قرص ال تیانین

قرص ال تیانین (L-theanine)-تاثیر آن بر مغز و کاهش استرس و مضرات آن

قرص ال تیانین  (L-theanine) یک اسید آمینه است که منجر به آرامش،کاهش وزن،… میشود. در اصل L-theanine ترکیبی است که به طور طبیعی در چای سبز ، چای سیاه و برخی از قارچ ها و همچنین در فرم مکمل موجود است . قرص ال تیانین  (L-theanine) ممکن است سطح برخی مواد شیمیایی در مغز را تحت تاثیر قرار دهد. این قرص شامل سروتونین و دوپامین هستند که بر خلق و خوی، خواب و احساسات و کورتیزول تأثیر میگذارد و بدن را در برابر استرس حفاظت میکند.

 

تحقیقات نشان می دهد که L-theanine از مزایای سلامتی برخوردار است که ممکن است شامل تمرکز ذهنی و کیفیت خواب بهتر باشد که این مقاله یک مروری بر L-theanine، از جمله مزایای بالقوه و خطرات و دوز آن می باشد.

L-theanine ممکن است سطح برخی مواد شیمیایی در مغز را تحت تاثیر قرار دهد. اینها شامل سروتونین و دوپامین هستند که بر خلق و خوی، خواب و احساسات و کورتیزول تأثیر میگذارد و به مقاومت بدن در برابر استرس کمک میکند. البته بدن انسان این ترکیب را تولید نمی کند و برای انسان ها ضروری نیست اما  تغییر در تعادل این مواد شیمیایی می تواند حالت خلق و خوی فرد یا سطوح استرس را تغییر دهد.

مطالعات و آزمایش های کوچک بر روی حیوانات نشان داده اند که L-theanine ممکن است مزایایی را ارائه دهد. کارشناسان معتقدند که این امر به طور کلی ایمن است، در حال حاضر کمبود تحقیقات با کیفیت در انسان برای تأیید مزایای آن وجود دارد.

 

بسیاری از مردم در حالی که در محل کار هستند، چای سیاه یا سبز را می نوشند زیرا معتقدند که تمرکز ذهنی آنها را افزایش می دهد. (یک مطالعه 2012 این ایده را پشتیبانی می کند.)

محققان دریافتند افرادی که 100 میلیگرم (میلی گرم) قرص ال تیانین L-theanine  را دریافت کردند اشتباهات کمتر را در کارخود داشته اند تا افرادی که آن را مصرف نکرده اند . نوشیدن 50 میلی گرم کافئین یا ترکیب L-theanine و کافئین نیز تمرکز  را افزایش داد.

البته تحقیق بیشتر برای تعیین اینکه چگونه قرص ال تیانین  L-theanine ممکن است توجه و تمرکز فرد را تحت تاثیر قرار دهد ضروری است.

 

قرص ال تیانین
قرص ال تیانین (L-theanine)

 

 

آرامش با قرص ال تیانین

مردم اغلب یک فنجان چای یا یک نوشیدنی گرم دیگر را برای کمک به استراحت خود می نوشند. تحقیقات نشان می دهد که L-theanine در چای سبز یا سیاه ممکن است به این احساس آرامش بخش کمک کند و موجب کاهش ضربان قلب شود.

 

 

کاهش وزن با قرص ال تیانین

مصرف قرص ال تیانین  به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کنترل شده ی کم کالری جایگزین کردن میان وعده با چای سبز یا یک نوشیدنی داغ با کالری کم می تواند باعث کاهش وزن شود.

L-theanine در چای سبز می تواند یک طعم گوارشی ایجاد کند، همچنین به عنوان عطر و طعم umami شناخته می شود. طعم umami می تواند اشتها را کاهش دهد که اغلب به کاهش وزن کمک می کند.

 

 

کاهش فشار خون با قرص ال تیانین

تحقیقات ،فشار خون بالا را با افزایش خطر ابتلا به چندین مشکل بهداشتی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط کرده است.

L-theanine ممکن است به کاهش استرس کمک کند و کاهش استرس و افزایش آرامش می تواند ضربان قلب را کاهش دهد که این کار به نوبه خود، ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با قرص ال تیانین

L-theanine ممکن است از بدن در مبارزه با بیماری حمایت کند. مطالعات متعدد نشان داده است که استفاده از L-theanine میتواند سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد و موجب کاهش احتمال سرماخوردگی و یا آنفولانزا شود. اثرات ضد التهاب بالقوه آن نیز می تواند به مبارزه با بیماری کمک کند.

 

 

قرص ال تیانین
(L-theanine)

افزایش عملکرد شناختی

در سال 2016 محققان تحقیقات موجود در مورد مزایای L-theanine بررسی کردند و نتیجه گرفتند که این ترکیب می تواند سلامت روحی و جسمی افراد را  ارتقا دهد . آنها اشاره کردند که به نظر می رسد اثرات عصبی محافظت کننده ی آن ، عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

L-theanine به خودی خود ممکن است توجه و زمان واکنش فرد را بهبود بخشد . در ترکیب با کافئین، ممکن است منجر به بهبود مهارت ها و هشیاری آنها شود. کافئین یک محرک است، بنابراین می تواند به افرادکمک کند که در معرض هشدار و اشتباهات متمرکزتر باشند .

