خواص آجیل و مغز ها

پست جامع خواص آجیل و مغزها

در این نوشتار قصد داریم به تفصیل در مورد خواص آجیل و مغزها صحبت کنیم. براساس جدیدترین پژوهش‌ها افرادی که به طور منظم دانه‌های آجیل شامل بادام، گردو، فندق، پسته، بادام هندی وزمینی مصرف می‌کنند از تناسب اندام مطلوبی بدون نیازبه رفتن به کلاس‌های ورزش بهره‌مند می‌شوند.
براین اساس مصرف دانه‌های آجیل می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت و مواد لبنی باشد.پژوهش‌ها نشان می‌دهند با وجود کالری بالای موجود دردانه‌های آجیل، اما این خوراکی‌ها به طور کامل دارای چربی مفید هستند و به این ترتیب خطر چاقی و اضافه وزن را در افراد کاهش می‌دهند.این یافته‌ها حاصل پژوهش دانشمندان دانشکده سلامت دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا بوده و در مجله تغذیه اروپا به چاپ رسیده است.
دانه‌های آجیل سرشار از پروتئین، ویتامین‌های مختلف از جمله گروه B، کلسیم، روی، مواد معدنی و فیتو کمیکال‌ها است که سبب افزایش انرژی و سوخت و ساز بدن، معکوس کردن فرآیند پیری سلول‌های بدن و نیز تقویت سلامت و زیبایی پوست و مو می‌شود.کارشناسان این نتایج را با بررسی برروی رژیم غذایی و وزن بیش از ۳۷۳ هزار فرد بزرگسال در رده سنی ۲۵ الی ۷۰ سال داوطلب از ده کشور اروپایی به دست آورده‌اند.از جمله دیگر مزایای مصرف دانه‌های آجیل در رژیم غذایی کاهش سطح کلسترول و فشارخون، کاهش میزان توده بدنی و نیز جلوگیری ازبروز بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان روده بزرگ است.
مصرف دانه‌های آجیل در مردان سبب کاهش ابتلای آن‌ها به سرطان پروستات می‌شود.از جمله دیگرمزایای مصرف آجیل جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت و نیز پیشگیری از پوکی استخوان است. باوجود مزایای بسیار مفید مصرف دانه‌های آجیل کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند قبل از مصرف آجیل تست آلرژی به مواد غذایی انجام دهند، زیرا بسیاری از افراد به آجیل حساسیت دارند و حتی امکان دارد دچار شوک آنافلاکسی شوند.
درعین حال کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای حفظ تناسب اندام تنها به دانه‌های آجیل اکتفا نکنند و ورزش منظم و رژیم غذایی سالم داشته باشند.

اولین آجیل که در مورد آن گفتگو خواهیم کرد پسته است. این نوشتار به مرور تکمیل خواهد شد….

یک آجیل معروف : پسته

پسته میوه ای با خواص معجزه آسا. طبع این میوه گرم و خشک بوده و برای تقویت نیروی جنسی بسیار مفید است. به علاوه استفاده آن در صبح ها باعث تقویت ذهن می شود. همچنین پسته کمک شایانی در تسکین سرفه و قلب می کند. برای کسانی که از بیماری های معده رنج میبرند مصرف پسته خام قبل از غذا توصیه می شود .

