خواص نارگیل

خواص نارگیل در بارداری و بهبود سلامتی | مزایای روغن نارگیل برای زیبایی پوست

نارگیل چیست ؟

نارگیل یک میوه مطلق به درخت نخل کوکوس است، صد ها گونه نارگیل در سرتاسر هند یافت میشود و طعم آن با توجه به قلیایی بودن خاک متفاوت است.قسمت بیرونی آن سبز رنگ است و زمانی که میرسد قهوه ای میشود و زیر پوسته سختی که دارد گوشتی سفید رنگ وجود دارد. نارگیل به عنوان ناریال در هند، تنکای در تامیل، کاریکین در مالایالام و ناریکلیا در بنگالی شناخته میشود. نارگیل تازه حاوی آب شیرین است که برای سلامتی بسیار مفید می باشد و همچنین یک ماده سالمی است که میتوان حتی به عنوان یک غذا مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه این مقاله به خواص نارگیل و مکملات آن پرداخته میشود.

ارزش غذایی نارگیل :

کالری و چربی:

یک عدد نارگیل اندازه متوسط حاوی وزنی در حدود ۳۹۷ گرم با ۱۴۰۵ کالری است. در صورتیکه این میوه را به تکه‌های ۵ سانتی‌متری برش دهید، هر تکه مصرفی ۱۵۹ کالری دارد. کل چربی موجود در یک نارگیل در حدود ۱۳۳ گرم است. هر تکه ۵ سانتی‌متری تقریباً ۱۵ گرم چربی کل داشته که ۱۳ گرم آن چربی اشباع شده‌است. براساس انجمن قلب آمریکا، در صورت پیروی از یک رژیم غذایی روزانه با ۲۰۰۰ کالری، می‌توانید ۷۸ گرم چربی در روز استفاده کنید، اما بیشتر از ۱۶ گرم از این چربی‌ها نباید اشباع شده باشد. با توجه به اینکه نارگیل حاوی میزان بالایی چربی اشباع شده‌است، بنابراین دریافت نارگیل را به قسمت‌های کوچکی در یک رژیم غذایی متعادل محدود کنید.

فیبر بالا و بدون کلسترول:

نارگیل حاوی فیبر بالا و بدون کلسترول است. موادغذایی سرشار از فیبر به کنترل قندخون، کلسترول و افزایش حس سیری کمک می‌کند. میزان مصرف روزانه توصیه شده فیبر برای بانوان ۲۵ گرم و برای مردان ۳۸ گرم است. یک تکه نارگیل ۴ گرم فیبر غذایی را برای بدن فراهم می‌کند. از طرفی یک نارگیل کامل حاوی ۳۶ گرم فیبر می‌باشد. انجمن قلب آمریکا مصرف میزان زیادی از فیبر را توصیه می‌کند زیرا خطر سکته و افزایش فشار خون را کاهش می‌دهد.

آهن و سایر موادمعدنی:

مصرف یک تکه نارگیل ۲ میلی‌گرم آهن به رژیم غذایی اضافه می‌کند که در حدود ۱۱ درصد از نیاز روزانه توصیه شده محسوب می‌شود. متابولیسم بدن آهن را برای کمک به حمل اکسیژن از میان جریان خون به تمام بخش‌های بدن مصرف می‌کند. یک تکه نارگیل همچنین حاوی ۱۶۰ میلی‌گرم پتاسیم بوده که به تنظیم ضربان قلب کمک خواهد کرد. همچنین حاوی ۵۱ میلی‌گرم فسفر برای تقویت دندان‌ها و سیستم اسکلتی است.

خواص نارگیل
خواص نارگیل

خواص نارگیل

تقویت سیستم گوارشی و کمک به هضم:

نارگیل دارای فیبر است و به همین دلیل حاوی مزایای گوارشی بوده و باعث هضم بهتر غذا می شود و از اختلالات معده و روده پیشگیری می کند. مصرف نارگیل در درمان تهوع و استفراغ نیز مفید است.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

مواد مغذی موجود در نارگیل برای سیستم ایمنی بدن مفید است. نارگیل به دلیل دارا بودن خواص ضدویروسی، ضدقارچی، ضدباکتریایی و ضدانگلی، از بدن در برابر انواع ویروس ها و باکتری های مضر محافظت کرده و مصرف آن در درمان شدیدترین بیماری های عفونی مانند عفونت گلو، عفونت ادراری و کرم های روده مفید است.

تقویت انرژی:

نارگیل با افزایش انرژی به چربی سوزی کمک میکند ؛ تری گلیسیرید موجود در روغن نارگیل انرژی را در طی 24 ساعت به میزان 5 درصد افزایش میدهد و در طولانی مدت باعث کاهش وزن میشود. تحقیقات نشان می دهد نارگیل باعث کاهش اشتها می شود، به طوری که افراد بعد از مصرف نارگیل می توانند تا چندین ساعت بدون احساس گرسنگی یا کاهش قند خون سپری کنند.

ضدپیری:

سیتوکینین، کینتین و ترانسیتین موجود در نارگیل دارای اثر ضد سرطانی و ضد پیری برای بدن هستند.

درمان و آب کردن چربی دور شکمی:

برای از بین بردن چربی های خطرناک شکمی نارگیل مصرف کنید ؛چربی های شکم خطرناک ترین چربی ها هستند و عامل اصلی برخی بیماری ها می باشد که مصرف روزانه 200 گرم نارگیل باعث کاهش چشمگیر چربی های دور شکم و دور کمر در طی 12 هفته می گردد.

نارگیل بدن را هیدراته نگه می دارد:

میوه و آب نارگیل حاوی الکترولید های مهمی است که در حفظ هیدراته بدن موثر می باشد.افرادی که درگیر فعالیت های سنگین میشوند باید آب نارگیل را در رژیم غذایی خود بگنجانند.پس آب نارگیل یک جایگزین عالی برای آب می باشد.

مبارزه با باکتری ها:

نارگیل حاوی مقادیر زیادی اسید لوریک است که به کشتن و دفع باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و عفونت کمک می کند.

نارگیل برای سلامت استخوان ها:

مصرف روزانه و مرتب نارگیل در افزایش رشد استخوان ها مفید است. نارگیل باعث بهبود توانایی بدن در جذب کلسیم و منگنز شده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. بنابراین، جایگزینی سالم برای کسانی است که تحمل لاکتوز را ندارند.

سلامت دهان و دندان:

از آب نارگیل برای از بین بردن باکتری های دهان، خوشبو کردن دهان و حفظ سلامت عمومی دندان ها بعنوان دهانشویه استفاده کنید.

برای کنترل دیابت:

مصرف نارگیل ترشح انسولین و استفاده از قند خون را بهبود می بخشد و با تاثیر مثبت که روی هورمون های کنترل قند خون دارد، باعث کاهش ابتلا به دیابت می شود.

درمان صرع:

رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم کربو هیدرات است که برای اختلالات مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و بهترین تاثیر آن در درمان بیماری صرع در کودکان شناخته شده است. رژیم غذایی که حاوی کربو هیدرات کم و مقدار چربی بسیاراست موجب افزایش غلظت کتون در خون میشود و چنانچه در بخش سلامت نمناک میخوانید مصرف منظم نارگیل میتواند به طور چشمگیری میزان تشنج در کودکان مبتلا به صرع را کاهش دهد.

باعث سیری می شود:

نارگیل حاوی میزان زیادی فیبر است بنابراین برای پیشگیری از یبوست فوق العاده است. این میوه همچنین به مهار اشتها و برطرف کردن گرسنگی کمک می کند. هر 100 گرم گوشت میوه نارگیل 9 گرم فیبر دارد که حدود 35 درصد نیاز روزانه بدن را تأمین میکند.

کبد و کبد چرب:

چربی های موجود در نارگیل برای سم زدایی از کبد مفید هستند و به درمان کبد چرب کمک می کنند.

کلیه و سنگ کلیه:

نارگیل دارای خواص طبیعی دیورتیک بوده و برای درمان بیماری های کلیوی و عفونت های دستگاه ادراری مفید می باشد، همچنین مصرف نارگیل به درمان سنگ کلیه کمک می کند.

جلوگیری از عفونت ادراری:

خواص طبیعی دیورتیک نارگیل، عفونت های دستگاه ادراری را درمان میکند و باعث میشود که به طور طبیعی از شر عفونت خلاص شوید.

مقابله با التهاب:

نارگیل حاوی میزان زیادی فیبر است بنابراین برای پیشگیری از یبوست فوق العاده است. این میوه همچنین به مهار اشتها و برطرف کردن گرسنگی کمک می کند
نارگیل همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها است و برای مقابله با رادیکال های آزاد و التهاب بدن موثر عمل می کند. علاوه بر این در روغن این میوه ترکیبات فنولیک، ویتامین E و فیتواسترول نیز وجود دارد که در جهت ارتقای سلامت بدن نقش دارند. نارگیل منبع ویتامین C هست. در واقع هر 100 گرم گوشت نارگیل حدود 5 درصد نیاز روزانه ما به این ویتامین را تأمین می کند.

سرماخوردگی:

اسید های چرب کاپریل و لوریک اسید موجود در نارگیل خواص ضد باکتری و ضد ویروسی داشته و با تقویت سیستم ایمنی بدن به پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا و همچنین عفونت های گلو و برونشیت کمک می کنند.

 

خواص نارگیل در بارداری !

میوه و آب نارگیل برای افزایش سیستم ایمنی بدن و سلامتی زنان باردار و نوزاد مفید است و از بروز انواع عفونت های خطرناک پیشگیری می کند. همچنین باعث افزایش سطح مایع آمنیوتیک می گردد که در حفظ سلامت عمومی جنین نقش مهمی را ایفا می کند.

