خواص کاکتوس و میوه آن

آشنایی با خواص دارویی و درمانی گیاه کاکتوس

کاکتوس در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحی مرکزی آمریکا رشد می کرد اما امروزه در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان توسط مردم پراکنده شده کاکتوس طی طوفانهای ناگهانی آب ذخیره کرده و آب ذخیره شده را طی ماه های خشکسالی به مصرف می رساند بیشتر کاکتوسها ریشه های عمیقی داشته و ساقه شبکه مانندی دارند که به عنوان منبع ذخیره آب عمل می کنند ساقه کاکتوس توسط تیغ هایی محافظت می شود کاکتوسها برگهای خیلی کوچکی داشته و یا اصلاً برگ ندارند.

هنگامی که اسم گیاه کاکتوس شنیده می شود تصور یک گیاهی بدبو، خاردار و بیابانی شکل می گیرد اما نکته قابل توجه این است که این گیاه سخت و خشن سرشار از ویتامین های طبیعی بوده و در کشورهای حوزه آمریکای جنوبی غذایی سالم و کم هزینه محسوب می شود. گیاه کاکتوس در کشور آمریکا در فروشگاه های مکزیکی طرفداران زیادی دارد و نوع هندی اش بیش از 200 گونه است. این گیاه داروی بسیار موثری برای کاهش کلسترول خون به شمار می رود.

کاکتوس ضد افسردگی

گیاه کاکتوس شامل طیف وسیعی از مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است و ویتامین های A, E,C و املاح کلسیم و منیزیم به وفور در آن یافت می شود. مواد موجود در آن خاصیت دارویی آن را افزایش می دهد.

مواد آنتی اکسیدان موجود در کاکتوس خاصیت ضد سرطانی به این گیاه می دهد به طوری که با مصرف 5 تا 7 لیوان از آب برگ های آن نشاط و شادابی خاصی در فرد ایجاد می شود. این نوشیدنی التهاب عضلانی بدن را هم کاهش می دهد.

کاهنده کلسترول

سطح کاکتوس با وجود فیبرهای آن دارویی مفید برای بیماران مبتلا به سندروم متابولیک است و افرادی که سطح کلسترول خونشان بالا است پس از چهار هفته مصرف این گیاه، سطح LDL و تری گلیسیرید خونشان کاهش می یابد و خطر حمله قلبی در آنها کم می شود.

کاکتوس گلابی خاردار می تواند سطح قند خون را در بیماران دیابت نوع 2 کاهش دهد و مصرف 140 میلی گرم آن سبب کاهش پکتین و به حداقل رسیدن قند خون در معده می شود و از کبد افراد محافظت می کند.

طی مطالعه ای این نتایج حاصل شد که افراد مبتلا به دیابت پس از هشت هفته مصرف عصاره کاکتوس 15 درصد کلسترول و 12 درصد قند خونشان کاهش یافت.
محافظت از سلول های مغزی

گیاه کاکتوس به سبب خواص ضد التهابی و برخورداری از رادیکال های آزاد اثر مثبتی بر سلول های مغزی می گذارد و از سلول های قشر خاکستری حفاظت می کند.

گفتنی است برگ کاکتوس در بهبود سرطان های پروستات، پستان و کبد مفید است و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
کاکتوس بخورید سرطان نگیرید!

آشنایی با خواص میوه کاکتوس

چند سالی است میوه‌های عجیب و غریبی به کشورمان راه یافته است. میوه‌هایی با اشکال و طعم‌های متفاوت که هر ذائقه‌ای را با طعم منحصر به فردش مجذوب می‌کند. یکی از این عجایب دنیای زمینی میوه کاکتوس است. در ایران به آن گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس گفته می‌شود.

این میوه، بیضی‌شکل بوده و به رنگ قرمز بنفش است. سطح آن از خارهای ریزی پوشیده شده که اگر پوست زبر و ضخیم آن در زمان مصرف جدا نشود، می‌تواند ناراحتی‌هایی را در گلو، مری و معده ایجاد کند.

گوشت این میوه، شیرین‌مزه و آبدار و دانه‌های ترد سیاه‌رنگی در بافت آن پراکنده است. کاکتوس پخته طعم مارچوبه و یا فلفل دلمه‌ای سبز را می‌دهد.

سه نوع کاکتوس خوراکی وجود دارد که در زیر به شرح آن می‌پردازیم:

* سان پدرو (Sanpedro): این کاکتوس دارای ارزش دارویی بالایی می‌باشد و آب به دست آمده از آن مانع سوزش مثانه و کلیه می‌شود و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند.

*هودیا (Hoodia): این نوع اغلب در آفریقای جنوبی به عمل می‌آید و به درمان چاقی مفرط کمک می‌کند.

* اوپنتیا (Opuntia): سرشار از فلاوانوئیدز است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان تأثیر سم زدایی دارد و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود، جلوگیری می‌کند.

سوریه و لبنان از جمله کشورهایی است که این میوه را پرورش داده و مراکش بزرگ‌ترین کشور صادرکننده آن است.

این میوه یکی از غنی‌ترین غذاهای پستانداران نواحی کویری و بیابانی محسوب می‌شود و امروزه گیاه زینتی آن در خانه‌ها پرورش می‌یابد، اما این سۆال مطرح است مگر میوه کاکتوس چه فوایدی دارد که در کشورهای آمریکای مرکزی، هند، آفریقا و استرالیا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است؟

خواص درمانی کلی

* میوه کاکتوس به دلیل آن که در منطقه‌ای بیابانی و خشک پرورش می‌یابد، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. خوب است بدانید آنتی‌اکسیدان‌ها سلاح گیاه در برابر مقابله با شرایط سخت و طاقت‌فرسای محیطی است. وجود این ترکیبات در میوه کاکتوس اثر سم‌زدایی قوی و ضدالتهاب داشته و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود جلوگیری و از سوی دیگر با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

* یکی از کاربردهای رایج میوه کاکتوس مصرف آن در رژیم غذایی است که به دلیل غنی بودن از مواد فیبری باعث مهار گرسنگی می‌شود.

* این میوه مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می‌شود. مهم‌ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.

* همچنین باعث سلامت قلب شده و در کاهش کلسترول بد خون نقش بسزایی دارد.

* برخی منابع ادعا می‌کنند مصرف این میوه بعد از غذا باعث کاهش جذب انسولین می‌شود و برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید است.

* از عفونت‌های کلیوی جلوگیری کرده و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌کند و با کمک به گردش خون به طور چشمگیری در التیام زخم‌ها موثر است.

* این را هم بدانید از میوه کاکتوس روغنی تهیه می‌شود که غنی از ویتامین E بوده و میزان آنتی‌اکسیدان آن سه برابر سایر روغن‌ها و برای مبارزه با پیری پوست بسیار نافع است.

توضیحات بیشتر درباره کاکتوس انجیری خاردار

کاکتوس نوپال یا کاکتوس انجیری خاردار به علت ارزش غذایی بسیار بالایش به عنوان یک ابر میوه دسته بندی می شود. این نوع کاکتوس در ایالت های جنوبی آمریکا رشد می کند. بیش از ۱۲۰۰۰ سال است که این گیاه خارق العاده به دلیل خواص شفا بخش حیرت آورش مورد مصرف قرار می گیرد. یکی از کاربردهای رایج کاکتوس نوپال در هنگام رژیم غذایی است. خوردن آن در دوران رژیم باعث مهار گرسنگی می شود و آن را به تجربه ای بسیار لذت بخش تبدیل می کند. بهترین روش برای بهره مندی از فواید کاکتوس نوپال مصرف آن به صورت پودر است. با این روش بدن به آسانی آن را جذب و در دستگاه گوارش هضم می کند مهم ترین فایده کاکتوس نوپال، توانایی آن در معالجه کبد است. کبد از مهمترین اعضای بدن ما است که وظایف گوناگونی در بدن برعهده دارد. کبد همه سموم را دفع و به هضم غذا کمک می کند. کبد همچنین کوره حرارتی بدن انسان تلقی می شود و تنها عضوی است که قادر به بازسازی خود است. میوه ی کاکتوس یا گلابی خاردار کاکتوس یا انجیر کاکتوس میوه بیضی گون گیاه کاکتوس است. این گیاه خوردنی میباشد ولی به علت سطح خاردار آن باید با دقت پوست آن را جدا کرد. اگر خارهای آن و پوست آن جدا نشود می توانند ناراحتی هایی را در ناحیه گلو، مری و معده سبب شود. به علت تطبیق پذیری این گیاه، رویش آن در مناطق مختلف جغرافیایی ممکن میباشد ولی خانه اصلی آن کویرها و صحراها است. این گیاه، در درمان دیابت نوع دوم موثر بوده است و تحقیقات آن ادامه دارد. امروزه میوه کاکتوس به عنوان میوه درجه اول در بعضی از کشورها مورد علاقه مردم است. کشور مراکش به عنوان یکی از بزرگترین صادرکننده این میوهاست که مناطق وسیعی را در این کشور در بر گرفتهاست ین گیاه دارای قابلیت منحصر به فرد ذخیره آب در خود است . بسیاری از حیواناتی که در بیابان زندگی می کنند آب مورد نیاز خود را ازکاکتوس می گیرند. کاکتوس ها، در طوفان های ناگهانی آب ذخیره کرده و آب ذخیره شده را طی ماهای خشک سال به مصرف می رسانند .امروزه به کاکتوس تنها به یک گیاه در بیابان نگاه نمی کنند بلکه در خانه به عنوان یک گیاه زینتی و از میوه ان هم استفاده زیادی می شود .

