مشکلات قلب و درمان آنها

پست جامع معرفی مشکلات قلب و درمان و سلامت آن

در این نوشتار در مورد مشکلات قلب و بیماری های مربوط به آن و راههایی برای درمان و سلامت قلب صحبت خواهیم کرد. این نوشتار به مرور کامل خواهد شد. همراه ما باشید.

تاثیر ویتامین K بر بیماری قلبی

محققان در تحقیقات اخیر خود به افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی ناشی از کمبود یک ویتامین پی بردند.تحقیقات جدید نشان می دهد که سطح ناکافی ویتامین k ممکن است بر ساختار قلب تأثیر منفی بگذارد و منجر به یک بیماری به نام هیپرتروفیک بطن چپ (LVH) شود.

افزون بر این، ویتامین K نقش کلیدی در انعقاد خون و سلامت استخوان دارد، کمبود ویتامین k خطر بروز خونریزی، پوکی استخوان و شکستگی استخوان را افزایش می دهد.ویتامین K در رژیم غذایی با عنوان فلیکوینون یا ویتامین K-1 شناخته شده است، این ویتامین در سبزیجات برگ سبز مانند کلم برگ، کلم کالی، جعفری، کلم بروکلی، اسفناج و گل کلم موجود است و مصرف آنها از دوران کودکی و نوجوانی می تواند در بهبود عملکرد قلب بسیار موثر باشد.

بطن چپ بخش اصلی پمپاژ کننده خون در قلب است و آسیب دیدن آن در سلامت قلب و خون رسانی به اندام ها تاثیرگذار است.مری دوهیت و مری الن فین از موسسه پیشگیری جورجیا در دانشگاه آگوستا ارتباط بین یک بیماری در بطن چپ قلب و کمبود ویتامین k را ثابت کردند، این ویتامین در سلامت قلب جوانان تاثیر مثبت زیادی دارد.

دوهیت و همکارانش 766 نوجوان سالم بین 14 تا 18 سال را بررسی و رژیم غذایی و عادات فعالیت بدنی آنها را در مدت 7 روز ارزیابی کردند، پس از این مدت ساختار و عملکرد بطن چپ این نوجوانان با استفاده از اکوکاردیوگرافی ارزیابی شد. دراین مطالعه نشان داده شد نوجوانانی که کمترین میزان ویتامین K-1 را مصرف کرده بودند بطن چپ آنها نسبت به بطن راست بزرگ تر بود همچنین حدود 10 درصد از نوجوانان به هیپرتروفیک بطن چپ قلب (LVH) مبتلا بودند.همچنین در این تحقیق نشان داده شد با مصرف ویتامین K-1 در نوجوانان خطر ابتلا به هیپرتروفیک بطن چپ قلب کاهش پیدا می کند.

نویسندگان این مطالعه اذعان داشتند که مصرف ویتامین K-1 در دوران کودکی به سلامت قلب و عروق کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را در بزرگسالی کاهش پیدا کند.

خظر نخوردن صبحانه برای قلب

متخصصان سلامت در آخرین مطالعه خود در مورد ارتباط مصرف وعده صبحانه با تقویت سلامت قلب دریافتند: افرادی که صبحانه مصرف می‌کنند و خوراکی مناسب برای قلب را در این وعده غذایی می گنجانند کمتر دچار گرفتگی عروق قلبی می‌شوند.

به گفته آنها مصرف صبحانه از تشکیل پلاک‌ها در عروق قلب جلوگیری می‌کند. پلاک‌ها مواد زائد چربی، کلسیم و دیگر موادی هستند که در رگ‌ها شکل گرفته و با وجود آنها عروق، دچار گرفتگی و عارضه تصلب شرایین (سختی سرخرگ‌ها) می‌شوند.

هر چند در این مطالعه تایید نشده است که خودداری از مصرف صبحانه به طور مستقیم به عروق آسیب می زند. به گفته متخصصان آمریکایی صبحانه نخوردن مستقیما موجب تشکیل پلاک در عروق قلب نمی‌شود اما دلایلی وجود دارد که به موجب آنها کنار گذاشتن وعده صبحانه به خطر تصلب شرایین کمک می‌کند. به گزارش هلث دی نیوز، متخصصان معتقدند افرادی که صبحانه مصرف می‌کنند سالم‌تر هستند. به طور کلی آنان مقادیر بیشتری میوه و سبزی مصرف می‌کنند. همچنین این افراد کمتر دچار چاقی، فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول ناسالم می‌شوند.

