ویتامین D

فواید و علائم کمبود ویتامین D یا ویتامین خورشید و تاثیرات مفید نور خورشید بر بدن

ویتامین خورشید :

نور خورشید یا آفتاب گستره‌ای از موج است که شامل فرکانس‌های مرئی تا نامرئی در طیف امواج الکترومغناطیس است که بصورت انرژی با تابش نور سفید است. نور خورشید از طیف کاملی از ذرات با دماهای متفاوت تابشی تشکیل یافته‌است که می‌تواند به رنگ‌های مختلف باشد. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد و به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند. ویتامین D به دلیل آن که از خورشید گرفته می شود، ویتامین خورشید هم نامیده می شود.

مهم ترین فواید مصرف ویتامین D چیست؟

هر روز که می گذرد محققان دلایل بیشتری برای اثبات تاثیر مثبت ویتامین D در حفظ سلامت بدن ارائه می دهند و مصرف این ویتامین را برای بدن ضروری می دانند.

  • نقش اصلی ویتامین D پیش ساز بودن هورمون هایی است که در جذب کلسیم و فسفر موثر بوده اند و به رشد استخوانی، استحکام استخوان ها و دندان ها، رشد سلول ها و سلامت استخوان در دوران کهنسالی کمک زیادی می کنند.
  • دریافت ویتامین D و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات افراد است و از سوی دیگر افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده ها، کاهش دفع از کلیه ها و کنترل متابولیسم در استخوان می شود و از بروز سرطان روده بزرگ، افسردگی، مرگ زودرس، سکته مغزی، قلبی، ام اس، دیابت، آرتریت روماتوئید، آلزایمر و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

با وجود تمام فواید ویتامین D، آیا استفاده بیش از حدِ لازم این ویتامین، می تواند تاثیر ناگواری بر سلامت انسان بگذارد؟

ویتامین D جزء آن دسته از ویتامین های محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد. در صورت مصرف با مقدار بالا می تواند باعث عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در کلیه ها، ریه ها، قلب، گوش، دردهای استخوانی، از دست دادن اشتها و تهوع، افزایش حجم ادرار، یبوست، اختلالات کلیوی و موجب مسمومیت شود.

 

ویتامین D
Vitamin-D

نشانه های کمبود این ویتامین چیست و چگونه قابل تشخیص است؟

در حال حاضر میزان ویتامین D طبیعی موجود در غذاها پایین است و حتی غذاهای تقویتی نیز ویتامین مورد نیاز بدن را تامین نمی کنند. در واقع افراد بیشترین مقدار آن را از طریق آفتاب به دست می آورند. تنها راه تشخیص کمبود ویتامین D، آزمایش خون است. اگرچه علائمی همچون مشکلات گوارشی، تعریق در ناحیه پوست جمجمه، استخوان درد، افزایش وزن و بی حوصلگی می توانند تا حدودی نشانگر کمبود ویتامین D در بدن باشند.

 

 به درصورت کافی نبودن در معرض نور خورشید برای جبران کمبود این ویتامین چه باید کرد؟

آپارتمان نشینی باعث می شود که خیلی ها درمعرض خوشید نباشند در این شرایط پیشنهاد میشود از موارد زیر برای جبران کمبود ویتامین D استفاده کنند.

  • خوردن روغن کبد ماهی،
  • ماهی های چرب
  • تخم مرغ
  • کره مارگارین
  • شیر غنی شده
  • جگر
  • غلات
  • سبزی ها
  • و دریافت این ویتامین به صورت مصنوعی مثل قرص یا آمپول می تواند کمبود ویتامین در بدن را جبران کند.
  • در صورتی که دست ها و صورت به مدت 5 تا 10 دقیقه و دو تا سه روز در هفته در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرد، ویتامین مورد نیاز بدن تامین می شود.

 

خواص درمانی ویتامین خورشید :

ویتامین طول عمر:

اگر می خواهید عمر طولانی و بانشاطی داشته باشید، ویتامین D مصرف کنید. افزایش میزان مصرف ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر زودرس می شود و به میزان 30 درصد از احتمال گرفتار شدن به بیماری های قلبی – عروقی، دیابت و سرطان کم می کند.

ویتامین D و بیماری ام اس:

پروتئینی که توسط ویتامین D در بدن فعال می شود، می تواند در ترمیم آسیب های سلول های عصبی و در درمان بیماری ام اس موثر باشد.