کشف تأثیر میوه کاکتوس در تنظیم قند خون دیابتی‌ها

میوه کاکتوس در تنظیم قند خون بیماران دیابتی نوع دوم موثر است. دکتر سید محمود فرش پور رضایی، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی، با اعلام این خبر اظهار داشت: کاکتوس خوراکی، گیاهی پر طرفدار در کشورهای آمریکای مرکزی، اروپا، خاورمیانه، هند، آفریقای شمالی و استرالیاست.

وی اضافه کرد: برگ‌های این گیاه سرشار از بتاکاروتن، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و کلسیم است.

دکتر رضایی در تشریح جزئیات پژوهش خود اظهار داشت: میوه گیاه کاکتوس به دفعات مختلف به طور روزانه تا مدت 2 ماه به موش خورانده شد، البته پیش از شروع مصرف میوه کاکتوس، این موش‌ها به دیابت مبتلا شده و قند خون آن‌ها اندازه گیری شده بود. پس از 2 ماه مصرف میوه گیاه کاکتوس، دوباره قند خون این موش‌ها اندازه گیری شد که نتایج نشان داد میوه گیاه کاکتوس اثر ضددیابتی دارد و در تنظیم قند خون موثر است.

خلاصه این پژوهش در کنگره بین‌المللی داروسازی و بیوتکنولوژی خاورمیانه سال 2010 در دبی ارائه شده است.

عوارض جانبی کاکتوس

کاکتوس اگر به عنوان غذا خورده شود احتمالا بی خطر است و ( برگ، ساقه، گل، میوه و عصاره های استاندارد شده کاکتوس ) زمانی که به عنوان دارو در مقدار مناسب برای یک دوره کوتاه استفاده شود. احتمالا خطری ندارد.
کاکتوس گلابی خاردار می تواند برخی از اثرات جانبی از جمله اسهال خفیف، تهوع، افزایش مقدار و دفعات مدفوع، نفخ و سردرد را ایجاد کند.
بارداری و شیردهی – شناخت کافی برای استفاده از کاکتوس گلابی خاردار در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد لذا از در بارداری و شیردهی مصرف آن اجتناب کنید
دیابت نوع ۲ – کاکتوس ممکن است سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت را کاهش دهد لذا باید علائم کاهش قند خون ( هیپوگلیسمی ) را شناخته و بر قند خون نظارت داشته باشید. کاکتوس ممکن است روی سطح قند خون تاثیر بگذارد و در طول و بعد از عمل جراحی در کنترل قند خون مشکل ایجاد کند لذا استفاده از کاکتوس را حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی متوقف کنید.
Chlorpropamide در افراد مبتلا برای کاهش قند خون استفاده می شود کاکتوس نیز ممکن است قند خون را کاهش دهد لذا مصرف کاکتوس گلابی خاردار همراه با Diabinese ) chlorpropamide ) ممکن است سبب کاهش بیش از حد قند خون شود و  دوز chlorpropamide ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد .
گلیبوراید ( Glyburide ( Diabeta, Micronase اگر همراه با کاکتوس استفاده شود چون این دارو سبب کاهش قند خون می شود و کاکتوس نیز ممکن است قند خون را کاهش دهد چک قند خون و در صورت نیاز اصلاح دوز دارو لازم است.
داروهای مورد استفاده در دیابت ( داروهای ضد دیابتی ) با کاکتوس تعامل دارد
کاکتوس می تواند قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد داروهای دیابت نیز برای پایین آوردن قند خون استفاده می شود لذا مصرف کاکتوس همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث افت بیش از حد قند خون شود لذا نظارت بر قند خون از نزدیک و اصلاح دوز داروهای دیابت لازم می شود.
برخی از داروهای مورد استفاده برای دیابت شامل گلیمپراید ( glimepiride ( Amaryl، انسولین، پیوگلیتازون ( Actos )، روزیگلیتازون ( rosiglitazone (Avandia، گلیپیزاید ( glipizide ( Glucotrol، تولبوتامید ( Orinase  )، متفورمین ( Glucophage ) و غیره می باشد.

مقدار مصرف کاکتوس

برای دیابت ۱۰۰ – ۵۰۰ گرم از ساقه کاکتوس را روزانه به صورت کبابی مصرف کنید.

منبع :

http://yasouj.irib.ir/

http://hamshahrionline.ir

http://namnak.com

[تعداد: 1   میانگین:  3/5]
به اشتراک بگذارید