۱. باز کننده انسداد و گرفتگی مجاری کبد می‌باشد.
۲. پوسته سبز خارجی میوه پسته طبع سرد و خشک دارد.
۳.  کسانی که می‌خواهند دندان و لثه محکم و دهان خوشبو داشته باشند پوسته سبز پسته را بخورند.
۴.  کسانی که درد مقعد دارند از جوشانده‌ی پوست و برگ درخت پسته که پنبه‌ای را به آن آغشته کرده‌اند روی موضع بگذارند.
 ۵.  برای برطرف کردن ضرر پسته بهتر است که بعد از خوردن آن برگ زردآلو ترش یا انار ترش بخورند.
۶.  برای کسانی که دوران نقاهت بیماری را می‌گذارنند بهتر است روزانه ۱۰ دانه پسته همراه ۳ برگه زردآلو ترش میل کنند.
۷.  مسلولین یا کسانی که لاغر شده‌اند می توانند از روش فوق استفاده کنند.
۸.  ایرانیان قدیم می‌گفتند اگر کسی پسر می‌خواهد باید پسته بخورد.
۹.  به خاطر وجود فسفر و کلسیم در پسته برای تقویت سلولهای مغزی و استحکام استخوان بسیار مفید است.
۱۰.  از آهن موجود در پسته نباید فراموش کنیم کسانی که کم خون هستند می‌توانند روزانه ۱۰ دانه پسته با یک قاشق شربت زرشک ده صبح میل کنند.
۱۱.  کسانی که بیماری نقرس ، دیابت و یا ناراحتی کلیه دارند سعی کنند پسته کم بخورند.
۱۲.  اگر پوست سخت پسته را جوشانده و با آب آن پوست سر را ماساژ دهیم از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
۱۳.  کسانی که درد استخوان دارند یا درد کمرهایی که مربوط به دیسک نباشند می‌توانند بین ۱۰ تا ۲۰ گرم پسته میل نمایند.
۱۴.  برای درمان استفراغ‌هایی که منشاء صفراوی دارند روزانه ۲ عدد پسته استفاده کنند.
۱۵.  برای کسانی که می‌خواهند چاق بشوند روزانه ۲۰ عدد پسته + ۲۰ عدد فندق + ۱۰ عدد بادام زمینی همراه عسل خوب و یک
لیوان شیر میل شود. پسته و فندق و بادام را با عسل مخلوط کرده خوب بجوید سپس کمی شیر همراه آن بخورید. منظور این است که بزاق دهان با آنها مخلوط گردد.
۱۶.  نسخه دیگر جهت درمان لاغری مغز بادام شیری ۲۵ گرم + پسته خام ۲۵ گرم + گردو ۲۵ گرم + فندق ۲۵ گرم همه را خوب کوبیده با شکر ۱۰۰ گرم مخلوط نموده ۱۰۰ گرم نشاسته به آن می‌افزاییم در شیر مواد را پخته به عنوان غذا میل می‌کنیم.
۱۷.  پسته سردی کبد را معالجه می‌کند.
۱۸.  به خاطر داشته باشید که پوسته نازک روی مغز پسته را هم بخورید.
۱۹.  پسته از سکسکه جلوگیری می‌کند.
۲۰.  پسته دفع کننده سموم بدن است.
۲۱.  کسانی که لقوه دارند روغن پسته را با مشک مخلوط نموده مالش دهند.
۲۲.  پوسته نازک روی مغز پسته درمان کننده یرقان و ورم طحال است.
۲۳.  مربای پوست خارجی پسته تازه باعث تقویت قلب می‌شود.
۲۴.  برای کسانی که می‌خواهند از ریزش مویشان جلوگیری شود از برگ درخت پسته جوشانده غلیظی تهیه کنند و هفته‌ای دو مرتبه سر را بشویند.
۲۵.  پسته متعادل کننده غدد تیروئید می‌باشد، روزی ۲۰ دانه میل شود.
۲۶.  سعی کنید در خوردن پسته افراط نشود، مخصوصاً خانم‌های حامله چون باعث زردی کودک می‌شود.

خواص پوست پسته

پوست پسته تازه آرام بخش و تسکین دهنده معده است. پوست پسته خاصیت ضد اسهال دارد و برای بواسیر بسیار مفید است. باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می شود. برای درمان این بیماری باید پوست پسته را در آب جوشاند و آن را داخل لگنی بریزید و شخصی که این بیماری را دارد برای چند دقیقه در آن بنشیند. از دیگر خواص پوست پسته:

• بهترین دارو برای رفع بوی بد دهان است.

• جویدن آن باعث التیام زخم های داخل دهان می شود.

• برای استحکام لثه، مالیدن آن روی لثه یا جویدن آن مفید اس

• دم کرده پوست پسته حالت دل بهم خوردگی و استفراغ را از بین می برد.

• دم کرده آن برای رفع اسهال مفید است.

• برای رفع سکسکه پوست پسته را دم کنید و یک فنجان از آن را بنوشید.

همچنین می توانید از پوست پسته تازه ترشی بسیار خوشمزه ای تهیه کنید و در زمستان به همراه غذا میل نمایید.

پوست پسته خاصیت ضد میکروبی دارد
پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس ، با بررسی و تحقیق برروی ترکیبات فنولیک پوست سبز پسته به این نتیجه رسید که پوست پسته خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد. احمد رجایی پژوهشگر گروه تکنولوژی مواد غذایی دانشگاه تربیت مدرس، طی تحقیقی شرایط استخراج و خالص سازی ترکیبات فنولیک پوست سبز پسته را بهینه سازی و خواص بیولوژیک و کاربردهای آن را بررسی کرد.ترکیبات فنولیک ، متابولیت های ثانویه ای در گیاه است که اثرات سلامت بخش دارد.