در زمستان فراموش نکنید

این ویتامین در اثر اشعه خورشید و از طریق غذا به بدن می رسد. در زمستان که نور خورشید کمتر است، ویتامین D کمتری در بدن تولید می شود. با خوردن مواد غذایی مناسب همچون ماهی و تخم مرغ، در حفظ ویتامین D کوشا باشید.

پوکی استخوان هرگز;

برای پیشگیری از ابتلا، از دوران جوانی میزان کافی کلسیم و فسفر به همراه ویتامین D را به مقدار لازم مصرف کنید تا در دوران کهنسالی دچار پوکی استخوان نشوید.

موثرتر از واکسن آنفلوانزا:

محققان عقیده دارند که داروهای ضد ویروسی، تنها هشت درصد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش می دهند؛ در صورتی که ویتامین D این احتمال را به نصف می رساند. روزانه چند دقیقه در معرض نور خورشید بودن، شما را در برابر سرماخوردگی ایمن می کند.

ویتامین D
ویتامن خورشید

چطور و چه زمانی باید خود را در معرض نور قرار دهید؟

1) نور کنترل اصلی چرخه شبانه روز ما است، که همه چیز را از درجه حرارت بدن تا متابولیسم خواب تحت تاثیر قرار می دهد. بدون آن، بدن بر اساس الگوی تعیین شده توسط ژنتیک اجرا می شود. این ممکن است کاملا 24 ساعت طول نکشد، و اختلاف روزانه می تواند اضافه شود. ما همچنین دارای تمایلات طبیعی هستیم که چه زمانی بخوابیم، حدود 10 درصد از افراد شب زنده دار هستند.

2) زمانی که زمان خواب به عنوان یک الزام اجتماعی تبدیل شود می تواند مشکل ساز باشد. خوابیدن و بیدار شدن بیش از حد دیر ممکن است نمایانگر تاخیر سندرم فاز باشد. از سوی دیگر، خوابیدن و بیدار شدن از خواب خیلی زود می تواند سندرم فاز پیشرفته باشد. هر یک از این شرایط ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور به موقع و ملاتونین کمک کند.

3) نور همچنین می تواند در افرادی که از بی خوابی رنج می برند مفید باشد. این می تواند به تنظیم الگوهای خواب و بیداری کمک کند.

4) زود بیدار شدن و لذت بردن از آفتاب صبحگاهی کیفیت خواب را بهبود می بخشد. این باعث ترشح ملاتونین، هورمون شبانه شده که موجب خواب آلودگی می شود. از عینک آفتابی استفاده نکنید. این باعث می شود که نور خورشید از طریق چشمان به غدد پینه آل برسد. از غلظت ملاتونین جلوگیری می کند و شما را با طراوت و پر انرژی می سازد.

5) اثر نور خورشید روی صورت مشخص می شود. خورشید به انتشار سروتونین هورمون خوشحالی کمک می کند. این اثر مثبت در روحیه دارد و باعث می شود شاداب و جوان بمانید.

6) نور خورشید صبح زود برای پوست مفید است. این مانع از آکنه، زخم، علائم کشش، پسوریازیس و اگزما است.

7) نور خورشید صبحگاهی در بهبود سیستم گوارش، فرآیند متابولیسم و ​​اشتها کمک می کند. اشتهای خوب بدن را سالم و قوی نگه می دارد.

8) این اثرات مطمئنا شما را سالم نگه می دارد. نور خورشید صبحگاهی برای حفظ سلامت بسیار موثر است.نور خورشید صبحگاهی سوزان نیست، اما اگر بخواهید از تیره شدن پوست جلوگیری کنید، می توانید کرم ضد آفتاب با اس پی اف بالا برای محافظت از پوست در مقابل آسیب خورشید استفاده کنید. لذت بردن از نور خورشید صبحگاهی ، موجب می شود تغییر کوچکی در عادت ایجاد کنید

 بهترین ساعت استفاده از خواص نور خورشید:

بهترین زمان دریافت نور آفتاب ساعت11 صبح تا 1 بعد از ظهر است البته با تغییر فصل میزان ویتامین د بدن و نورخورشید تغییر می کند در واقع زمستان بدن ویتامین د کمتری دارد. دریافت ویتامین د بصورت طبیعی بهتر از مصرف قرص آن است.قبل از هرکار دیگری از وجود ویتامین د در بدن اطمینان حاصل کنید ویتامین د تنها ویتامینی است که خودش در بدن ساخته می شود و کمک می کند بدن کلسیم ها را از غذا دریافت کند کلسیم هم برای رشد استخوان ها و دندان مفید است .جذب ویتامین د پوکی استخوان را در40 درصد زنان و 30 درصد مردان کاهش می دهد.

