پوست مو ناخن

پست جامع درباره پوست و مو و ناخن

ملانوسیت ها مسئولیت ساخت رنگدانه های ملانین را در مو بر عهده دارند. این سلول ها با افزایش سن کاهش می یابند، به طوریکه این امر منجر به کاهش رنگدانه های مو و سپس تغییر رنگ طبیعی مو به خاکستری یا سفید می شود. از طرفی رژیم غذایی و تغذیه مناسب ممکن است به جلوگیری از پیشرفت خاکستری شدن مو کمک کند.


رژیم غذایی برای جلوگیری از خاکستری شدن مو

ویتامین ها

دریافت ویتامین ها برای عملکردهای بدن از جمله رویش و ایجاد رنگ مو ضروری است. ویتامین B12 و ویتامین C جزو ویتامین های ضروری به حساب می آیند که برای جلوگیری از خاکستری شدن مو مورد نیاز می باشند. براساس مراکز رشد و تکامل مو در ایالات متحده، ویتامین B12 و C به حفظ تمیزی خون و تقویت عملکرد فیلتراسیون کبد کمک می کنند. همچنین در زمان هجوم رادیکال های آزاد به خون، واکنش سیستمی به کندی صورت می گیرد و این شامل کاهش توانایی بدن برای تولید ملانوسیت ها می شود. موادغذایی غنی از این ویتامین ها شامل مرکبات، سبزیجات برگ سبز، دانه ها و مغزهای آجیل است.

براساس وزارت کشاورزی امریکا، ویتامین های C و E با خواص آنتی اکسیدانی می توانند به کاهش علائم مرتبط با افزایش سن از جمله خاکستری شدن موها کمک کنند. طبق توصیه وزارت کشاورزی امریکا، بهتر است به جای مصرف مکمل ها از منابع کامل موادغذایی برای تامین ویتامین های مورد نیاز بدن استفاده کنید، زیرا دوز بیش از حد ویتامین C و ویتامین E می تواند باعث تقویت آسیب رادیکال های آزاد شود. همچنین ویتامین های دیگری نیز برای توقف پیشرفت خاکستری شدن مو وجود دارد.

ویتامین B6

ویتامین B6 ممکن است در کمک به بازگرداندن رنگ طبیعی به موهای خاکستری ناشی از کمبود ویتامین یا بیماری موثر باشد. براساس اداره مکمل های رژیمی انستیتوی ملی سلامت در ایالات متحده، ویتامین B6 همچنین با حمایت از ارگان های تولید کننده ی سلول های سفید خون به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. از منابع خوب این ویتامین می توان به غلات غنی شده، سیب زمینی، موز، نخود، مرغ، غذای دریایی و دانه گل آفتابگردان اشاره کرد.

ویتامین B9

براساس انستیتوی ملی سلامت در ایالات متحده، دریافت ناکافی ویتامین B9 معروف به اسیدفولیک می تواند منجر به خاکستری شدن دائمی مو شود. اسیدفولیک به بدن برای متابولیزه کردن، استفاده و ساخت پروتئین های جدید کمک می کند، همچنین در بهبود عملکرد سلولی و توانایی رشد بافت ها موثر است. منابع غذایی این ویتامین شامل لوبیا، حبوبات، مرکبات، سبوس برنج و سایر موادغذایی غلات کامل است. همچنین براساس انستیتوی ملی سلامت در ایالات متحده، مقدار مازاد این ویتامین از طریق ادرار دفع خواهد شد.

ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به خاکستری شدن زودرس مو شود. این نوع کمبود ممکن است در گیاهخواران یا در شیرخوارانی با مادران مبتلا به کمبود ویتامین B12 روی دهد. همچنین برخی افراد به دلیل مشکلات پزشکی از جمله جراحی یا بیماری روده و معده، بیماری تیروئید یا کم خونی توانایی دریافت و جذب کافی ویتامین B12 از منابع غذایی را ندارند. آزمایش خون می تواند کمبود این ویتامین را تایید کند، به طوریکه رفع این کمبود می تواند موجب توقف پیشرفت خاکستری شدن مو شود.

بهترین راه برای تامین نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 مصرف فرآورده های حیوانی است. ویتامین B12 به مقدار فراوانی در جگر، فرآورده های فرعی گوشت و صدف وجود دارد. این ویتامین همچنین از طریق مصرف گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، شیر و فرآورده های لبنی قابل دریافت است. برخی موادغذایی از جمله غلات صبحانه و فرآورده های غله ای با این ویتامین غنی می شوند. به طور کلی جذب این ویتامین از طریق منابع حیوانی بهتر از منابع گیاهی صورت می گیرد.

گیاهان

مزه دار کردن موادغذایی با گیاهان مناسب می تواند در توقف خاکستری شدن موها مفید باشد. استفاده از برگ کاری یک روش ثابت شده در رفع خاکستری شدن مو است. همچنین افزودن برگ های کاری به غذا نقش موثری در افزایش تولید ملانوسیت ها دارد.

موادمعدنی

علاوه بر ویتامین ها، برخی موادمعدنی خاص نیز حامی سلامت مو می باشند. براساس مراکز رشد و تکامل مو در ایالات متحده، آهن و اسیدفولیک به ویتامین های B12 و C در پاکسازی خون کمک می کنند. سطوح پایین آهن با بروز کم خونی همراه است که عوارض نامطلوبی نیز بر مو می گذارد.

مصرف سبزیجات برگ سبز، جگر و غلات کامل برای اطمینان از وجود آهن و اسیدفولیک در بدن مفید خواهد بود. براساس مجله فیتنس بانوان در ایالات متحده، سایر موادمعدنی مورد نیاز برای مقابله با خاکستری شدن مو شامل مس و ید بوده که در حلزون صدف دار و سایر غذاهای دریایی موجود است.

