چاقی تناسب اندام و لاغری

تاپیک جامع مسائل مربوط به چاقی و تناسب اندام

آیا چاقی تقصیر ژنتیک‌ شماست؟

توصیه‌هایی که پیرامون محدود کردن مصرف قند و شیرینی و مصرف بیشتر سبزی‌ها و میوه‌ها می‌شود، ظاهرا خیلی بازخورد مثبتی ندارد چون تعداد افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی می‌شوند، روند افزایشی خود را حفظ کرده است. اما آیا می‌توانیم تقصی چاقی را تنها به گردن سبک زندگی بیندازیم؟ آیا دلیل فراگیر شدن چاقی واقعا پُرخوری و عدم تحرک است یا اینکه عامل ژنتیکی مهمی نیز این میان نقش دارد؟

ژنتیک یا سبک زندگی؟

حتما کسانی را دیده‌اید که می‌گویند تغذیه‌ی درستی دارند، حواس‌شان به خورد و خوراک‌شان هست، مرتبا ورزش می‌کنند و به تمام توصیه‌ها پایبند هستند اما هنوز نتوانسته‌اند به وزن ایده آل و سالمی برسند. آیا این ژنتیک است که تلاش‌های‌شان را بی‌اثر می‌کند؟
بدون شک ژنتیک عاملی است در چاق بودن یا نبودن یک نفر. اگر در شجره نامه‌ی خانوادگی‌تان، به دنبال افراد چاق بگردید، احتمالا می‌بینید تعدادی هستند که مشکلاتی با کنترل وزن‌شان دارند یا داشته‌اند. دانشمندان هنوز سعی دارند ژن‌های خاصی و جهش‌های ژنتیکی مشخصی را شناسایی کنند که منجر به چاقی می‌شوند.

بر اساس آنچه تاکنون می‌دانیم، عوامل ژنتیکی وجود دارند که روی اشتها و متابولیسم یک فرد اثر می‌گذارند و او را مستعد چاقی می‌کنند. خوشبختانه این عوامل ژنتیکی، فرد را محکوم به افزایش وزن نمی‌کنند اما آستانه‌ی به دست آوردن اضافه  وزنش را پایین می‌آورند. کسی که ژنتیک بدی دارد، در محیطی مناسب و با انگیزه‌ای درست می‌تواند وزن سالمی را حفظ کند، به عبارتی دیگر ژنتیک، سرنوشت ساز قطعی شما نیست!
از طرفی دیگر، اگر کاری کنید که فرد مستعد به چاقی از لحاظ ژنتیکی، دسترسی راحت به فست فود داشته باشد و فرصت‌ها و امکانات بسیار محدودی برای ورزش و تحرک، حتما به راحتی می‌تواند وزن قابل توجهی اضافه کند. عوامل محیطی، بدون توجه به ژنتیک، تاثیر بزرگی بر وزن بدن دارند. به نظر می‌رسد حفظ وزن ایده‌آل و سالم برای بعضی از افراد، نسبت به بقیه، بیشتر شبیه یک مبارزه‌ی طاقت فرساست؛ دلایلش هم چند عامل است.

ژنتیک چاقی

هر چند هنوز دانشمندان سعی دارند تمام ژن‌های مربوط به اشتها، متابولیسم و چاقی را شناسایی کنند، اما چیزی که تاکنون مشخص شده این است که مسئول‌ترین جهش ژنتیکی مرتبط با چاقی، جهش در ژنی است به نام ژن ob (obesity  به معنی چاقی) که لپتین را کُد گزاری می‌کند. همانطور که می‌دانید لپتین یکی از هورمون‌هایی است که اشتها را کنترل می‌کند. این هورمون تنظیم کننده‌ی اشتها، روی سرعت متابولیسم در حالت استراحت نیز تاثیر دارد.

مغز و لپتین، ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند که دلیل خوبی هم دارد! مغز شما می‌خواهد بداند در هر زمان، شما چقدر ذخیره‌ی چربی در بدن دارید تا به شما کمک کند دچار گرسنگی نشوید. اگر شما انباشت چربی زیادی داشته باشید، سلول‌های چربی، لپتین در خون ترشح می‌کنند و این لپتین به مغزتان می‌گوید که شما خوب تغذیه شده‌اید و می‌توانید خوردن را متوقف کنید. مغز شما در واکنش به این پیام، از اشتهای‌تان کم کرده و همزمان، صرف انرژی در حالت استراحت را بیشتر می‌کند؛ سوخت کافی در دسترس است، پس خیلی خوب می‌توانید کالری بسوزانید.

حالا این اتفاقات چه ربطی به استعداد ژنتیکی چاقی دارند؟ به طور طبیعی سلول‌های چربی، تحت فرمان ژن ob، لپتین تولید می‌کنند. هر وقت ژن ob دستور بدهد، لپتین وارد جریان خون شده و به سمت هیپوتالاموس مغز می‌رود، جایی که تولید مواد شیمیایی ِ کاهنده‌ی اشتها ترشح می‌شوند. پس می‌توانید تصور کنید اگر نتوانید لپتین تولید کنید یا لپتینی که تولید می‌کنید کافی نباشد، اشتهای شما همینطور باقی مانده و پُرخوری خواهید کرد.

در آزمایشات انجام شده، موش‌هایی که جهش‌هایی در ژن ob داشتند و فعالیت این ژن‌ها کاملا مختل شده بود، با ولع زیادی می‌خوردند و به طرز بیمار گونه‌ای چاق شده بودند. انسان‌ها هم مانند موش‌ها، جهش‌هایی در ژن ob دارند که توانایی‌شان را برای تولید لپتین کاهش داده و همچنین جهش‌هایی نیز وجود دارد که گیرنده‌های لپتین در مغز را تغییر می‌دهد. در نتیجه گیرنده‌ی لپتین، نسبت به لپتین، فورا جواب ندارده و اشتهای فرد به راحتی کم نمی‌شود. همچین وقتی لپتین کم است یا گیرنده‌ی آن به خوبی کار نمی‌کند، سرعت متابولیسم در حالت استراحت یا متابولیسم پایه، افت می‌کند.

بنابراین از نظر افزایش وزن، این بدشانسی بسیار بزرگی است!

به تازگی دانشمندان کشف کرده‌اند که افراد چاق، بیشتر دچار مقاومت لپتینی هستند تا کمبود لپتین! این افراد، به دلیل داشتن بافت‌های زیاد چربی، آنقدر سطح لپتین جاری در خون‌شان زیاد است که گیرنده‌‌های لپتین، از حساسیت‌شان کم شده و نسبت به سیگنال‌های لپتین، آنطور که باید جواب نمی‌دهند. این حالتی است که منجر به پر خوری و افزایش وزن می‌شود.

ژن FTO

ژن دیگری که در چاقی نقش دارد و دانشمندان آن را شناسایی کرده‌اند، جهش یا انحرافی در یک ژن به نام ژن FTO است. این جهش ژنتیکی، به طرز شگفت انگیزی در میان ۴۰ درصد از اروپایی‌ها متداول است. داشتن این جهش ژنتیکی، لزوما محکوم‌تان نمی‌کند که چاق شوید یا اضافه وزن داشته باشید، اما این احتمال را تا ۷۰ درصد بالا می‌برد! طبق مطالعات انجام شده، آنهایی که این جهش ژنتیکی را دارند، گرلین یا هورمون اشتهای بیشتری تولید می‌کنند.
افرادی که این جهش ژنتیکی را در ژن FTO خود دارند، مدت خیلی کوتاهی بعد از خوردن غذا، احساس گرسنگی کرده و ترجیح می‌دهند غذاهای پُر کالری‌تر مصرف کنند. این افراد، نسبت به سایرین در وضع نابرابری قرار دارند چون اشتهای‌شان به دلیل فعالیت زیاد گرلین، سیری ناپذیر است!

مبارزه‌ با چاقی

موارد گفته شده، تنها دو عامل ژنتیکی دخیل در چاقی بودند و عوامل بسیار زیاد دیگری وجود دارد که روی اشتها و کالری سوزی شما تاثیر می‌گذارد. حالا یک خبر خوب؛ محققان عقیده دارند تنها ۲۵ درصد از وزن بدن یک فرد، توسط ژنتیک او تعیین می‌شود، یعنی سایر عوامل مانند تغذیه و فعالیت بدنی، نقش به مراتب پُررنگ‌تری در وزن شما دارند. مطالعه‌ای نیز نشان داده آنهایی که جهش ژنتیکی در ژن FTO دارند و در معرض چاقی هستند می‌توانند با روزانه حداقل یک ساعت ورزش کردن، از چاق شدن‌شان جلوگیری کنند. یک ساعت در روز برای کاهش احتمال چاقی و بیماری؟ معامله‌ی خوبی نیست؟

یکی از راه حلهای اساسی برای لاغر شدن، کاهش دادن حجم معده است. در هر وعده غذایی تلاش کنید که معده خود را پر نکنید. پس لازم است تعداد وعده ها را افزایش دهید و مقدار آن را کاهش. در ذیل چند راهکار بسیار مفید و علمی را مطرح می کنیم که موجب می شود حجم معده تان کوچک شود. وقتی بعد از سیر شدن باز هم به خوردن ادامه دهیم، این کار برایمان عادت می شود و آهسته آهسته حجم معده افزایش می یابد. معده غذای بیشتری را طلب می کند و همین موجب چاقی می شود. با بروز چاقی، باز هم افزایش حجم معده تشدید می شود و این چرخه معیوب ادامه می یابد تا جایی که فرد سیری ناپذیر می شود و چاقی او به حد خطرناکی می رسد و مجبور است دست به جراحی هایی برای لاغری از جمله کوچک کردن حجم معده بزند که هر کدام عوارض خاص خود را دارند. راهکارهای زیر را مطالعه کنید و به کار ببنید.