با این وجود، تمام تحقیقات نشان داده اند که L-theanine میتواند تواناییهای شناختی افراد را بهبود بخشد و نیاز به پژوهش بیشتر با کیفیت بالا برای روشن شدن اثرات این ترکیب بر توابع ذهنی افراد وجود دارد.

 

 

مطالعات متعدد نشان داده اند که L-theanine می تواند به فردکمک کند قبل از خواب،  راحت وبی استرس باشند و عمیق تر بخندند. این مزایا ممکن است از اثرات خاصی که اسید آمینه بر روی مواد شیمیایی مغز میگذارد ، باشند که در خواب نقش مهمی دارند .

یک مطالعه  در سال 2018 نشان داد یک سری از افرادی که روزانه به مدت 8 هفته  500 تا 900 میلی گرم L-theanine را استفاده میکنند ، بعد از مصرف رضایت بیشتری در خواب دارند.  شرکت کنندگان در مطالعه دارای اختلال اضطرابی عمومی بودند و از داروهای ضد افسردگی استفاده می کردند.

 

آیا قرص ال تیانین  L-theanine امن است؟

پس از دریافت مشاوره از کارشناسان  FDA ، طبقه بندی L-theanine “به طور کلی به عنوان امن شناخته شده است.” این طبقه بندی به این معنی است که آنها اعتقاد دارند که این افزودنی به عنوان بسته بندی نشان می دهد که آن را ایمن می سازد.

با این حال، زنان باردار یا شیرده نباید از قرص ال تیانین L-theanine استفاده کنند.

 

 

قرص (L-theanine)

 شواهد چیست؟

در حالی که برخی شواهد وجود دارد که L-theanine می تواند به نفع سلامت روان و جسمی افراد باشد، قبل از اینکه پزشکان بتوانند از اثرات واقعی این ترکیب مطمئن باشند، مطالعات بیشتری لازم است. دانشمندان هنوز تحقیقات با کیفیت بالا در انسان انجام نداده اند.

بسیاری از مطالعات تا به امروز نمونه ای کوچک داشته اند، به این معنی که تعداد بسیار کمی از افراد در تحقیق شرکت کردند. .

مطالعات دیگری از حیوانات مانند موش استفاده کرده اند. با این حال، انسان به احتمال زیاد نسبت به حیوانات واکنش متفاوت نشان می دهد، بنابراین این نتایج ممکن است قابل اجرا نباشد

 

حمایت از برخی داروهای سرطانی

برخی از تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که L-theanine می تواند اثربخشی دارو شیمیایی به نام دوکسوروبیسین را افزایش دهد. ممکن است دکسوروبیسین با افزایش مقدار دارو در سلول های سرطانی موثر باشد.

با این حال، دانشمندان باید تحقیق بیشتری انجام دهند تا درک متابولیسم های خاص بین این مواد شیمیایی را پیدا کنند

 

عوارض

اکثر افراد بعید میدانند که مصرف L-theanine  عوارض جانبی  داشته باشد، اما این مکمل ممکن است با بعضی از داروها ارتباط سو برقرار کند. ضروری است قبل از مصرف مکمل های L-theanine با پزشک درباره هر نوع داروی فعلی صحبت کنید.

 L-theanine دارو نیست، بنابراین هیچ دستورالعمل رسمی در مورد چگونگی مصرف یک فرد وجود ندارد. با این حال این  مکمل بعید است که باعث سوء مصرف شود.

L-theanine معمولا در فرم 200 میلی گرم قرص در دسترس است. یک فرد می تواند قبل از مصرف این مکمل ها برای مشاوره در مورد دوز با پزشک مشورت کند.

 

خلاصه این که

کارشناسان معتقدند که قرص ال تیانین L-theanine به طور کلی برای افرادی که ان را به عنوان مکمل مصرف می کنند، در معرض خطر جدی ای قرار نمیگیرند، اما تحقیقات بیشتری لازم است تا تأثیرات احتمالی سلامت فرد را تأیید کند. مطالعات و تحقیقات کوچک بر روی حیوانات نشان می دهد که قرص ال تیانین L-theanine می تواند به آرامش، بهبود کیفیت خواب و محافظت از عصب کمک کند.

 

فرزین جباری هیچگونه تائیدی بر تاثیرات مثبت این دارو ها و محصولات ندارد و این مطالب از سایت های خارجی ترجمه شده است. شرکت های سازنده پاسخگوی سوالات ما در مورد دوپینگ تست آن و عوارض بر روی بدن انسان نبوده اند و این مطالب فقط در جهت مطالعه و تحقیق می باشند.

 

[تعداد: 14   میانگین:  3.6/5]
به اشتراک بگذارید