 

تاثیرات مفید نور خورشید بر بدن

طول عمر بیشتر:

بر اساس مطالعات اخیر، دوری از خورشید درست مانند مصرف سیگار، برای طول عمر شما مضر است. این مطالعه که بر روی ۳۰ هزار زن سوئدی در طول ۲۰ سال انجام شده است، نشان می‌دهد امید به زندگی در افرادی که از نور خورشید دوری می‌کرده‌اند، ۲.۱ سال کمتر از افرادی است زمان زیادی را در فضای آزاد سپری کرده‌اند. زنانی که مدت زمان بیشتری در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند، در ریسک کمتری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، ام اس و بیماری‌های قلبی قرار گرفته‌اند. برای افرادی که دوست دارند ساعاتی را در زیر نور خورشید بگذرانند، این نکته خبر خوبی است ولی باید به یاد داشته باشید نور زیاد خورشید ریسک سرطان پوست را هم افزایش می‌دهد. با استفاده از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه‌های لبه‌دار و لباس‌های آستین‌دار و بلند می‌توانید از مضرات احتمالی دوری کنید.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

ثابت شده است که نور خورشید سیستم ایمنی شما و ویتامین های D و سلول های T را تحریک می کند که منجر به افزایش ایمنی بدن می شوند. محققین می گویند:” ما بر انرژی خورشیدی تکیه می کنیم تا بدن مان را قادر سازیم تا عفونت ها و بیماری ها را دفع کنند.”

بهبود سلامت چشم:

برخلاف آنچه بسیاری از مردم بر این باورند که نور خورشید دشمن چشم های ما است. ویتامین D با بهبود بینایی و پیری چشم مرتبط است. براساس این تحقیق، ” اثر نور خورشید نه تنها مفید است بلکه اثر شفابخشی بر چشم ها نیز دارد.”

از شما در برابر اختلالات خودایمنی محافظت می‌کند:

با توجه به گزارش منتشر شده توسط ژورنال Environmental Health Perspectives، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به میزان متوسط ​​می‌تواند به کاهش فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن کمک کند. این مطالعه نشان می‌دهد که چه‌طور نور خورشید می‌تواند به درمان بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس و پسوریازیس کمک کند. در یک مطالعه‌ که اخیرا صورت پذیرفته‌است نیز دانشمندان به این نتیجه رسیدند که نور خورشید می‌تواند به تسکین علائم آسم کمک کند.

کاهش فشار خون:

فشار خون بالا بسیار خطرناک است، مهم است که به یاد بگیرید تا فشار خونتان را چگونه کاهش دهید. یکی از آن ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. تحقیقات نشان داده اند که اکسید نیتریک در لایه بالایی پوست به نور خورشید واکنش می دهد که باعث می شود رگ های خونی به هنگام حرکت اکسید به درون جریان خون گسترش پیدا کنند. این، منجر به فشار خون پایین تر می شود.

بهبود عملکرد مغز:

نور خورشید به طور مستقیم بر غده پینه آل تاثیر دارد. این، غده ای است که ملاتونین را تولید می کند؛ یک آنتی اکسیدان قوی که برای کیفیت خواب مهم است و به جلوگیری از افسردگی کمک می کند. بنابراین بیرون بروید تا بتوانید یک خواب خوب شبانه داشته باشید و برای عملکرد درست مغز بسیار مهم است.

احتمال بروز آلرژی را کاهش می‌دهد:

طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در استرالیا صورت پذیرفت، احتمال آلرژی به بادام‌زمینی و تخم‌مرغ در کودکانی که در مناطق دارای نور کم خورشید زندگی می‌کنند، بیش‌تر است در مقایسه با افرادی که اهل نواحی دارای نور خورشید زیاد هستند. سایر تحقیقات ارتباط بین ویتامین D کم و انواع مختلف آلرژی (هم غذایی و هم غیر غذایی) و همچنین آسم را پیدا کرده‌اند.
در مروری که در سال ۲۰۱۲ روی مطالعات قبلی صورت گرفت، نویسندگان به این نکته اشاره می‌کنند که الگوهایی از سبک زندگی مدرن مانند “مشاغل داخل محیط‌های بسته”، “صرف زمان زیاد مقابل وسایل دارای صفحه‌ی نمایش” و “پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید”، سبب می‌شوند که افراد مستعد ابتلا به کمبود ویتامین D باشند – عاملی که ممکن است نقش مهم در اپیدمی کنونی آلرژی داشته باشد.”