وی که این طرح تحقیقاتی را در قالب رساله دکترای تخصصی خود انجام و ارائه داده، در تشریح مراحل پروژه خود به روش های استخراج اشاره کرد روش های استخراج به کمک امواج فرا صوتی ، مایکروویو و روش غرقابی به منظور استخراج ترکیبات فنولیک از پوست سبز پسته استفاده شد.

به گفته این پژوهشگر ، نتایج نشان داد که روش استخراج به کمک امواج فراصوتی بهتر از دو روش دیگر است. رجایی در ادامه به توضیح خواص بیولوژی عصاره ها در پوست پسته پرداخت و اظهار داشت: عصاره آبی خام و خالص شده پوست سبز پسته دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است که حتی در برخی آزمایش ها این مقدار از ترکیبات استاندارد (BHT) نیز بیشتر نشان داده است.

همچنین این عصاره دارای فعالیت ضد میکروبی روی باکتری های گرم مثبت باسیلوس سرئوس و استافیلوکوکوس اورئوس بود که این عصاره خالص شده در پوست سبز پسته رقم احمد آقایی از خود خاصیت ضد جهش زایی در مقابل ترکیب نیتروفلورن نشان داد.

دمنوش پسته هم مگه داریم؟

گذشتگان ما با دم کردن پوست سبز پسته به عنوان داروی دمنوشی استفاده می‌کردند تا حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرند. این دمنوش همچنین برای درمان اسهال نیز تجویز می‌شده ولی یکی از کاربردهای آن در مواقعی بوده است که شخصی دچار سکسکه‌های طولانی می‌شده. پوست آن را دم می‌گذاشتند و فنجانی از این دم‌کرده را به وی می‌دادند.

به روش قدیم، جوشانده برگ و پوست درخت آن می‌تواند به کسانی کمک کند که به دفعات دچار خارش در نواحی باسن می‌شوند.

خواب بدون قرص با صمغ پسته

نتایج تحقیقات حاکی از آن است که عصاره هیدروالکلی صمغ پسته تاثیر مناسبی بر تسهیل روند خواب‌آوری، اثر ضداضطرابی و شلی عضلانی دارد که ممکن است این ترکیب در کاهش اختلالات انقباضی عضلات، بی‌خوابی و اضطراب مؤثر باشد.

چه کسانی اصلا پسته نخورند؟

پسته خام بخوریم یا بو داده؟

اگرچه پسته دارای خواص بسیاری است اما به خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر زیادی از آن عوارضی چون چاقی، فشار خون، بیماری‌های روده‌ای، معده‌ای و … را به همراه دارد. همچنین مصرف روزانه پسته بو داده و نمک زده احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد. زیرا نصف فنجان از پسته نمک زده باعث افزایش دریافت سدیم به ۲۶۳ الی ۵۲۶ میلی‌گرم و منجر به افزایش فشارخون می‌شود. پس حواستان باشد که هر آنچه از مزایای پسته ذکر شد مربوط به پسته خام است.

چه کسانی اصلا پسته نخورند

این آجیل به‌دلیل داشتن طبیعتی گرم احتمال بروز کهیر و جوش‌های پوستی را افزایش می‌دهد و خوردن پسته برای اشخاصی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند و برای کسانی که حساسیت دارند مناسب نیست؛ به‌دلیل داشتن چربی بالا و هضم دشوار نیز برای کسانی که معده‌ای ضعیف دارند مضر است. اشخاصی که تری‌گلیسیرید بالا دارند نیز از مصرف پسته منع شده‌اند.‌ همچنین توصیه شده که افراد مبتلا به دیابت و نقرس و ناراحتی کلیه نباید آن را مصرف کنند. متخصصان طب سنتی بر این عقیده‌اند که افراد مبتلا به نارسایی‌های کلیوی هم باید دور پسته را تا زمانی که با این مشکلات درگیرند خط بکشند.

مصلح پسته از نظر طب سنتی چیست؟

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست.

برای رفع گرمی و خشکی باید سرکه ، انار ترش و یا برگه زردآلوی ترش مصرف نمود.