حجم معده

  • وعده های غذایی را فراموش نکنید. صبحانه را حذف نکنید. حذف این وعده احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد و موجب چاقی می شود. صبحانه افزایش متابولیسم را به دنبال دارد.
  • به جای حذف وعده ها، حجم مصرفی غذای هر وعده را کم کنید و تعدادشان را افزایش دهید. مثلا یک صبحانه مفصل میل کنید و چند ساعت بعد میان وعده، ظهر یک نهار سبک،عصرانه برای چند ساعت بعد و در غروب یک شام سبک.
  • غذاهایی را میل کنید که در حجم کم به شما حس سیری می دهند. مانند : سبزیجات، سالادها، میوه هایی چون موز،سیب، انواع سوپ، آجیلهایی چون بادام زمینی و گردو، سیب زمینی پخته، تخم مرغ آب پز، ماکارونی، حبوبات پخته، فرنی و…
  • مصرف هله هوله را متوقف کنید. اکثر ما مصرف یک تکه شکلات را به میوه و سبزی ترجیح می دهیم خصوصا اگر خارج از منزل باشیم. برای استفاده از میوه و سبزی در خارج از منزل می توانید این مواد را شب آماده کنید و در یحچال بگذارید و صبح با یک ظرف در بسته از منزل بیرون ببرید. می توانید از میوه های خشک شده هم در خارج از منزل استفاده کنید.
  • وعده های غذایی خود را سالم انتخاب کنید. مثلا برای نهار به جای همبرگر، سالاد بخورید. جوجه کباب به همراه نان سبوس دار هم گزینه خوبیست. در صرف دسر هم به جای بستنی می توانید از ماست استفاده کنید.
  • وقتی احساس سیری کردید یا حتی پیش از آن، دست از غذا خوردن بکشید. هیچ گاه خودتان را مجبور نکنید که غذایی را تا ته بخورید. همیشه از خود بپرسید مهمترین چیز در این لحظه غیر از سلامتی من است؟ اگر در رستوران هستید از پیش خدمت درخواست ظرفی را بکنید تا بقیه غذا را به منزل ببرید. غذای خود را آهسته میل کنید تا مغز فرصت آن را داشته باشد که سینگال سیری به مغز بفرستد. در نتیجه زودتر احساس سیری می کنید.
  • فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. لازم نیست حتما ورزشکار حرفه ای باشید. فعالیت بدنی خود را طی شبانه روز بالا ببرید. مثلا هنگام دیدن تلویزیون بایستید و حرکات نرمشی و کششی انجام دهید یا در هنگام پخش پیامهای بازرگانی، دور تا دور اتاق قدم بزنید. یا در حمام موقعی که ماسک روی سرتان می گذارید می توانید ورزش کنید. این امر که کجا و چگونه فعالیت بدنی کنید، کاملا می تواند برخاسته از خلاقیت شما باشد. می توانید ماشینتان را با فاصله زیادی از محل کارتان پارک کنید و به این شکل هر روز پیاده روی کنید. می توانید به دنبال ورزشهای گروهی مانند بسکتبال و والیبال و … نیز بروید یا اصلا چه بهتر که ورزشی را به شکل حرفه ای پی بگیرید.
  • روز خود را با ورزش صبحگاهی شروع کنید. قبل از خروج از رختخواب، تعدادی درازنشست بزنید. از مقدار کم شروع کنید و تعداد آن را بالا ببرید. این کار سوخت و ساز بدنتان را قبل از خوردن صبحانه بالا می برد.
  • به اندازه کافی بخوابید. خواب برای بازسازی بدن و بازیابی انرژی از دست رفته ضروری است. 7 تا 10 ساعت خواب شبانه داشته باشید.
  • در همه کارها اعتدال را رعایت کنید. لازم نیست تا ابد شکلات نخورید یا 4 ساعت در روز ورزش کنید.

سردی مزاج از علل عمده چاقی است

سیدعلی ابوالحبیب، متخصص داخلی و محقق طب اسلامی اظهار داشت: درمان چاقی و لاغری در طب سنتی به نوع اخلاط وابسته است و عناصر اربعه خلط بلغم، دم، صفرا و سودا می‌تواند موجب تغییر سایز طولی یا عرضی اشخاص شود.

وی گفت: هر عاملی که تری را در بدن زیاد کند، چاقی محسوب می‌شود، این تری می‌تواند از طریق زیاد شدن گوشت در بدن باشد که به آن چاق لحمی می‌گویند و اگر تری از طریق افزایش بافت همبند باشد، به آن چاق شحمی می‌گویند. چاق دموی که مزاج گرم و تر دارد، چاق لحمی است و چاق بلغمی که مزاج سرد و تر دارد، چاق شحمی (چربی) است.

این محقق طب اسلامی افزود: برای درمان چاقی باید از روش اضداد استفاده کرد؛ به عنوان مثال چاق لحمی که دارای طبع گرم و تر است، برای لاغر شدن باید از غذاهای سرد و خشک استفاده کند همچنین فردی که چاق بلغمی است و دارای مزاج سرد و تر است، برای لاغر شدن می‌تواند از غذاهای گرم و خشک استفاده کند.

ابوالحبیب اضافه کرد: در افرادی که دارای طبع صفراوی یا گرم و خشک هستند، خوردن چای، غذاهای گرم و پرحرارت مانند چای و مصرف مواد غذایی مانند خرما، ارده، گردو و عسل و همه غذاهای گرم‌مزاج باعث بلندی قد و لاغری می‌شود.

افراد دارای طبع دم که مظهر باد یا هوا است، مصرف خرما و شیرینی موجب چاقی آن‌ها می‌شود همچنین در افراد دارای طبع بلغم که مظهر آب است، خوردن آب سرد، ماست، کاهو، هندوانه و همه مواد سرد بدون وجود مُصلح موجب چاقی می‌شود. همچنین افراد دارای طبع سودایی که مظهر خاک است، با خوردن غذاهای افزاینده سودا مانند بادمجان، سوسیس و کالباس لاغر و کوتاه قدتر می‌شوند.

ابوالحبیب ادامه داد: خوردن آب در افراد دارای طبع بلغم و دم، بر روی عرض بدن آن‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد همچنین در افراد دارای صفرا، گرمی زیاد موجب بلندقدی آن‌ها می‌شود و عرض بدن کاهش پیدا می‌کند؛‌ یبوست، تری مزاج (دم)، سردی مزاج (بلغم)، تنبلی، پرخوری و بیماری‌هایی مانند کبد چرب موجب بروز چاقی می‌شود.

http://img.tebyan.net/big/1394/06/198219241149562251591322218916453241515854.jpg

رژیم غذایی مناسب را متناسب با مزاج خود انتخاب کنید

دکتر مجید حمیدی گفت: با انجام مشاوره مناسب و ارائه رژیم غذایی مناسب، تعادل وزنی در بدن فرد ایجاد می‌شود.

وی تعادل در غذا خوردن را عاملی برای سلامتی، افزایش طول عمر و امید به زندگی عنوان کرد و گفت: افرادی که تمایل به افزایش و یا کاهش وزن دارند باید به صورتی سالم و صحیح غذا مصرف کنند و از رژیم غذایی مناسبی برخوردار باشند؛ بنابراین برای کاهش یا افزایش وزن نیازی به مصرف انواع داروهایی گیاهی و شیمیایی نیست و بهتر است روش‌هایی را برای تعادل وزن انتخاب کنند که عوارضی نداشته باشد.

وی افزود: هر فرد متناسب با مزاج خود از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کند و با شناسایی مزاج خود بهتر می‌تواند از رژیم غذایی مناسب بهره ببرد. افراد از نظر مصرف مواد غذایی دو نوع مزاج سرد و گرم دارند که میل و رغبت هر یک به غذا متفاوت است. افراد گرم مزاج تمایل به خوردن غذاهایی سرد و دارای زنجیره غذایی سبک مانند ماست، دوغ و لبنیات و نان‌های بدون سبوس، دارند. افراد سردمزاج نیز به خوردن غذاهایی گرم به ویژه مربا، خرما و شیرینی‌جات تمایل دارند.

وی افزود: افراد گرم مزاج دارای اندامی لاغر و کشیده و دارای چهره تیره هستند. غده تیروئید آن‌ها فعال بوده و فعالیت اعصاب سمپاتیک آن‌ها بیشتر است. افراد سردمزاج نیز دارای قدی کوتاه و اندامی چاق بوده و چهره‌ای سفید دارند. افراد گرم مزاج در مقایسه با افراد سردمزاج زمستان را بهتر تحمل می‌کنند و تابستان‌ها را نمی‌توانند تحمل کنند.

حمیدی تاکید کرد: بهتر است افراد متناسب با مزاج خود غذا مصرف کنند؛ چرا که اگر خلاف آن عمل کنند تعادل غذایی را بر هم زده و در نهایت باعث بروز بیماری‌های متعدد می‌شوند.

وی گفت: افراد چاق برای لاغر شدن باید کیفیت رژیم غذایی خود را به طرف غذاهای گرم ببرند و از مصرف چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی با زنجیره سنگین خودداری کنند. گرم مزاج‌ها نیز برای افزایش وزن خود باید به مصرف غذاهای سرد سوق داده شوند.

حمیدی در پایان گفت: افراد گرم مزاج اگرچه ممکن است مواد غذایی زیادی را مصرف کنند اما به دلیل سوخت و ساز زیاد معمولاً دارای اندامی لاغر هستند. همچنین روش خوردن غذا تأثیر مهمی در شرایط بدنی دارد؛ چرا که در سوخت و ساز بدن تعادل ایجاد می‌کند.

خوردن یخ برای از بین بردن چاقی

روش خوردن تکه‌های یخ برای کاهش وزن که این روزها هواداران زیادی میان زنان و دختران جوان پیدا کرده، به این صورت است که فرد هر روز به شکل منظم و مستمر، یک تکه کوچک یخ می‌خورد، بدون آنکه تغییری در رژیم غذایی خود به وجود آورد.

خوردن یخ سه کارکرد مفید دارد که می‌تواند به کاهش وزن اضافی و رسیدن به وزن مطلوب کمک کند.

1.سوزاندن کالری
با خوردن هر ماده غذایی سرد، بدن نیاز به سوزاندن مقداری کالری دارد تا بتواند این ماده خوراکی منجمد را ذوب کرده و دمای آن را به دمای مناسب که جسم به آن عادت کرده برساند.

2.بالا بردن سوخت و ساز و تولید انرژی
خوردن تکه‌های یخ می‌تواند میانگین سوخت و ساز را در بدن بالا ببرد. بالا رفتن سوخت و ساز موجب تولید انرژی بیشتر در بدن، از طریق مصرف غذاهای هضم شده در سیستم گوارش و تبدیل آنها به انرژی می‌شود. بالا رفتن سوخت و ساز نقش بسیار مهمی در کاهش وزن افراد دارد.

3.مصرف 160 واحد کالری
مصرف یک لیتر آب، به شکل تکه‌های یخ، می‌تواند مصرف حدود 160 واحد کالری را در پی داشته باشد. این مقدار مصرف کالری معادل چندین کیلومتر دویدن است.

علیرغم فوائد ذکر شده، باید توجه داشت که زیاده‌روی در مصرف تکه‌های یخ برای دستیابی به نتیجه بهتر و کاهش مقدار بیشتری از وزن اضافی، مشکلات جدی در پی خواهد داشت. افتادن دندان‌ها یکی از این عوارض جانبی زیاده‌روی در خوردن یخ است. افزایش دمای بدن نیز در برخی موارد می‌تواند به برخی ارگان‌های جسم، آسیب جدی بزند.

از بین بردن چاقی شکمی

چاقی شکمی می تواند وجود داشته باشد در حالی که شما وزن نرمالی داشته باشید . برای از بین بردن این چربی علاوه بر نخوردن غذاهای چرب و فرآوری شده، مواد غذایی زیر را وارد برنامه ی غذایی خود کنید:

  • مرکبات : مرکباتی چون لیمو، پرتقال و گریپ فروت کمک می کند تا بدن زودتر چربی را هضم کند و همچنین با از بین بردن انسولین، مانع بالا رفتن وزن می شود.
  • خربزه و هندوانه بخورید تا زیرا مقدار زیادی پتاسیم و مقدار کمی سدیم دارند و موجب کاهش ورم معده و چاقی شکمی می شوند. هندوانه یک چربی سوز شکم است. خواص هندوانه بسیار زیاد است و ۹۱ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. وقتی پیش از شروع وعده‌ی غذا هندوانه بخورید، معده‌ی شما بدون ورود کالری به بدن‌تان پر می‌شود. به علاوه، هندوانه باعث می‌شود برای مدت زیادی احساس سیری کنید و با جمع شدن آب در بدن مبارزه می‌کند. هندوانه سرشار از ویتامین‌های B1، B6 و C و پتاسیم و منیزیم و یک ماده‌ی غذایی مناسب برای رژیم کم‌کالری و کم‌چربی است. در تحقیقی در دانشگاه کنتاکی مشخص شد نوشیدن دو لیوان آب هندوانه در روز به مدت ۸ هفته وزن را بدون تغییر توده‌ی عضلانی کاهش می‌دهد.
  • گردو : گردو حاوی امگا سه است که وظیفه ی این ماده در بدن : پایین آوردن وزن، تنظیم هورمونهای استرس مانند کورتیزول و ممانعت از تجمع چربی است. خوردن روزی 4 عدد گردو کافی است.