پروتئین

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی بهتر است شامل مصرف روزانه ۸۵ تا ۱۱۳ گرم پروتئین باشد. مو از پروتئین های پیچیده ای ساخته شده است که باعث رشد، استحکام و درخشندگی رنگ موها می شوند. کاهش دریافت پروتئین ممکن است خاکستری شدن موها را افزایش دهد. گوشت بدون چربی، مغزهای آجیل و لوبیا موادغذایی سرشار از پروتئین به حساب می آیند. همچنین سویا نیز میزان بالایی پروتئین دارد.

پرهیزات غذایی برای جلوگیری از خاکستری شدن مو

مصرف برخی از موادغذایی موجب افزایش رنگدانه های مو می شود، اما پرهیز غذایی نیز مهم است. مقادیر بالای نمک می تواند باعث آسیب رسانی به خون، افزایش فشارخون و مهار تولید سلول شود. موادغذایی فرآوری شده، چیپس و سایر اسنک ها میزان بالایی نمک دارند که مصرف آنها منجر به موهای آسیب دیده خواهد شد. همچنین از دیگر پرهیزات غذایی می توان به موادغذایی با میزان کربوهیدرات بالا از جمله پاستا و نان های سفید اشاره کرد، به طوریکه کربوهیدرات ها باعث مهار جذب آنتی اکسیدان های موجود در ویتامین های خاص می شوند.

دمنوش برای تقویت و سلامت مو

دمنوش‌ها سرشار از آنتی اکسیدان است که پیاز مو را تغذیه و از آن محافظت می‌کند. اغلب آن‌ها خاصیت‌ ضدالتهابی دارد که مانع از ریزش ، شکستن و نازک شدن مو می‌شود. دمنوش‌های مفید برای پوست سر و مو باید به دمای اتاق برسد وسپس به پوست سر و مو مالیده شود.
دراین مطلب به نقل از ام اس ان به چند نوع از این دمنوش ها اشاره شده است.

دمنوش نعناع
خاصیت آنتی‌اکسیدانی این دمنوش، رشد مورا تحریک می‌کند، گردش خون را افزایش می دهدو درنتیجه پوست سر اکسیژن و ماده مغذی بیشتری دریافت می‌کند.

دمنوش رزماری
این دمنوش که سرشار از آنتی‌اکسیدان است، روند گردش خون را در پوست سر بهبود می دهد. بنابراین از خالی شدن قسمت جلوی سر و کچلی تا حد زیادی پیشگیری می کند .

دمنوش اسطوخودوس
از مواردی که باعث تسریع ریزش مومی شود مانند عفونت باکتری و قارچ، پیشگیری می‌کند.

دمنوش ریحان
این دمنوش حاوی منیزیم است بنابراین استفاده موضعی از این مایع می تواند کمبود منیزیم را برای پوست سر جبران کند. علاوه بر آن، این دمنوش روند خون رسانی به پیاز مو را بهبود می دهد.

دمنوش کالاندولا( همیشه بهار)
این دمنوش با افزایش تولید کلاژن در پوست سر باعث رشد مو می‌شود.این دمنوش حاوی موادکانی و آنتی‌اکسیدان نیز است که برای رشد و ترمیم مو لازم است.

بهترین درمان های طبیعی آفتاب سوختگی پوست

می‌دانید که قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌تواند پوست را سریع پیر کند و موجب سرطان پوست گردد، اما علی‌رغم نهایت تلاش شما برای محافظت از پوست با کرم‌های ضد‌آفتاب دربرابر این اشع‌ها، دچار آفتاب‌ سوختگی متورم، دردناک و خارش‌دار شده‌اید. این راه‌حل‌های خانگی که توسط کارشناسان در The Big Doctors Book of Home Remedies پیشنهاد شده را برای تسکین مشکلات ناشی از اشعه‌های روزمره امتحان کنید.

کارشناسان:

  • دکتر مایکل اسکرایبر
  • دکتر توماس گوسل، RPh
  • دکتر فردریک هابرمن،
  • دکتر نورمن لوین
  • دکتر رودنی باسلر.

۱. از کمپرس استفاده کنید.

پس از سوختگی، پوست ملتهب می‌شود. آن را با هر یک از کمپرس‌های موارد زیر خنک کنید.

  • آب سرد. مایکل اسکرایبر می‌گوید، به آب سرد یا آب شیر چند تکه‌ یخ اضافه کنید. پارچه ای را در مایع فرو ببرید و روی سوختگی بکشید. هر چند دقیقه یک بار با پارچه‌ای دیگر تکرار کنید. چندیدن بار در روز هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تکرار کنید.
  • استات آلومینیوم. توماس گوسل، می‌گوید اگر خارش شدید است، مخلوطی از آب و پودر استات آلومینیوم را امتحان کنید. پودر استات آلومینیوم از پوست در برابر خشکی بیش از حد و یا خارش محافظت می‌کند.
  • نارون کوهی. فردریک هابرمن می‌گوید، پارچه‌ای را با عصاره‌ی نارون کوهی مرطوب کنید. این داروی گس باورنکردنی به عنوان مسکن و ضد التهاب شناخته شده است. اغلب برای تسکین موقت اعمال می‌شود. برای التهابات خفیف‌تر، تکه‌ایی پنبه‌ی کتان را در مایع فرو برید و به‌آرامی روی آنها بکشید.

نکته هوشمندانه: در حین کمپرس همچنین می‌توانید در مقابل پنکه نشسته و بیشتر خنک شوید.

۲. از این مواد غذایی استفاده کنید.

مواد معمولی موجود در آشپزخانه بهترین مسکن آفتاب سوختگی هستند.