نقش استرس در بروز دردهای قلبی!

 یک متخصص قلب و عروق گفت: شنیدن خبرهای بد، هیجان و استرس موجب اسپاسم می‌شود و اسپاسم، در ایجاد دردهای قلبی و سکته قلبی موثر است.

دکتر قارونی افزود: درد ناحیه معده در همه موارد به بیماری‌های گوارشی مربوط نمی‌شود، اگر درد معده هنگام پله بالا رفتن، فعالیت بدنی و عصبانیت تشدید شود، می‌تواند علل غیرگوارشی (قلبی) داشته باشد. افراد باید درد قفسه سینه را که با خوردن غذای سنگین بویژه کله پاچه تشدید می‌شود، جدی بگیرند.

نقش استرس در بروز دردهای قلبی!

وی با بیان اینکه دردی که با فعالیت ایجاد شود و با قطع فعالیت تمام شود به بیماری قلب مربوط می‌شود، اظهار کرد: هر دردی که از ناف به بالا از فک تحتانی به پایین چه جلوی بدن، چه پشت بدن در آقایان بالای ۴۰ سال هنگام فعالیت و غذا خوردن ایجاد شود باید مدنظر قرار بگیرد. در خانم‌ها تا ۵۰ سالگی انتظار نداریم درد قلبی یا درد کرونری وجود داشته باشد، چراکه هورمون‌های استروژن و پروژسترون عامل حفاظتی دارند.

این متخصص قلب و عروق در خصوص زمان بروز سکته زودرس در زنان و مردان تاکید کرد: سکته زودرس زمانی اتفاق می‌افتد که خانمی زیر ۶۵ سال و مردی زیر ۵۰ سال دچار سکته شود. البته سکته خانم‌ها زیر ۶۵ سال می‌تواند بیانگر دیابتی بودن او باشد.

وی با اشاره به نقش استرس در ایجاد درد‌های قلبی یا آنژینی بیان کرد: شنیدن خبر‌های بد، هیجان و استرس موجب اسپاسم می‌شود. اسپاسم، هم در ایجاد درد‌های قلبی و هم سکته قلبی موثر است.

قارونی در خصوص زمان مراجعه افراد برای چکاپ قلب گفت: آقایان از ۶۰ سال به بالا می‌توانند هر شش ماه یک بار اگر هیچ مشکلی نداشته باشند نوار قلب و اکو انجام دهند. اما از ۴۰ سالگی، سالی یک بار مراجعه کافی است.

وی، درد قلبی را یک احساس گنگ دانست و افزود: بیمار اظهار می‌دارد باری سنگین روی سینه‌اش قرار دارد و ممکن است دستش را جمع کند و روی سینه‌اش قرار دهد. ناخوداگاه می‌گوید قلبم را چنگ می‌زنند. اگر بیمار ۵۰ تا ۶۰ سال دارد، سیگار می‌کشد و دیابت دارد این جور درد‌ها را نباید عصبی تلقی کنیم. درد‌های سوزشی بیشتر درد‌های عصبی ـ. عضلانی است.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه ارث در بروز مشکلات قلبی نقش دارد، ادامه داد: همه افراد بالای ۴۰ سال لازم نیست قرص آسپرین مصرف کنند؛ قبلا این پروتکل اجرا می‌شد که نتیجه آن بروز زخم معده و اثنی‌عشر در افراد بود. به همین علت دستورالعمل تغییر کرد و افرادی که بیماری جدی و سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند باید آسپیرین مصرف کنند.

وی در خصوص علت درد سمت چپ قلب در سنین پایین (۱۶ سالگی)، تاکید کرد: ممکن است پرولاپس دریچه میترال (افتادگی دریچه میترال) یا شلی دریچه میترال وجود داشته باشد. این افراد تنگی رگ ندارند و با اکو می‌توان متوجه این موضوع شد.