  • بادام و سایر آجیل ها : به خوردن آجیل روی بیاورید. این مواد با پر نگه داشتن شکم باعث کم‌اشتهایی و در نتیجه لاغری می‌شوند. نتایح یک تحقیق در دانشگاه پوردو نشان داده است، افرادی که آجیل می‌خورند نسبت به کسانی که کیک برنج می‌خورند، مدت بیشتری احساس سیری می‌کنند. با خوردن روزانه ۲۴ بادام، بدون جذب حجم زیادی کالری گرسنگی خود را رفع کنید. از آجیل‌های شور دوری کنید، چون سدیم فراوان این آجیل‌ها فشار خون را بالا می‌برد.روزی 10 عدد بادام مصرف کنید تا به علت شاخص گلایسمیکی که دارد، قند خون کنترل و سوخت و ساز در بدنتان فعال شود. ( شاخص گلایسمیک یک ماده غذایی نشانگر تأثیر آنی بر روی سطح قندخون ( گلوکز ) است . شاخص گلایسمیک مواد غذایی را بسته به مدت زمانی که پس از خوردن طول می کشد تا قند خون را افزایش دهد از عدد ۰ تا ۱۰۰ طبقه بندی کرده اند. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات که پروسه هضم و تجزیه آنها سریع صورت می گیرد دارای بالاترین درجات در این طبقه بندی هستند. پاسخ قند خون به این قبیل مواد سریع و بالا است . عنصری که بیشترین میزان افزایش قند خون ( گلوکز خون ) را دارد گلوکز خالص می باشد و به همین دلیل شاخص گلایسمیک ۱۰۰ به آن تعلق دارد . هر ماده غذایی در محدوده صفر تا صد قرار دارد .)

  • قهوه سبز : دانه یا پودر قهوه ی سبز، دارای اسید کلوروژنیک است، ترکیبی که موجب کاهش جذب قند در سیستم گوارش می شود و چربیهای جذب شده را می سوزاند. این اسید همچنین روی کبد تاثیر می گذارد به این شکل که فعالیت سوخت و سازی کبد را تحریک می کند تا چربی بیشتری بسوزاند.
  • لبنیات : بر اساس نتایج بسیاری از مطالعات، رابطه‌ی مستقیمی میان مصرف بالای کلسیم و بهبود ترکیب بدن وجود دارد. وقتی میزان کلسیم در بدن شما پایین باشد، بدن هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به شما امکان استفاده‌ی بهتر از کلسیم موجود را می‌دهد، اما مشکل اینجاست که بدن به سلول‌های چربی نیز علامت می‌دهد به حالت چربی باقی بمانند. لبنیات از قبیل شیر، پنیر و ماست منبع مناسب کلسیم هستند. کلسیم موجود در لبنیات به شکستن چربی در بدن و حتی جلوگیری از تشکیل آن کمک می‌کند. همیشه به جای لبنیات پرچرب، لبنیات بدون‌ چربی یا کم‌چرب تهیه کنید. اگر روزانه سه وعده لبنیات بخورید و به رژیم غذایی خود پایبند باشید، حتما چربی‌های اضافی را خواهید سوزاند.
  • ماهی سالمون : خوردن چربی وقتی که به فکر کاهش وزن و چاقی شکمی هستید شاید کار اشتباهی به نظر برسد، اما دریافت اسیدهای چرب اُمگا۳ از ماهی‌های چربی مثل سالمون می‌تواند یکی از تجویزهای متخصصان تغذیه باشد. مکانیزم اُمگا۳ در بدن دقیقا مشخص نیست، اما این اسید‌های چرب باعث کاهش چربی بدن می‌شوند. تحقیقات نشان داده است، اسیدهای چرب اّمگا۳ باعث گرسنگی کمتر شما می‌شود و تا دو ساعت بعد از خوردن آن احساس سیری خواهید داشت. خوردن حداقل هفته‌ای ۲ بار ماهی سالمون، سایر ماهی‌های چرب و کنسرو ماهی تن را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید.
  • شکلات تلخ : شکلات تلخ سرشار از «روی» است که به چربی سوزی شکم کمک می‌کند. «روی» گردش هورمون لپتین را بالا می‌برد که میزان مصرف انرژی، ذخیره‌ی چربی و اشتها را تنظیم می‌کند و همین موضوع باعث کاهش چاقی شکمی می‌شود. برای خوردن شکلات تلخ، حتما نوعی را انتخاب کنید که مقدار شکر آن بسیاری کم باشد
  • کرفس: برای داشتن شکمی لاغر باید سبزیجاتی مثل کرفس را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کرفس بسیار کم‌کالری و پرفیبر و حاوی کلسیم و ویتامین C است که به کاهش وزن کمک می‌کند. شما می‌توانید برای شست‌وشوی سیستم گوارشی خود، نصف لیوان آب کرفس پیش از ناهار یا شام بخورید. همچنین می‌توانید آن را به سالاد یا سوپ اضافه کنید.
  • خیار: یک میوه‌ی طراوت‌بخش و کم‌کالری و همچنین یک چربی سوز شکم است. ۱۰۰ گرم خیار حاوی حدودا ۹۶ درصد آب و ۴۵ کالری انرژی است. این میوه همچنین سرشار از مواد معدنی، فیبر خوراکی و ویتامین است. خوردن یک بشقاب سالاد خیار روشی موثر و سالم برای کاهش وزن و دفع سموم آزاد شده از سیستم گوارش است.
  • گوجه‌فرنگی : یک گوجه‌فرنگی بزرگ فقط ۳۳ کالری انرژی دارد. گوجه‌فرنگی دارای ترکیب شناخته‌شده‌ی ۹-oxo-ODA است که به کاهش چربی خون کمک و در نتیجه چاقی شکمی را کاهش می دهد. این ترکیب همچنین با بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی مبارزه می‌کند.
  • سیب : دارای فیبر خوراکی، فلاونوئید، فیتو استرول و بتا کاروتن است که باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و از پرخوری جلوگیری می‌کند. بر اساس یک تحقیق در برزیل، زنانی که روزانه ۳ سیب یا بیشتر می‌خورند کاهش وزن بیشتری نسبت به زنانی دارند که سیب نمی‌خورند. ترکیبات طبیعی موجود در سیب که به نام پکتین اسید شناخته می‌شوند به کاهش وزن کمک می‌کنند. میوه‌هایی که سرشار از پکتین هستند معمولا باید بیشتر جویده شوند و وقتی پکتین در معده حل می‌شود، ماده‌ی ژل مانندی می‌سازد که چربی و کلسترول خوراکی را تسخیر می‌کند.
  • آناناس : این میوه‌ی استوایی حاوی آنزیم بروملین است که خاصیت ضدالتهاب دارد. این آنزیم پروتئین را می‌سوزاند و به کم کردن چاقی شکمی کمک می‌کند. در تحقیقی در دانشگاه مریلند مشخص شد خاصیت آنتی‌باکتریال بروملین با باکتری‌های عامل اسهال مبارزه می‌کند و برای درمان اختلالات روده مفید است. بهبود شرایط معده می‌تواند منجر به نفخ کمتر شکم و داشتن کمری لاغر شود. علاوه بر این، آناناس حاوی ویتامین B6 و C، منیزیم، تیامین، مس و فیبر است که فواید زیادی برای سلامت بدن دارند.
  • فلفل قرمز : در تحقیقی از ۳۷۴ نفر درباره‌ی مواد غذایی‌ای که بیشتر مصرف می‌کنند سؤال شد. محققان متوجه شدند کسانی که رژیم غذایی آنها بیشتر شامل بتاکاروتن و لیکوپن بود (مواد فیتوشیمیایی که باعث نارنجی شدن هویج می‌شود و به گوجه‌فرنگی و فلفل‌قرمز رنگ می‌دهد) کمر باریک‌تر و چربی شکم کمتری داشتند. از آنجا که بتاکاروتن و لیکوپن آنتی‌اکسیدان‌های توانمندی هستند، از نظر محققان می‌توانند ترکیبات مضری را که باعث ذخیره‌ی چربی می‌شوند از بدن دفع کنند. از طرف دیگر، فلفل سرشار از ویتامین C است که برای چربی سوزی لازم است.
  • بلغور جو : وعده‌ی غذایی شیرین صبحگاهی، معمولا باعث می‌شود بعد از مدتی کوتاه بدن دچار افت قند خون شود. بلغور جو که حاوی فیبر فراوان است، برای ساعت‌ها در بدن باقی می‌ماند و میل به خوردن برای جبران قند خون و گرسنگی را از بین می‌برد. برای شیرین کردن بلغور به جای شکر از میوه‌های شیرینی مثل انواع توت‌ها استفاده کنید.
  • پودر پروتئین : دارای آمینواسیدهایی است که باعث چربی‌سوزی و عضله‌سازی می‌شود. برای داشتن یک نوشیدنی چربی‌سوز، دو قاشق چای‌خوری پودر پروتئین به اسموتی خود اضافه کنید. بهتر است این اسموتی را با میوه، ماست و شیر کم‌چرب درست کنید، ولی بدانید اضافه کردن پودر پروتئین به شیک‌های شکلاتی آن را به یک غذای سالم تبدیل نمی‌کند.
  • روغن زیتون : بدن همه‌ی ما به مقداری چربی برای کنترل گرسنگی نیاز دارد. به چربی‌های غیر‌اشباعی مثل روغن کانولا یا روغن زیتون روی بیاورید. آنها به پایین نگه داشتن کلسترول و اشتها کمک می‌کنند. اصلا به طرف روغن سبزیجات هیدروژنه نروید، چرا که این روغن‌ها پر از اسیدهای ترانس ناسالم هستند.
  • انواع توت‌ها : توت‌ها سرشار از فیبر هستند، تنها یک فنجان تمشک حاوی ۶ گرم فیبر است. در مقابل ژله یک غذای بی‌ارزش محسوب می‌شود و فاقد فیبر و پر از شکر افزوده‌شده است.
  • تخم‌مرغ : حاوی ویتامین B12 است که بدن برای سوزاندن چربی به آن نیاز دارد. محققان دانشگاه ایالتی لوییزیانا دریافته‌اند افرادی که هر روز در وعده‌ی صبحانه تخم‌مرغ می‌خورند، نسبت به افرادی که شیرینی می‌خورند وزن بیشتری کم می‌کنند. اگر کسترول خون‌تان بالاست برای خوردن تخم‌مرغ با پزشک مشورت کنید.
  • لوبیا و حبوبات :  لوبیا کم‌کالری و منبعی غنی از پروتئین و فیبر است که به کاهش وزن کمک می‌کند. هر هفته یک بار به جای گوشت، لوبیا درست کنید. با این کار، مصرف چربی‌های اشباع را قطع و آن را با فیبر جایگزین خواهید کرد.
  • ماهی و گوشت بدون چربی : بدن هنگام هضم پروتئین، کالری بیشتری نسبت به هنگام هضم کربوهیدرات یا چربی می‌سوزاند. یکی از بهترین گوشت‌های بدون چربی، گوشت بوقلمون است، اما برای حذف بیشتر چربی اشباع، ماهی بهترین گزینه است. ماهی‌های تن و سالمون سرشار از اُمگا۳ هستند که مانع از فرایندهای شیمیایی استرس و در نتیجه چاقی شکم می‌شود.
  • غلات سبوس‌دار : کربوهیدرات‌های خوب برای بدن مفید هستند. غلات سبوس‌دار بخورید، فیبر موجود در این مواد شما را سیر نگه می‌دارند. فیبر و مواد مغذی برخی از نان‌های گندم از آن جدا می‌شود. حتما اطمینان حاصل کنید نانی می‌خرید که از گندم سبوس‌دار تهیه شده است.
  • سبزیجات :اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات شما را به خوردن آن مجاب نمی‌کند، قدرت آن در لاغر کردن شکم حتما متقاعدتان می‌کند. سبزیجاتی مثل اسفناج و کلم بروکلی سرشار از فیبر و بسیار کم‌کالری هستند. خوردن سالاد پیش از وعده‌ی غذایی باعث می‌شود کمتر غذا بخورید.
  • کره‌ی بادام‌زمینی :سرشار از نیاسین است که سیستم هاضمه‌ی بدن را فعال نگه می‌دارد و از نفخ شکم جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید کره‌ی بادام‌زمینی چربی زیادی دارد، پس روزانه بیشتر از دو قاشق غذاخوری ار آن نخورید.
  • آووکادو : علاوه بر داشتن اسیدهای غیراشباع چندپیوندی، منبع غنی از فیبر (۱۱ تا ۱۷ گرم در هر آووکادو) است که آن را به یک غذای فوق‌العاده برای جلوگیری از گرسنگی و انباشت چربی تبدیل کرده است. روزانه نصف فنجان آووکادو بخورید.
  • آیس تی : چای، به‌ویژه چای سبز، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به متابولیسم بدن شتاب می‌دهند. بر اساس نتایج تحقیقی در سوییس، مشخص شد کسانی که چای می‌نوشند نسبت به دیگران، کالری بیشتری می‌سوزانند. اگر هدف شما از صرف چای، چربی‌سوزی ‌است آیس‌ تی‌ِ آماده نخرید، زیرا طی فرایند تهیه‌ی این نوع از چای‌ها مواد مغذی لاغرکننده‌ی آن از بین می‌رود. به جای آن، یک چای کیسه‌ای را برای ۲ دقیقه در آب گرم بگذارید، سپس ۲ حبه یخ در آن بیندازید و آن را بنوشید.
  • پنیر پارمزان : کم‌کالری و پرکلسیم بودن این پنیر هورمون‌های چربی‌سوز بدن را فعال می‌کند. از آنجا که این پنیر بیش از هر ماده‌ی لبنی دیگری پروتئین دارد، با مصرف آن برای مدت بیشتری احساس سیری خواهید کرد. هر روز ۳۰ میلی‌گرم از این پنیر را به سوپ یا سالاد خود اضافه کنید.
  • لوبیای سفید : این نوع لوبیاها حاوی فیبر منحصربه‌فردی هستند که در برابر هضم مقاومت می‌کنند. از آنجا که هضم کندتر باعث می‌شود برای فراوری غذا در بدن کالری بیشتری مصرف شود، وزن شما کاهش پیدا خواهد کرد. توصیه می‌شود برای کاهش چاقی شکمی روزانه نصف فنجان لوبیای سفید بخورید.
  • روغن ماهی : روغن ماهی ساردین و سالمون خواص بسیاری دارد. این ماده‌ی غذاییِ سرشار از اسیدهای چرب اُمگا۳ باید در رژیم غذایی گنجانده شود. اگر نمی‌توانید ماهی بخورید، روغن آن مکمل خوبی است. روغن ماهی به چربی‌سوزی و لاغری شکم کمک می‌کند.
  • سرکه : بر اساس تحقیقی در ژاپن، افراد چاقی که برای ۸ هفته روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه می‌خورند شاهد کاهش چشمگیر چاقی بدن، به خصوص چاقی شکمی، بوده‌اند. یک نظریه این است که اسِتیک اسید موجود در سرکه پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که چربی را می‌سوزانند.