  • بلغور. بلغور خشک را در پارچه‌ی توری ریخته و روی آن را بریزید. پس از آنکه آب سرد را روی آن ریختید اجازه دهید تا خیس بخورد. بلغور را دور بیاندازید و با این مایع نقاط ملتهب را کمپرس کنید. هر ۲ تا ۴ ساعت انجام دهید.
  • شیر بدون چربی. یک فنجان شیر کم چرب را با چهار فنجان آب مخلوط کنید، سپس چند تکه یخ به آن اضافه کنید. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کمپرس کنید، هر ۲ تا ۴ ساعت تکرار کنید.
  • نشاسته ذرت. به نشاسته‌ی ذرت آب کافی اضافه کنید تا به شکل خمیر درآید. سپس مستقیما روی محل آفتاب سوختگی قرار دهید.
  • کاهو. برگ‌های کاهو را در آب بجوشانید. آبکش کنید، آب آن را نگه داشته و اجازه دهید مایع چند ساعت در یخچال سرد شود. پنبه‌های کتانی را در مایع غوطه‌ور کنید و به‌آرامی روی پوست تحریک شده فشار دهید و بمالید.
  • ماست. ماست را روی همه نقاطی که دچار سوختگی شده، استفاده کنید. سپس با آب سرد دوش بگیرید و به‌آرامی پوست را خشک کنید.
  • چایکیسه‌ای. اگر پلک شما سوخته است، چای کیسه‌ای که در آب سرد خیس خورده است برای کم کردن تورم و تسکین درد کمک شایانی می‌کند. چای اسید خاصی دارد که به‌نظر می‌رسد درد آفتاب سوختگی را کم می‌کند.

۳. از صابون زدن اجتناب کنید.

آن را بدتر نکنید! صابون پوست سوخته شده را خشک و ملتهب می کند. به همین ترتیب، از وان کف دوری کنید. دکتر گوسل می‌گوید که اگر مجبورید از صابون استفاده کنید، از انواع ملایم آن استفاده کنید و سپس آن را به‌خوبی بشویید. دوش آب سرد را می‌توان جایگزین کمپرس‌ها نمود. سپس به‌آرامی بدنتان را با حوله‌ی تمیز خشک کنید. پوستتان را نسابید، زیرا بیشتر ملتهب می‌شود. همچنین برای کم کردن درد، التهاب و خارش می‌توانید یکی از موارد زیر را اضافه کنید.

  • سرکه. کارل کورن، می‌گوید که یک فنجان سرکه سفید یا سرکه سیب را درون وان آب سرد حمام بریزید. دارویی فوق‌‌العاده برای سفت کننده‌گی پوست، که درد آفتاب سوختگی را تسکین می‌دهد.
  • کرم آوینو Aveeno. دکتر اسکرایبر می‌گوید، اگر در قسمت عمده‌ی از بدن دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، از بسته‌های آماده استفاده کنید یا نصف فنجان Aveeno Soothing Bath Treatment که از بلغور بدست می‌آید را به وان آب سرد اضافه کنید. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن غوطه‌ور شوید. Aveeno روش شناخته شده برای درمان خارش است.
  • جوششیرین. دکتر هابرمن پیشنهاد می‌کند که جوش شیرین را به طور سخاوتمندانه در آب ولرم بپاشید. به‌جای آنکه بدن را با حوله خشک کنید، اجازه دهید محلول روی پوستتان خشک شود. جوش‌شیرین کاملا غیر سمی است و درد را تسکین می دهد.

۴. این قوانین را به خاطر بسپارید.

اگر خاطرات آفتاب سوختگی برایتان دردناک است، با نکات نورمن لوین، خاطراتتان را تجدید کنید.

  • کرم ضد آفتاب را حدود ۳۰ دقیقه پیش از آنکه خانه را ترک کنید روی پوستتان بزنید، حتی اگر هوا ابری باشد. ( اشعه‌های مضر می‌توند از پوشش ابری نفوذ کند.) فراموش نکنید که از لب‌، دستان و گوش‌هایتان و پشت گردنتان محافظت می‌کند. بعد از شنا کردن و یا تعریق شدید دوباره ضد آفتاب بزنید.
  • کرم ضد آفتاب با قدرت محافظتی بین ۱۵ تا ۳۰ را انتخاب کنید. کرم‌های ضد آفتاب با قدرت ۱۵ تا ۹۴٪ از اشعه‌های مضر خورشید و آن‌هایی که قدرت محافظتی ۳۰ دارند تا ۹۷٪ از پوست محافظت می‌کنند. همچنین به مواد تشکیل دهنده‌ی کرم ضد آفتاب مانند اکسید زینک، تیتانیوم دی‌اکسید و یا آووبنزن نیز دقت کنید. این مواد اشعه‌های فرابنفش A و B را مسدود می‌کنند.
  • بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ عصر ، هنگامی که نور خورشید بسیار قدرتمند است، از پوست مراقبت بیشتری نمائید.
  • هنگامی که شنا نمی‌کنید لباس‌های محافظتی به تن کنید. کلاه، پارچه‌ها با بافت درهم تنیده و آستین بلند کمک می‌کند تا اشعه‌های خورشید در پوست نفوذ نکنند.

۵. پوست را مرطوب کنید.

واقعا به پوستتان آسیب رسانده‌اید. زمان آن رسیده که از لوسیونتان به مقدار زیاد استفاده کنید تا ترمیم شروع شود. رودنی باسلر، می‌گوید که خیس کردن و یا کمپرس کردن خوب هستند اما جزء درمان‌های موقتی محسوب می‌شوند. اما اگر پوستتان را بلافاصله مرطوب نکنید، پوست خشک‌تر می‌شود. پوستتان را به آهستگی خشک کنید و سپس مقداری روغن مخصوص حمام به بدنتان بمالید و اجازه دهید جذب بدن شود سپس کرم مرطوب کننده‌ یا لوسیون بزنید.

نکته هوشمندانه: برای خاصیت درمانی بیشتر مرطوب کننده را در فریزر سرد کنید.

۶. در هنگام خرید، محصولات مراقبت از پوست را درست انتخاب کنید.

