیم به سبب ذخیره شدن در کبد و عضلات ، جزو کالری مصرفی نیستند !!!!!!!! در جایی دیگر ، انها بر این باورند که اگر تمرینات چربی سوزی انجام شود و مقدار پروتیین مصرفی زیاد باشد حتی هم تراز با کالری مصرفی، باز هم عمل چربی سوزی اتفاق می افتد.!!!!!! و یا اعلام میدارند که مصرف کربوهیدراتها از ساعت 18 قطع یا کنترل شود، و با این روشها پیش میروند، فرزین جباری در این خصوص، مربیان بدنساز را تائید میکند البته معتقد است برخی از اصول کارشناسان را حتما باید در نظر گرفت، مثلا اینکه مصرف بیش از اندازه پروتیین ، مشکل ساز است، ایشان در ادامه نظرات خود میگوید سیکل چربی سوزی را باید در مدتی معلوم انجام داد و این سیکل، باید از میکرو سیکلهایی با استراتژی متفاوت  تشکیل شود تا بدن فرصت سازگاری پیدا نکند، باید در مراحلی با زمان محدود، فرد را برای خوردن هر چه که دوست دارد ازاد گذاشت، و یا نوع تمرینش را تغییر داد و .. جباری در خاتمه افزود،افراد با تیپهای بدنی متفاوت ، برای کاهش و  افزایش وزن نمیتوانند بشکل صددرصد از این قواعد پیروی کنند
[تعداد: 2   میانگین:  5/5]
به اشتراک بگذارید