مقدار مصرف مجاز پسته در دوران بارداری

پسته منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان هایی مثل پلی فنلی، ویتامین E و کاروتن هست که سطح ایمنی بدن رو افزایش میده و به سلامت بیشتر شما کمک میکنه. پسته حاوی مقداری مس هم هست که به سنتز گلبول های قرمز خون در دوران بارداری کمک میکنه. همچنین از نکات مهم اینه که پسته دارای خواص ضد التهابی هست و مخصوصا به خانوم های بارداری که دچار درد مفاصل و یا تورم میشن کمک میکنه.

ویامین A و E موجود در پسته دارای خواص آتی اکسیدانی هست که به جلوگیری از عفونت ها کمک میکنه. پسته منبع غنی از فیبر هست که میتونه درمان مناسبی برای یبوست باشه که خانوم های باردار اکثرا باهاش درگیر هستند. همچنین پسته دارای اسید های چرب امگا 3 هست که به رشد مغز جنین بسیار کمک میکنه.

مساله بسیار مهم در مصرف پسته اینه که شور و بو داده نباشه و همچنین برای خانوم هایی که به انواع آجیل و پسته حساسیت دارن به هیچ وجه توصیه نمیشه. چرا که میتونه روی جنینشون هم تاثیرات منفی بذاره.

همچنین میزان مصرف پسته هم باید کنترل شده باشه. بیشتر از 10-20 عدد پسته در روز نیاز نیست و کالری اضافی به بدن میرسونه که میتونه در نوع خودش مضر باشه. همچنین میتونه شما رو دچار دل درد و اسهال و یا نفخ زیاد کنه که باز هم برای خانوم های باردار مشکل سازه.

ممکن است دلیل آلرژی بی خبرتان پسته باشد!

افرادی که از آلرژی رنج می‌برند باید پسته را با احتیاط مصرف نمایند. علایم حساسیت به پسته به صورت لکه‌های قرمز پوست بعد از مصرف پسته یا فرآورده های آن بروز می‌کند. در موارد شدیدتر ممکن است ورم صورت یا سایر قسمت‌های بدن، تهوع، اسهال، کرامپ شکمی، سرفه، اشکال در تنفس و … نیز بروز کند. در موارد نادری با مصرف پسته، واکنش آنافیلاکسی با افت فشار، سختی در تنفس و علائمی از این دست مشاهده شده است.

مصرف پسته ممکن است منجر به مشکلات روده‌ای معده‌ای شود. زیرا پسته دارای فروکتان‌ها می‌باشد. این مواد سمی نیستند، اما ممکن است به سیستم گوارشی آسیب بزنند. که نتیجه آن نفخ، اسهال، یبوست، دردهای شکمی و … است. اگر به فروکتان‌ها عدم تحمل دارید اکثر آجیل‌ها این علایم را در شما تشدید خواهند کرد.

باعث آلودگی خون می شود؟

البته مصرف زیاد پسته باعث میشود که مقدار ازت در خون و بدن بالا رود و شاید به همین علت است که عده ای معتقدند پسته باعث کثیف شدن خون می شود، البته دلایل محکمی بر این باور وجود ندارد.

درمان کبد چرب با این آجیل : بادام زمینی

بادام زمینی سرشار از چربی‌های خوب غیر اشباع است و مصرف آن برای پیشگیری و درمان کبد چرب مفید است. داشتن یک کبد سالم باعث می شود انرژی بیشتر و حال بهتری داشته باشیم. در این مقاله، به ارتباط بین مصرف بادام زمینی و کبد چرب پرداخته‌ می‌شود.
کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که در سال‌های اخیر بسیاری به آن مبتلا شده‌اند و از نتایج مستقیم کم تحرکی، چاقی و دیابت است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد حدود ۴۰ درصد بزرگسالان به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. این اختلال بسیار پیشرونده و دائمی است و لازم است پیشگیری، درمان و کنترل آن از سنین کودکی جدی گرفته شود. رژیم غذایی مناسب، سبک زندگی سالم و درمان کبد چرب با گیاهان دارویی، از بهترین راه‌کارها برای حفظ سلامت کبد است. در این مقاله، به ارتباط بین مصرف بادام زمینی و کبد چرب پرداخته‌ایم. لطفا با ستاره همراه شوید.

فواید بادام زمینی در پیشگیری و درمان کبد چرب
قبل از صحبت در مورد رابطه مصرف این آجیل و کبد چرب لازم به ذکر است، بیماری کبد چرب درمان کامل و مقطعی ندارد و با مصرف مواد غذایی سالم و انجام فعالیت های ورزشی، تنها می‌توان روند آن را کنترل و کند نمود و از پیشرفت آن پیشگیری کرد.

بادام زمینی سرشار از چربی‌های خوب و مفید برای بدن است. این دانه گیاهی مقادیر بالای چربی‌های غیر اشباع و مفید برای سلامتی بدن دارد که مصرف آنها هیچ آسیبی به کبد و ارگان‌های حیاتی بدن نمی‌رساند. جالب است بدانید در ۳۰ گرم بادام زمینی حدود ۱۴ گرم چربی وجود دارد، که بیش از ۱۱ گرم آن چربی غیر اشباع است. این چربی‌ها از مفید‌ترین چربی‌های خوراکی هستند و تقریباً در اغلب دانه‌های گیاهی از جمله بادام زمینی یافت می‌شوند.
مصرف بادام زمینی باعث کاهش کل کلسترول و کاهش LDL یا کلسترول بد خون می‌شود. همچنین مصرف این دانه گیاهی همزمان به حفظ و نگهداری HDL یا کلسترول خوب کمک خواهد کرد. از این رو مصرف منظم و مستمر آن برای افراد مبتلا به کبد چرب و اضافه وزن مفید است.

۸۵ درصد چربی موجود در بادام زمینی، چربی غیر اشباع (خوب) است که ۵۰ درصد آن چربی های غیراشباع مونو و ۳۵ درصد چربی‌های غیراشباع پلی است. این چربی‌ها کلسترول خون را پائین می‌آورند و از این طریق، علاوه بر سلامت قلب برای درمان کبد چرب مؤثرند.
اندام‌های داخلی بدن نظیر کبد نیاز به چربی‌های خوب و غیر اشباع دارند تا بتوانند املاح و ویتامین‌های لازم را دریافت و جذب کنند. بادام زمینی علاوه بر اینکه حاوی مقادیر بالای چربی‌های غیر اشباع و مفید برای سلامتی بدن است که هیچ آسیبی به کبد و ارگان‌های حیاتی بدن نمی رساند، همزمان سهم قابل توجهی از پروتئین‌های گیاهی، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان را تامین می‌کند.
از دیگر خواص این آجیل برای پیشگیری از بیماری کبد چرب، مهار اشتهای کاذب است. به این ترتیب با مصرف چند عدد بادام زمینی در طول روز به فواصل معین و دریافت مواد مغذی ضروری و احساس سیری، میل به خوردن تنقلات ناسالم و پر خوری که از عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب است، به شدت کاهش می‌یابد.
مصرف بادام زمینی باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود، در نتیجه بدن انرژی بیشتری مصرف نموده و برای تامین انرژی مازاد از چربی‌های ذخیره و انباشته شده در سایر اندام‌ها، استفاده می‌کند.
بادام زمینی و کره تهیه شده از آن، فاقد چربی‌های ترانس هستند. چربی های اشباع و ترانس، هر دو باعث افزایش کلسترول خون می شوند که یکی از عوامل ایجاد کبد چرب است.
تحقیقات نشان داده مواد انتی اکسیدان و ویتامین‌ها از جمله ویتامین ای در درمان کبد چرب مفید هستند. بادام زمینی نیز نظیر سایر اجیل‌ها حاوی مقادیر بالایی از ویتامین ای است. ویتامین E اثر ضد اکسیدان دارد و می‌‌تواند با افزایش سوخت و ساز چربی‌‌ها در درمان کبد چرب مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است، یک رژیم غذایی مطلوب حاوی بادام زمینی برای درمان کبد چرب باید با فعالیت بدنی کافی و اصلاح سبک زندگی همراه باشد، تا توانایی کاهش تجمع چربی در کبد را به حداکثر برساند. همچنین اگرچه چربی غیراشباع بادام زمینی دارای فواید متعدد سلامت از جمله چربی مطلوب و کمک به پیشگیری و درمان کبد چرب است، اما مصرف بیش از اندازه چربی غیراشباع نیز می تواند تاثیرات مضر قابل توجهی بر متابولیسم داشته باشد. پس در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

این نوشتار به مرور تکمیل خواهد شد…

منابع :
[تعداد: 1   میانگین:  5/5]
به اشتراک بگذارید