تمام داروخانه‌ها را برای یافتن این شفا دهنده‌های کلیدی زیر و رو کنید.

  • تسکین با هیدروکورتیزون: دکتر باسلر می‌گوید، سوزش و التهاب پوست با کرم موضعی، اسپری و یا پماد شامل ۱٪ هیدروکورتیزون مانند کورتید یا کورتیزون۱۰ تسکین می‌یابد.
  • تسکین با آلوئه‌ورا: دکتر باسلر می‌گوید: ما آماده‌ایم تا مدارک پزشکی بیشتری دال بر بهبود زخم با آلوئه ورا مشاهده نمائیم. برگ آن را قطع کنید و آب آن را بگیرید. اما او اخطار می‌دهد که ابتدا در قسمت کوچکی امتحان کنید تا مطمئن شوید به آلوئه‌ورا حساسیت ندارید.
  • محافظت دربرابر عفونت: به گفته‌ی دکتر اسکرایبر، اگر هرگونه عفونتی دارید یا نگرانید که عفونتی بوجود آید، از پماد ضد باکتریایی که بدون نسخه قابل دریافتند، مانند پلیسپورین یا نئوسپورین استفاده کنید.
  • بی‌حسی با داروی بیهوشی: به‌گفته‌ی دکتر گوسل، اگر سوختگی خفیفی دارید، یک داروی بی‌حسی بدون نسخه می‌تواند درد و خارش را تسکین دهد. آنهایی که حاوی بنزوکائین، بنزیل الکل، لیدوکائین یا دیفنهیدرامین هیدروکلورید هستند را بیابید. اسپری‌ها سریع‌تر از کرم‌ها و پمادها عمل می‌کند، اما هرگز آن‌ها را مستقیما روی صورت اسپری نکنید. به جای اسپری کردن، آن را روی یک تکه گاز پانسمان یا پد پنبه‌ای بپاشید و آن را روی صورتتان بمالید تا از تماس با چشمتان جلوگیری کنید.

۷. به فریزر بروید.

از آفتاب سوختگی آسیب دیده‌اید! به دنبال میلتان برای یک چیز سرد بروید، فقط مطمئن شوید که آن را درست انجام می‌دهید. اگر سوختگی خفیف باشد یک بسته یخ می‌تواند درمانگر باشد. آن را درون پارچه‌ای نمناک بپیچید و روی سوختگی قرار دهید. دکتر هابرمن می‌گوید، اگر لازم است، فی‌البداهه بسازید. بدین منظور می‌توانید بسته‌ای نخودفرنگی یخ زده را بردارید و از آن استفاده کنید. اما مطمئنا ابتدا آن را در پارچه بپیچید و بسته یخی را مستقیما روی پوستتان قرار ندهید.

۸. بخورید و بیاشامید!

ماده مناسب را روی بدنتان قرار دهید تا به بدنتان در تلاش‌ برای التیام کمک کنید. به گفته‌ی دکتر گوسل، نوشیدن آب فرآوان برای خنثی کردن تاثیرات خشکی آفتاب سوختگی ایده خوبی است. آب میوه‌ها نیز در همین مقوله جای دارند. یک تکه‌ی بزرگ از هندوانه ۲۷۰ گرمی، بیش‌تر از یک فنجان، آب دارد. (همچنین منبع فوق‌العاده‌ای از لیکوپن‌های برای مبارزه با سرطان است.) سایر میوه‌هایی که عالی هستند: ۱ تکه کوچک از شهد گیاهی یک تکه چغندر، ۱ تکه طالبی دکتر گوسل اضافه می‌کند که، سبک اما عاقلانه بخورید. رژیمی متعادل متشکل از مواد مغذی که پوست برای بازسازی نیاز دارد، بسیار کمک‌کننده است.

۹. سخت نگیرید.

ماده مناسب را روی بدنتان قرار دهید تا به بدنتان در تلاش‌هایش کمک کنید. خوایبدن با آفتاب‌سوختگی می‌تواند چالش برانگیز باشد اما کل بدنتان برای بازسازی به استراحت نیاز دارد. به گفته‌ی دکتر هابرمن، برای کم کردن خارش و حساسیت کمی پودر تالک را امتحان کنید. یک تشک بادی نیز ممکن است به خواب آسانتر کمک کند.

نکته هوشمندانه: اگر پاهایتان سوخته و متورم شده، پاهیتان را تا سطح قلبتان بلند کنید تا به توقف تورم کمک کنید.

۱۰. مراقب تاول باشید.

تاول نشانه‌ای از آسیب‌دیدگی شدید است، که باید به آن توجه شود. اگر تاول زدید، پس سوختگی نسبتا بدی دارید. دکتر باسلر می‌گوید، اگر شما را اذیت می‌کند و تنها ناحیه‌ی کوچکی را پوشانده، با دقت آن را تخلیه کنید. اما رویه‌ی پوست را بلند نکنید، چنانچه رشته‌های حساس عصب در تماس با هوا نباشد، احتمالا کم‌تر آزار می‌بینید و خطر عفونت نیز کم‌تر خواهد بود. برای تخلیه‌ی مایع، ابتدا سوزن را با نگه‌داشتن روی شعله استریل کنید. سپس سر تاول را سوراخ کنید و اجازه دهید مایع بیرون بریزد. دکتر بالستر می‌گوید، در ۲۴ ساعت اول سه مرتبه این کار را انجام دهید. اما بعد به تاول کاری نداشته باشید.

۱۱. در مورد داروهایتان بپرسید.

