پیاز

پیاز و خواص آن با تاکید در راه ورود به فصل پاییز و زمستان

پیاز مانند یک داروی ضد عفونی کننده عمل می کند. مالیدن آب پیاز به صورت از ایجاد لک جلو گیری می کند وز مخلوط عسل و آب پیاز می توان یک ترکیب ضد چروک عالی درست کرد. این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث، ب، آ و  کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، سدیم، گوگرد، اسیدفولیک و مقدار کمی آهن، مس و روی است. دانشمندان در دانشگاه برن سوئیس، ثابت کرده اند که پیاز به دلیل داشتن سیلیس ، از کاهش حجم و پوکی استخوان جلوگیری می کند و برای کودکان مبتلا به نرمی استخوان و سالمندان، مفید است.

در کتابهای پزشکی قدیمی از پیاز به عنوان داروخانه ای کامل نام برده اند زیرا سرشار از الیاف و ویتامینها و فلزات است. این گیاه، قند خون و کلسترول را پایین می آورد.( به دلیل داشتن گلوکوزین که مشابه انسولین است.) بویش میکروبهای مضر را از بین می برد، از ابتلا به سکته جلوگیری می کند، قلب را فعال می کند، گردش خون را بهبود می بخشد، به داشتن آنتی اکسیدانها، تنش را می زداید و الیاف غذایی آن دستگاه گوارش را تقویت می کند. این سبزی از ابتلا به سرطان ریه جلوگیری  می کند، دارای مواد فلاونوئیدی است که آنتی اکسیدان هستند و ضد تومور، ضد التهاب، ضد چسبندگی پلاکتها، ضد ویروس. پیاز برای پوست بسیار پر فایده است چون خون را تصفیه می کند و چهره را روشن و جذاب. همانطور که در بالا بیان شد این گیاه همچنین دارای گوگرد نیز هست که موجب افزایش رشد موهای سر می شود. اگر سرما می خورید، چند پیاز را برش دهید و در مناطق مختلف خانه بگذارید زیرا مانند یک دستگاه تصفیه ی هوا عمل می کند و میکروبها را به خود می گیرد و باعث می شود دیگر اعضای خانواده، به سرماخوردگی دچار نشوند. اگر خارج از خانه غذا می خورید، از پیاز استفاده کنید زیرا ماده ای در آن وجود دارد که اثر مسمومیت غذایی حصایل از گوشت مانده را خنثی می کند. اگر شخصی دچار حملات عصبی ناشی از مصیبتی می شود، پیازی را نصف کنید و جلوی بینی او بگیرید. تناول نصف پیاز در روز، 30% از کلسترول خون را کاهش می دهد و کلسترول خوب را بالا می برد. پیاز همچنین از ابتلا به آب مروارید جلوگیری می کند پس به افراد مسن توصیه می شود.

با توجه به ورودمان به فصل سرما جالب است بدانید این گیاه حداقل دارای سه ماده ی ضد التهاب است که از آسم جلوگیری می کند.این گیاه حاوی آنتی بیوتیک است و برای سرماخوردگی بسیار مفید. توجه کنید در کسانی که دچار بیماری های گوارشی هستند پیاز به شکل خام توصیه نمی شود و باید به شکل پخته مصرف کنند.

منابع :

ایسنا    همشهری آنلاین

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید