آشنایی با خواص آووکادو | بررسی فواید درمانی و دارویی این میوه ی سرشاراز ویتامین

آووکادو

آووکادو یا گلابی تمساح یا خوجدیس  میوه‌ای به شکل گلابی و با پوستی به رنگ سبز بسیار تیره یا حتی سیاه است. هسته‌ی آووکادو نسبتا بزرگ است که پیش‌بینی می‌شود نزدیک به 10 هزار سال قبل از میلاد در مکزیک رشد می‌کرده است. در ادامه ی متن مقاله Magicbody با خواص آووکادو بیشتر آشنا شوید.

 

ارزش غذایی  آووکادو :

هر 100 گرم از آووکادو نزدیک به 160 کیلوکالری انرژی، 53/8 گرم کربوهیدرات، 66/0 گرم قند، 7/6 گرم فیبر، 66/14 گرم چربی، 13/2 گرم چربی اشباع، 80/9 گرم چربی تک‌زنجیره‌ای غیراشباع، 82/1 گرم چربی چندزنجیره‌ای غیراشباع، 2 گرم پروتئین، 5 درصد ویتامین B1 ، پتاسیم، فسفر، منیزیم، 4 درصد آهن، یک درصد کلسیم، مقداری ویتامین B2، B3، B5، B6 و 6 درصد روی دارد. با این حساب می‌بینید که این میوه از نظر مواد معدنی و انواع ویتامین، بسیار غنی است و به خاطر چربی نسبتا بالا، مصرف آن به کسانی که در دوران رژیم لاغری به سر می‌برند چندان توصیه نمی‌شود.

 

بیشتر انرژی آووکادو هم به چربی موجود در آن برمی‌گردد و پتاسیم این میوه 60 درصد بیشتر از موز است. البته به دلیل اینکه آووکادو سرشار از ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و ویتامین K است، مصرفش به تمام افرادی که علاقه بسیاری به داشتن پوست و مویی شفاف و زیبا دارند، پیشنهاد می‌شود!

 

خواص و فواید درمانی و دارویی آووکادو :

بهره برداری های دارویی ای که ازین گیاه میتوان کرد به صورت زیر قابل استفاده است:

  • جوشانده برگهای آووکادو قاعده آور است .
  • آووکادو تقویت کننده معده است .
  • نفخ و گاز معده را از بین می برد .
  • برای درمان یرقان مفید است .
  • جوشانده برگهای آووکادو اسهال خونی را برطرف می کند .
  • آووکادو تقویت کننده بدن است .
  • آووکادو رشد بچه ها را جلو می اندازد زیرا درای مواد معدنی بسیاری است .
  • آووکادو خون ساز است و آنهایی که مبتلا به کم خونی هستند باید از آو وکادو استفاده کنند .
  • آووکادو بدن را قلیایی کرده و تمیز می کند .
  • چون آووکادو شکر و مواد نشاسته ای کمی درد برای آنهایی که بیماری قند دارند نیز مناسب است .
  • برای دوره نقاهت به مریض آووکادو بدهید . ضعف عمومی را برطرف می کند .
  • خستگی را برطرف می کند .
  • ناراحتی روده و معده را معالجه می کند .
  • بیخوابی را درمان می کند زیرا درای تریپتوفان است . اگر به کم خونی دچار هستید حتما با شام خود آووکادو بخورید .
  • برای درست کردن سس سالاد از آووکادو استفاده کنید .

 

خواص آووکادو
خواص آووکادو

و اما دیگر خواص آووکادو :

 

مفید برای نوزادان و کودکان :

آووکادو یک میوه نرم با هضم آسان است که برای نوزادان و کودکان مفید می باشد. آووکادو دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و خواص ضد میکروبی می باشد که می تواند سیستم ایمنی کودکان را تقویت کند و سلامتی کودک را ارتقا بخشد.

آووکادو همچنین ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین K، ویتامین C و ویتامین E و مواد معدنی، از جمله کلسیم، آهن، پتاسیم و سدیم مورد نیاز نوزادان و کودکان را فراهم می کند.

