صبحانه

آیا نخوردن صبحانه عوارضی را به دنبال دارد؟ بررسی ضرر و زیان آن بربدن

مقدمه:

بسیاری از ما، صبحانه ، این وعده ی مهم غذایی را نادیده میگیریم و به سایر فعالیت های روزانه ترجیح میدهیم ، این در حالیست که قطعا نمیدانیم عوارض نخوردن این وعده ی کوچک اما مهم چقدر زیاد و زیان بار است !

 

در این مقاله به برخی از عوارض نخوردن صبحانه می‌پردازیم:

 

۱) آسیب های قلبی:

طبق مطالعه‌ای که اخیرا صورت گرفته است، احتمال رنج بردن از حملات قلبی در مردانی که صبحانه را نادیده میگیرند ۲۷% بیشتر از مردانی است که به صبحانه اهمیت داده و آن را به عنوان نخستین وعده غذایی روزانه خود قرار می‌دهند. دکتر لیچ کاهیل که هدایت این تحقیق را بر عهده داشته است می‌گوید: احتمال این خطر اگرچه نگران‌کننده نیست اما این حقیقت را تایید می‌کند که خوردن یک صبحانه سالم می‌تواند خطر حملات قلبی را به شدت کاهش دهد.

همچنین آمادگی برای بالا رفتن فشار خون در افرادی که از خوردن صبحانه غافل می‌شوند نیز دیده شده است که این نیز خود منجر به انسداد عروق خواهد شد. از طرف دیگر، افزایش فشار خون خطر بروز شرایط نامساعد قلبی و عروقی از جمله سکته را در این افراد به همراه دارد.

 

۲) خطر ابتلا به دیابت نوع دوم:

گروه بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد تحقیقی را انجام داد که هدف از آن پیدا کردن رابطه‌ای میان عادات غذایی و وضعیت سلامت افراد بود. در این آزمایش که تقریبا ۶ سال به طول انجامید، تعداد ۴۶،۲۸۹ زن شرکت کردند. نتایج این تحقیق شگفت‌انگیز بود. طبق نتایج به‌دست آمده از این تحقیق، زنانی که عادت به نخوردن صبحانه داشتند در مقایسه با زنانی که بطور روزانه و مرتب صبحانه خود را می‌خوردند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم قرار داشتند.

بدتر آنکه، خطر بروز دیابت نوع دوم در زنان شاغلی که عادت به حذف وعده غذایی صبحانه خود داشتند نیز ۵۴% بیشتر از سایرین بود.

 

۳) موجب اضافه وزن میشود:

اگر شما از یک رژیم غذایی کاهش وزن پیروی می‌کنید و در این رژیم عادت به نخوردن صبحانه دارید، بهتر است که در رژیم خود تجدید نظر کنید. طبق مطالعاتی که در مورد تاثیرات منفی نخوردن صبحانه انجام شده است، احتمال افزایش وزن در افرادی که از وعده غذایی صبحگاهی خود غافل می‌شوند بیشتر از سایرین است و این نتیجه کاملا با هدف کاهش وزن و تناسب اندام شما مغایرت دارد.

حذف کردن صبحانه میل شدید به غذاهای شیرین و چرب را در شما افزایش می‌دهد. بعلاوه، در این وضعیت حملات ناشی از گرسنگی در شما نسبتا شدید بوده و به این ترتیب در طول روز هرچیزی که در مقابلتان قرار بگیرد را با ولع خواهید خورد. هرچه سطح گرسنگی شما بیشتر باشد، مصرف غذا در شما بالاتر خواهد رفت و باین ترتیب برخی اوقات کالری دریافتی شما نیز از سطح لازم برای شما فراتر خواهد رفت. عادت همیشگی نخوردن صبحانه در نهایت بجای کاهش وزن منجر به افزایش وزن خواهد شد.

 

۴) تاثیر منفی بر سطح انرژی:

طبق مطالعه‌ای که در ژورنالی به نام رفتار روانی در سال ۱۹۹۹ منتشر شد، عدم مصرف صبحانه تاثیراتی منفی بر انرژی و حال و احوال فرد می‌گذارد. این تیم تحقیقاتی انگلیسی مطالعه‌ای را روی ۱۴۴ انسان سالم انجام دادند که در طول شب هیچ غذایی مصرف نمی‌کردند و اصطلاحا روزه شبانه می‌گرفتند. این گروه به ۳ دسته تقسیم شد: به گروه اول یک صبحانه سالم و متوسط داده شد. گروه دوم فقط قهوه دریافت کرد و گروه سوم هیچ صبحانه‌ای دریافت نکرد. سپس این گروه‌ها به مدت دو ساعت مورد مشاهده قرار گرفتند. طبق یافته‌های این تحقیق، ضعیف‌ترین مهارت‌های ذهنی و بیشترین میزان خستگی در گروهی مشاهده شد که هیچ صبحانه‌ای دریافت نکرده بود. تفاوت چندانی بین دو گروه دیگر مشاهده نشد.