 

خواص نارگیل
خواص آب نارگیل

خواص آب نارگیل :

آب نارگیل یک جایگزین فوق العاده برای نوشیدنی های انرژی زا

اگر اهل ورزش هستید می توانید بعد از ورزش به جای نوشیدنی های انرژی زا به آب نارگیل اعتماد کنید. بعد از جلسات ورزشی متوسط نوشیدن مایع داخل نارگیل به تأمین آب بدن کمک زیادی می کند. البته باید گفت که این نوشیدنی برای ورزشکاران حرفه ای که ورزش های سنگین انجام می دهند کافی نیست. چون در حین ورزش بدن ما به دلیل تعریق زیاد سدیم و پتاسیم از دست می دهد. بعد از یک جلسه ورزشی سنگین تعریق نیز به مراتب بیشتر است و باید میزان پتاسیم و سدیم از دست رفته جبران شود.
توصیه می کنیم یک نوک انگشت نمک به آب نارگیل اضافه کنید تا به احیای بهتر بدن کمک بیشتری شود. همچنین یادتان باشد که نوشیدن آب قبل، حین و بعد از ورزش بسیار مهم است. به گفته متخصصان کانادایی، شما متناسب با ورزشی که انجام می دهید، شدت آن، شرایط آب و هوایی و میزان تعریق تان بین 0.3 و 2.4 لیتر در ساعت عرق می کنید. بنابراین اگر به شیوه ای صحیح مایعات از دست رفته بدن را جبران نکنید در معرض خطر دهیدراته شدن قرار می گیرد. در نتیجه احساس خستگی و سنگینی می کنید. در بین علائم دهیدراته شدن بدن (کم آبی) می توان به تشنگی، سرگیجه، سردرد و گرفتگی عضلانی اشاره کرد.

نارگیل را در قالب روغن، در صنعت لوازم آرایشی استفاده می کنند، تا ظاهر پوست و مو را بهبود بخشند.

 

 

مزایای روغن نارگیل برای زیبایی :

مبارزه با خشکی پوست:

استفاده از روغن نارگیل روی پوست از خشکی و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کرده و پوست را مرطوب و نرم نگه می دارد. همچنین باعث درمان عفونت و برخی بیماری های پوستی می شود.

نارگیل برای درمان پوست چرب:

آب میوه نارگیل برای درمان پوست چرب نیز کاربرد دارد، زیرا باعث پاک شدن چربی های پوست شده و برای رفع آکنه، لکه های سیاه و قرمز موثر است. نصف قاشق چای خوری زرد چوبه را با یک قاشق چای خوری پودر چوب صندل و آب نارگیل ترکیب کنید و آن را 3 بار در هفته روی پوست خود اعمال کنید تا پوستی روشن و عاری از چربی داشته باشید.

روغن نارگیل موثر بر روی دست های خشک:

روغن نارگیل خالص می تواند برای دست های خشک استفاده شود.شستن دست اغلب با صابون و شوینده های معمولی باعث خشک شدن پوست می شود و ناخوشایند است.به جای استفاده از کرم های گران قیمت از روغن نارگیل استفاده کنید، تا دست هایی زیبا و صاف داشته باشید.

کمک به جوانسازی پوست:

استفاده از روغن نارگیل راهی عالی برای حفظ شادابی و جوانسازی پوست است.مواد آنتی اکسیدانی موجود در نارگیل، با مهار کردن رادیکال های آزاد، روند پیری را کاهش می دهند.قبل از حمام کردن، چندین قطره روغن نارگیل را روی پوست خود بمالید، در حین دوش گرفتن، باز شدن منافذ پوست و جذب روغن از طریق پوست به صورت موثرتری انجام می شود. این کار را به صورت منظم انجام دهید تا پوستی شاداب و جوان داشته باشید.

روغن نارگیل یک پاک کننده پوست است:

برای دفع سموم، قارچ ها و باکتری هایی که در لایه های بیرونی پوست کاربرد دارد، می توان از پاک کننده های نارگیل استفاده کرد که علاوه بر سم زدایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و حفاظت از پوست می شود.

خواص نارگیل
خواص روغن نارگیل

عوارض و مضرات نارگیل :

به نظر می رسد نوشیدن آب نارگیل عوارض عوارض جانبی ندارد. اما پزشکان، به علت وجود سدیم در این نوشیدنی، به افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند توصیه می کنند در نوشیدن آب نارگیل افراط نکنند.
زیاده روی در مصرف نارگیل می تواند باعث افزایش کلسترول خون شود.
مصرف مقادیر بالای این میوه می تواند باعث افزایش وزن و چاقی در افراد شود.
زیاده روی در مصرف نارگیل به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن ممکن است باعث یبوست شود.

 

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود ، لطفا به ما امتیاز بدهید ∇

[تعداد: 3   میانگین:  3.7/5]
به اشتراک بگذارید