نفخ و مواد غذایی ای که موجب آن می شود

آیا می دانید کدام غذاها موجب مشکلات گوارشی ای همچون نفخ و دل درد می شوند؟در برنامه ی غذایی ما،مواد غذایی بسیاری می توانند وجود داشته باشند که موجب نفخ شوند که اتفاقا بسیار هم لذیذ هستند. البته واکنش تمام آنها به یک شدت نیست.برخی از خوردنی هایی که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم ممکن است روی عده ای کاملا بی تاثیر باشند و فقط روی معدودی،اثر بگذارند.هنگامی که با مواد غذایی زیر آشنا شدید، ابتدا آنها را از برنامه ی غذاییتان حذف کنید اگر متوجه شدید که روده هایتان تسکین پیدا کرده اند،سپس آنها را یکی یکی به رژیم غذایی خود بازگردانید تا متوجه شوید،دقیقا کدام ماده برای دستگاه گوارش شما آزار دهنده است.

شماری از چربی ها

  • سه نوع چربی وجود دارد که روند چاقی را تسریع می کند و واکنشهای التهابی در بدن ایجاد می کند:
  • چربی های ترانس یا روغنهای هیدروژنیزه
  • چربی های اشباع یا چربیهای حاصل از محصولات غذایی حیوانی
  • چربی های امگا 6

توجه داشته باشید که چربی های نوع سوم یا امگاه 6 برای سلامتی بدن لازم هستند اما میزان امگا 6 مصرفی ما بیشتر از امگا 3 است و همین عدم تعادل بین اسیدهای چرب در بدن،ایجاد التهاب می کند. مواد غذایی ای مانند گوشتهای فرآوری شده،روغن ذرت،روغن سویا و آفتابگردان،کره،پنیر و دیگر محصولات لبنی پر چرب و فست فودها،دارای انواع این چربی ها هستند و می توانند مشکلات گوارشی ایجاد کنند.

کربوهیدراتها

بیشتر مواد غذایی که حاوی کربودهیدرات هستند تعادل فلور روده ها را بهم می زنند و به این ترتیب واکشنهای التهابی را ایجاد می کنند که در نتیجه موجب ورم و دل درد می شود.در این بین می توان اشاره به مواد غذایی حاوی آرد سفید کرد مثل : شیرینی ها،پیتزاها،مافین ها،پاستاهای تهیه شده از آرد سفید و آنهایی که قند زیادی دارند مانند بیسکوئیت ها،غلات تصفیه شده و شیرینی ها.

لاکتوز

شیرهای حیوانی دارای مقادیر قابل توجهی،لاکتوز هستند.لاکتوز به وسیله ی آنزیمی به نام لاکتاز در روده ی کوچک تجزیه می شود.بعد ازینکه کودک از شیر مادر گرفته می شود، بدن به طور خودکار این گونه برنامه ریزی می شود، که میزان تولید لاکتاز را کاهش دهد.لاکتوز نیز جز گلوسیدهایی است که سریعا تخمیر می شود.مصرف زیاد آن باعث افزایش کار باکتری های موجود در روده می شود و حاصل این فرآیند، تولید گاز بیشتر است.اگر مشکل نفخ دارید،مصرف بستنی،شیر،ماستهای همزده(غیر از ماست یونانی)،انواع پنیرها مانند ریکوتو و پنیرهای نرم را محدود کنید.

فروکتوز

فروکتوز در مواد غذایی زیادی وجود دارد.مشکل زمانی بیشتر می شود که جذب آن را با مصرف مواد غذایی ای چون شربت ذرت بیشتر کنید. عسل و شربت افرا،مقادیر بسیار زیادی فروکتوز دارند.مقادیر بسیار زیاد فروکتوز می توانند موجب نفخ و اسهال شوند.نتایجی که در سال 2008 و در Journal of Clinical Gastroenterology چاپ شدند نشان می دهد که نیمی یک سوم بیماران مشکوک به سندرم روده ی تحریک پذیر،در واقع دچار عدم تحمل فروکتوز بوده اند و با برداشتن فروکتوز از رژیم غذاییشان علائم کمتری را بروز دادند و در حال دو سوم دیگر،تاثیری نداشته است. چکیده ی مقاله

فروکتان

این مواد فیبرهایی هستند که برای سلامت عمومی بدن و هضم غذا مفیدند.با این حال این مواد هضم نمی شوند و با توجه به نوعشان و باکتری هایی که در روده شما وجود دارد،موجب نفخ و مشکلات دیگر می شوند.فروکتان در موادی مانند : گندم،جو،خرما،گندم سیاه،خرما،گریپ فروت،آلو،شلیل،انگور،لوبیای سیاه،آرتیشو،سیر،پیاز و سبزیجات دیگر وجود دارد.

الگیو ساکارید Oligosacaridos

اینها قندهایی با نام گالاکتو-الیگواساکارید هستند که بدن انسان،آنزیمهایی برای شکستن آنها  ندارد و غذای باکتری های روده می شوند که نتیجه اش تولید نفخ است.این نوع قند در مواد غذایی زیر وجود دارد : پسته،سویا،لپه،انواع لوبیاها مانند لوبیای سیاه،لوبیا سبز،لوبیا سفید و باقالا.

پولیول Polyol

یکی از رایج ترین پولیولها،سوربیتول است که در موادی چون: توتها،میوه های حاوی هسته مانند هلو،آلو،زردآلو،گیلاس،آووکادو،سیب،تمشک،شلیل،گلابی،هندوانه و سبزیجاتی چون : گل کلم،قارچ، و آدامس و مواد غذایی حاوی شیرین کننده های مصنوعی وجود دارد.توجه کنید که این میوه ها و سبزیجات حاوی ترکیبات مغذی هستند که برای سلامتی عالی اند،اما اگر دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ هستید،باید در مصرف این مواد احتیاط کنید.

سوزش معده

آیا پس از صرف شمام یا غذای سنگین احساس سوزش معده و سنگینی می کنید؟ آیا درد معده تان هنگام شب یا زمانی که دراز کشیده اید،بیشتر می شود؟ اگر چنین است،شما دچار ریفلاکس معده هستد.ینی بعد از غذا،اسید معده بالا می آید.اگر در طول هفته،بیش از دو بار  دچار این حالت می شوید،به پزشک مراجعه کنید.سیگار را ترک کنید،وزنتان را کاهش دهید،حجم غذای مصرفی خود را کاهش دهید و بلافاصله بعد از غذا،دراز نکشید!

منبع:روزنامه ی آرمان

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید