فشار خون

فشار خون بالا و دلایل ابتلا به آن

فشار خون بالا یا هایپرتنشن به دلیل ایجاد شدن فشار یا سفتی رگهای خونی ایجاد می شود. سلامت رگها بسیار مهم است زیرا آنها حامل خون به تمام بدن شما هستند. اگر مبتلا به پر فشاری خون هستید، تنها نیستید. این بیماری بسیار معمول است به طوری که در امریکا، از هر سه نفر، یک نفر مبتلا به فشار خون بالاست. به این بیماری، قاتل خاموش نیز می گویند زیرا می تواند سلامتی را با خطر جدی مواجه کند.

دلایل فشار خون بالا : با اینکه گفته می شود این مساله در سنین بالا بیشتر رواج دارد، اما  فشار خون بالا، در بیشتر موارد، دلیل خاصی ندارد. در این صورت، به این حالت، فشار خون اولیه می گویند. دلایل این حالت غیر قابل شناسایی نیست ولی در بدن فرد برای سالها به همین شکل وجود دارد و به تدریج پیشرفت می کند و تاثیراتش نمایان می شود. بر خلاف این، فشار خون بالا در برخی افراد می تواند نشان دهنده ی مشکلات قلبی یا کلیوی باشد. به این عارضه، فشار خون ثانویه می گویند که به شکل ناگهانی ایجاد می شود. دیگر بیماری هایی که می توانند فشار خون بالای ناگهانی ایجاد کنند : تومور غدد فوق کلیوی، وقفه ی تنفسی در خواب، و مشکلات تیروئیدی، هستند. کسانی که دچار اعتیاد به موادی چون آمفتامین و کوکائین هستند نیز، ممکن است مبتلا به فشار خون بالا شوند. کسانی که دارای بیماری های مادرزادی خاصی هستند که مرتبط با نقص رگهای خونی است، در معرض فشار خون بالا قرار دارند. سو مصرف الکل، استفاده از برخی داروها مثل سرماخوردگی، ضدبارداری و … نیز می تواند موجب افزایش فشار خون شود.

در بیشتر از ۹۰ درصد مواقع، فشار خون بالا، دلیل خاصی ندارد اما عواملی وجود دارند که خطر ابتلا به این مساله را افزایش می دهند. این عوامل را در ذیل می شماریم :

  • افزایش سن
  • سابقه ی فشار خون بالا در خانواده
  • رژیم غذایی پر نمک
  • کم تحرکی
  • افزایش وزن یا چاقی مفرط

در تصویر زیر نیز مواد غذایی ای را مشاهده می کنید که کمک به کاهش فشار خون می کنند: مانند لیمو، سیر، روغن زیتون، موز، زغال اخته و ریشه ی چغندر

در سایت مجیک بادی می توانید مطلبی در مورد تاثیر یوگا بر فشار خون بخوانید : تاثیر یوگا برا فشار خون

صرف برخی انواع سبزی و میوه باعث کاهش فشار خون می شود.

در برخی موارد برای کاهش فشار خون حتماً نباید دارو استفاده کرد بلکه می توان با مصرف بعضی سبزی ها و میوه ها و غذاها، فشارخون را کنترل کرد و آن را در حد طبیعی نگه داشت. پرتقال و گریپ فروت از جمله میوه هایی است که مصرف آن موجب کاهش فشارخون می شود. حتی می توان روزانه ۲ لیوان آب پرتقال نوشید. مصرف کیوی و تره فرنگی نیز موجب کاهش فشارخون می شود. مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم مانند موز، گوجه فرنگی، نخودفرنگی، کشمش و آلو نیز فشار خون را پایین می آورد.هندوانه به دلیل داشتن اسید آمینه موجب تقویت عملکرد شریان های قلب و کاهش فشار خون می شود.

مصرف متعادل پسته نیز باعث کاهش جذب کربوهیدرات ها می شود. بادام هم یکی از آجیل هایی است که برای کاهش فشارخون مفید است.دارچین، سیر تازه، زعفران و بومادران از ادویه هایی است که مصرف آن سبب کاهش فشارخون می شود.

نوشیدن چای قرمز و چای سبز نیز در کاهش فشارخون موثر است. مصرف دم کرده هایی نیز مانند برگ زیتون موجب کاهش فشارخون می شود. چای تخم کرفس نیز مفید است و به علت داشتن کلسیم فشارخون را تنظیم می کند. زردچوبه که از آن به عنوان یک ماده ضدالتهاب استفاده می شود، تولید لخته را کاهش می دهد و بیماری خود ایمنی را درمان می کند و باعث کاهش فشارخون می شود.( برای فشار خون باید با احتیاط بیشتری عمل کرد چون خطر سکته و از بین رفتن کلیه با بالا رفتن فشار وجود دارد.) هرگز داروی فشار خون را بدون مشورت پزشکتان قطع نکنید .

رابطه چاقی و فشار خون

نتایج محققان دانشگاه آلاباما آمریکا نشان می دهد حفظ وزن سالم در میانسالی می تواند به حفظ فشارخون پایین کمک کند.

جان بوث، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «افزایش فشارخون در سنین جوانی با بیماری قلبی و سکته مرتبط است. ما در این مطالعه تاثیر بلندمدت حفظ وزن سالم را بر فشارخون بالا ارزیابی کردیم.» بوث و همکارانش در این مطالعه تاثیرات پنج رفتار سالم را بررسی کردند:

– هرگز سیگار نکشیدن؛

– عدم مصرف نوشیدنی های الکلی؛

– رژیم غذایی سالم؛

– فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید به میزان ۱۵۰ دقیقه یا بیشتر در هفته؛

– حفظ وزن سالم.

این مطالعه شامل حدود ۴۷۰۰ فرد داوطلب ۱۸ تا ۳۰ بود. زمان آغاز مطالعه سال های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ بود. در طول ۲۵ سال بررسی این افراد، محققان فشار خون و رفتارهای سالم افراد را هشت بار اندازه گیری کردند. افراد دارای وزن سالم ۴۱ درصد کمتر در معرض ابتلا به فشارخون بالا در میانسالی قرار داشتند. همچنین افرادی که حداقل چهار رفتار سالم در این دوره داشتند، ۲۷ درصد کمتر در معرض ریسک ابتلا به فشارخون بالا در میانسالی قرار داشتند. محققان دریافتند حفظ فعالیت فیزیکی و تغذیه سالم ارتباط خاصی با فشارخون بهتر نداشت.

اما به نظر می رسد حفظ وزن سالم از سایر رفتارها به مراتب مهم تر است، اما این به معنای نادیده گرفتن سایر رفتارهای سالم نیست. چراکه سایر رفتارهای سالم برای حفظ وزن متناسب بدن لازم هستند و بدون رژیم غذایی سالم و ورزش این امر محقق نمی شود.

رابطه استفاده از سونا و فشار خون در مردان

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا حدود ۷۵ میلیون فرد بزرگسال در این کشور به فشارخون بالا مبتلا هستند. فشارخون بالا فاکتور خطرزای جدی برای بیماری قلبی و سکته مغزی است.
استفاده مرتب از سونا می‌تواند خطر ابتلای مردان به فشارخون بالا را به نصف کاهش دهد. رژیم غذایی سالم، مرتب ورزش کردن و کنترل وزن برخی از راهکارهایی هستند که می‌توانند به پیشگیری یا کنترل فشارخون بالا کمک کنند.


در این بررسی متخصصان دریافتند مردان می‌توانند با افزودن سونا به برنامه هفتگی‌شان از خطر ابتلا به فشارخون بالا بکاهند. در این بررسی متخصصان فنلاندی ۱۶۲۱ مرد ۴۲ تا ۶۰ ساله را برای مدت حدود ۲۴ سال تحت کنترل داشتند و در این مدت فشارخون و عادت به استفاده از حمام سونا را در آنان ارزیابی کردند.

به گفته متخصصان، در پایان مطالعه ۲۵۱ مرد به عارضه فشار خون بالا مبتلا شدند. متخصصان دریافتند مردانی که در هفته دو تا سه بار از حمام سونا استفاده کردند در مقایسه با سایر مردان ۲۴ درصد کمتر احتمال دارد که به فشار خون بالا مبتلا شوند و این رقم در مردانی که بین چهار تا هفت نوبت در هفته از سونا استفاده کردند به ۴۶ درصد می‌رسد.
به گزارش مدیکال نیوز تودی، متخصصان فنلاندی اظهار داشتند: در طول حمام سونا افزایش دمای بدن موجب باز شدن رگ‌های خونی شده و جریان خون را افزایش می‌دهد.

چه نوع ورزشی برای کاهش فشارخون بالا مناسب است؟

ورزش‌‌های افزایش دهنده انعطاف بدن (ورزش‌‌های کششی) که همزمان سبب انعطاف عروق نیز می‌‌شوند و ورزش‌‌های تقویت کننده عضلات، باعث کاهش فشارخون می‌‌شوند.
بهترین ورزش‌‌ها برای این منظور، ورزش‌‌های هوازی می‌‌باشند. ورزش‌‌های هوازی، ورزش‌‌هایی هستند که موجب تشدید ضربان قلب و سرعت تنفس گردند. البته این تشدید ضربان در ابتدا فشارخون را افزایش می‌‌دهد و در نهایت سبب افت فشارخون می‌‌شود
دویدن آرام، پیاده‌روی، دوچرخه سواری، شنا و بسکتبال از جمله ورزش‌های هوازی می‌‌باشند.
اگر ورزش‌‌های هوازی حداقل سه بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه انجام شوند، اثر خوبی را بر فشارخون خواهند گذاشت.
اگر سن و توان شما اجازه‌ ورزش ملایم را به شما نمی‌دهد و یا سابقه‌ بیماری قلبی در سنین پایین‌تر و یا هر گونه مشکل جسمی ‌دارید، قبل از ورزش کردن حتما با پزشک مشورت کنید

http://healthy-ojas.com/sites/default/files/hypotension/lowbloodpressure-exercises.jpg

بهترین برنامه پیشنهادی دانشکده طب ورزشی امریکا جهت کاهش فشارخون:

هفته اول: سه جلسه، ۲ تا ۵ دقیقه پیاده روی که میان پیاده روی‌‌ها، ۵ دقیقه استراحت کامل وجود داشته باشد (به طوری که فرد بنشیند و هیچ فعالیتی انجام ندهد)
هفته دوم: چهار جلسه، ۲ تا ۱۰ دقیقه پیاده روی با ۴ دقیقه استراحت میان آنها
هفته سوم: پنج جلسه، ۲ تا ۱۵ دقیقه، با ۳ دقیقه استراحت میان آنها
هفته چهارم: شش جلسه، ۲ تا ۲۰ دقیقه پیاده روی با ۲ دقیقه استراحت میان آنها
هفته پنجم: هفت جلسه، ۳۰ دقیقه پیاده روی بدون استراحت
هفته ششم: هفت جلسه، ۳۵ تا ۴۰ دقیقه پیاده روی بدون استراحت
بعد از این، برنامه هفته ششم را هر هفته اجرا کنید

نکات ورزشی و مهم پیرامون کاهش فشارخون:
الف – ورزش ملایم:
تقریبا در تمامی روزهای هفنه ۳۰ دقیقه تمرین ملایم داشته باشید پیاده‌روی، دوچرخه سواری ملایم و کارهای منزل.
بهتر است اگر فشار کار زیاد است به چندین مرحله تقسیم شود:
ب.- استفاده از پله به جای آسانسور
ج. یک ایستگاه قبل از رسیدن به مقصد، پیاده شدن از اتوبوس و پیاده رفتن
د. پارک کردن اتومبیل در دورترین مکان از محل کار و پیاده رفتن
ب- فعالیت متوسط مرحله دوم، فعالیت بدنی متوسط:
حدود ۳۰ دقیقه در هفته تمرین با شدت متوسط انجام دهید.
– پیاده‌روی تند
– نرمش‌‌های آماده سازی برای ورزش
– نقاشی دیوارها‌ی منزل
– چمن زنی
– باغبانی
– تنیس روی میز
– بدمینتون
– شنا با شدت متوسط
– دوچرخه سواری با سرعت حدود ۱۶ کیلومتر در ساعت
. اگر دچار فشارخون بالا هستید، گاهی لازم است پیش از شروع برنامه ورزشی‌تان از پزشک‌تان اجازه بگیرید، به خصوص اگر این عوامل خطرساز بیماری قلبی هم را داشته باشند:
– مرد بالاتر از ۴۰ سال یا زن بالاتر از ۵۰ سال هستید
– سیگار می‌کشید
– اضافه وزن دارید یا چاق هستید
– دچار بیماری مزمن قلبی یا بالا بودن کلسترول هستید
– سابقه حمله قلبی دارید
– سابقه خانوادگی مشکلات قلبی در پیش از ۵۵ سالگی دارید
– هنگام ورزش دچار درد قفسه سینه یا احساس سرگیجه می‌شوید
– از وضعیت سلامت‌تان اطلاع کافی ندارید

منبع : کدبانو

مهر

http://behdashtnews.ir/

isna.ir