 

مناسب برای لاغری و کاهش وزن :

میوه آووکادو دارای چربی ها غیر اشباع سالم است که باعث کاهش اشتها شده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد. اگر هر روز از میوه آووکادو استفاده کنید علاوه بر کاهش وزن، شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن شما هم کاهش بیشتری پیدا می کند و زودتر لاغر می شوید.

 

آووکادو همچنین دارای فیبر بالا و کربوهیدرات بسیار کم است که به کاهش وزن کمک می کنند.

 

موثر برای معده و دستگاه گوارش :

همانطور که می دانید، آووکادو یکی از بهترین منابع فیبر می باشد، بسته به اندازه آووکادو یک میوه کامل بین 11-17 گرم فیبر دارد.

فیبر موجود در آووکادو برای بهبود هضم غذا، درمان معده درد، زخم معده و مشکلات گوارشی مفید بوده و علاوه بر این به درمان یبوست و سندرم روده تحریک پذیر هم کمک می کند.

 

سلامت کبد و  درمانگر کبد چرب :

آووکادو حاوی مقادیر بالای فیبر و چربی های سالم است که برای محافظت از کبد و درمان بیماری های کبد مانند کبد چرب بسیار مفید می باشد.

 

درمان دیابت و قندخون :

مطالعات انجام شده نشان داده که اسید های چرب موجود در آووکادو حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و میزان گلوکز خون و در نتیجه قند خون را کنترل می کند.

علاوه بر میوه، برگ آووکادو نیز برای پیشگیری و درمان دیابت مفید بوده و به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

 

 فشار خون، کلسترول، چربی خون و سلامت قلب :

آووکادو غنی از پتاسیم و استرول گیاهی طبیعی بتا-سیتوستورول می باشد که باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون شده، فشار خون بالا را درمان می کند و باعث سلامت قلب و عروق می شود.

 

سلامت چشم با آووکادو :

آووکادو غنی از آنتی اکسیدان بوده و دارای مواد مغدنی مهم مانند لوتئین و زاکسانتیین است که برای سلامتی چشم بسیار مهم هستند. مطالعات نشان داده که این مواد مغذی خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراتیو ماکولا ا کاهش می دهد

 

آووکادو تغذیه ای مناسب در بدنسازی :

ورزشکاران و بدنسازان برای تمرینات بدنسازی به انرژی زیادی نیاز دارند، آووکادو مواد مغذی بدنسازان را تامین کرده و سطح انرژی را افزایش می دهد.

 

درمان سرطان با آووکادو :

مطالعات متعدد نشان داده شده است که آووکادو به عنوان یک غذای ضد سرطان عمل می کند، فیتوکمیکال های موجود در آووکادو از ایجاد چرخه سلولی رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و باعث آپوپتوز سلول های سرطانی می شوند.

خوردن آووکادو یک راه عالی برای مبارزه با انواع سرطان ها می باشد و می تواند اثرات جانبی شیمی درمانی را کاهش دهد!

* تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم آووکادو می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

* پژوهشگران می‌گویند که ترکیبات موجود در آووکادو می‌تواند سلول‌های پیش‌سرطانی و سرطانی که عامل ابتلا به سرطان دهان هستند را از بین ببرند.

* آووکادو هم مانند روغن زیتون سرشار از اسید اولئیک است. این ماده یکی از بزرگ‌ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان محسوب می‌شود.

* آووکادو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند و از پیری زودرس پوست جلوگیری کنند.

 

عوارض و مضرات آووکادو :

بهتر است این نکته را هم در نظر داشته باشید که آووکادو ممکن است باعث تشدید میگرن شده و علائم آن نظیر تهوع، استفراغ و حساسیت به نور را افزایش دهد.

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود ، لطفا به ما امتیاز بدهید ∇

[تعداد: 8   میانگین:  3.3/5]
به اشتراک بگذارید