بیماری مولتیپل اسکلروز (ام اس) را بهبود می‌بخشد:

براساس یک تحقیق انجام شده توسط دانشمندان استرالیایی، عدم وجود نور مستقیم خورشید می‌تواند به بروز بیماری ام‌اس منجر شود. و این بیماری در کشورهایی که در عرض جغرافیایی بالا هستند مانند برخی کشورهای اروپایی، امریکای شمالی و ایسلند شایع‌تر است.

باعث کم شدن علائم سرماخوردگی‌های شایع می‌شود:

اگر مدام دچار علائم سرماخوردگی مثل عطسه، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلانی و سرفه می‌شوید، می‌توانید نور خورشید را ۳ بار در هفته دریافت کنید تا تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگی در شما کاهش یابد. اثربخشی این روش ساده می‌تواند تا ۴۰٪ سبب بهبودی شما شود.

سلامت سیستم گوارش را بهبود می‌دهد:

مطالعه‌ی دیگری که در ژورنال Gut منتشر شد، گروهی از زنان و سطح بیماری‌های التهابی روده را در آنها مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که احتمال بروز بیماری کرون و کولیت زخمی در شرکت‌کنندگان اهل مناطق آفتابی، در مقایسه با اهالی مناطقی که نور خورشید را به میزان کم‌تری دریافت می‌کردند، کم‌تر است.
نویسندگان این مطالعه بر این باورند که سطح ویتامین D نقش مهمی در واکنش ایمنی بدن و تنظیم التهاب بدن دارد.

کاهش وزن:

کمبود نور خورشید می تواند منجر به افسردگی شود که می تواند بر اشتها شما نیز تاثیر بگذارد. گرسنگی را بخشی از مغز شما به نام هیپوتالاموس کنترل می کند (با سروتونین کار می کند و به تسکین گرسنگی کمک می کند).
عدم دریافت نور خورشید باعث کاهش سطح سروتونین می شود، که می تواند منجر به عدم احساس سیر بودن شود. بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شما در کنترل اشتها کمک خواهد کرد. نور خورشید سطح فعالیت شما را افزایش می دهد. زیرا هوا گرم تر می شود، فعالیت های فضای باز بیشتری برای شرکت در آنها وجود دارد

افزایش میل جنسی و مشکلات قاعدگی:

برای تقویت میل جنسی در زنان و مردان توصیه می شود پشت و قفسه ی سینه در معرض نور خورشید قرار گیرد چراکه این روش راه خوبی برای افزایش هورمون های جنسی است. فایده ی دیگر نور خورشید کاهش علائم پیش از قاعدگی است که آنگونه که در بخش سلامت نمناک می خوانید با قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی از جمله افسردگی، نوسانات خلقی، ناراحتی جسمانی، عقب نشینی از جمع و تحریک پذیری کمک کرد.

رگ‌های خونی را تمیز می‌کند و اکسیژن را در خون افزایش می‌دهد:

با توجه به تحقیقات پزشکی صورت گرفته در اروپا، نور خورشید می‌تواند عروق خونی دچار تصلب شرایین (آترواسکلروزیس) را تمیز کند. علاوه بر این، توانایی انسان را نیز برای رساندن اکسیژن به بافت‌های مختلف بدن، افزایش می‌دهد. بنابراین، نور خورشید برای رشد عضلانی، تناسب اندام و استقامت نیز مفید است.

کهیرهای پوستی:

در افرادی که به مشکل پوستی بثورات نوری پلی مورفیک یا جوش نوری چندشکلی دچار هستند، زمانی که در معرض نور خورشید قرار گیرند، به سادگی دچار کهیر می‌شوند. واکنش قرمز و خارش‌آور ممکن است در هر قسمت از بدن و در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بعد از قرار گرفتن در نور خورشید ایجاد شود. در آلرژی‌های شدیدتر، نوعی بیماری به نام پورفیری ایجاد می‌شود که به عنوان بیماری گرگینه یا ومپایر شناخته می‌شود. در این شرایط که به دلایل ژنتیکی یا مشکلات کبدی ایجاد می‌شود، پوست با نور خورشید به شکل حبابی و تاول ورم می‌کند. خوشبختانه این بیماری آزاردهنده نادر است و افراد بسیار کمی را مبتلا می‌کند

پیری پوست:

بسیاری از علایم پیری پوست در افراد، به دلیل خورشید به وجود می‌آید. در اغلب موارد چین و چروک و نقاط قهوه‌ای رنگ پوست موجب می‌شود فرد از آنچه هست پیرتر به نظر برسد. به گفته متخصصین تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی مانند به کار بردن کلاه و آفتاب‌گیر و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، تأثیر بسیاری خواهند داشت.

