آدنوزین Adenosine

آدنوزین Adenosine | آمپول Adenosine یک ضد آریتمی

آدنوزین چیست؟

آدنوزین Adenosine یک نولکئوزید اندوژن است که در بسیاری از پروسه های بیولوژیک دخیل می باشد و از طریق تحریک گیرنده های 1A آدنوزین به صورت یک آنتی آریتمی عمل می کند و باعث کاهش سرعت هدایت از میان گره دهلیزی بطنی میشود.

همچنین از آدنوزین جهت تشخیص افتراقی کمپلکس پهن یا باریک تاکی کاردی فوق بطنی و درعسکبرداری میوکارد استفاده می شود.

 

آدنوزین Adenosine
ساختار آدنوزین

مکانیسم اثر آدنوزین Adenosine :

سرعت هدایت گره AV قلب را کم کرده، با مسیرهای فرعی ورودی به گره AV مقابله می کند و منجر به بازیابی ریتم نرمال سینوسی می شود .

عوارض جانبی Adenosine :

عوارض جانبی آدنوزین معمولاً موقت هستند و کمتر از یک دقیقه طول می کشند چرا که نیمه عمر پلاسمایی بسیار کوتاهی دارد.

این عوارض عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • سبکی سر
  • کر گرفتگی
  • سردرد
  • درد قفسه سینه مشابه آنژین
  • تنگی نفس
  • و برونکواسپاسم.

همانند دیگر آنتی آریتمی ها، ممکن است آدنوزین Adenosine آریتمی را بدتر کند. در مواردی برادی کاردی و بلوک قلبی مشاهده شده است و ندرتا ًدوزهای بالای تجویز شده به صورت انفوزیون داخل وریدی باعث کاهش فشار خون و تاکی کاردی شده است .

آدنوزین Adenosine
منابع Adenosine

آدنوزین Adenosine و کافئین :

کافئین که به طور طبیعی در قهوه و چای هم وجود دارد یک داروی محرک است که معمولا برای بهبود عملکردهای ذهنی به کار می‌رود. تاثیر کافئین بر مغز زیاد است. این ماده با مسدود کردن پیام‌رسان‌های عصبی گیرنده‌های آدنوزین، باعث افزایش آمادگی مغز برای حرکت و کار می‌شود.

اما چرا برخی از افراد پس از مصرف کافئین دچار خستگی میشنود؟

به هنگام وارد شدن کافئین به بدن، آدنوزین در برخی افراد برای مقابله با آن زیاد تر از حد معمول ترشح میشود. بدین ترتیب پس از خنثی سازی ، میزان باقی مانده آدنوزین باعث آرام تر شدن فعالیت قلب و در پی آن کاهش فشار خون و در نهایت خستگی و خواب آلودگی میشود .

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود ، لطفا به ما امتیاز بدهید ∇

 

فرزین جباری هیچگونه تائیدی بر تاثیرات مثبت این دارو ها و محصولات ندارد و این مطالب از سایت های خارجی ترجمه شده است. شرکت های سازنده پاسخگوی سوالات ما در مورد دوپینگ تست آن و عوارض بر روی بدن انسان نبوده اند و این مطالب فقط در جهت مطالعه و تحقیق می باشند.

[تعداد: 1   میانگین:  1/5]
به اشتراک بگذارید