هفت میوه برای لاغر شدن!

شما می‌توانید در کنار یک برنامه غذایی درست و مناسب از این میوه‌ها مصرف کرده و نه تنها به هدف تناسب اندام نزدیک‌تر شوید بلکه ویتامین‌ها و مواد معدنی خوبی نیز دریافت کنید.

تبیان نوشت: «بارها و بارها در همین بخش خودمان گفته‌ایم که لاغر شدن اصولی دارد. برای کاهش وزن نیازی نیست به خودتان گرسنگی بدهید و زجر بکشید. کافی است اصول لاغری را یاد بگیرید. یعنی این که میزان کالری دریافتی را کاهش دهید، ورزش کنید و در کنار آن از برخی مواد طبیعی لاغرکننده که متابولیسم بدن را تحریک می‌کنند به صورت اصولی بهره ببرید. از بین این مواد طبیعی، میوه‌ها بیشترین اعتبار را دارند. میوه‌های کم کالری و سرشار از آب و فیبر که بدن را تصفیه کرده و به دفع توکسین‌ها کمک می‌کنند. شما می‌توانید در کنار یک برنامه غذایی درست و مناسب از این میوه‌ها مصرف کرده و نه‌تنها به هدف تناسب اندام نزدیک‌تر شوید بلکه ویتامین‌ها و مواد معدنی خوبی نیز دریافت کنید.

اکثر افراد ارزش غذایی همه میوه‌ها را یکسان می‌دانند اما برخی از این میوه‌ها همان طور که دنیای رنگارنگی دارند، حاوی فیبرها و پکتین بیشتری نیز هستند. این عناصر مغذی به طبیعی‌ترین شکل ممکن باعث تحریک متابولیسم می‌شوند. در نتیجه برخی میوه‌ها کمک بیشتری به کاهش وزن و جذب انرژی بیشتر می‌کنند. کافی است در انتخاب این میوه‌های لاغر کننده دقت کنید.

در ادامه ۷ میوه لاغر کننده را بیشتر معرفی می‌کنیم.

گلابی قهرمان فیبر

گلابی میوه خوشمزه، آبدار و پرطرفداری است که فیبر زیادی در خود جمع کرده است. زمانی که این میوه‌های سرشار از فیبر را میل می‌کنید بدون شک احساس سیری زودهنگامی خواهید کرد که اتفاقاً مدت زیادی طول می‌کشد. در این صورت نیز معده به مدت طولانی‌تری پر می‌شود و در نتیجه کمتر میل به غذا خوردن پیدا می‌کنید. گلابی همچنین حاوی پتاسیم است. این ماده معدنی مهم باعث کاهش میزان کلسترول بد خون شده و قلب را در وضعیت بهتری نگه می‌دارد. اگر تصمیم گرفته‌اید، وزن کم کنید حتماً گلابی را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

سیب دشمن چربی و اضافه وزن

فرقی نمی‌کند سیب سبز باشد یا قرمز. این میوه بهشتی نیز برای کاهش وزن فوق‌العاده است. سیب نه تنها میوه‌ای بسیار خوشمزه است بلکه حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بوده و حاوی میزان زیادی فیبر است. اگر قصد دارید لاغر شوید حتماً این میوه را به صورت روزانه میل کنید.

قره‌قاط یا سیاه‌گیله منبع آنتی‌اکسیدان

سیاه‌گیله که با عنوان قره‌قاط نیز معروف است، شهرت زیادی در میزان آنتی‌اکسیدان خود دارد. این میوه کوچک خواص زیادی دارد و از بروز سرطان‌های متعدد پیشگیری می‌کند. قره‌قاط همچنین برای مقابله با چاقی مفرط و فشار خون بالا مفید است و به خوبی می‌تواند میزان چربی بد خون را پایین بیاورد. این میوه می‌تواند با سلول‌های چربی مقابله کند در نتیجه چربی‌سوز محسوب شده و به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند.

موز

موز میوه‌ای سالم و حاوی میزان زیادی فیبر و همچنین پتاسیم است. این میوه برای افرادی که به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند نیز فوق‌العاده است. البته نباید در مصرف این میوه دچار افراط شوید چون قند زیادی دارد و می‌تواند نتیجه عکس دهد. موز تنها میوه حاوی ویتامین B۶ بوده و می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کند و خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. توصیه می‌کنیم در چهارچوب یک رژیم غذایی مناسب و کم‌کالری موز را نیز مصرف کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

کیوی قهرمان ویتامین C و سیرکننده

کیوی جزو میوه‌های سرشار از فیبر است که برای هضم غذا و ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت مؤثر عمل می‌کند. این میوه را منبع ویتامین C می‌دانند و برای افرای که قصد لاغری دارند، بسیار توصیه می‌شود.

گریپ فروت قاتل چربی

گریپ فروت یکی از آن مرکبات مفیدی است که با مازاد چربی مقابله کرده و حاوی کالری بسیار اندکی است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف نصف گریپ فروت نیم ساعت قبل از غذا باعث کاهش وزن می‌شود. اگر قصد کاهش وزن دارید حتماً به مصرف روزانه گریپ فروت فکر کنید.

توت‌فرنگی مفیدتر از آن چه فکرش را می‌کنید

این میوه‌های کوچک و خوش‌رنگ در کاهش وزن تأثیر زیادی دارند. چون باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شوند که با تجمع چربی‌ها مقابله کرده و متابولیسم بدن را به کار می‌اندازند. توصیه می‌کنیم که از این میوه بدون افراط و تفریط و در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم و مناسب بهره ببرید. توت‌فرنگی یک میوه ضد التهاب نیز محسوب می‌شود.

نکته آخر این که با مصرف این میوه‌ها، ویتامین و مواد معدنی خوبی جذب بدنتان می‌شود، زودتر به هدفتان می‌رسید و بسیار از بیماری‌ها از شما دور می‌شود؛ یعنی یک تیر و چندین نشان. توصیه می‌کنیم تا حد امکان از میوه‌های سالم، طبیعی و ارگانیک استفاده کنید.»

پروتئینی که به روند لاغری کمک می کند!

 محققان دانمارکی و آمریکایی موفق به کشف پروتئینی موسوم به GDF۱۵ شده اند که باعث کاهش اشتیاق به خوردن شده و به درمان چاقی کمک می کند. به نقل از فیوچریسم، پروتئین یاد شده با موفقیت بر روی موش ها و میمون ها آزمایش شده و باور دانشمندان بر این است که از آن می توان برای کاستن از وزن انسان ها هم استفاده کرد.