کاهش ریسک سرطان:

پزشکان از نقطه نظر علمی توضیح می دهند که “بودن زیر خورشید در بهار ممکن است برای مردان بهتر باشد” آنها از نقطه نظر علمی توضیح می دهند که ویتامین D خطر بسیاری از اشکال سرطان را کاهش داده و میزان بقا را زمانی که سرطان به یک مرحله قابل شناسایی می رسد، افزایش می دهد.

سطح کورتیزول را کنترل می‌کند:

کورتیزول یکی از عوامل ایجاد استرس است به طوری که هورمون استرس نیز نامیده می‌شود. به گفته‌ی دانشمندان، بالا بودن سطح کورتیزول می‌تواند باعث افزایش وزن شود. در یکی از مطالعات انجام شده توسط دانشگاه کلرادو، قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث کاهش سطح کورتیزول می‌شود.

باعث تقویت عملکرد کلیه می‌شود:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای عملکرد کلیه نیز مفید است. هنگامی ‌که در معرض نور خورشید به میزان متوسط ​​قرار می‌گیرید، کلیه‌ها در جریان حذف مواد زائد از بدن و سم‌زدایی بدن برای کاهش سموم در جریان خون به خوبی عمل می‌کنند.

درمان اختلال پوستی:

نور خورشید در واقع می تواند با جذب سلول های ایمنی به سطح پوست قادر به مبارزه با بیماری های پوستی باشد. ثابت شده است که در معرض اشعه UV بودن برای درمان جوش ها، آکنه و پسوریازیس مفید است.

 

بیش از اندازه در معرض نورخورشید بودن چه عوارضی دارد؟

سبب بروز آفتاب‌سوختگی می‌شود:

اگر بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرید، احتمالا در ناحیه‌ی پشت، ران‌ها، صورت و سایر قسمت‌های بدن دچار آفتاب سوختگی خواهید شد. در نتیجه، سلول‌های پوست شما می‌توانند در اثر اشعه‌ی UV آسیب ببینند؛ جریان خون شما افزایش می‌یابد و پوست‌تان قرمز می‌شود. اگر بیش از حد در معرض نور خورشید هستید، خطر ابتلا به سرطان پوست در شما بیش‌تر از افرادی است که از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید پرهیز می‌کنند.

سبب ایجاد زائده پوستی می‌شود:

اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌تواند در آن ناحیه از پوست که در معرض نور خورشید است، خال ایجاد کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید همچنین یکی از دلایل اصلی بروز آسیب‌های پیش سرطانی است که کراتوز اکتینیک نامیده می‌شود. این آسیب در گوش‌ها، صورت و حتی پشت دست ایجاد می‌شود. کراتوز اکتینیک دارای ویژگی‌های مشابه ضایعات پیش سرطانی است. علاوه بر کراتوز اکتینیک، نوع دیگری از کراتوز وجود دارد که کراتوز سبورئیک است؛ با این حال این آسیب به موارد سرطانی منجر نمی‌شود.

سردرد را بدتر می‌کند:

برای افراد مبتلا به میگرن، نور خورشید یا نوری که سوسو می‌زند – مانند نور خورشید که از لای شاخ و برگ درختان در هنگام وزش باد عبور می‌کند- می‌تواند باعث سردرد شود. پرهیز از نور زیاد می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ همچنین اگر می‌دانید که در معرض خطر هستید و قرار است مقداری از وقت خود را در خارج از منزل سپرس کنید، می‌توانید از داروهای پیشگیرانه استفاده کنید.
سردرد ناشی از خورشید همچنین می‌تواند نشانه‌ای از خستگی یا کم شدن آب بدن باشد، به ویژه اگر در یک روز گرم تابستان مدتی را در خارج از خانه باشید. هیدراته نگه داشتن بدن‌تان، حضور در سایه، و خنک نگه داشتن خودتان می‌تواند کمک‌تان کند که دچار سردرد نشوید.

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود ، لطفا به ما امتیاز بدهید ∇

[تعداد: 3   میانگین:  3.3/5]
به اشتراک بگذارید