آنچه که در مورد پهلو باید بدانیم

فرزین جباری معتقد است شکل بدنی افراد ورزشکار خصوصا بانوان، بعد از رها کردن ورزش حتی در مدت زمان کوتاه، به مسئولیت مربی است، بارها دیده شده ورزشکار به دلایلی برای مدتی نمی‌تواند ورزش کند و دچار افت می‌شود در این مرحله افزایش بافت چربی یا تبدیل عضلات به توده چربی امکان‌پذیر است، جباری می‌گوید بهتر است تشخیص دهیم بخشی از بدن که هم‌اکنون حجیم و دارای چربی است و مایل به کاهش آن هستیم، آیا استعداد درشت شدن عضله آن ناحیه را دارد؟ یا پوست آن بخش، استعداد ذخیره چربی دارد؟ و کافیست این تشخیص با مشاوره و گزارشاتی که فرد عنوان می‌کند، داده شود، فرزین جباری می‌گوید راه‌حل برای زیبائی ظاهری، عدم تمرین آن نقاط است، زیرا اگر فشار تمرین و رعایت رژیم بهم بخورد، احتمال بیشتر شدن حجم چربی در آن نقاط، زیاد و حتی بیش از قبل خواهد شد. خصوصا با افزایش سن، ازدواج، مسافرت، بارداری و زایمان، دوره شیردهی و… که تیپ بدنی رو به اندومورفی (افزایش بافت چربی) می‌رود، مشاهده این معضل زیادتر هم می‌شود.

نقاطی همچون بازو، ساق پا و پهلو که اگر درشت باشند، متاسفانه با دریافت اشتباه برنامه از مربیان کم‌حوصله که با تمرینات نادرست حتی تمریناتی که در کلاس‌های مربیگری خود یاد گرفته‌اند، آنهم با تکرار بالا (به اصطلاح تکرارهای چربی سوز و…) و حرکات متنوع و زیاد با ست‌های زیاد، بعد از استراحت یا بی‌تمرینی، مایل به افزایش حجم بیشتر هستند. گاهی این روش‌ها ابتدا باعث شل شدن می‌شود، سپس تغییر فزآینده پیدا می‌کند، یعنی هم درشت‌تر و هم شل‌تر!! که این شکل نامطلوب بدلیل عملکرد مربی است، بطوریکه اگر مربی زیرک استعداد آن نقاط را بدرستی تشخیص می‌داد، چنین پدیده‌ای بوجود نمی آمد!

مهمترین این نقاط، پهلو می‌باشد، بسیاری از افراد مایل هستند کمر باریک داشته باشند، ولی درصد زیادی از افراد کمر پهن که اغلب لگن پهنی هم دارند، باید واقع‌بین باشند و هر تمرینی را انجام ندهند،کمر برخی دیگر، همانند مردان نیست و لگن مرتفع دارند، این افراد گاها ادامه بالای ران یا باسن خود را به اشتباه پهلو و اضافه می‌دانند و مایل به نابودی چربی این نقاط هستند که این استراتژی اشتباه، آنان را دچار رفتن به بیراه‌ها می‌کند و در مواردی موجب ریزش و شلی و افتادگی میان‌تنه و باسن و حتی دیگر نقاط بدن می‌شود. (البته بحث ما در این مقاله، تمرینات مربوط به رشته‌های ورزشی دیگر نیست و فقط برای زیبائی بدن می‌باشد).

جباری اضافه کرد: پهلو دارای سه لبه است: لبه جلوئی، لبه کناری و لبه پشتی و من در مواردی که ژنتیک فرد مساعد باشد، اغلب تمرینات بخش جلو و پشت را تجویز می‌کنم زیرا تمرینات لبه کناری، بسیار مضر هستند به همان دلیلی که در بالا عرض کردم.

در ورزشکاران حرفه‌ای فیزیک و کلاسیک و حتی بدنسازی، افرادی‌که کمر پهن دارند را با احتیاط، حرکتی تجویز می‌کنم حتی افرادی‌که نیاز به رشد و نمایانی عضله سراتوس را دارند.

فرزین جباری در آخر، تمرینات زیر را نا‌کارآمد توصیف کرد و گفت این حرکات از نظر من برای بانوان براحتی نباید تجویز شود:

  1. ایستاده، تک دمبل یا جفت دمبل، بشکل متناوب از بغل، پایین و بالا بیایند.
  2. ایستاده، سیم تک از پائین یا از بالا، بشکل متناوب از بغل، پایین و بالا بیایند.
  3. ایستاده یا نشسته، بدن صاف، با چوب، از بغل، پائین و بالا بیایند.
  4. ایستاده، تک پا از بغل به خارج باز و بسته شود.

در آینده به حرکات نامناسب دیگر برای نقاط مورد توجه اشاره خواهم نمود.

[تعداد: 1   میانگین:  5/5]
به اشتراک بگذارید