پیچک نیلوفر صحرایی

نیلوفر صحرایی (پیچک) ، پاکسازی بدن، آرام سازی ذهن

نیلوفر صحرایی نوعی پیچک با گل هایی شبیه به قیف است، که در هنگام طلوع آفتاب گلبرگ های خود را باز کرده و هنگام غروب آن ها را می بندند. گل های این گیاه که به نیلوفرپیچ نیز مشهور هستند، در رنگ های سفید و صورتی دیده می شوند. این پیچک در همه فصل های سال رشد می کند و ریشه های بلند آن به سرعت به درون خاک نفوذ می کنند. نیلوفر صحرایی در حال حاضر در آمریکای شمالی و کانادا به وفور یافت می شود و بخاطر تکثیر بسیار سریع و رشد همیشگی اش، بعنوان یک گیاه مزاحم که ریشه کنی و قلع و قمع آن بسیار مشکل است شناخته می شود. این گیاه معمولا اطراف حصار ها و گوشه ها رشد میکند و در یک چشم بهم زدن گوی سبقت را از تمامی گیاهان اطراف ربوده و آن ها را گرفتار رشد سریع خود می کند.

ویژگی ها و اطلاعات تغذیه ای
نیلوفر صحرایی از دیرباز برای ویژگی های درمانی بویژه تصفیه و پاکسازی بدن و آرام سازی ذهن شناخته شده است. نیلوفر صحرایی همچنین برای پاکسازی و قابل کشت کردن زمین های کشاورزی که بیش از حد مورد بهره برداری قرار گرفته اند و از نظر شیمیایی اشباع هستند بکار می رود. این گیاه خاک را از فلزات سنگین پاکسازی کرده و حاصلخیزی و تعادل را به زمین باز می گرداند. بنابراین نیلوفر صحرایی یک عامل سم زدای بسیار خوب و موثر است که سموم داخلی و خارجی را به خوبی پاکسازی می کند. این گیاه همچنین غنی از ترکیباتی همچون تروپین، سودوتروپین، آسپارتیک اسید، سیستئین و آرژنین است.

سودمندی ها و استفاده های درمانی
این پیچک که به عنوان تثبیت کننده زمین مورد استفاده کشاورزان و متخصصین حوزه کشاورزی است، دارای چندین ویژگی سودمند برای سلامتی و استفاده های درمانی فراوانی است. برخی از این ویژگی ها در زیر آمده است.
• ریشه نیلوفر صحرایی به عنوان یک مسهل بسیار خوب عمل میکند و اگر در دوز مناسب مصرف شود حتی در کودکان نیز می تواند موثر باشد.
• بومی های آمریکا از این گیاه به عنوان پادزهری برای نیش عنکبوت استفاده می کنند. همچنین بر این باور هستند که برگ های نیلوفر صحرایی میتواند ترشحات صفرا را بهبود ببخشد.
• نشانه هایی وجود دارد که عصاره نیلوفر صحرایی باعث توقف رشد تومورها شده و همچنین ویژگی های ضد سرطانی دارد. این خصوصیات در حال حاضر تحت مطالعه قرار دارند.
• نیلوفر صحرایی بصورت مشابه داروهای ضد دیابت عمل میکند. به این صورت که مانع از فعالیت آلفا گلوکسیداز و بتا گلوکسیداز می شود. به این ترتیب جذب کربوهیدرات ها در دیواره روده کاهش یافته و از این طریق به تنظیم سطح قند خون کمک بسیاری خواهد شد. مانند ترکیباتی که در سیب زمینی شیرین وجود دارد، ترکیبات نیلوفر صحرایی نیز با عملکردی شبیه به انسولین، به کنترل بهتر سطح قند خون و مدیریت دیابت کمک می کنند.
• نیلوفر صحرایی، بویژه گل های آن ویژگی های ضد باکتری و ضد قارچ بر روی گستره وسیعی از میکروب ها شامل: ای کولی، گونه های سالمونلا، و کاندیدا آلبیکان ها دارد.
• نیلوفر صحرایی همچنین دارای خواص درمانی برای مقابله با تاثیرات استرس در افراد مختلف است. این گیاه می تواند برای آرام کردن ذهن و تسکین اعصاب مورد استفاده قرار گیرد و در غلبه بر استرس و پیدا کردن حس آرامش به فرد کمک می کند. با این وجود برای درمان استرس، اضطراب و یا افسردگی، مانند مسکن ها و داروهای آنتی سایکوتیک دیگر، نیلوفر صحرایی نیز باید با احتیاط و تحت نظر پزشک یا متخصص سلامت مصرف شود.
• در برخی از مناطق آسیا، برگ ها و ساقه های ظریف گیاه نیلوفر صحرایی را برای استفاده های آشپزی بکار می برند.

منبع :ترجمه از
http://www.home-remedies-for-you.com/herbs/bindweed.html

[تعداد: 6   میانگین:  3/5]
به اشتراک بگذارید