روغن گی

روغن گی (ghee oil) و مزیت های ارزشمند آن

معرفی کره و یا روغن گی(ghee oil)

 

روغن گی یک کره بسیار روشن است با طعم و بوی خاص که از شیر گاو تهیه شده  است.در اصل این روغن کره ای است که آب و شیر آن تبخیر شده و آنچه باقی مانده است چربی غنی تصفیه شده است .

این روغن بهترین جایگزین برای کره در غذاهایی است که برای پختن به حرارت بالاتری نیاز دارند. و بهترین زمان برای تهیه این روغن معمولا در فصل بهار میباشد.

این روغن در هند باستان برای تهیه غذاهای پنجابی مورد استفاده بوده و هست و در اعراب هم به اسم سَمنِه از آن استفاده میکنند. البته از روغن حیوانی خودمان هم در این خانواده میتوان نام برد.

 

روغنی گی روغنی بسیار درمانی تهیه شده از شیر گاو
ghee oil

استفاده از روغن گی چه مزایایی را داراست ؟

 

روغن گی باعث افزایش طول عمر ، افزایش قدرت فیزیکی ، افزایش قوای جنسی ، افزایش قدرت بینایی ، روشنایی پوست ، تقویت صدا ، تقویت هوش و حافظه ، نرمى بافت هاى بدنى و تقویت عملکرد اندام هاى حسى ، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پاکسازی رورده میشود.

روغن گی باعث افزایش انرژى اوجاس که در واقع همان انرژى نگهدارنده ى زندگى در بدن ماست میشود و از این طریق سیستم ایمنى را تقویت میکند.

همچنین از این روغن در مواقع سوختگی به عنوان مرهم یا ضماد استفاده میکنند.

مصرف این روغن، در دوران بارداری، در زمان زایمان بانوان و برای کودکان در حال رشد بسیار مقوی و سالم است.

علاوه بر پخت و پز، برای ماساژ و گرم نگهداشتن بدن به هنگام درد کمر و استخوان ها  و یا حتی در سرماخوردگی هم قابل استفاده است.

نقطه بویلینگ و یا جوش آن درمقایسه با روغن نارگیل و یا روغن زیتون و… بالاتر است (۴۵۰درجه)

لازم به ذکر است که بدانید روغن گی لاکتوز ندارد و برای افرادی که با هضم لاکتوز مشکل دارند گزینه ی مناسبی است.

روغن حیوانی نیاز به یخچال ندارد و به راحتی فاسد و خراب نیز نمی گردد.

زمان نگهداری این روغن در یخچال تا 6ماه و بیرون از یخچال تا 3ماه میباشد.

 

ویتامین های موجود در روغن گی

 

حاوی امگا۹/۳ ، ویتامین های k/E/D/A ، حاوی اسیدچرب Cla است که هم باعث افزایش وزن و کاهش چربی باتوجه به رژیم مورد نظر خواهد شد.
دارای MUFA (اسیدهای چرب غیر اشباع) است که درمقایسه با PUFS موجود درروغن های آفتابگردان ذرت و پنبه دانه جایگزین بهتری است.

 

 

[تعداد: 3   میانگین:  3.7/5]
به اشتراک بگذارید