گل میخک

خواص دارویی گل میخگ | گل میخک چه ارزش غذایی دارد؟

گل میخگ

در قدیم میخک ادویه ای گران قیمت بود که تنها پادشاهان و ثروتمندان می‌توانستند از آن استفاده کنند. خشک شده غنچه درخت از دو هزار سال بیش به عنوان ادویه به کار می رفته است. از نظر طب قدیم ایران میخک خیلی گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است. اسانس میخک دارای اوژنول، کاربوفلین، الکل، بنزیلیک، بنزوات دموتیل، فورفوول و اتیلن می باشد اوژونول که ماده اصلی میخک می باشد، از خواص گل میخک آرام کننده و ضد عفونی کننده  است که از آن در دندان پزشکی برای آرام کردن درد دندان استفاده می شود.
به طور کلی برای مقابله با مشکلات سلامتی، مانند سردرد، بیماریهای دهان و دندان، سرطان، دیابت عفونت های میکروبی و غیره شناخته شده است. همچنین سیستم ایمنی بدن را برای محافظت از کبد و بهبود استحکام استخوان افزایش می دهد ولی خواص این گیاه مهم در امر داروسازی به این چند مورد ختم نمیشود و زیرشاخه های بسیاری دارد.

در ادامه این مقاله از مجیک بادی به خواص دارویی گل میخک میپردازیم.

ترکیبات شیمیایی:

غنچه های درخت میخک پس از باز شدن یعنی قبل از اینکه رنگ خاکستری و ارغوانی آن تبدیل به قرمز شود باید چیده و خشک نمود . گل میخک که بعنوان ادویه و دارو بکار می رود پودر این غنچه ها می باشد .
میخک دارای 16 درصد و ساقه های درخت در حدود 5 درصد و برگهای آن دارای 2 درصد اسانس روغنی می باشد که از تقطیر این قسمت ها بدست می آید .
اسانس میخک دارای بوئی قوی وطعمی سوزاننده می باشد .این اسانس سفید رنگ بوده که اگر در مجاورت هوا قرار گیرد رنگ آن تیره و غلیظ می شود .
اسانس میخک دارای اوژنول ،‌کاربو فیلین ، الکل بنزیلیک ، بنزوات دو متیل ، فورفوول و اتیلن می باشد .
اوژنول که ماده اصلی میخک می باشد آرام کننده و ضد عفونی کننده است و از آن در دندانپزشکی برای آرام کردن درد دندان استفاده می شود .

 

ارزش غذایی گل میخک:

  • انرژی: 47 کیلو کالری – 2درصد میزان توصیه شده
  • کربوهیدرات: 10.52 گرم – 8درصد میزان توصیه شده
  • پروتئین: 3.27 گرم – 6درصد میزان توصیه شده
  • چربی کل: 0.15 گرم – 0.5درصد میزان توصیه شده
  • فیبر رژیمی: 5.4 گرم – 14درصد میزان توصیه شده
  • فولات: 68 میکروگرم – 17درصد میزان توصیه شده
  • نیاسین: 1.046 میلی گرم – 6.5درصد میزان توصیه شده
  • اسید پانتوتنیک: 0.338 میلی گرم – 7درصد میزان توصیه شده
  • پیریدوکسین: 0.116 میلی گرم – 9درصد میزان توصیه شده
  • ریبوفلاوین: 0.066 میلی گرم – 5درصد میزان توصیه شده
  • تیامین: 0.072 میلی گرم – 6درصد میزان توصیه شده
  • ویتامین آ: 13 واحد – 0.5 درصد میزان توصیه شده
  • ویتامین ث: 11.7 میلی گرم – 20درصد میزان توصیه شده
  • ویتامین ای: 0.19 میلی گرم – 1 درصد میزان توصیه شده
  • ویتامین کا: 14.8 میکروگرم – 12 درصد میزان توصیه شده
  • سدیم: 94 گرم – 6 درصد میزان توصیه شده
  • پتاسیم: 370 گرم – 8 درصد میزان توصیه شده
  • کلسیم: 44 میلی گرم – 4 درصد میزان توصیه شده
  • مس: 0.231 میلی گرم – 27 درصد میزان توصیه شده
  • آهن: 1.28 میلی گرم – 16درصد میزان توصیه شده
  • منیزیم: 60 میلی گرم
  • منگنز: 0.256 میلی گرم – 11 درصد میزان توصیه شده
  • فسفر: 90 میلی گرم – 13 درصد میزان توصیه شده
  • سلنیوم: 7.2 میکروگرم – 13 درصد میزان توصیه شده
  • روی: 2.32 میلی گرم – 21 درصد میزان توصیه شده
  • بتاکاروتن: 8 میکروگرم
  • لوتئین زاکسنتین: 464 میکروگرم
گل میخک
گل میخک

خواص استفاده از گل میخک :

 

۱) کمک به کاهش وزن

میخک یکی از ادویه های توصیه شده برای کسانی است که برنامه ی رژیمی برای کاهش وزن دارند، زیرا حاوی خواص ضد چاقی است. یکی از علل بیماری دیابت نوع 2 آن است که فرد نمی تواند وزن خود را کنترل کند. هرچند لوزالمعده انسولین کافی تولید می کند اما بدن نمی تواند از آن برای تجزیه ی قند خون استفاده کند. در ادامه بحث خواص میخک در نمناک بهتر است بدانید که مصرف میخک ممکن است به پیشگیری از افزایش وزن زیادی و همین طور درمان علائم مقاومت به انسولین کمک کند.

۲) معده پسند

میخک یکی از بهترین انتخاب های غذا برای معده شما می باشد . نه تنها با نفخ و زخم معده مبارزه میکند ، بلکه حالت تهوع و سوء هاضمه موثر است.

۳) محافظت از کبد

با توجه به آنتی اکسیدان های غنی موجود در میخک، یک انتخاب بسیار ایده آل برای محافظت از اندام های بدن به خصوص کبد است . گل میخک با خواص محافظتی که دارد، منجر به کاهش سطح آنتی اکسیدان ها در کبد می شود.

۴) کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

میخک باعث افزایش میزان گلبول های سفید در بدن می شود و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و میزان حساسیت بدن نسبت به عوامل خارجی که باعث ایجاد آسیب و ناراحتی میشوند را کاهش میدهد.

۵) برای قلب خوب است

مانع از لخته شدن خون می شود و در نتیجه و می تواند از سکته مغزی جلوگیری کند .

۶) مناسب برای بیماران دیابتی

مقدار انسولین تولید شده در بیماران دیابتی به اندازه کافی نیست و تحقیقات نشان می دهد که استفاده از گل میخک، به تولید انسولین در بدن و همچنین حفظ سطح قند خون کمک می کند.

۷) ضد باکتری و ضد قارچ است

میخک می تواند یک راه طبیعی موثر برای مبارزه با باکتری باشد به ویژه برای کسانی که معده ضعیفی دارند بسیار خوب است . علاوه بر این، میخک خواص ضد قارچی دارد و می تواند در بیماری های پوستی موثر باشد.

۸) دارای خواص ضد التهابی

میخک ها برای درمان درد بسیار موثر هستند، کمک میکنند تا گیرنده های درد در بدن کاهش پیدا کند.وجود اگنول که در میخک به مقدار زیاد یافت می شود، اساسا برای درمان التهاب مزمن موثر است.

۹) گل میخک جلوگیری کننده از آنفلونزا

مصرف گل میخک به طور موثری از آنفلونزا جلوگیری میکند. زمانی که آن را با غذا مصرف میکنید، تولید بزاق را افزایش میدهد که برای گاستریت، اسیدیته و کاهش اشتها مناسب است.

۱۰) یک آنتی باکتری قوی

میخک به شدت با پاتوژن های انسانی مبارزه می کند، استفاده از جوانه گل، میخک عصاره و روغن آن به اندازه کافی برای کشتن چنین پاتوژن هایی کافی خواهد بود.همچنین میتواند با پاتوژن های که موجب وبا میشود، مبارزه کند و آنها را از بین ببرد.

۱۱) با سرطان مبارزه می کند

اگر چه هنوز زود است درباره این خاصیت میخک بحث کنیم ولی ، مطالعات جدید نشان داده است که ممکن است میخک از سرطان پوست ، ریه ها و دستگاه گوارش پیشگیری کند.

۱۲) دفع پشه

یک خاصیت شگفت انگیز میخک دفع حشران است. به ویژه در مکان هایی که مالاریا ، تب دانگ و دیگر بیماریهای منتقله توسط پشه وجوددارد، برای در امان ماندن از دانه های میخک استفاده میکنند.

۱۳) میخک مناسب برای سلامت دستگاه گوارش

میخک برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش بسیار موثر است و مشکلات مربوط به معده، مانند:اسهال، نفخ شکم، تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، یبوست و غیره را درمان می کند.

۱۴) کمک به بهبود و افزایش استحکام استخوان ها

میخک حاوی هیدروژن الکل، از ترکیبات فنلی مانند:فلاون ها، فلانوئید ها و ایزوفلاون ها هستند.تحقیقات ثابت کرده است که این ترکیبات بدن را قادر به ساخت استخوان های قوی می کند، همچنین تراکم استخوانی را افزایش می دهد و برای بیماران مبتلا به پوکی استخوان بسیار مفید و موثر خواهد بود.

۱۵) داروهای ضد التهابی

فلاونوئیدهای موجود در روغن میخک ، دارای خواص ضد التهابی بسیار خوبی است و می تواند برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفید باشد. علاوه بر این، به درمان جزیی بیماریهای تنفسی هم کمک میکند.

۱۶) کمک به درمان سر درد

میخک به عنوان یک درمان موثر در حوزه پزشکی یونانی سالها مورد استفاده قرار می گرفته است.با توجه به خواص ذکر شده، گل میخک به طور موثر، درد را کاهش می دهد. استفاده از روغن گل میخک روی پیشانی و اطراف بینی و یا مصرف آن با نمک و شیر در درمان سردرد بسیار موثر خواهد بود.

۱۷) مبارزه با بوی بد دهان

میخک ها به دلیل عطر متفاوتی که دارند، برای از بین بردن بوی بد دهان بسیار تاثیر گذار می باشند.همچنین یکی از عناصر مهم موجود هستند که در خمیر دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند.می توانید آنها را در طول روز بنوشید یا همراه با غذا مصرف کنید، که برای مقابله با مشکلات تنفسی و بوی بد دهان عالی است.

۱۸) بهبود هضم

میخک، تولید و ترشح آنزیم های گوارشی را بهبود می بخشد و این امر فرایند هضم را افزایش می دهد.میخک ها همچنین به کاهش مشکلاتی مانند تحریک پذیری، درد معده، گرفتگی، تهوع و سوء هاضمه کمک می کنند.
برای تاثیر بیشتر آن را با عسل ترکیب کنید.

۱۹) کمک به مشکلات جنسی

مصرف میخک در برخی موارد ممکن است باعث رفع مشکلات جنسی مشترک در میان مردان مانند اختلالات نعوذ و عدم میل جنسی شود.همه این ها به دلیل اختلال در هورمون مردانه به نام تستسترون است، گل میخک یک اثر شگفت انگیز برای حفظ و تنظیم سطح این هورمون ها دارد.

۲۰) جوان سازی پوست

حضور آنتی اکسیدان های موجود در میخک،در کنار سبک سالم زندگی باعث جوان سازی پوست می شود و همچنین رادیکال های آزادی را که موجب آسیب به سلول های پوستی و چین و چروک زودرس می شوند را خنثی می کند و از بین می برد و به جوان سازی پوست کمک میکند.

۲۱) پاکسازی خون

میخک به پاکسازی خون کمک می کند ؛ مطالعات نشان داده اند که عصاره های معطر آن می توانند باعث کاهش سمیت خون شوند و فعالیت آنتی اکسیدانی را در سراسر بدن تحریک کنند، و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در عین حال پلاکت ها را پاکسازی کنند.

۲۲) مناسب برای درمان بیماریهای دهان و دندان

میخک به طور موثری دارای خواص ضد درد، برای مشکلات دهان و دندان توصیه می شود ، همچنین می تواند برای درمان بیماری های لثه نیز مورد استفاده قرار بگیرد، مانند ژینژیویت و پریودونتید. چنانچه پیش از این در بخش بهداشت دهان و دندان در نمناک در میان نسخه های طب سنتی عنوان شده بود می توانید آن را روی دندان هایی که تحت تاثیر عفونت قرار گرفته اند اعمال کنید ؛ همچنین روغن آن به عنوان یک ضد درد و ضد عفونی کننده استفاده می شود.

 

هشدار ها برای استفاده ی زیاد از میخک

۱) همانطور که گفته شد میخک بسیار گرم است، بنابراین برای گرم مزاجان مناسب نیست و ممکن است باعث ناراحتی کلیه و روده ها شود.

۲) به دلیل وجود ایگنول، اگر بیش از حد مصرف شود، ممکن است منجر به برخی عوارض شود، که عبارتند از:

  • افزایش خونریزی
  • کاهش سطح قند خون
  • آلرژیک
  • مشکلات تنفسی
  • تشنج
  • حساسیت پوستی

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود ، لطفا به ما امتیاز بدهید ∇

[تعداد: 14   میانگین:  3.5/5]
به اشتراک بگذارید