 

۵) افرایش خطر ابتلا به سرطان:

حذف کردن صبحانه باعث زیاده روی در مصرف غذا در طول روز می‌شود و باین ترتیب زمینه برای افزایش شیوع بیماری چاقی فراهم می‌شود. طبق مطالعه‌ای که توسط مرکز مطالعات سرطانی انگلستان انجام شد، دیده شده است که خطر ابتلا به سرطان در فرد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن بیشتر از افراد دیگر است.

 

۶) گاستریت:

گاستریت یا ورم معده اغلب برای افرادی رخ می دهد که صبحانه نمی خورند و یا اینکه صبحانه را در یکی از الگوی غذایی خود قرار نمی دهند. گاستریت ناشی از گازی است که به طور مداوم توسط معده تولید می شود. شکم ما به کار خود ادامه می دهد، اگرچه هیچ ورودی غذایی در آن وجود ندارد. در نتیجه، ما احساس می کنیم که شکممان در حال چرخش است. این را گاستریت می نامند.

 

۷) میگرن:

اگر فکر می کنید که زیاد از میگرن رنج می برید، نباید صبحانه را از دست بدهید. صبحانه ناقص می تواند قند خون را کاهش دهد. این شرایط موجب بالا رفتنفشار خون خواهد شد که در نهایت باعث رنج کشیدن ما از میگرن می شود.

۸) کاهش سیستم ایمنی بدن:

براساس مطالعه ای، نخوردن صبحانه می تواند سیستم ایمنی ما را کاهش دهد به طوری که ما مستعد بیماری های باکتریایی و ویروسی از قبیل آنفولانزا و سرفه شویم. این به این دلیل است که هورمونی که سلول های ایمنی مان را فعال می کنند، کاهش می یابد. بنابراین صبحانه برای مبارزه با ویروس و باکتری ها مهم است.

 

۹) کاهش سطح حافظه:

به طور کلی تغذیه نامناسب روی رشد ذهنی کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می‌ گذارد. محققان دانشگاه مریلند مشاهده کردند کودکانی که صبحانه نمی‌ خورند در مدرسه احساس خستگی بیشتری کرده و نمی‌ توانند به درستی تمرکز داشته باشند. به عقیده محققان دانشگاه آیووا ایالات متحده آمریکا نیز کودکانی که به میزان کافی آهن، ید و پروتئین دریافت نمی ‌کنند بهره هوشی پایین‌ تری دارند. این در حالی است که کودکانی که برای صبحانه بلغور جو دوسر مصرف می ‌کنند حافظه کوتاه ‌مدت قوی ‌تری دارند. به طور کلی نتایج تمام پژوهش‌ های انجام شده در خصوص صبحانه نشان می ‌دهد که مصرف منظم صبحانه باعث افزایش قدرت حل مسائل، بهبود یادگیری، افزایش خلاقیت کاری و به خاطر سپاری بهتر می‌ شود.

 

۱۰) احساس ضعف و گرسنگی مداوم:

یکی از دلایل ضعف کردن و احساس گرسنگی مداوم، عدم مصرف صبحانه است. افرادی که روز خود را با مصرف صبحانه آغاز می ‌کنند کمتر گرسنه می‌شوند؛ اما زمانیکه روز خود را بدون صبحانه آغاز می‌ کنید معده‌تان سیگنال‌ هایی به مغز فرستاده و اعلام خالی بودن می ‌کند؛ در نتیجه از همان ابتدای روز حس گرسنگی در بدنتان شکل گرفته و باقی می‌ماند. هر چه دیرتر اقدام به خوردن بکنید نیز احساس گرسنگی ‌تان بیشتر خواهد شد. به عقیده محققان صبحانه نخورها بیشتر در دام تغذیه ناسالم می ‌افتند. این افراد برای سیر شدن و مقابله با احساس گرسنگی ‌شان هر ماده‌ غذایی نامناسب را نیز مصرف می‌کنند.

از آنجا که صبحانه برای سلامتی ما بسیار مهم است، به شدت توصیه می شود که آن را از دست ندهیم. مهم نیست که چقدر مشغول هستیم، باید وقت خود را صرف صبحانه خوردن کنیم ، وآن هم فقط و فقط برای سلامت خود و اطرافیانمان !

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود ، لطفا به ما امتیاز بدهید ∇

[تعداد: 4   میانگین:  4.3/5]
به اشتراک بگذارید