آیا به نور حساس هستید. درمورد اینکه می‌خواهید عکس بگیرید، نمی‌پرسیم. پرسش درمورد داروهای مشخصی است که حساسیت به خورشید را افزایش می‌دهد که منجر به سوختگی مانند دراماتیت می‌شود. به‌گفته‌ی دکتر باستر، آنتی بیوتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها و داروهای ضدقارچ می‌تواند، موجب واکنش شود. بنابراین می‌توانید از انواع خوراکی داروهای ضدبارداری، ادرارآور، دیابت و حتی ضدآفتاب‌های شامل PABA استفاده کنید. همیشه درمورد عوارض جانبی و پنهانی هر دارویی که استفاده می‌کنید از پزشکتان بپرسید. حتی گاهی غذاهای معمولی نیز می‌تواند اثر بدی داشته باشد. او می‌گوید: دو زن جوان را می‌شناسم که تلاش می‌کردند موهایشان را با آب لیموترش براق کنند. آن‌ها نمی‌دانستند که آب لیمو ترش چقدر می‌تواند به نور حساس باشد و تا هنگامی که آماس های پوستی وحشتناکی در هر جایی از روی صورت و دست‌هایشان که آبلیمو روی آن ریخت دیدند، متوجه این امر نشده بودند.

۱۲. عاقل باشید.

اشتباه مشابه را دوبار تکرار نکنید. دکتر اسکرایبر می‌گوید که، بعد از اینکه سوخته‌اید، ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پوستتان به حالت طبیعی باز گردد. وقتی آفتاب سوخته می‌شوید و لایه رویی پوستتان کنده می‌شود، پوست جدید بیشتر از همیشه حساس است. به این معنا که اگر مراقب نباشید خیلی سریع‌تر از گذشته می‌سوزید. نسبت به قرار گرفتن در معرض نور خورشید حساس باشید و از خودتان با کرم ضد آفتاب، کلاه و لباس مراقبت کنید.

نکته هوشمندانه: باز هم می‌توانید اشعه‌ی ماوراء بنفش را از پنجره دریافت کنید، بنابراین حتی وقتی که برنامه‌ای برای فعالیت در بیرون ندارید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

چه وقت با پزشک تماس بگیرید

برخی از سوختگی‌ها شدیدتر از آن هستند که با محصولات معمولی داروخانه درمان شوند. دکتر باسلر می‌گوید، سوختگی شدید می‌تواند شما را خیلی اذیت کند. اگر از تهوع، لرز، تب، ضعف و سستی، تاول بزرگ، ضعف عمومی، رنگ پریدگی یا خارش شدید رنج می‌برید با پزشکتان مشورت کنید. آگاه باشید اگر به نظر می‌رسد که سوختگی‌اتان در حال گسترش است، شاید دچار عفونت شده باشید.

۹ چیزی که پاهایتان می توانند به شما بگویند

انگشتان سرد پا می‌تواند نشانه‌ای از گردش خون ضعیف باشد. سیگار کشیدن و شرایط مرتبط با سیگار کشیدن می‌تواند توانایی ریه‌ها برای جذب اکسیژن را کاهش دهد و به کاهش سطح اکسیژن در خون منجر ‌شود. این بیماری‌ها باعث تنگی شریان‌ها می‌شود، که می‌تواند مانع جریان خون در سراسر بدن شود. اگر شما متوجه شدید که پاها تقریبا همیشه سرد و بی حس هستند، با دکتر خود مشورت کنید.

در زیر برخی از علائم رایج بیماری‌های مرتبط با پا و همچنین نشانه‌هایی که ممکن است برای سلامتی خطرآفرین باشد ذکر شده است.

خارش پا
همانطور که خارش پا ناخوشایند و مزاحم است، معمولا نشانه‍‌ای از یک وضعیت پزشکی جدی نیست.رایج‌ترین مقصر خارش و پوسته پوسته شدن در پاها عفونت‌های قارچی است. این عفونت‌ها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند، معمولا در بین انگشتان پا شروع می‌شود و اغلب در افرادی که کفش‌های تنگ بسیار می‌پوشند و عرق می‌کنند به وجود می‌آید. در حالی که عفونت پا مسری است اما می‌توان آن را به راحتی با داروهای ضد قارچ درمان کرد. در برخی موارد، خارش پا ممکن است از یک واکنش آلرژیک به کرم‌ها و یا مانند بیماری پسوریازیس ناشی از اختلال ایمنی بدن باشد. در صورتی که خارش پا در شما باقی بماند و یا بدتر شود با دکتر خود صحبت کنید.

تغییر رنگ پوست
جوش پوستی یا عفونت‌های قارچی مانند بیماری «پای ورزشکاران» معمولا باعث می‌شود پوست مایل به قرمز و پوسته پوسته شود، اما در بسیاری از شرایط دیگر ممکن است به تغییر رنگ پا منجر شود. یک بیماری که به عنوان پدیده نشانگان رینود شناخته شده، توسط دنباله‌ای از تغییر رنگ در پوست در واکنش به سرما یا استرس به وجود می‌آید. در یک نمونه از پدیده رینود، منطقه آسیب دیده شروع به باریک شدن می‌کند و جریان خون کاهش می‌یابد. منطقه آسیب دیده ممکن است شروع به احساس سردی و بی حسی و در نهایت جریان خون را محدود کند. گاهی اوقات که گردش خون بهبود می‌یابد، پوست ممکن است قبل از بازگشت به حالت عادی به رنگ قرمز تبدیل شود. رینود اغلب بدون بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد با این حال در برخی موارد رینود ممکن است نشانه اولیه یک بیماری جدی‌تر مانند آرتریت روماتوئید و یا لوپوس باشد.
چماقی شدن انگشتان پا

چماقی شدن
شامل تغییر در مناطق اطراف پا و در انگشت یا ناخن انگشت است. علایم معمول چماقی شدن ناخن عبارتند از نرم شدن بستر ناخن، برآمدن نوک پا و خم شدن ناخن‌ها به شکل یک زاویه تیز است. اکثریت قابل توجهی از موارد بنیادی چماقی شدن از بیماری های قلب و ریه است که سطح اکسیژن در خون را کاهش می‌دهد. اگر شما متوجه تغییرات در انگشت یا ناخن‌های پای خود شدید که شبیه چماقی است با دکتر خود صحبت کنید، چرا که می تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی مانند سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و بیماری کرون باشد.

پاهای ورم کرده
اکثر مردم تورم را در پای خود تجربه کرده‌اند. اغلب علت تورم چیزی ساده مانند ایستادن برای مدت زمان طولانی، پوشیدن کفش های تنگ، بودن در یک پرواز طولانی و یا یک مصدومیت جزئی مانند رگ به رگ شدن مچ پا است. با این حال، اگر تورم بیش از چند روز طول بکشد، می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر باشد. سیالات مانند خون در پاها ممکن است منجر به تورم به عنوان یک نتیجه از نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیه و یا حتی به عنوان یک عارضه جانبی از داروها برای دیابت و فشار خون بالا شود. تورم ممکن است از التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید یا آرتروز باشد. اگر تورم همراه علائمی مانند درد قفسه سینه، اشکال در تنفس یا سرگیجه باشد اقدامات پزشکی ضروری است، چون می‌تواند نشانه‌ی یک لخته خون یا یکی دیگر از بیماری جدی قلبی باشد.

سوزش پا
احساس سوزش پا می‌تواند از خفیف (بی حسی و سوزن سوزن شدن) تا شدید (درد شدید که حتی می تواند خواب را مختل کند) متفاوت باشد. چیز ساده‌ای مانند خستگی پاها و یا یک عفونت رایج مثل پای ورزشکار می‌تواند نشانه‌ای کوتاه مدت مانند سوزش یا سوزن سوزن شدن را داشته باشد. در موارد شدید، سوزش در پاها می‌تواند نشانه‌ای از آسیب‌های عصبی ناشی از دیابت یا بیماری‌های گردش خون موسوم به بیماری شریانی محیطی (PAD) باشد. در صورتی که احساس سوزش برای چند هفته و علائم شدیدتر و دردناک‌تر دارید و در حال شروع به از دست دادن احساس در انگشتان پاهای خود هستید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. استراحت کردن و بالا بردن پای خود برای کاهش علائم مفید است. علاوه بر این، حمام کردن و گذاشتن پای خود در آب سرد نیز می‌تواند درد و سوزش را کاهش دهد.

درد در انگشت شست پا
گاهی اوقات نقاط درد خاص منجر به یک وضعیت خاص می‌شود. اگر درد در اطراف نوک و گوشه ناخن متمرکز شده باشد، می‌تواند نشانه رشد ناخن اضافه در انگشت پای شما باشد. حملات درد شدید در مفصل انگشت شست پا می‌تواند یک فرم پیچیده‌ای از آرتریت به عنوان نقرس را نشان دهد. علائم نقرس شامل درد شدید مفاصل پس از یک ناراحتی طولانی است و اغلب در شب و بدون هیچ گونه اخطاری رخ می‌دهد. آرتریت روماتوئید می‌تواند توضیح دیگری برای آن باشد، که به عنوان علائم اولیه تمایل دارند که بر پا و مفاصل انگشت اثر بگذارند. اگر شما ناراحتی مزمن یا درد ناگهانی محلی را تجربه می‌کنید بدون هیچ توضیحی برای ملاقات با دکتر برنامه ریزی کنید.

ناخن‌های زرد رنگ
همانند سایر قسمت های بدن شما، تغییر رنگ در ناخن‌ها ممکن است نشانه‌ی آن باشد که چیزی اشتباه است.عفونت قارچی ناخن اغلب به عنوان یک نقطه زرد در زیر نوک ناخن آغاز می‌شود. متاسفانه قارچ ها تمایل به رشد در محیط های تاریک، گرم و مرطوب دارند و قسمت زیرین ناخن انگشت پا بهترین مکان برای رشد آن‌هاست. اگر تغییر رنگ مورد توجه قرار نگیرد و بدون درمان رها شود، می‌تواند در دیگر ناخن انگشتان پا پخش شود. عفونت ناخن به طور معمول یک خطر بزرگ بهداشتی نیست اما اگر شما مبتلا به دیابت هستید، عفونت‌های قارچی می‌تواند گردش خون در پای شما را مختل کند و منجر به عوارض جدی‌تر بهداشتی شود.

ناخن‌های سفید رنگ
تغییر رنگ سفید ناخن‌ها لزوما یک مشکل سلامتی نیست. این تغییر رنگ شامل لکه‌های معمول سفید در اطراف ناخن است که همانند ناخن شروع به رشد می کند. برخلاف باور رایج، این علائم نشانه کمبود ویتامین نیستند و به طور کلی بی ضرر در نظر گرفته می‌شوند. یک آسیب ممکن است باعث شود بخشی از ناخن انگشت پا از بستر ناخن جدا شود، که باعث می شود که نوک ناخن سفیدتر به نظر برسد. علاوه بر این برخی از عفونت های قارچی اول خود را به عنوان علامت سفید روی نوک ناخن را نشان می‌دهند. که اگر بدون کنترل رها شود، این عفونت می‌تواند در سراسر ناخن گسترش یابد، که منجر به تغییر رنگ بیشتر و به طور بالقوه باعث می‌شود ناخن از بستر خود جدا شود.

بهبود وضعیت پوست پس از سن پنجاه سالگی!

بسیاری از متخصصین پوست در واقع شاهد بهتر شدن پوست مراجعین شان بعد از 50 سالگی هستند، اما علت این بهبود پوست چیست؟ ببینید ما متوجه هستیم، بیدار شدن از خواب و دیدن یک خط جدید روی صورت چیزی نیست که برای شروع روزتان بخواهید و دیدن نقطه عطفی برای افزایش سن چیزی نیست که در تولد قبلی تان آرزویش را کرده باشید. شما برای این تغییرات ثبت نام نکرده اید و با وجود هزاران محصولی که به شما قول از بین بردن چین و چروک و کم کردن سن پوست تان را می دهند، بعید نیست که زمان را دشمن خود بدانید. ولی همیشه هم اینطور نیست.

بسیاری از متخصصین پوست در واقع شاهد بهتر شدن پوست مراجعین شان با افزایش سن هستند. مثلا، زنان با افزایش سن حفره های قابل مشاهده کمتری روی پوست شان دارند و بسیاری از آن ها در تشخیص عوامل بالقوه که ممکن است تبدیل به خال شوند، حرفه ای شده که این تجربه را در طول سالیان قبل بدست آورده اند. خیلی هم بد نیست، درست است؟ در ادامه مقاله، اتفاقات دیگری که در 50 سالگی و بعد از آن برایتان رخ می دهد را مطالعه نمایید.

آکنه ها بعد از 50 سالگی از روی پوست تان ناپدید می شوند

هورمون هایی که در چرخه قاعدگی دخیل هستند در زنان، پیش از یائسگی باعث ایجاد جوش و آکنه می شوند که نه تنها آزار دهنده هستند بلکه روند مراقبت از پوست را پیچیده تر و گران تر می کنند.با افزایش سن زنان، هورمون های تولید مثل، استروژن و پروژسترون، به طور طبیعی کاهش پیدا می کنند تا زمانی که دیگر دوره قاعدگی را تجربه نکنند (میانگین سن 51 سالگی).

به گفته دکتر فرانچسکا جی فاسکو Francesca J. Fusco استادیار و متخصص پوست در دانشکده پزشکی ایچان در مونت سینای، زنانی که در سال های جوانی به خاطر تغییرات هورمونی طبیعی، آکنه را تجربه می کنند، معمولا اثرات آن بعد از یائسگی از بین می رود. برای سایر زنان هم، چربی پوست کمتر در 50 سالگی و بالاتر می تواند ظهور آکنه را کاهش دهد.

ارنستین اسکالفانی Ernestine Sclafani متخصص روابط عمومی 55 ساله در لس آنجلس متوجه شد که ورود به این دهه جدید زندگی به معنی شروعی تازه برای داشتن پوستی شفاف است. او می گوید: من در تمام طول زندگی با جوش های نابه هنگام روبرو بودم تا این که بالاخره در دهه 40، این مشکل متوقف شد. به محض این که وارد دهه 50 زندگی ام شدم همه بیرون زدگی های پوستم ناپدید شدند. حس می کردم پوستم مثل یک بوم، سفید شده و دیگر نیاز به استفاده از ترفندهای معرفی شده در کتاب ها مثل خمیر دندان و بخور دادن برای از بین بردن آکنه های صورتم نداشتم.

چربی پوست تان بعد از 50 سالگی کمتر می شود

با افزایش سن در زنان، تغییرات هورمونی باعث می شود که غدد سباسه (sebaceous glands) چربی کمتری تولید کنند. به همین دلیل افرادی که در طول زندگی با پوستی براق و چرب روبرو بودند، بعد از 50 سالگی با چربی کمتری روبرو خواهند بود.

به گفته دکتر لیندسی بوردون Lindsey Bordone متخصص پوست و استادیار مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، زنانی که در زمان جوانی به خاطر پوست چرب شان روزی دو بار صورت شان را می شسته اند، بعد از یائسگی متوجه خواهند شد که فقط روزی یک بار به شستشوی صورت شان نیاز دارند و شاید فقط به یک پاکسازی کننده ملایم نیاز داشته باشند.

منافذ پوست تان بعد از 50 سالگی کوچک تر می شوند

اخبار خوب بیشتری می خواهید؟ تولید کمتر روغن باعث کوچک تر شدن منافذ باز پوست خواهد شد. اگر کسی هست که پوستی چرب و پوسته پوسته دارد که منجر به ایجاد حفره های پوستی و جوش های سر سیاه می شود، با کم شدن چربی پوست این منافذ خود به خود کوچک تر خواهند شد.

علائم روزاسه Rosacea در پوست تان بعد از 50 سالگی بهبود پیدا می کند

یکی دیگر از جوانب یائسگی این است که، زنانی که مبتلا به روزاسه** هستند با تغییرات هورمونی شاهد کمتر شدن تحریکات پوستی خواهند بود. به گفته دکتر استی ویلیامز Estee Williams متخصص پوست و استادیار دانشکده پزشکی مونت سینای، اگرچه در واقع روزاسه یک مشکل هورمونی نیست، اما در برخی بیماران تغییرات هورمونی می تواند دلیلی برای این اتفاق باشد.در این افراد وقتی که به سن خاصی می رسند، علائم روزاسه بهبود می یابد.

بدیهی است که تغییرات هورمونی با شروع یائسگی (قبل از یائسگی) ممکن است در ابتدا باعث تشدید مشکلات پوستی از جمله روزاسه و آکنه شوند، ولی به محض این که بدن تان خود را با شرایط هورمونی بعد از یائسگی تطبیق دهد، این علایم بهبود پیدا خواهند کرد.

**روزاسه: عبارت است از التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی). در واقع این بیماری آکنه نیست.

می توانید از مشکلات بالقوه پوست تان بعد از 50 سالگی مطلع شوید

با گذشت زمان و رسیدن به 50 سالگی بدن تان را به خوبی می شناسید و کاملا به آن آشنا شده اید و می تونید راحت تر مشکلات بالقوه بهداشتی را شناسایی کرده و هشدار های زودرس آن را شناسایی کنید. مطالعات نشان می دهد که زنان بالای 50 سال شناخت کاملی نسبت به علایم زیبایی و خال های خود دارند، بنابراین متوجه هر خال یا لکی که ممکن است نشان از سرطان داشته باشد، می شوند.

بنیاد سرطان پوست توصیه می کند که هر ماه پوست تان را بررسی کنید (سرطان پوست در صورت تشخیص در مراحل اولیه همیشه قابل درمان است)، اگر متوجه چیز مشکوکی مانند خال، علامت یا تغییر رنگ، بافت یا تغییر اندازه شدید، بلافاصله به پزشک تان مراجعه نمایید.

بعد از 50 سالگی با پوست خود راحت تر می شوید

علیرغم به کار گیری روش های مختلف، پوست زنان در طول زندگی تغییر می کند، ولی یک واقعیت برای همه یکسان است، هر چه مدت زمان بیشتری سپری شود احساس راحتی بیشتری با پوست تان خواهید داشت.من متوجه شدم که زنان در دهه 50، بیشتر پوست خود را قبول دارند. ممکن است بگویند بله درست است که زیر چشمم گود افتاده، ولی نمی خواهم برای بهتر شدنش از جراحی استفاده کنم. در واقع، شما فقط پذیرش و مهربانی بیشتری نسبت به پوست خود نشان می دهید.

سلامت پوست شما بعد از 50 سالگی ممکن است بهبود پیدا کند

با توجه به تغییرات پوست شما با بالا رفتن سن، مراقبت شما از پوست تان بهتر می شود و باعث می شود پوستی سالم تر داشته باشید. با بیشتر شدن سن تان، اولویت بیشتری برای سلامت پوست تان قائل می شوید، من در حال حاضر بهتر از دوره جوانی از پوستم مراقبت می کنم و متوجه درخشان تر شدن آن شده ام که قبلا تجربه اش نکرده بودم.

خواص زرده و سفیده تخم مرغ برای پوست

تخم مرغ یکی از مواردی است که در بیشتر رژیم های غذایی متعادل دیده می شود و می تواند مواد مغذی متعددی همچون ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم آورد که از سلامت بدن حمایت و پشتیبانی می کنند. ویتامین A، لوتئین و زآگزانتین موجود در آن می تواند چشمان شما را سالم نگه دارد. وجود روی در تخم مرغ نیز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این ماده به نسبت مواد مغذی فراوانش کالری بسیار اندکی دارد. به ازای هر دو تخم مرغ بزرگ ۱۴۳ کالری وارد بدن می شود. همین امر باعث می شود تخم مرغ یک ماده عالی برای کاهش وزن باشد. این ماده برای پوست نیز مفید خواهد بود. وجود ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین در تخم مرغ نقش مهمی در سلامت پوست بازی می کند.

 

پروتئین کامل:

محتوای پروتئین در تخم مرغ نقش مهمی در سلامت پوست دارد و می تواند آمینواسیدهای ضروری را فراهم آورد. بدن از این امینواسیدها برای تولید پروتئین جدید در سلول های پوستی استفاده می کند. برخی از این پروتئین ها همچون کلاژن و الاستین باعث تقویت و استحکام بافت پوست می شوند. این در حالیست که برخی از آن ها همچون ملانین در رنگ پوست نقش دارند. دو تخم مرغ بزرگ می تواند ۱۲.۶ گرم پروتئین وارد بدن کند. همین امر موجب می شود بدن پوست سالمی داشته باشد همین مقدار تقریبا ۲۳ یا ۱۸ درصد از مصرف روزانه پروتئین را برای یک فرد بزرگسال ۱۳۵ یا ۱۸۰ پوند تشکیل می دهد.

ویتامین A:

تخم مرغ به خاطر ویتامین A موجود در آن می تواند مزایای زیادی برای پوست داشته باشد. این ویتامین به سلول ها کمک می کند فعالیت ژن ها را کنترل کنند. این فرایند برای توسعه سلول های جدید همچون توسعه سلول های پوست جدید و رشد بافت های جدید ضروری است. کمبود ویتامین A تاثیر منفی بر روی پوست می گذارد و تشکیل سلول و عملکرد غدد مرتبط با عرق را کاهش می دهد. دو تخم مرغ می تواند ۵۴۰ واحد بین المللی ویتامین A را برای بدن فراهم آورد که ۱۸ و ۲۳ درصد از مقدار روزانه توصیه شده برای زنان و مردان است(به ترتیب).

ویتامین D:

مصرف تخم مرغ می تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را نیز فراهم آورد. همچون ویتامین A، ویتامین D هم فعالیت ژن ها را کنترل می کند و همین امر باعث می شود یک ماده عالی برای رشد سلول های جدید باشد. این ویتامین رشد keratinocyte را نیز کنترل می کند. ویتامین D از عملکرد فولیکول های مو پشتیبانی می کند، با طاسی سر مبارزه می نماید و از رشد مو اطمینان حاصل می کند. با مصرف دو عدد تخم مرغ می توانید مقدار ویتامین D بدن را تا ۸۲ واحد بین المللی افزایش دهید که ۱۴ درصد از مقدار ویتامین D توصیه شده در روز است.

سایر مزایای تخم مرغ:

این ماده حاوی مواد معدنی دیگری است که برای پوست مفید خواهد بود. وجود آهم در تخم مرغ به عملکرد گلبول های قرمز کمک می کند و آن ها را قادر می سازد اکسیژن کافی و مورد نیاز برای بدن را فراهم آورند. علاوه بر این، سلنیوم موجود در تخم مرغ، آنزیم های موجود در سلول های پوست را فعال می سازد. این آنزیم ها پوست را از آسیب حفظ می کنند. دو تخم مرغ حاوی ۳۰.۷ میکروگرم سلنیوم و ۱.۸ میلی گرم آهن است. این مقادیر بیش از ۵۶ درصد نیاز روزانه بدن به سلنیوم را تشکیل می دهد.

 منبع :
مجله سلامت

بهداشت نیوز

مردم نیوز

http://www.saat24.news/

http://persianlab.com

[تعداد: 1   میانگین:  4/5]
به اشتراک بگذارید