قارونی به علت درد‌های ناحیه قفسه سینه، اشاره و خاطرنشان کرد: در صورتی که کلیه آزمایشات مثل اکو و تست ورزش مشکلی را نشان ندهد فرد باید به دکتر متخصص اعصاب مراجعه کند و یک نوار مغزی هم بگیرد.

علائم خاموش مسدود شدن رگها

در این مطلب در مورد برخی علائم مهم مسدود شدن رگ ها صحبت می کنیم که تا به حال آنها را نشنیده اید.
هر ساله در ایالات متحده بیش از 700 هزار نفر دچار حمله قلبی می شوند و تقریبا 400 هزار نفر از بیماری های قلبی عروقی (coronary heart disease یا CHD) می میرند. پیشگیری از بیماری قلبی در بیماران، هدف اصلی پزشکان است، ولی تشخیص زودهنگام هم بهترین گزینه ای است که بعد از ابتلا به بیماری در دسترس دارند. این تشخیص می تواند منجر به تغییر سبک زندگی و درمان های پزشکی شود که باعث تاخیر یا از بین رفتن حمله قلبی می شود. تقریبا 80 رصد بیماری های قلبی با تغییر سبک زندگی قابل پیشگیری است. بسیاری از بیماران با آموختن سرنخ هایی که در ادامه برای بیماری های قلبی به آن اشاره میکنیم، شگفت زده شدند.
1. اختلال نعوظ (ED) می تواند به معنی رگ های مسدود شده باشد
مردان دارای یک سیستم هشدار دهنده داخلی برای CHD خاموش هستند. زمانی که دستیابی به نعوظ دشوار یا غیر ممکن می شود، می تواند نشانه ای از رگ های مسدود شده در لگن باشد که قبل از حمله قبلی رخ می دهد. به طور متوسط بین 3 تا 5 سال بین شروع ED و تشخیص CHD فاصله وجود دارد که زمان کافی برای شناسایی و کارکردن برای پیشگیری از مشکلات قلبی به شما می دهد. اگر شما یا شریک تان نگران عملکرد جنسی اش هستید، به دنبال رفع و درمان ریشه ای عامل مسدود شدن رگ هایش باشید، قبل از اینکه شروع به خوردن قرص های آبی کنید.
2. طاسی ممکن است نشان دهنده مسدود شدن رگ ها باشد
در یک بررسی جامع جدید روی 37 هزار مرد مبتلا به طاسی شدید در تاج سر مشخص شد، این مسئله به شدت پیش بینی کننده احتمال سکته قلبی در هر سنی است. در مطالعه جداگانه ای بر بیش از 7000 نفر ( از جمله بیش از 4000 زن ) مشخص شد که طاسی متوسط تا شدید احتمال خطر مرگ از بیماری های قلبی در هر دو جنس را دو برابر می کند.
3. چین خوردن گوش ممکن است نشان دهنده رگ های مسدود شده باشد
یکی از عجیب ترین علایم، ایجاد یک چین روی نرمه گوش است (به خصوص چین زاویه دار در گوش که از کانال گوش به سمت لبه پایینی نرمه گوش امتداد پیدا می کند). این مورد سال هاست در گزارش های پزشکی به عنوان نشانه ای خاموش از CHD ذکر می شود. چین خوردگی گوش می تواند در نتیجه جریان خون ضعیف از جمله در رگ های قلب باشد. اگرچه، برخی از متخصصان امر پزشکی معتقدند که این چین فقط نشانه ای کلی برای افزایش سن است، محققان سال گذشته با استفاده از روش اسکن پیچیده CT برای اندازه گیری CHD خاموش، متوجه شدند که چین ایجاد شده روی گوش حتی بعد از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر مانند سن و سیگار کشیدن، جزو علایم خاموش پیش بینی کننده بیماری های قلبی است.
4. درد ماهیچه ساق پا هنگام راه رفتن می تواند به معنی رگ های مسدود شده باشد
این مشکل به نام کلودیکیشن (claudication) شناخته می شود ( از لنگی، to limp ). تصلب شرایین (Atherosclerosis) می تواند قبل از تشخیص CHD منجر به مسدود شدن رگ های پا به خصوص در سیگاری ها شود. این علامت نیاز به ارزیابی بدون تاخیر دارد. پزشک تان ضربان های پای شما را بررسی کرده و با یک اندازه گیری ساده فشار خون پا و جریان خون می تواند گردش خون ضعیف را تشخیص دهد. تشخیص هر چه سریعتر بیماری های قلبی، بسیار مهم است، زیرا درمان های دارویی و تغذیه ای زیادی برای معکوس کردن روند این مشکل وجود دارد.بر خی از بیماران که شاهد این سرنخ های زودهنگام برای بیماری قلبی بودند، به توصیه پزشکان شروع به خوردن خوراکی های گیاهی بیشتر و محصولات حیوانی کمتر کردند و یک برنامه پیاده روی منظم را در پیش گرفتند. گرفتگی ماهیچه ساق پایشان در طول چند هفته کاملا رفع شد و سال هاست که دیگر بازنگشته است.
هر شخصی که هر کدام از این نشانه های خاموش CHD را داشته باشد باید اعداد مربوط به فشار خون، کلسترول و گلوکز ناشتایش را داشته باشد. از پزشک تان بخواهید که در صورت لزوم آزمایش EKG، تصویر برداری کلسیم عروق کرونر CT یا یک آزمایش فشار ورزشی را برایتان انجام دهد.

بالون زدن قلب و عوارض شایع آن

در این مقاله به یکی از بیماری های شایع عصر ماشینی خواهیم پرداخت تنگی عروق بیماریی هست که بعلت سبک زندگی امروزی بسیار شایع شده است و یکی از درمان ها آن استفاده از بالون یه به اصطلاح بالون زدن قلب است، در این مقاله ابتدا به پرسش بالون قلب چیست پاسخ خواهیم داد و در ادامه عوارض بالن زدن قلب را برای شما بازگو خواهیم کرد و در انتهای مقاله فیلم بالن زدن قلب را برای شما نمایش خواهیم داد.

توجه داشته باشید که مقاله بالون قلب چیست و عوارض بالن زدن را می دانید هیچ توصیه پزشکی به شما نداشته و شما برای راهنمایی و مشاوره باید با پزشک متخصص قلب مشورت کنید مقاله بالون قلب چیست و عوارض بالن زدن را می دانید صرفا جهت آشنایی شما با نحوه بالن زدن میباشد.
بالون قلب چیست ؟

بالون زدن قلب یا بالن قلب روشی است که از آن برای باز کردن شریان های بسته قلب استفاده می شود. در آنژیوپلاستی عروق کرونر یک بالون کوچک به صورت موقت در ناحیه بسته شریان جایگذاری می شود تا به عریض نمودن آن کمک کند.

شایعترین عوارض balloon angioplasty یا عوارض بالون زدن قلب

بسیاری از بیماران می پرسند آیا استنت گذاری عوارض دارد یا خیر؟

همیشه این سوال را از بیمارانم می پرسیم که اگر قرار باشد از خیابان عبور کنند، آیا ممکن است حادثه ای برایشان رخ دهد یا خیر؟

بیمار نیز در پاسخ می گوید: بله! پس در آنژیوپلاستی یا گذاشتن فنر در قلب نیز مانند هر کار دیگری ممکن است عوارضی ایجاد شود. خونریزی از شایعترین عوارض آنژیوپلاستی یا فنر گذاشتن قلب است. این خونریزی ممکن است در محل ورود وسایل آنژیوگرافی در کشاله ران یا مچ دست رخ دهد. امروزه توسعه در روش رادیال یا همان آنژیوگرافی از طریق مچ دست احتمال خونریزی محل آنژیوگرافی را به شدت کاهش داده است.

از دیگر عوارض گذاشتن فنر در قلب این است که گاهی ممکن است به هنگام بادکردن بالن آنژیوپلاستی و استنت گذاری ، رگ قلب دچار پارگی شود. پزشک متخصص قلب و عروق در این مورد با استفاده از وسایل موجود می تواند از ادامه خونریزی ممانعت بعمل آورد. گاهی حین گذاشتن فنر در قلب عوارضی اتفاق می افتد که مجبوریم بیمار را به طور اورژانسی برای عمل قلب باز آماده کنیم؛ مثلا ممکن است پارگی رگ در حین آنژیوپلاستی به خوبی درمان نشود.

درد قفسه سینه به طور شدید نیز از عوارض گذاشتن فنر در قلب است که علت آن در معرض کم اکسیژن قرار گرفتن قلب بوده و حالت شبیه سکته قلبی باشد. به صورت کلی عوارض آنژیوپلاستی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

۱- تنگ شدن مجدد شریان(restenosis) بعد از بالون زدن قلب
از عوارض آنژیوپلاستی این است که در برخی مواقع جریان خون رگ مسدود می شود که علت آن هم آزاد شدن موادی است که از پشت استنت به داخل جریان خون آزاد می شود. تنگ شدن مجدد در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد از جمله عوارض بالون زدن قلب است. فنر قلب به منظور کاهش تنگی مجدد طراحی شده است. استنت های فلزی خالص اصل، احتمال تنگی مجدد را تا ۲۰ درصد کاهش می دهند و استفاده از استنت دارویی این میزان را به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می دهد.

۲- ایجاد لخته های خونی بعد از بالون قلب
تشکیل لخته های خونی حتی در هفته یا ماه های اول پس از آنژیوپلاستی عروق کرونر در لابه لای استنت از جمله عوارض فنر قلب است. این لخته ها ممکن است سبب بروز حمله قلبی شوند. به منظور کاهش عوارض بالون زدن قلب و احتمال ایجاد لخته در استنت ها، مصرف آسپیرین ، کلوپیدوگرل یا پلاویکس و داروهای دیگر، دقیقا طبق دستور دکتر متخصص قلب و عروق بسیار مهم است. در مورد مدت زمان مصرف این داروها یا قطع آن ها در صورت انجام جراحی باز قلب با دکتر قلب خود مشورت کنید.

۳- خونریزی بعد از بالون زدن قلب
ممکن است در محل نصب کاتتر در دست یا پا خونریزی دیده شود. معمولا این خونریزی ها در حدی است که تنها موجب ایجاد کبودی می شود. اما در صورت خونریزی جدی به تزریق خون و اقدامات جراحی نیاز دارد.

۴- حمله قلبی
حمله قلبی از جمله عوارض بالن زدن قلب بسیار نادر است اما ممکن است طی انجام آنژیوپلاستی عروق کرونر صورت گیرد.

۵- آسیب شریان کرونر
شریان کرونر ممکن است حین انجام آنژیوپلاستی پاره یا کنده شود. این مورد از عوارض بالون زدن قلب است که در صورت وخیم بودن میتواند به ضرورت انجام عمل قلب باز اورژانسی بینجامد.

۶- مشکلات کلیوی
موادی که طی آنژیوپلاستی و جایگذاری استنت ها استفاده می شود، ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود؛ به خصوص در افرادی که از پیش مشکلات کلیوی دارند. اگر جزء افراد در معرض خطر هستید، متخصص قلب و عروق ممکن است دارویی تجویز کند تا به حفاظت از کلیه ها کمک کند.

۷- سکته مغزی
طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، لخته های خونی که ممکن است روی کاتتر ایجاد شوند می توانند جدا شده و به سمت مغز حرکت کنند. رقیق کننده های خونی به منظور کاهش این خطر تجویز می شوند. سکته مغزی از جمله عوارض بالون زدن قلب است که می تواند در اثر جدا شدن پلاک چربی هنگامی که کاتتر در آئورت پیچ خورده است نیز اتفاق بیفتد.

۸-ضربان غیرطبیعی قلب
قلب ممکن است در اثر بالون زدن عروق کرونر تحریک شود و ضربان آن بسیار تند با کند گردد. این مورد از عوارض بالون زدن قلب حالت معمولا گذراست اما گاهی استفاده از دارو یا دستگاه تنظیم ضربان قلب لازم است.

البته پزشک متخصص برای اغلب موارد فوق راه حل مناسب را پیدا می کند؛ پس نباید به خاطر ترس از تصادف، از خیابان عبور نکرد!

در زیر ویدیویی از این فرآیند قرار می دهیم :

 

معرفی مواد غذای مضر برای سلامتی قلب

مواد غذایی منجمد و پردازش شده: سه چهارم نمک مصرفی ما از طریق مصرف مواد غذایی آماده جذب بدن مان می‌ شود مثل غذاها و سبزیجات کنسرو شده، همبرگرها، سیب‌ زمینی سرخ‌ کرده‌ و در حالت کلی تمام فست‌ فودها، سوسیس و کالباس و غیره. این غذاها نیز حجم بالای سدیم را دارند به طوری که هر سوسیس می توان حداقل حاوی ۷۰۰ میلی گرم سدیم باشد. اگر قرار است از غذاهای منجمد شده استفاده کنید، نوعی را انتخاب نمایید که کمتر از ۵۰۰ میلی گرم سدیم در هر وعده به بدنتان برسد.

نوشابه های گازدار: قند اضافه شده و افزودنی ‌های شیرین در بسیاری از مواد غذایی از سبزیجات کنسروی گرفته تا برخی از نان‌ ها وجود دارد. کارخانجات تولید کننده‌ مواد غذایی علاوه بر این که به مواد غذایی آماده و کنسرو شده قند اضافه می ‌کنند، محصولات متنوع و رنگارنگی نیز تولید می ‌کنند که باید از برنامه‌ غذایی ما حذف و یا تا حد امکان محدود شود مثل: انواع نوشابه ‌ها و نوشیدنی ‌های گازدار، آب نبات، بیسکویت، ماست‌ های شیرین شده، برخی از نان ‌های شیرین و غیره. حواستان به مواد غذایی که حاوی قند پنهان هستند باشد. چون نتایج مطالعات متعدد نشان می‌ دهد هر چه میزان قند خون بالا باشد خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی نیز افزایش می ‌یابد. اگر بتوانید قند اضافی را از برنامه‌ی غذایی ‌تان حذف کنید میزان گلیسمی، انسولین و تری گلیسیرید خونتان را کاهش می ‌دهید.

الکل: الکل به تنهایی خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و در نهایت قرار گرفتن در معرض سکته مغزی را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد الکل منجر به سیروز کبدی و در نهایت سرطان کبد نیز خواهد شد.

بیکن: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده اعلام کرده که نیتروزآمین موجود در بیکن ها مواد شیمیایی کاملا سرطان زا هستند.

پنیرهای شور: حتی اگر پنیر جزو اصلی وعده صبحانه شما است، نوع شور آن در هر فنجان می تواند ۷۰۰ میلی گرم سدیم داشته باشد. پس بدنبال انتخاب پنیرهای بدون نمک یا ماست یونانی ساده کم چرب به جای پنیر باشید. این نوع ماست علاوه بر این که کم نمک است، پروتئین جایگزین پنیر را می تواند به بدن شما برساند.

برنج سفید: اگرچه غلات سبوس دار می توان خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد اما در عوض مصرف غلات تصفیه شده که مواد مغذی محروم دارند، بر روی سلامت شما برعکس عمل می کند. مطالعات نشان داده افرادی که بیشترین میزان مصرف برنج سفید را دارند، بیشتر درمعرض دیابت نوع دو هستند.

سس گوجه فرنگی: جالب است بدانید که نصف فنجان سس گوجه فرنگی حاوی ۸۳۰میلی گرم سدیم است. پس بهتر است سراغ سس هایی بروید که حداقل در هر نصف فنجان ۳۵۰ میلی گرم سدیم داشته باشند.

خامه قهوه: خامه های روی قهوه حاوی اسیدهای چرب ترانس هستند که نشان داده شده خطر افزایش سطح کلسترول و کاهش حافظه در بزرگسالان را بالا می برند. پس یا قهوه بدون خامه را انتخاب کنید یا چای بنوشید چون مطالعات نشان داده کسانی که روزانه ۳ فنجان چای می نوشند، به خاطر آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی کمتر در معرض حمله قلبی قرار دارند

دوازده ماده غذایی که رگهای قلب را باز می کند

داشتن قلب سالم و قوی لازمه سلامت کل بدن است، اما علاوه بر آن باید مطمئن باشید که سرتاسر اجزا دستگاه گردش خونتان از جمله رگها و شریانهای قلب، در بهترین شرایط بوده و به بهترین نحو کار می کند.با اصلاح سبک زندگی و خوردن غذاهای سالم می توان براحتی از انسداد رگ‌های قلب جلوگیری کرد. در طی زمان، به دلیل انتخاب غذاهای ناسالم و شیوه نادرست زندگی، ممکن است رگها و شریانهای قلب مسدود شده و این مساله به  بیماریهای جدی قلبی و فشارخون بالا منجرخواهد شد.

تعداد زیادی از افراد برای کنترل مشکلات قلبی خود از دارو استفاده می کنند، اما گاهی متحمل اثرات جانبی بسیار بد آن نیز خواهند شد. برای جلوگیری از ابتلا به عوارض این داروها می توانید با اندک تغییراتی در شیوه زندگی و عادات غذایی خود، به موفقیت برسید. اولین گام در این راه مشورت با پزشک متخصص است. پس از مشورت با پزشک و در نظر داشتن شرایط بدنی و بیماریهای خاص احتمالی، می توانید فهرست خوراکیهای زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این غذاها می توانند به باز شدن رگها کمک کنند، زیرا سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و سایر مواد مغذی لازم برای سلامت قلب هستند.

اسفناج
اسفناج یکی از بهترین سبزیجات خوراکی است زیرا ارزان و زودپز بوده و تقریبا هرجایی پیدا می شود. علاوه بر آن، فیبر، آهن، فولیک اسید و پتاسیم را که هر یک به تنظیم فشارخون و افزایش سلامت قلب کمک می کنند، به بدن می رساند. این بدان معنی نیست که یک بشقاب کامل اسفناج را در هر وعده غذایی بخورید، بلکه می توانید آن را به غذاهایی که دوست دارید اضافه کنید و یا می توانید نصف سالاد سبزیجات روزانه خود را با اسفناج جایگزین کنید.

ماهی
برای گرفتن بهترین نتیجه از خوردن این غذای مفید، پیشنهاد می شود که حداقل دو بار در هفته آن را مصرف کنید. ماهی های روغنی مانند سالمون و ماهی تن دارای اسیدهای چرب امگا سه بوده و سطح کلسترول خون را تنظیم می کنند و همچنین ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش داده و به ترمیم آسیب دیدگی رگها و عروق کمک می کنند.

روغن نارگیل
اگرچه بیشتر افراد تصور می کنند که باید از چربی های اشباع شده گریزان باشند، اما این چربی ها برای یک زندگی سالم لازمند. روغن نارگیل یکی از بهترین چربی های اشباع شده است زیرا باعث افزایش سلامت عروق قلبی می شود. واضح است که مصرف خیلی زیاد چربی می تواند باعث ایجاد امراض چاقی و سایر بیماریها شود اما افزودن فقط 15 تا 30 میلی لیتر روغن نارگیل به رژیم غذایی روزانه، اثر مثبتی در متعادل نگه داشتن سطح کلسترول خون دارد.

چای سبز
چای سبز منبع خوبی از کاتچین است که یک عنصر شیمیایی گیاهی است و میزان کلسترولی را که بدن در طول هضم و گوارش غذا جذب می کند، کاهش می دهد. نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز برای این منظور کافی است. علاوه بر آن، نوشیدن چای سبز به آرامش روح و جسم شما و نهایتا سلامت قلبتان کمک خواهد کرد.

کلم بروکلی
بروکلی خوراکی عالی برای سلامت قلب است که حاوی ویتامین کا است و از این رو در جلوگیری از سفت و سخت شدن رگهای قلب جلوگیری می کند و همچنین دارای فیبر است که با تنظیم فشار خون به کاهش فشار روی رگها و عروق قلب کمک می کند. آنچه باید در نظر داشته باشید این است که برای مصرف آن را زیاد نپزید زیرا پخت زیاد باعث از بین رفتن مواد مغذی آن می شود. برای استفاده بهینه و مفید از خواص آن بهتر است برای چند دقیقه آن را بخارپز کنید.

دارچین
این ادویه متداول، دارای خواص مفید بسیاری برای سلامتی است. دارچین، اگر روزانه در حدود 5 گرم مصرف شود،می تواند کلسترول بد را کاهش داده و از انسداد رگهای قلب جلوگیری کند. دارچین همچنین دارای آنتی اکسیدان است که سلامت دستگاه گردش خون را تضمین می کند. می توانید آن را تقریبا به همه چیز از جمله غذاهای در حال پخت، چای و قهوه اضافه کنید.

مارچوبه
مارچوبه علاوه بر خوشمزگی، خواص مفید فراوانی دارد. اثرات آن به عنوان پایین آورنده فشار و کاهش دهنده ریسک لخته شدن خون اثبات شده است و همچنین دارای مقادیر زیادی فیبر، انواع ویتامین و سایرمواد مغذی است و می تواند به عنوان یک درمان مفید به کار رود.

دانه کتان
دانه های کتان می توانند فشار خون را پایین آورده و التهاب رگهای قلب را کاهش دهند زیرا دارای اسید آلفا- لینولنیک هستند. حتی یک مقدار کم از دانه کتان می تواند به سالم نگه داشتن رگها و عروق قلبی کمک کند، بنابراین سعی کنید یک قاشق غذاخوری ازآن را به عنوان مثال، به غلات صبحانه دلخواه خود اضافه کرده مصرف کنید.

زردچوبه
زردچوبه به دلیل طعم و رنگ ویژه و منحصربفردی که دارد شناخته شده است و یکی از مواد تشکیل دهنده متداول در ادویه کاری است. مصرف زردچوبه به سلامت قلب کمک می کند. اضافه کردن زردچوبه به رژیم غذایی روزانه می تواند التهاب و تشکیل پلاکهای خونی در رگهای قلبی را کاهش دهد. همچنین ماده رنگی زردچوبه به نام کرکیمن می تواند به از بین بردن چربیهایی که در رگها ته نشین می شوند، کمک کند.

قهوه
تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز می تواند ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش دهد. همچنین آرامش خاطری که پس از نوشیدن یک فنجان قهوه احساس می کنید نیز برای قلب مفید است. البته باید خاطرنشان کرد که قهوه نوعی ماده محرک و برانگیزاننده است که نوشیدن زیاد آن ممکن است مضراتی برای سلامتی داشته باشد.

بادام
بادامها هم خوشمزه اند و هم برای قلب مفیدند زیرا دارای چربیهای مفید، ویتامین، پروتئین و فیبر هستند که همگی سلامت قلب، رگها وعروق قلبی و دستگاه گردش خون را افزایش می دهند.

هندوانه
هندوانه دارای آمینواسیدی به نام سیترولین است که به پایین آوردن فشارخون کمک کرده و التهاب رگها و عروق را کاهش می دهد و چون بدن را به تولید اکسید نیتریک وا می دارد، سلامت قلب و عروق آن را افزایش می دهد.

فواید مصرف پنیر برای قلب

متخصصان چینی در این بررسی دریافتند مصرف حدود ۴۰ گرم پنیر در روز می‌تواند در کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی نقش داشته باشد. این یافته‌های جدید بر اساس بررسی روی نتایج ۱۵ تحقیق به دست آمده که تاثیرات مصرف پنیر روی بیماری‌های قلبی-عروقی را مورد مطالعه قرار داده‌ است.

درحالی‌که پنیر حاوی مواد مغذی و مفید برای سلامتی همچون کلسیم، ویتامین‌های A و B-۱۲ است، منبع غنی از چربی‌های اشباع شده به حساب می‌آید که سطح کلسترول را افزایش می‌دهد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. هرچند در این بررسی جدید آمده‌ است این محصول لبنی پر مصرف می‌تواند خلاف این تاثیر را بر سلامت قلب و عروق داشته باشد.

در این بررسی تاثیر مصرف پنیر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته مغزی مورد مطالعه قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از آن است افرادی که به طور مرتب پنیر مصرف می‌کنند بیش از ۱۸ درصد کمتر احتمال دارد دچار بیماری‌های قلبی-عروقی شوند همچنین احتمال ابتلا به سکته مغزی در آنان نسبت به افرادی که میزان کمی پنیر مصرف می‌کنند ۱۰ درصد کمتر است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان چینی همچنین اظهار کردند: این تاثیر مصرف پنیر در میان افرادی که در طول روز حدود ۴۰ گرم از این محصول لبنی مصرف می‌کنند، بیشتر است.

منابع:

http://behdashtnews.ir/

خبر پو

ایسنا

http://mardom-news.com/

خبر فوری

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید