حجامت (بادکش) برای ورزشکاران

به نقل از مجله‌ی سلامت تایم: ” او نمی‌خواست عقب بماند، با وجود تمرین‌ها و تلاش‌های بسیاری که انجام داده بود وقتی درد عضلاتش را احساس کرد فورا انجامش داد!” بله، مایکل فلپس حجامت کرده است…

این در حالی‌ست که خیلی‌ها پس از مشاهده‌ی جای بادکش‌ها یا همان حجامت روی بدن مایکل فلپس در مسابقات رسمی متعجب شده بودند اما مایکل در جواب گفته بود، بله این‌ها واقعی هستند و من انجامش دادم.

تایمز برای بادکش نوشته است؛ کپ‌سازی (عمل بادکش)، یک عمل چینی است که پوست را به مدت کوتاهی از عضلات زیرش جدا کرده و موجب تحریک جریان خون می‌شود. برای شناگرانی که می‌خواهند سریع‌تر درد عضلانی‌شان بهبود یابد و از ایجاد هرگونه اسید لاکتیک در ماهیچه‌ها جلوگیری کنند، توسط متخصصان پیشنهاد شده است.

بعضی از پزشکان می‌گویند شواهد کافی در مورد درمان کاپینگ (حجامت) وجود ندارد اما مجله‌ی سلامت تایم قبلا گزارش داده بود که توسط برخی از محققان به طور کامل این عمل مورد مطالعه قرار گرفته است که تایم مقاله‌ای مفصل را بعنوان منبع آن قرار داده است و شما در اینجا می‌توانید آن را مشاهده کنید.

کینن رابینسون، مربی قدرتمند و تهویه پیشین فلپس، می گوید که او برای اولین بار در سال 2014، درست قبل از مسابقات قهرمانی جهان، معرفی کرد. سال قبل، باب بومان، مربی تیم فلپس، یک اردوی تمرینی در ارتفاع بالا داشت و چندین شناگر چینی حضور داشتند. آنها با آنها متخصصین فیزیوتراپی و روش های بهبودی خود را به همراه آوردند که شامل اسپری کردن (آنها این روش نیمه قدیمی با شاخه های بامبو، الکل و فندک را انجام دادند).

فرزین جباری برای اولین بار در ایران در مورد مزایای حرفه‌ای بادکش یا حجامت اینگونه نوشت:

در تمرینات بدنسازی که هدف، افزایش قدرت، سرعت و افزایش حجم می‌باشد گاهی فشار تمرینات باید در حدی زیاد باشد که عضلات، بعد از ریکاوری به هدف تعیین‌شده در زمان مشخص برسند. فشار بالای تمرین در این بحث، موجب پارگی‌ها و انهدام‌های میکروسکوپی مویرگ‌ها و یاخته‌های عضلانی می‌شود که سیستم‌های بدن برای بازسازی فعال و مواد ترمیم‌کننده به این مناطق اعزام می‌شوند و سعی می‌کنند در مراحل بازسازی، نسوج را طوری بسازند که با حمله ورزشی متشابه، آسیب نبینند، به همین دلیل است که برای مقابله با این ساز و کار، بعد از ریکاوری می‌بایست شدت تمرین را بیشتر و مرگبارتر کرد و هرچه سیستم بازسازی به کار خود ادامه می‌دهد و تمرین سخت‌تر، بتدریج و مکررا ادامه می‌یابد، رشد عضله و افزایش توانایی آن محیا می‌گردد.

پروسه انهدام و ترمیم در این بحث، بواسطه‌ی ورزش سنگین با صرف انرژی زیاد و زمان همراه است، ولی راه حل آسان‌تر، بادکش یا حجامت است.
حجامت بدون صرف انرژی و زمان طولانی، پروسه انهدام را ایجاد می‌کند و این عملیات آنقدر واضح اتفاق می‌افتد که کبودی حاصل از انهدام مویرگ‌های سطحی زیرپوست را مشاهده می‌کنید. البته باید یادآوری کرد که بادکش به هیچ‌وجه نمی‌تواند جایگزین تمرین باشد.

جباری ادامه داد، فواید بادکش فقط به اینجا ختم نمی‌شود، باز شدن سطح سلولی یاخته‌های عصب، عضله و تحریک آن‌ها، تولید آنزیم‌های ویژه، تغییرات سرعت حرکت مواد خون در آن نقاط، باعث افزایش توان عضلات می‌شود.

برای بادکش و انجام حجامت، مراقب باشید لیوان بادکش روی بخش‌هایی از بدن که رگ‌های بزرگ در آن نقاط وجود دارد انجام نشود که بسیار خطرناک و حتی مرگ‌آور است، برای مثال روی بازوی بیشتر افراد، رگ‌های بزرگی وجود دارد که قابل مشاهده‌اند.

[تعداد: 1   میانگین:  5/5]
به اشتراک بگذارید