سندروم کلاین لوین ( نشانگان کلاین ) یا سندروم زیبای خفته چیست؟ و چه درمانی دارد؟

سندروم کلاین لوین :

سندروم کلاین لوین ( نشانگان کلاین ) که با نام سندروم زیبای خفته شناخته می‌شود یک بیماری اختلال خواب نادر است که در آن شخص احساس خستگی بسیار زیادی کرده و به خواب زیادی احتیاج دارد. در بیشتر موارد بیمار بین ۱۵ تا ۲۱ ساعت در روز را می‌خوابد. این بیماری بسیار نادر است و نرخ ابتلای آن یک در میلیون است.

 

 سندروم زیبای خفته دقیقا چیست ؟

سندرم کلاین لوین یکی از اختلالات شایع و عصبی نادر و پیچیده است که به دلایل ناشناخته ای اتفاق می افتد. کلاین لوین یک نوع بیماری است که شخص را بصورت دوره ای بسیار خواب آلود می کند که به طوری که گاهی ممکن است شخص بیست ساعت در طول شبانه روز بخوابد. در اثر ابتلای فرد به این بیماری تغییراتی در خلق و خو وی رخ داده و سطح هشیاری و ادراک وی از محیط اطراف کاسته می شود. این سندرم در درجه اول در نوجوانان و در درجه دوم در کودکان یا بزرگسالان اتفاق می افتد. این سندرم یک بیماری نادر است که از بین هر یک میلیون شخص یک نفر را مبتلا می کند.

گاهی اوقات در رسانه ها سندروم کلاین لوین را به عنوان سندروم زیبای خفته معرفی می کنند.

در بیماران سندروم کلاین لوین (K LS)، علاوه بر خواب بیش از حد تمام رفتار و کردار تغییر می کند و به صورت خیالاتی یا کودکانه ظاهر میشود.

 

علائم سندرم کلاین لوین :

نشانه های کلاین لوین در دوره های یک هفته تا یک ماه ظاهر می شود. بعد از این دوره ها بیمار به حالت طبیعی برگشته و از هیچ نوع عوارضی رنج نمی برد. این دوره ها معمولا چند بار در سال اتفاق می افتد و در طول دوره بیمار از علائمی به شرح ذیل رنج می برد:

1- خواب آلودگی مفرط و خواب زیاد، بطوریکه بیمار روزانه از 15 تا 21 ساعت در روز می خوابد. بقیه ساعت ها را بیمار برای غذا خوردن و رفتن به دستشویی و انجام سایر کارهای ضروری از خواب بر می خیزد. بیمار هنگام ابتلا به این دوره بیماری، توان رفتن به سرکار یا مدرسه یا کارهایی که مستلزم هشیاری هستند را نخواهد داشت.

 

2-افزایش اشتها و زیاده روی در تناول غذا. معمولا بیمار در هنگام ابتلا به این بیماری غذاهایی را مصرف می کند که قبلا آنها را تناول نمی کرده است و این عارضه در نصف بیماران مشترک است.

 

3- افزایش میل جنسی. این عارضه شدت کمتری نسبت به موارد مذکور دارد که معمولا این عارضه در مردان بیشتر دیده می شود.

 

4- استرس و نگرانی و احساس ناراحتی هنگام بیداری بیمار. همچنین ممکن است بیمار دچار وسواس فکر یا هذیان یا سایر اختلالات روانی شود که به شدت موجب ناراحتی بیمار می شود.

 

5- همانگونه که ذکر شد این بیماری دوره ای بوده و علائم آن برای مدتی ظاهرمی شود و پس از گذشت چند هفته یا یک ماه از بین می رود. معمولا علائم این بیماری با افزایش سن نیز از بین می رود.

 

 

سندروم کلاین لوین بیشتر در چه سنینی رخ میدهد؟

سندروم کلاین لوین عمدتا در نوجوانان رخ می دهد اما می تواند در بزرگسالان و کودکان نیز انتفاق بیفتد.

هر دوره چند روز یا هفته ها یا ماه ها طول می کشد و در این مدت تمام فعالیت های روزمره طبیعی متوقف می شود.

افراد مبتلا به سندروم کلاین لوین قادر به مراقبت از خود نیستند و نمی توانند به کار و مدرسه خود بپردازند.

همه کسانی که تحت تاثیر سندروم زیبای خفته قرار گرفته اند همه علائم ذکر شده در بالا را نشان نمی دهند.

افراد تحت تاثیر واقع شده ممکن است برای یک دوره ، هفته ها و ماه ها و یا حتی سالها هیچ یک از علائم را تجربه نکنند و سپس این نشانه ها با کمی هشدار دوباره ظاهر می شوند.

در بین دوره ها افرادی که با سندروم کلاین لوین تشخیص داده می شوند، در سلامت کامل هستند و هیچ شواهدی از اختلال عملکرد رفتاری و فیزیکی ندارند.

با این حال آنها هر روز با این واقعیت ترسناک کار می کنند که هر لحظه ممکن است دوباره بیمار شوند.

دوره های سندروم کلاین لوین، ممکن است یک دهه و یا بیشتر با تاثیرات ویرانگر بر زندگی و خانواده نوجوانان ادامه یابد.

 

دلیل ابتلا به سندرم کلاین لوین:

دلیل اصلی ابتلا به سندرم کلاین لوین تا کنون ناشناخته مانده است، بطوریکه عکس ساده از سر و سی تی اسکن و ام آر آی مغز و نخاع بیمار کاملا طبیعی بوده و هیچ مشکلی را نشان نمی دهد. اما با استفاده از بررسی ها و پژوهش های نوین کمبود جریان خود در ناحیه تالاموس و اطراف آن در سی تی فوتونیک مشاهده شده است. همچنین در سال 2014 بررسی های دقیق نشان داده که این بیماری مربوط به مشکلات متابولیسم در ناحیه مغز می باشد. بنا به برخی نظریه ها این بیماری ژنتیکی بوده و مربوط به عوامل وراثتی می شود.

 

درمان بیماری نشانگان کلاین:

در حالی که دریافت و بررسی علائم سندروم کلاین لوین، توسط تجربه موارد زیادی از KLS گرفته شده، هیچ آزمایش پزشکی برای تایید سندروم کلاین لوین وجود ندارد.

این اختلال درمان قطعی ندارد، اما غالباً داروهای محرکی مثل آمفتامین‌ها،متیل فنیدیت(ریتالین) و همچنین ایمی پرامین و مودافینیل برای این دسته از بیماران تجویز می‌شود.

به خاطر شباهتی که بین این بیماری و بعضی از اختلالات خلقی وجود دارد از لیتیوم و کاربامازپین هم استفاده می‌شود. اما غالباً پاسخ به درمان، محدود است.

اگر فکر می کنید که ممکن است مبتلا به سندروم زیبای خفته باشید، حتما با مشاور روانشناس مشورت کنید.

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود ، لطفا به ما امتیاز بدهید ∇

[تعداد: 11   میانگین:  3.2/5]
به اشتراک بگذارید