آب و کاهش وزن

خواص فراوان نوشیدن آب!

نوشیدن (آب) موجب حفظ تعادل مایعات بدنی می شود. طبق پژوهشهای انجام شده در چند ماه اخیر، نوشیدن (آب) را راهی برای کاهش کالری های دریافتی از مواد غذایی دانسته اند. دانشمندان در ایلینوی، در تحقیق خود که در نشریه انجمن تغذیه بریتانیا منتشر شده است، نوشته اند نوشیدن یک تا سه فنجان آب در روز باعث می شود جذب 68 تا 205 کالری در روز، کم شود. مزید بر این، با نوشیدن همین مقدار آب حدود 78 تا 232 گرم نمک از بدن دفع می شود. بررسی بر روی 18 هزار فرد بالغ در امریکا نشان داده است که این اشخاص با میزان مصرف آب ذکر شده در بالا، توانسته اند 1% از جذب کالری روزانه، چربی های اشباع، قند، سدیم و کلسترول خون را کاهش دهند. میزان کاهش قند خون در این اشخاص حدود 5 تا 18 گرم و در مورد کلسترول ارقام 7 تا 21 گرم بوده است.

مطالعه ای همزمان نشان داده است که غذای روزانه مردم در آمریکا فاقد مواد مغذی و پر از شکر، سدیم، چربی و کلسترول است. بنا بر این آمریکایی ها در دریافت و مصرف انرژی متعادل نیستند. همین مساله در مورد نوشیدنی های مضر نیز وجود دارد که آنها از شیرین کننده ها، قهوه ها و سایر نوشابه های انرژی زا در حد افراط استفاده می کنند و اولین پیامد آن، چاقی در بزرگسالان است.

شرکت کنندگان در پژوهشی که بین سالهای 2005 تا 2012 انجام شد، به طور میانگین روزانه 4.2 فنجان آب می نوشیدند که این مقدار آب، نزدیک به 30% آبی بود که از راههای مختلف به بدن آنها می رسید. میزان کالری دریافتی در برنامه غذایی آنها 2157 بود که 125 کالری از آن مربوط به نوشیدنی های شیرین و 432 کالری نیز از مواد غذایی تفننی مثل دسرها تامین می شد. مواد غذایی تفننی فاقد مواد مغذی و پرکالری هستند و در مورد همین مواد لازم است کاهش کالری توسط نوشیدن آب صورت بگیرد.

مطالعات قبلی در موسسه تحقیقات بیمارستان آکلند کالیفرنیا نشان داده بودند زنانی که مبتلا به اضافه وزن هستند، بدون نیاز به مواظبت غذایی و ورزش و فقط با نوشیدن آب می توانند وزن اضافی خود را کاهش دهند. یک دهه پیش نیز دانشمندان مراکز نظارت و پیشگیری بیماری ها در آتلانتا با انتشار گزارشی بیان کردند که بین 30 تا 59% افراد مبتلا به اضافه وزن، با نوشیدن آب، بخش بزرگی از وزن خود را کاهش داده اند.

تحقیقات علمی نشان می دهند ده دقیقه پس از نوشیدن آب مصرف انرژی در بدن به میزان 24 تا30 % افزایش می یابد و این سوخت و ساز به مدت یک ساعت در بدن فرد ادامه پیدا می کند. مطالعات دانشمندان سوئیسی نیز تایید می کند که متابولیسم در بدن کودکان پس از نوشیدن آب خنک، تا 25% افزایش می یابد.

نکته جالب توجه در گزارش جدیدتر این است که ملیت افراد آزمایش شونده در این آزمایش تاثیری بر میزان کاهش چربی و انرژی ندارد و روی همه یکسان است.

مزایای دیگر (آب) خوردن :

کارآیی مغز را بالا می‌برد. از آنجا که تقریبا ۸۰ درصد از بافت مغزی از آب تشکیل شده است، ضروری است که (آب) کافی به آن برسانید آزمایشات بالینی نشان داده است که کمبود آب کارآیی حافظه کوتاه‌مدت را پایین می‌آورد و به قدرت تمرکز آسیب می‌رساند. درست مثل راندن ماشین بدون بنزین است. در مغز، آب مایعاتی را که پروتئین و آنزیم‌ها را حمل می‌کنند را رقیق می‌کند و به رساندن این مواد به مقصد کمک می‌کند. وقتی آب بدن کم می‌شود، این مایعات برای رساندن بار خود کندتر می‌شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می‌بیند. همچنین این مایع بی رنگ، باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد که باعث خرابی سلول‌ها در مغز می‌شود را از بین می‌برد.

از بسیاری از بیماری‌های خطرناک جلوگیری می‌کند. ورم مفاصل، سرطان و بیماری‌های قلبی، بیماری‌هایی خطرناک و جدی هستند که میلیو‌ن‌ها نفر را گرفتار می‌کنند. اما شما می‌توانید با خوردن آب از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کنید. آب یکی از مهمترین عناصر در غضروف و نرمه استخوان و مایع زلالی (مایعی که در اطراف مفاصل وجود دارد که باعث چرب کردن محیط می‌شود)‌ است.وقتی میزان کافی از آب در این ناحیه وجود داشته باشد، اصطکاک کمتری در اطراف مفاصل به وجود می‌آید و احتمال ابتلا به ورم مفاصل نیز کمتر می‌شود. همچنین وقتی میزان کافی آب در سیستم ما باشد، گرچه باعث می‌شود مجبور شویم زیاد به دستشویی برویم، اما بدن از سموم پاک می‌شود. اگر این سموم کمتر در بدن ما باقی بمانند، احتمال ابتلا به سرطان نیز کاهش می‌یابد. آب نه تنها کمک می‌کند تا سموم از بدن دفع شوند، نمک اضافی بدن را نیز دفع می‌کند. تحقیقات نشان داده است که وجود نمک زیاد در بدن باعث‌ بالا رفتن فشار خون شده که منجر به بروز بیماری‌های قلبی می‌شود

همانطور که قبلا گفتیم، به کاهش وزن کمک می‌کند. اگر گرسنه هستید، سعی کنید خود را با این یک لیوان (آب) سیراب کنید. این نوشیدنی، حاوی هیچ میزان کالری یا چربی نیست و ثابت شده است که گرسنگی را نیز برطرف می‌کند. همچنین یک لیوان از این نوشیدنی، متابولیسم بدن شما را نیز افزایش می‌دهد. از آنجا که همه عملیات‌های بدن به آب نیاز دارند، بدیهی است که وقتی کم از آن بنوشید، همه چیز در بدنتان کند‌تر پیش می‌رود. این نوشیدنی بی رنگ، بیشتر باعث بالا بردن متابولیسم می‌شود که این هم باعث کالری سوزی می‌شود و برای بدن مفید است.تحقیقات نشان داده است که پس از خوردن ۲ لیوان آب، ۱۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا متابولیسم بدنتان شروع شود و وقتی متابولیسم آغاز شد شما ۳۰ درصد سریعتر کالری می‌سوزانید.

کرم‌خوردگی دندان را برطرف می‌کند. می‌دانیم که تامین آب مورد نیاز بدن، به تولید مایعات مختلف در بدن کمک می‌کند، مثل بزاق دهان که باعث از بین بردن کرم خوردگی دندان‌ها می‌شود. پوسیدگی دندان از تولید اسید ایجاد می‌شود که مینای دندان را می‌‌خورد، اما بزاق دهان این اسید را خنثی می‌کند. همچنین حاوی مواد معدنی خاصی است که به بازسازی دندان‌ها کمک می‌کند. اگر میزان کافی (آب) به بدنتان برسانید و کمتر شکلات و آب‌نبات بخورید، مطمئن باشید که دندان‌هایی سالم خواهید داشت. نوشیدن بیش از حد آب ضرر دارد. نوشیدن میزان معینی از آن در روز ضروری است اما نیازی به زیاد کردن این میزان نیست. کاری که باید بکنید جبران میزان آبی است که از دست می‌دهید. یک فرد متوسط روزانه حدود ۲ تا ۳ لیوان از  آن را از تنفس و ۱ لیوان دیگر از طریق عرق کردن از دست می‌دهد. اگر ۳ تا ۴ لیوان نیز به‌طور تقریبی از طریق ادرار دفع شود، بدن حدودا به ۸ لیوان آب در روز نیاز پیدا می‌کند.

شما باید همان میزان آبی که در روز از دست داده‌اید را برای بدن دوباره تامین کنید نه بیشتر. اگر بیشتر از میزان مورد نیاز آب به بدن برسانید تعادل سدیم در بدن از بین می‌رود که منجر به مشکلات گوارشی، حمله ناگهانی و حتی بیهوشی می‌شود. آب بخورید، سالم بمانید! ‌این نوشیدنی برای بدن شما ضروری است و بدون آن فعالیت‌های بدن شما دچار مشکل می‌شود، پس اطمینان یابید که میزان کافی از آن را به بدنتان برسانید تا سلامتی بدنتان تامین شود.

منبع : چمپکس نیوز

خبرپو

[تعداد: 1   میانگین:  3/5]
به اشتراک بگذارید