گوشت گاو و مضرات آن

گوشت گاو و مضرات آن

از سوی کارشناسان طب سنتی و اسلامی و برخی متخصصان تغذیه، مصرف آن تایید نمی شود این توصیه هنگامیکه  در گذشته های دور که گاوها در مزارع بطور طبیعی تغذیه میکردند و تحرک داشتند اعلام شد، چه برسد به زمان حال که گاوها بی تحرک شده و با مصرف غذاهای بی کیفیت و … ، تغذیه میشوند حتی برخی از افراد، مصرف فضولات مرغ را برای مدتی در رژیم غذائی گاوها مشاهده نموده اند ! پیامبر اسلام فرموده اند : شیر گاو و روغنش دوا و گوشتش موجب بیماری است . همچنین در دانشنامه احادیث پزشکی ص 610 و همچنین کتاب قانون ابوعلی سینا جلد 2 صفحه 211 و 212 آمده : مصرف گوشت گاو موجب : پیدایش لک روی پوست، ایجاد طاسی و واریس و کیستها و تومورهای بدخیم ، تورم طحال ، یوبوست میشود . از آنجائیکه گوشت گاو درصد کمتری چربی نسبت به گوشت گوسفند دارد و هنگام طبخ ، وزن خود را کمتر از دست میدهد در صنایع همبرگر سازی و در فروشگاههای فست فود در پیتزا و ..  استفاده میشود .

استفاده از گوشت در حد متعارف مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کند (هفته‌ای یک بار) ولی استفاده مکرر آن موجب افزایش کلسترول، بالا رفتن اسید‌اوریک، بیماری نقرس و سیار بیماری‌های مفصلی می‌شود.

توصیه می‌شود افراد به جای گوشت گاو از گوشت گوساله، شتر جوان، گوسفند نر جوان، بره ، بزغاله، بوقلمون و مرغ و خروس محلی استفاده شود.

مزایای گوشت گوسفند نسبت به گاو

از بین گوشت ها، بهترین گوشت برای مصرف، گوشت گوسفند جوان می باشد که طبع آن گرم و تر است و معتدل می باشد.

گوشت گوسفند و بره منبع بسیار خوبی از ویتامینهای گروه B می باشد. با مصرف مقداری گوشت این حیوان فرد می تواند ۱۰۰% از نیاز ویتامین B12 روزانه خود را دریافت کند.

گوشت گوسفند ارزش غذایی بالایی دارد و به سرعت در بدن انسان هضم می شود.

گوشت گوسفند تولید کننده خون سالم و تقویت کننده بدن و عامل افزایش وزن انسان می شود.

خوردن مداوم گوشت خالص و بدون استخوان آن که با سرکه طبیعی و عسل پخته باشند فوق العاده مقوی بوده و مانع غش و رفع خفقان می شود.

گوشت گوسفند منبع غنی از آهن می باشد. مصرف تکه ای از این گوشت می تواند ۲۰% از آهن مورد نیاز روزانه بدن یک مرد و ۱۲% آهن مورد نیاز روزانه بدن یک زن را تأمین کند.

گوشت گوسفند حاوی عناصر کمیابی نظیر مس، منگنز و سلنیم می باشد.

نیمی از چربی موجود در گوشت گوسفند، اشباع نشده است به همین جهت برای سلامتی انسان مفید بوده است و به طور معمول مصرف این نوع گوشت در رژیم های غذائی توصیه می شود.

با استفاده از روشهای جدید قصابی و خرد کردن گوشتها، با جدا کردن چربیهای اضافی، میزان چربی موجود در گوشتها نیز بسیار کمتر شده و به عنوان مثال استیک ران گوسفند دارای ۵% چربی می باشد.

گوشت گوسفندی دارای چربی بیشتری نسبت به گوشت گاو هست .ولی مضرات گوشت گاو بسیار بیشتر از گوشت گوسفند می باشد.

گوشت گوسفند حاوی میزان بالای پروتئین می باشد.

مضرات این گوشت از نظر ابن سینا

بوعلی‌سینا، شانزده بیماری کشنده را به مصرف گوشت گاو و گوساله مرتبط می‌داند که اولین آن سرطان و دوم مالیخولیا (معادل اسکیزوفرنی امروز) و سوم بواسیر (هموروئید) می‌باشد.

1. به شدت سودازاست و موجب افزایش غلظت خون شده و برای کبد بار سنگین دارد.

2. سبب تیرگی پوست،بزرگ شدن طحال ، حالت‌های عصبی وافسردگی، وسواس، واریس و… می‌شود.

3. دارای طبیعت سرد است که برای افراد بسیار مضر است به دلیل اینکه خلط بلغم را در خون افزایش می‌دهد و برای سردمزاجان و هم‌چنین گرم‌ مزاجان نیز مضر است.

4. مصرف گوشت گاو، همچنین، سبب تیرگی پوست صورت، بروز حالت‌های عصبی، افسردگی و وسواس می‌شود.

5. البته گوشت گوساله و گاو محرک خوبى براى ترشحات دستگاه گوارش به ویژه معده می باشد .

6. براى صفراوى ها مفید است براى سودایى ها مضر که مصلح آن زنجبیل و فلفل است.

 

[تعداد: 1   میانگین:  5/5]
به اشتراک بگذارید
نظرات

ارسال نظر برای این مورد بسته شده است