این پروتئین در افراد مبتلا به سرطان باعث عدم اشتیاق به خوردن غذا شده و موجب می شود تا آنها لاغر شوند. دانشمندان در تلاش هستند با دستکاری و اعمال تغییراتی در این پروتئین به یک شیوه درمانی جدید به منظور تسهیل لاغری افراد دست یابند.

پروتئین یادشده بخش هایی از مغز را هدف قرار می دهد که سیستم گیرنده ای موسوم به GFRAL در آن قرار دارد. ژن های موجود در این سیستم گیرنده مسئول تحریک مغز و ایجاد حس گرسنگی در آن هستند.

آزمایش هایی که بر روی دو گروه موش با تزریق GDF۱۵ و بدون تزریق GDF۱۵ صورت گرفت، نشان داد موش هایی که GDF۱۵ به آنها تزریق شده بود با خوردن غذاهایی مشابه با گروه دیگر وزن بیشتری از دست داده اند. آزمایش های صورت گرفته بر روی میمون ها هم به نتایجی مشابه منجر شده است.

قرار است در آینده آزمایش هایی در این زمینه در ترکیب با دیگر روش های درمانی بر روی انسان ها صورت بگیرد تا با دستکاری مغز انسان تمایل به غذا خوردن در آن کاهش یابد. تنها در امریکا یک سوم مردم از چاقی مفرط رنج می برند و سالانه ۱۱۲ هزار نفر از عوارض چاقی می میرند و روش های درمانی این چنینی می تواند به کمک افراد مذکور بیاید. در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۳ درصد از مردم جهان با مشکل چاقی مواجه بوده و ۳۹ درصد اضافه وزن داشته اند.

نتایج منفی احساس شرمساری از چاقی

احساس شرمساری از چاقی نه تنها می تواند قلب شما را بشکند بلکه برای سلامت شما مضر است…! احساس منفی در مورد بدنتان می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و متابولیزمی را افزایش دهد. هنگامی که صحبت از طرز برخورد مردم و برچسب زدن های آنها به بدن هایی با ظاهر و سایزهای متفاوت می رسد, تلخی کلمات می تواند فراتر از احساساتتان شما را آزرده سازد. به طوری که تحقیقات جدید نشان می دهد این کلمات ممکن است به عواقب حقیقی روی سلامت جسم بینجامند.

بر اساس تحقیق جدیدی که در ژورنال چاقی به چاپ رسیده است افرادی که از احساس شرمساری از چاقی دارند و از شنیدن کلیشه های منفی راجع به وزنشان شکایت کرده اند, در مقایسه با افراد دارای وزن یکسان و سلامت روان که احساساتشان خدشه دار نشده بود, درحدود سه برابر بیشتر در خطر ابتلا به دیابت, بیماری های قلبی و سکته مغزی بوده اند. تحقیقات گذشته بیانگر این بود که افرادی که به خاطر وضعیت ظاهری بدن یا وزنشان احساس شرمندگی و سرخوردگی کنند بیشتر در معرض مبتلا شدن به افسردگی, استرس, نارضایتی از وضع جسمانی, و عزت نفس پایین قرار می گیرند. بررسی های دیگری نشان می دهند که افرادی دارای احساس شرمساری از چاقی خود هستندریال به سمت افزایش بیشتر وزن متمایل می شوند, دور کمرشان اضافه می گردد و در طول زمان گرایشی به سمت چاقی بیش از حد پیدا می کنند. همچنین در طی گذر زمان مواجه با خطر مرگ و میر در افرادی که به علت وزنشان در معرض تبعیض قرار می گیرند بیشتر است. این آخرین تحقیقات مهم ترین بررسی ها هستند چرا که خبر از تاثیرات احساس شرمساری از چاقی بر روی سلامت جسم می دهند که می تواند به دیابت و بیماری های قلبی و سکته مغزی ختم شود.

تحقیق جدیدی شامل 159 نفر از افراد دارای چاقی بیش از حد بین بازه سنی 21 تا 65 سال انجام شده که برای یک آزمایش بزرگ تر با هدف ارزیابی یک برنامه نگهداری کاهش وزن نام نویسی کردند. آن ها میزان احساسشان را درباره کلیشه های مرتبط با وزنشان و در معرض تبعیض قرار گرفتن امتیاز بندی کردند و بیان داشتند که تا چه میزان با جملات “معیار اصلی که من با آن ارزش خودم را به عنوان یک فرد قضاوت می کنم وزن من است” و یا “من از چاقی زیاد به دلیل فکری که ممکن است مردم در مورد من بکنند احساس است اضطراب و استرس می کنم” موافق هستند.
همه افراد حاضر در این بررسی تحت معاینه پزشکی قرار گرفتند که در آن فشار خون، دور کمر، سطح تریگلیسیرید، کلسترول HDL و قند آن ها اندازه گیری شد. افرادی که در سه مورد ازین گزینه ها اندازه گیری های خارج از محدوده سلامت داشتند, مبتلایان به سندروم متابولیک تشخیص داده شدند. سندروم متابولیک نام گروهی از شرایط است که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سکته مغزی می شوند.
“زمانی که افراد در مقابل کلیشه ها و رفتار های آزار دهنده راجع به بدنشان کوتاه می آیند, این موضوع به راستی می تواند در اعتماد به نفس و توانایی آن ها برای ایجاد تغییرات, تاثیر منفی ایجاد کند.” Rebecca Pearl از دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا, مرکز وزن چاقی و اختلالات خوردن

طبق گفته های Pearl ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می بایست در زمان مشاوره بیماردر مورد این مسائل حساس باشند. آنها باید به این موضوع توجه داشته باشند که بیمارشان خود را تنبل تصور می کند و یا به خاطر وزنش خود را نکوهش می کند و سپس ادامه مسیر متخصصان نیازمند یافتن راهکارهایی برای پشتیبانی و حمایت از اهداف سلامت رفتار بیمارانشان بدون نکوهش و نقد کردن آن ها است.
پیرل می گوید “وزن مسئله پیچیده ای است که شامل عوامل بیولوژیکی، محیطی و عوامل دیگری می شود که ارتباطی به ویژگی های شخصیتی افراد ندارند. این امر حائز اهمیت است که مردم به یاد داشته باشند وزن بازتابی از شخصیت افراد نیست.”

لاغری حتی در خواب!

به نقل ازreadersdigestنتیجه تحقیقات علمی بر روی صدها فرد به منظور حذف اضافه وزن و چاقی، روش کاهش وزن در خواب را با نتایجی قابل قبول ثابت کرده است. شما می توانید با رعایت ۶ نکته ساده و سالم، در خواب نیز کاهش وزن موثر را تجربه کنید:

مصرف پروتئین قبل از خواب: محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا اعلام کردن مردانی که حداقل ۳۰ گرم پروتئین قبل از خواب دریافت می کنند، نسبت به افراد دیگر کالری بیشتری را حین خواب می سوزانند ضمن این که مصرف پروتئین قبل از خواب، به ترمیم عضلات نیز کمک می کند و باعث افزایش توده عضلانی می شود.

خواب در تاریکی کامل: خاموش کردن تمام وسایل الکترونیکی قبل از خواب اثر مثبتی روی کاهش وزن دارد به این ترتیب که اتاق خواب کاملا تاریک باعث تولید هورمون ملاتونین و خواب آلودگی می شود و چربی قهوه ای در بدن تولید می کند. چربی قهوه ای با افزایش روند سوخت و ساز بدن حرارت تولید می کند یعنی باعث سوخت و ساز چربی سفید می شود. به عبارتی برای سوخت و ساز چربی سفید، وجود چربی قهوه ای ضروری است.

خنک نگه داشتن اتاق خواب: خواب در دماهای خنک تر به شما کمک می کند تا کالری بیشتری بسوزانید. یک مطالعه جدید و قابل توجه که در مجله دیابت منتشر شده نشان می دهد که خاموش کردن تهویه هوا یا کم کردن دما در زمستان می تواند هنگام خواب به چربی شکم حمله کند. دماهای سردتر به شکل ماهرانه ای ذخایر چربی های قهوه ای بدن را افزایش می دهد.

مصرف وعده های غذایی کوچک: درست است که نباید گرسنه به خواب بروید ولی نباید معده را هم کاملا پر کنید. وقتی قبل از خواب یک وعده سنگین می خورید بدن شما در طول شب در حال تلاش برای هضم آن خواهد بود پس اگر بدنتان هنوز در حال تلاش باشد یعنی شما هم در حال تلاش هستید. دیرتر به خواب می روید، کمتر استراحت می کنید در نتیجه هنگام بیدار شدن از خواب احساس ضعف و بی حالی دارید و بیشتر به دنبال مصرف خوراکی های پرکالری خواهید بود.

خاموش کردن تلفن همراه: تحقیقات نشان می دهد هر چه لوازم الکترونیکی بیشتری به اتاق خوابمان راه پیدا کند چاق تر می شویم. دانشمندان متوجه شدند، دانش آموزانی که به یکی از وسایل الکترونیکی دسترسی دارند نسبت به کودکانی که هیچ وسیله الکترونیکی ای در اتاق خوابشان نداشتند، ۱,۴۷ برابر اضافه وزن بیشتری داشته اند. و این اضافه وزن در کودکانی که به سه وسیله الکترونیکی دسترسی داشته اند به ۲.۵۷ برابر افزایش پیدا کرده است.

اجتناب از ورزش دیروقت: یافته ها نشان می دهد که ورزش منظم به کاهش بی خوابی شبانه کمک می کند، اما باشگاه رفتن دیروقت می تواند ساعت بدنتان را به هم بریزد. ورزش نزدیک وقت خواب – کمتر از دو ساعت – می تواند سطح انرژی بدنتان را به قدری بالا ببرد که زمان خواب قادر به پایین آوردن این سطح انرژی نباشد.

با این هفت روش برای همیشه از چاقی دور بمانید!

در این مقاله قصد داریم به ۷ مورد بپردازیم که بعد از خلاص شدن از چاقی باید آن‌ها را مد نظر داشته باشید تا بتوانید در این وزن ایده‌آل باقی بمانید.

اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید: این پیروزی را جشن بگیرید

خوب جشن گرفتن بخش مهمی از دستیابی به یک موفقیت بزرگ است. در مورد کاهش وزن نیز این موضوع کاملا صادق است. شاید دوست داشته باشید به مغازه شیرینی فروشی بروید و با خرید شیرینی‌های خوشمزه به خودتان جایزه بدهید. دست نگه دارید. اگر مصرف برخی از غذاها را برای کاهش وزن خود ممنوع کرده بودید بهتر است با آن جشن نگیرید. از این مغازه‌ها عبور کنید و چشم خود را بر روی شیرینی‌هایی که به شما چشمک می‌زنند ببندید. در عوض می‌توانید در یک کلاس ورزشی که دوست دارید ثبت نام کنید. به یاد داشته باشید افرادی که کاهش وزن مناسبی داشته‌اند و توانسته‌اند این کاهش وزن را برای مدت طولانی حفظ کنند، آن‌هایی هستند که به عادت‌های بد غذایی گذشته روی نیاورده‌اند. این افراد به خوبی توانسته‌اند عادت‌های غذایی خود را تنظیم کنند.شما نیز باید بتوانید کارهایی انجام دهید که از بازگشت وزن به حالت قبلی جلوگیری کند. بهتر است از یک ساختار مناسب استفاده نمایید. مصرف سه وعده غذایی به همراه تنقلات مغذی در هر روز می‌تواند مناسب باشد. سعی کنید برنامه‌ای را دنبال کنید که زیاد محدود کننده نباشد. برنامه‌هایی که افراد را وادار به دنبال کردن موارد بسیار سخت و پیچیده می‌کنند، تاثیر مناسبی نخواهد داشت. بیشتر افراد نمی‌توانند از برنامه‌هایی پیروی کنند که بسیار محدود کننده هستند و از مواد بسیار کم کالری تشکیل‌ شده‌اند. اگر از چنین رژیم‌های سختی برای کاهش وزن خود استفاده کرده‌اید، حالا نوبت آن است که رویکرد جدیدی را اتخاذ نمایید. باید مسیری را انتخاب کنید که به طور منطقی بتواند بقیه زندگی شما را مدیریت کند و بر روی سلامت و شادیتان نیز تاثیر منفی نداشته باشد.

شما می‌توانید “رفتارهای” بیشتری به دست بیاورید

زمانی که شما به سرعت تمامی مواد غذایی را برای خود ممنوع می‌کنید، بدن بیشتر از همیشه خواستار آن خواهد بود. در عوض شما می‌توانید چنین موادی را تنها یک بار در هفته مصرف کنید و از آن لذت ببرید. زمانی که می‌خواهید کاهش وزن خود را نگه دارید، می‌توانید به خودتان اجازه دهید هفته‌ای یک بار از مواد غذایی ممنوع استفاده نمایید. اما به یاد داشته باشید که افراط نکنید. مقدار مصرفی از این مواد به سطح فعالیت و متابولیسم بدن شما بستگی دارد. از ترازو استفاده کنید و مطمئن شوید که اضافه وزنی ندارید.

به طور منظم از ترازو استفاده کنید

استفاده روزانه از ترازو نمی‌تواند انتخاب و تصمیم مناسبی باشد. استفاده نکردن طولانی مدت از آن نیز اشتباه بزرگی است. اگر نمی‌خواهید از بازگشت وزنتان شگفت زده شوید پس به طور مرتب از تراوز استفاده نمایید. بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که بیشتر از ۱۵ کیلوگرم وزن خود را از دست داده اند و توانسته‌اند این کاهش وزن را برای مدت طولانی نگه دارند، به طور متوسط هفته‌ای یک بار از ترازو استفاده کرده‌اند.

شما یک کارت گزارش خوب از پزشک دریافت خواهید کرد

حتما شما هم می‌دانید که لیست طولانی از شرایط سلامتی وجود دارد که با کاهش وزن و نگه داشتن آن بهبود خواهد یافت. اما اگر بدانید این تغییر در کاهش وزن، چقدر تاثیر سریعی دارد شگفت زده خواهید شد. شاخص‌های متابولیک مرتبط با دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی در عرض شش هفته بعد از کاهش وزن بهبود می‌یابد. از پزشک خود بخواهید سطح قند خون و چربی را بررسی کند. بعد از مشاهده نتایج خودتان را به خاطر دسترسی به این هدف، تحسین کنید.

شاید به دنبال یک بینش جدید باشید

کاهش وزن چند کیلویی به تنهایی مسئله بدی خوبی است. اما برای برخی از افراد رسیدن به این کاهش وزن رضایت بخش نیست و نمی‌تواند آن‌ها را خوشحال کند. خوب در این مرحله باید کارهای دیگری را نیز انجام دهید. با ارزش‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که خود را با ظاهر جدید تنظیم و منطبق کنید. اینکار نیز ممکن است به زمان نیاز داشته باشد. هر چند کاهش وزن برای بیشتر افراد باعث ایجاد اعتماد به نفس و جلب توجه افراد می‌شود.

ممکن است دوستان و اعضای خانواده به شما حسادت کنند

رسیدن به اهداف کاهش وزن ممکن است باعث ایجاد حس حسادت در اطرافیان گردد. افراد زیادی وجود دارند که می‌خواهند راز لاغری شما را بدانند. در این میان برخی از افراد سعی می‌کنند شما را برای خوردن مواد ممنوعه تشویق نمایند. به یاد داشته باشید که اگرچه خانواده یک منبع حمایتی خوب برای شماست اما رسیدن به این هدف می‌تواند حسادت را در میان برخی از افراد ایجاد کند.

ممکن است بعد از کاهش وزن، پوست افتاده‌ای داشته باشید

یکی از مشکلات و نگرانی‌هایی که در مورد کاهش وزن زیاد وجود دارد، افتادن پوست یا به عبارت دیگر شل شدن آن است. بسته به ژنتیک و نوع پوستی که شما دارید، این افتادگی نیز متفاوت خواهد بود. برخی از افراد عمل جراحی را برای برداشتن پوست اضافی انتخاب می‌کنند در حالیکه برخی دیگر تصمیم می‌گیرند به همین شکل زندگی کنند. اینکه چه راهی را انتخاب می کنید به شما بستگی دارد اما قبل از کاهش وزن باید این مسائل را به خوبی مد نظر داشته باشید.

هنوز نمی توانید وزن کم کنید؟ حالا زمان آن فرا رسیده است که برنامه روزانه خود را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی مانع از کاهش وزن شما می شود. بر خلاف برجستگی ها و جوش هایی که به طور ناگهانی بر روی صورت شما ظاهر می شوند، کاهش وزن به صورت یک شبه اتفاق نمی افتد. اگر شما مصرف کالری را کمتر کرده اید، دیگر غذاهای سرخ شده نمی خورید و به طور مرتب ورزش می کنید باید آغاز فرایند کاهش وزن را مشاهده کنید. اگر نمی توانید وزن کم کنید باید به دنبال دلایل آن باشد. ممکن است برنامه روزانه شما هنوز هم عادت های بدی را داشته باشد که مانع از پیشرفت شما می شود. خبر خوب این است که ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم. در ادامه ۱۵ دلیل پنهانی که مانع از کاهش وزن شما می شود را با هم مرور خواهیم کرد.

۱۰ دلیل خلاص نشدن از شر چاقی، با رژیم و ورزش

  1. در مصرف غذاهای سالم زیاده روی می کنید:

اینکه مواد غذایی مصرفی شما سالم است دلیل نمی شود پا را از محدوده موردنظر فراتر بگذارید و در مصرف آن زیاده روی کنید. در حقیقت بیشتر مواد غذایی سالم و مغذی که به رژیم غذایی خود اضافه می کنید(همچون آووکادو، شکلات تلخ، آجیل ها و کره آجیل ها) می تواند در صورت مصرف بیش از حد باعث افزایش وزن شود. هر کدام از این مواد غذایی می تواند برای بدن شما خوب باشد اما آن ها اگر زیاد مصرف شوند حجم انرژی بالایی را وارد بدن خواهند کرد. در چنین شرایطی کالری اضافی به صورت چربی در بدن ذخیره شود.

نکته: اندازه وعده غذایی پیشنهاد شده توسط متخصصان را قبل از مصرف، یادداشت کنید.

  1. شما به وعده غذایی آماده شده در مایکروویو علاقه مند هستید:

فاکتور راحتی چیز خوبی است اما وعده های غذایی که در مایکروویو آماده می شود اغلب با موادی پر شده اند که می توانند حجم شکم را بیشتر نمایند. در حقیقت استفاده از چنین غذاهایی تنها باعث نفخ شکم نمی شود. محققان دریافته اند که برای هر گرم اضافی از نمکی که در روز می خورید، خطر ابتلا به چاقی تا ۲۵۵ درصد افزایش پیدا می کند. متخصصان بر این باورند که نمک می تواند عملکرد متابولیستی بدن و روش پردازش چربی ها را تغییر دهد و در نهایت باعث افزایش وزن شود.

نکته: چرا بیشتر افراد به استفاده از غذاهای آماده شده در مایکروویو روی می آورند؟ خوب بزرگترین دلیل، راحتی استفاده از آن است. اگر زمانی برای پختن مواد غذایی خود ندارید، سعی کنید آن ها را از قبل آماده کنید.

  1. به اندازه کافی نمی خوابید:

بدون داشتن خواب کافی، مصرف هوشمندانه غذاها و انجام تمرینات ورزشی نمی تواند در کاهش وزن کمکی به شما بکند. این موضوع بدین خاطر است که افراد با دوره خواب کوتاه تر، سطح BMI بالاتر و دور کمر بیشتری دارند. متخصصان بر این باورند که ارتباطی بین افزایش وزن و کاهش خواب وجود دارد و این موضوع بدین خاطر است که کمبود خواب می تواند سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را بالاتر ببرد. همچنین کمبود خواب می تواند کارایی هورمون های تنظیم کننده گرسنگی را مختل کند. کمبود خواب با ریکاوری بعد از تمرینات ورزشی نیز تداخل دارد.

نکته: شش الی هشت ساعت خواب شبانه نه تنها مهم است بلکه اگر به صورت روزانه تنظیم شود می تواند کمک فراوانی در کاهش وزن بکند. سعی کنید خواب خود را با رژیم غذایی خوب متعادل سازید.

  1. به اندازه کافی غذا نمی خورید:

به نظر می رسد این گزینه به کاهش وزن کمک می کند اما نداشتن سوخت کافی در بدن نیز به اندازه افزایش کالری ها خطرناک است. زمانی که می خواهید به سرعت وزن قابل توجهی را کم کنید، ممکن است تا جایی که می توانید کالری های مصرفی را کمتر نمایید. این راه حل نه تنها می تواند باعث کمبود مواد مغذی و ویتامین های بدن شود بلکه اثر معکوسی بر روی کاهش وزن خواهد داشت. مشکل اینجاست زمانی که به شدت مصرف کالری ها را کمتر می کنید، بدن چربی را نگه می دارد و از عضلات به عنوان انرژی استفاده می کند. همین امر به کاهش متابولیسم بدن می انجامد.

نکته: سعی کنید از برنامه غذایی سالم برای داشتن شکمی صاف استفاده کنید.

  1. هنوز آشپزخانه خود را از مواد غذایی ناسالم پاک نکرده اید:

هر برنامه و رژیم غذایی موفقی با یک چیز شروع می شود و آن هم پاکسازی اشپزخانه از مواد غذایی ناسالم است. اینکار نه تنها به شما کمک می کند فضای کافی برای گزینه های سالم تر داشته باشید بلکه کمک می کند از شر مواد غذایی ناسالم نیز خلاص شوید.

  1. بسیار سخت گیر هستید:

اگر هوس چیزی را کرده اید که می دانید برای اهداف کاهش وزن شما زیاد خوب نیست ، مصرف آن را کلا کنار نگذارید. مصرف نکردن چیزی که هوس کرده اید تنها باعث می شود احساس محدودیت کنید و تلاش خود را کنار بگذارید. به این فکر کنید که تا به حال چند بار رژیم غذایی خود را شکسته اید؟ سعی کنید مصرف مواد غذایی دلخواه را به صورت متعادل ادامه دهید و هوس خود را بدین گونه تحت کنترل درآورید.

نکته: به جای اینکه برای خود محدودیت هایی را قائل شوید بهتر است بازی X و سپس Y را انجام دهید. به عنوان مثال به خودتان بگویید اگر امشب شکلات بخورم باید پس از آن دو لیوان آب داشته باشم. یا مثلا به خود بگویید: اگر امروز به باشگاه نروم باید ۱۰۰ دقیقه از هر ساعت را به انجام دراز نشست اختصاص دهم.

  1. آب کافی نمی نوشید:

اگرچه این موضوع شگفت آور است اما حقیقت دارد. کل وزن بدن شما تنها از چربی تشکیل نشده است. اب نیز در این وزن دخیل است. اگر رژیم غذایی پر نمکی داشته باشید بدن آب را آماده تر نگه می دارد و همین امر کاهش وزن را کمتر می کند.

نکته: اگرچه نوشیدن زیاد آب به نظر خوب نمی رسد اما نوشیدن آب کافی می تواند به بدن کمک کمک کند از شر وزن آب اضافی خلاص شود.

  1. به نوشیدنی های رژیمی تکیه می کنید:

شما فکر می کنید که کم کردن نوشیدنی های شکردار و کم کالری می تواند برای کاهش وزن مناسب باشد اما اثرات طولانی مدت نوشیدنی های رژیمی کاملا برعکس است. مطالعات انجام شده نشان داده است که شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشابه و سایر غذاهای رژیمی می تواند هوس شما برای مواد شیرین همچون بیسکوییت و کیک را افزایش دهد. سایر مطالعات شیرین کننده های مصنوعی را به کاهش سطح پروبیوتیک های مبارزه کننده با التهاب که در شکم زندگی می کنند مرتبط می دانند. زمانی که خوردن مواد شیرین را کلا کنار می گذارید، هوس شما برای خوردن چنین موادی بیشتر می شود.

نکته: سعی کنید به جای نوشیدن این مواد به مواد غذایی طبیعی برای کاهش وزن روی بیاورید.

  1. دلیلی برای کاهش وزن ندارید:

بیشتر افراد رژیم غذایی خود را بدون برنامه و انگیزه مناسب آغاز می کنند. در حقیقت برخی از دلایل محبوبی که باعث آغاز برنامه کاهش وزن می شود خارجی یا بر اساس دوره های زمانی کوتاه هستند. زمانی که تصمیم می گیرید کاهش وزن را تجربه کنید، بهتر است منبع انگیزشی قوی و قدرتمندی داشته باشید.

نکته: انگیزه باید درونی باشد. اگر به دنبال انگیزه هستید می توانید بهترین دلایل موجود برای کاهش وزن را مرور کنید.

  1. تنها سه وعده غذایی در روز مصرف می کنید:

فکر می کنید برای کاهش وزن خود باید سه وعده غذایی را در روز مصرف کنید؟ همیشه هم چنین نیست. لازم نیست منتظر وعده غذایی بمانید تا غذایی را مصرف کنید. اگرچه این موضوع به نظرعجیب می رسد اما مصرف مکرر مواد غذایی با حجم اندک به شما کمک می کند وزن بیشتری کم کنید.

نکته: دکتر ول توصیه می کند دو میان وعده ۲۰۰ کالری را بین وعده های غذایی خود داشته باشید که ۱۰ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر دارد. به عنوان مثال می توانید دو تخم مرغ آب پز را میل کنید. میان وعده های این چنینی، مواد مغذی مورد نیاز شما را فراهم می کنند و هوس موجود برای خوردن موادی که باعث کند شدن کاهش وزن می شود را کمتر می نمایند.

غذاهایی که کاهش وزن را دشوار می‌سازند

غذاهای حاوی امولسیفایرها

بسیاری از غذاهای فرآوری شده، مانند بستنی، مایونز، مارگارین، شکلات، و سوسیس حاوی امولسیفایرها هستند، که این مواد شیمیایی به ترکیب مواد تشکیل دهنده ای که به خوبی با یکدیگر ترکیب نمی شوند (به عنوان مثال، آب و روغن) کمک می کنند. همچنین، امولسیفایرها به حفظ تازگی، جذابیت ظاهری و پیشگیری از کپک زدن غذاها کمک می کنند. در شرایطی که به نظر بی خطر می رسند، مطالعه ای روی موش ها نشان داد که مصرف این مواد شیمیایی ممکن است در باکتری های روده تغییر ایجاد کند، محرک التهاب باشد و خطر چاقی و بیماری قلبی را افزایش دهد.

از امولسیفایرهای رایج می توان به لسیتین ها، مونو و دی گلیسیریدها، پلی گلیسرول استر، سوربیتان استر، پی‌جی استر، و استر قندی اشاره کرد.

تا حد امکان به جای استفاده از غذاهای فرآوری شده، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه، تخم مرغ های تازه مزرعه ای، حبوبات، مغزهای خوراکی و دانه های خوراکی را مد نظر قرار دهید.

غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات

مونوسدیم گلوتامات (MSG) یک افزودنی برای بهبود عطر و طعم است که استفاده از آن در فست فود، غذاهای چینی، نودل ها، غذاهای کنسروی، گوشت های فرآوری شده، و بسیاری غذاهای بسته بندی شده رایج است.

مصرف منظم غذاهای سرشار از مونوسدیم گلوتامات با افزایش وزن، و همچنین بسیاری مشکلات سلامت دیگر پیوند خورده است.

از دیگر شرایط مرتبط با مصرف مونوسدیم گلوتامات می توان به فیبرومیالژیا، کبد چرب و سمیت کبدی، قند خون بالا، آسم، کلسترول بالا، پرفشاری خون، اختلالات مغز و اعصاب، اختلالات گوارشی، و سندرم متابولیک اشاره کرد.

مونوسدیم گلوتامات می تواند خود را در پوشش بیش از 40 نام مختلف پنهان کند. از نمونه هایی که ممکن است به حضور آن اشاره داشته باشند می توان به گلوتامات، هرچیز «هیدرولیزشده»، عصاره مخمر، ژلاتین، پروتئین سویا، سویا یا پروتئین آب پنیر، سس سویا، کلسیم یا سدیم کازئین اشاره کرد.

مصرف مواد غذایی که کمترین فرآوری را پشت سر گذاشته و ادویه های ساده به آنها اضافه شده است را مد نظر قرار دهید. حتی می توانید عطر و طعم وعده های غذایی خود را با فلفل چیلی بهبود ببخشید تا از فواید متابولیکی اضافه بهره‌مند شوید. مطالعات بسیاری نشان داده اند که کپسایسین موجود در فلفل به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند.

شیرین کننده های مصنوعی

افراد بسیاری از جایگزین های قند بدون کالری به عنوان یک ابزار کاهش وزن استفاده می کنند، اما این شیرین کننده ها ممکن است اثری معکوس داشته باشند. در یک مطالعه، موش هایی که با شیرین کننده های مصنوعی ساخارین، سوکرالوز یا آسپارتام تغذیه شده بودند عدم تحمل گلوکز، یک شرایط متابولیک مرتبط با چاقی و دیابت نوع 2 را شاهد بودند. در مطالعه ای دیگر با حضور هفت شرکت کننده انسانی، چهار نفر از آنها تنها پس از یک هفته مصرف حداکثر دوز توصیه شده برای ساخارین عدم تحمل گلوکز را نشان دادند.

مصرف منظم قند افزوده شده برای سلامت شما و فرو نشاندن هوس های شیرینی مفید نیست و بهتر است مصرف میوه ها، دارچین، کره های آجیل، یا سیب زمینی شیرین را به عنوان روشی طبیعی مد نظر قرار دهید.

کربوهیدارت های پالایش شده

مصرف یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدارت های پالایش شده، مانند پاستا، نان، شیرینی، افزایش قند خون را موجب می شود که لوزالمعده را برای کمک به حذف قند اضافی از خون به ترشح انسولین تحریک خواهد کرد. گوارش و جذب سریع‌تر غذا در ادامه می تواند موجب افت شدید انرژی شود و در بلند مدت به سوخت و ساز شما آسیب وارد کند.

مصرف کربوهیدارت های پیچیده شامل غلات کامل و سبزیجات را مد نظر قرار دهید. آنها حاوی فیبر هستند که آهنگ گوارش را کند ساخته و نرخ سوخت و ساز را در سطحی مناسب حفظ می کند.

محصولات کم چرب

بسیاری از ما فکر می کنیم که محصولاتی با برچسب «کم چرب» می توانند به روند کاهش وزن کمک کنند. این در تئوری منطقی است، زیرا هر گرم چربی دو برابر کالری بیشتر نسبت به پروتئین ها و کربوهیدارت ها دارد. اما طی مطالعه ای که در نشریه Appetite منتشر شد، پژوهشگران اطلاعات تغذیه ای تقریبا 6,000 غذا در کانادا را مورد بررسی قرار داده و دریافتند محصولات کم چرب از نظر کالری به طور کلی اختلاف چندانی با همتایان پر چرب خود ندارند.

به جای پرهیز از مصرف چربی، سوخت و ساز خود را می توانید با مصرف چربی های مفید از قبیل اسیدهای چرب امگا-3 که در ماهی های سالمون، تن، خالمخالی و دیگر ماهیان آب های سرد یافت می شوند، بهبود ببخشید.

نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گازدار حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) هستند و می توانند موجب سندرم متابولیک شوند. این سندرم گروهی از شرایط (پرفشاری خون، قند خون بالا، چربی بیشر دور کمر) را شامل می شود که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، و دیابت را افزایش می دهند.

زمانی که فروکتوز به اندازه ای مشابه با قندهای دیگر مصرف شود، آثار مخرب بیشتری روی سوخت و ساز بدن دارد و بر همین اساس ممکن است به چاقی منجر شود.

به جای نوشیدنی های گازدار می توانید مصرف کامبوچا، یک چای تخمیر شده سرشار از پروبیوتیک ها را مد نظر قرار دهید. پروبیوتیک ها نشان داده اند که به تنظیم گوارش، وزن و سوخت و ساز کمک می کنند.

 کمبود مواد معدنی و ویتامینها می تواند منجر به چاقی شود!

اگر اکنون بیش از هر زمان دیگر میل به پرخوری در شما تقویت شده است، در این روند شاید شما مقصر نباشید. برخی از کمبودهای تغذیه ای منجر به افزایش اشتها و میل به زیاده خوری در افراد می شود.
شاید برای کنترل هوس غذا خوردن و جلوگیری از پرخوری نیاز به دریافت برخی مکمل های غذایی داشته باشید. در اینجا ۶ کمبود تغذیه ای که منجر به افزایش اشتها و هوس در شما می شود، معرفی شده است:

کمبود ویتامین ب: تحقیقات نشان می دهد که این ویتامین نقش مهمی در مدیریت استرس و افسردگی ایفا می کند. به طور خلاصه مصرف این ویتامین منجر به بهبود خلق و خوی و افزایش احساس خوب خواهد شد. هنگامی که شما به اندازه کافی ویتامین ب دریافت نمی کنید، به احتمال زیاد استرس و در نتیجه آن و میل به مصرف تنقلات و پرخوری در شما تقویت می شود. لازم است بدانید ویتامین ب در زرده تخم مرغ، سیب زمینی، آووکادو، گوشت، سبزیجات تیره رنگ و ماهی قزل آلا به وفور وجود دارد.

کمبود منیزیم: با توجه به تحقیقات، کمبود منیزیم، منجر به تقویت میل به خوردن شکلات می شود. توجه داشته باشید که مصرف قند و افزایش استرس می تواند سطح منیزیم بدن را کاهش دهد. سیب زمینی، دانه ها، لبنیات، کلم بروکلی و … منابع بزرگ منیزیم هستند.

کمبود کلسیم: اگر شما دچار کمبود منیزیم هستید، به احتمال زیاد فقر کلسیم را نیز تجربه می کنید. کمبود کلسیم معمولا باعث میل به مصرف شکل و نمک می شود. به غیر از لبنیات، می توانید کلسیم را از راه مصرف کلم، ماهی آزاد، ماهی ساردین، دانه چیا و کنجد به دست بیاورید.

فقر آهن: تعجبی ندارد اگر در دوران قاعدگی، زنان دچار اشتیاق شدید به خوردن استیک یا برگر شوند. کمبود آهن در بین زنان بخصوص قبل از یائسگی شایع است. همچنین گیاه خواران نیز در معرض این کمبود هستند. کمبود آهن، میل زیاد به خوردن گوشت را افزایش می دهد. با خوردن گوشت، ماکیان و ماهی، مقادیر قابل توجهی از آهن مورد نیاز بدن تامین می شود. منابع گیاهی آهن، جذب خوبی در بدن ندارند اما اگر می خواهید از آنها استفاده کنید بهتر است میوه های خشکف تخم کدو، حبوبات و غذاهای غنی شده را وارد رژیم غذایی تان نمایید. بهتر است همراه آهن، حتما ویتامین ث مصرف کنید تا جذب آن سریعتر و بهتر باشد.

کمبود امگا۳: کمبود این اسید چرب ضروری باعث هوس پنیر می‌شود. نوعEPAوDHAامگا ۳ که بهترین نوع محسوب می‌ شوند، برای مقابله با هوس پنیر مناسب هستند. امگا ۳در ماهی ‌های روغنی مانند سالمون، ساردین و کنسرو تن ماهی وجود دارد. تخم مرغ، گردو، و دانه های کتان نیز حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ هستند.

کمبود روی: سطح این ماده معدنی در افراد مسن و افرادی که دچار استرس هستند، پایین است. کمبود روی نقش مهمی در هوس خوردن ندارد؛ اما روی حس چشایی تاثیر م ی‌گذارد و باعث می‌ شود شکر و نمک بیشتری در غذاهای خود استفاده کنید. برای تامین این ماده معدنی مواد غذایی همچون جگر، گوشت مرغ، تخم ‌مرغ، لوبیا سبز و مغز میوه بخورید.

لاغری شکم با این چای ها

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است. این نوشیدنی معطر با استفاده از برگ های گیاه Camellia Sinensis تهیه می شود، که درختچه ای همیشه سبز بومی آسیا است.چای نوشیدن با فواید سلامت بسیاری پیوند خورده است، که از آن جمله می توان به محافظت از سلول ها در برابر آسیب و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی اشاره کرد.

همچنین، برخی مطالعات نشان داده اند که چای ممکن است به کاهش وزن و مبارزه با چاقی شکم کمک کند. این در شرایطی است که برخی انواع چای در این زمینه موثرتر از نمونه های دیگر عمل می کنند. در ادامه با بهترین چای ها برای کمک به کاهش وزن و چربی شکم بیشتر آشنا می شویم.

چای سبز
چای سبز یکی از شناخته شده‌ترین انواع چای است و با فواید سلامت مختلفی پیوند خورده است. چای سبز یکی از موثرترین انواع چای برای کاهش وزن نیز محسوب می شود. شواهد قابل توجهی وجود دارند که چای سبز را با کاهش وزن و چربی بدن پیوند داده اند. طی یک مطالعه در سال 2008، 60 فرد چاق به دو گروه تقسیم شده و یک رژیم غذایی استاندارد شده را برای 12 هفته دنبال کردند. این در شرایطی بود که یک گروه چای سبز مصرف کرده و گروه دیگر دارونما دریافت می کردند.طی مدت زمان انجام مطالعه، افرادی که چای سبز مصرف کرده بودند 3.3 کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به گروه دارونما کم کردند. مطالعه ای دیگر نشان داد افرادی که برای 12 هفته عصاره چای سبز مصرف کرده بودند کاهش قابل توجه وزن بدن، چربی بدن و اندازه دور کمر خود را در مقایسه با گروه کنترل تجربه کردند. این می تواند به دلیل این باشد که عصاره چای سبز از محتوای بالای کاتچین ها، آنتی اکسیدان هایی طبیعی که ممکن است سوخت و ساز و چربی سوزی را تقویت کنند، سود می برد.

چای پوئر
چای پوئر، یک نوع چای سیاه چینی تخمیر شده است. این چای را به طور معمول پس از وعده های غذایی می نوشند و رایحه ای خاکی دارد که با نگهداری هرچه بیشتر افزایش می یابد.برخی مطالعات حیوانی نشان داده اند که چای پوئر ممکن است قند خون و تری گلیسیرید خون را کاهش دهد. همچنین، مطالعات روی حیوانات و انسان ها نشان داده اند که این چای ممکن است توانایی کمک به کاهش وزن را داشته باشد.طی یک مطالعه با حضور 70 مرد، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شده و به یک گروه عصاره چای پوئر و به گروه دیگر دارونما داده شد. پس از گذشت سه ماه، افرادی که کپسول چای پوئر دریافت کرده بودند یک کیلوگرم بیشتر از اعضای گروه دارونما وزن کم کرده بودند. مطالعه ای دیگر روی موش ها نشان داد که عصاره چای پوئر دارای اثر ضد چاقی بوده و به مهار افزایش وزن کمک کرده است. پژوهش های اخیر به عصاره چای پوئر محدود بوده اند، از این رو پژوهش های بیشتری باید در زمینه اثرات مصرف آن در قالب چای صورت بگیرد.

چای سیاه
چای سیاه نسبت به دیگر انواع چای، مانند سبز، سفید یا اولانگ، اکسیداسیون بیشتری را تجربه می کند. اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است، که در زمان قرار گرفتن برگ های چای در معرض هوا رخ می دهد و به تیره‌تر شدن برگ های چای منتج شده و ویژگی رنگ تیره‌تر چای سیاه را موجب می شود. مطالعات مختلف نشان داده اند که چای سیاه می تواند در زمینه کنترل وزن موثر عمل کند. نتایج یک مطالعه با حضور 111 شرکت کننده نشان داد که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز طی سه ماه به کاهش قابل توجه وزن و اندازه دور کمر در مقایسه با گروه کنترل که یک نوشیدنی کافئین‌دار دیگر مصرف کرده بودند، منتج شد. برخی این نظریه را ارائه کرده اند که اثرات کاهش وزن چای سیاه ممکن است به دلیل محتوای بالای فلاون های موجود در آن باشد، که یک نوع رنگدانه با ویژگی های آنتی اکسیدانی محسوب می شود.

نتایج مطالعه ای که طی یک بازه زمانی 14 ساله با حضور 4,280 فرد بزرگسال انجام شد، نشان داد، آنهایی که فلاون های بیشتری از مواد غذایی و نوشیدنی های خود، مانند چای سیاه، دریافت کرده بودند از شاخص توده بدنی (BMI) کم‌تر نسبت به آنهایی که فلاون های کمی دریافت کرده بودند، برخوردار بودند. با این وجود، این مطالعه تنها ارتباط بین شاخص توده بدنی و مصرف فلاون را مورد بررسی قرار داده بود. پژوهش های بیشتری برای بررسی اثر عوامل احتمالی دیگر باید انجام شوند.

چای اولانگ

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است که تا حدودی اکسید شده و از نظر اکسیداسیون و رنگ در جایگاهی بین چای سبز و چای سیاه قرار می گیرد. چای اولانگ دارای عطر و طعمی میوه ای، معطر و منحصر به فرد است، که البته این شرایط می تواند با توجه به سطح اکسیداسیون به میزان قابل توجهی متغیر باشد. چندین مطالعه نشان داده اند که چای اولانگ می تواند به بهبود کاهش وزن از طریق تقویت چربی سوزی و تسریع سوخت و ساز کمک کند. طی یک مطالعه، 102 فرد دارای اضافه وزن یا چاق به مدت شش هفته هر روز چای اولانگ مصرف کردند و پژوهشگران دریافتند که مصرف این چای با بهبود سوخت و ساز چربی در بدن به کاهش وزن و چربی کمک کرده است. در شرایطی که مطالعات بیشتری باید در زمینه اثرات چای اولانگ روی کاهش وزن و چربی سوزی صورت بگیرند، اما نتایج پژوهش های صورت گرفته تا به امروز نشان می دهند که این چای به طور بالقوه برای کاهش وزن مفید است.

چای سفید

چای سفید کمترین میزان پردازش را تجربه می کند و زمانی برداشت می شود که گیاه چای همچنان جوان است. چای سفید دارای عطر و طعمی متمایز از دیگر انواع چای است. این چای از عطر و طعمی لطیف، معطر و اندکی شیرین سود می برد. فواید چای سفید به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند و از بهبود سلامت دهان و دندان تا کشتن سلول های سرطانی را در بر می گیرند. با این که به انجام پژوهش های بیشتری نیاز است، اما چای سفید می تواند به کاهش وزن و چربی بدن نیز کمک کند. مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که این چای و چای سبز دارای مقادیر قابل توجه از کاتچین ها هستند، که ممکن است به بهبود کاهش وزن کمک کنند.

افزون بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که عصاره چای سفید تجزیه سلول های چربی را افزایش می دهد، در شرایطی که از تشکیل سلول های چربی جدید جلوگیری می کند. با این وجود، باید توجه داشت که این نتایج در آزمایشگاه حاصل شده اند و از این رو کسب نتایجی مشابه برای انسان نامشخص است.

چای گیاهی

چای های گیاهی با استفاده از گیاهان دارویی، ادویه ها و میوه ها تهیه می شوند. آنها متفاوت از چای های سنتی هستند، زیرا به طور معمول فاقد کافئین هستند و از برگ های گیاه Camellia Sinensis تهیه نمی شوند. از محبوب‌ترین چای های گیاهی می توان به چای زنجبیل، چای میوه گل رز، چای رویبوس، و چای ترش (Hibiscus) اشاره کرد.

اگرچه مواد تشکیل دهنده و فرمولاسیون چای های گیاهی می توانند بسیار متفاوت باشند، برخی مطالعات نشان داده اند که چای های گیاهی ممکن است در زمینه کاهش وزن و چربی سوزی موثر باشند. در یک مطالعه حیوانی، پژوهشگران به موش ها چای گیاهی داده و دریافتند که ورن بدن آنها کاهش یافته و مصرف آن به عادی سازی سطوح هورمونی کمک کرده است. به طور ویژه، چای رویبوس یک نوع چای گیاهی است که ممکن است در زمینه چربی سوزی موثر عمل کند. نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که این چای سوخت و ساز چربی را افزایش داده و به مسدود کردن تشکیل سلول های چربی کمک می کند.

منبع :

https://article.tebyan.net/

دکتر سلام

منبع : چطور

بهداشت نیوز

مهر

عصر خبر

huffingtonpost ترجمه

http://nodud.com/

http://www.bartarinha.ir/

اقتصاد آنلاین

اتاق خبر 24

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید