کاردارین

کاردارین Cardarine (GW-501516) چیست؟

مشخص شده است که کاردارین به عضله سازی و بهبود ظرفیت قلب کمک می کند. اما این ماده واقعا چه کاری در بدن انجام می دهد؟ پاسخ کوتاهی برای این پرسش وجود ندارد اما خلاصه عملکرد آن به این صورت است که کاردارین به گیرنده های PPAR متصل شده و سپس آن ها را فعال می کند.
PPAR ها فاکتورهای رونویسی شده فعال از گیرنده های هورمونی هستند. کاردارین بصورت ویژه به PPAR دلتا پیوند می خورد که در بافت های سراسر بدن یافت می شود، بخصوص درون بافت های چربی، بافت های اتصالی در مغز استخوان، زیر پوست، درون بافت سینه، و اطراف اندام های مختلف. این گیرنده همچنین در مغز و پوست نیز وجود دارد. زمانی که PPAR دلتا فعال شود، می تواند بر روی سیستم های بی شماری که در بدن وجود دارند از جمله قلب تاثیر بگذارد.
نشان داده شده است که کاردارین باعث فعال سازی آنزیم هایی می شود که در ارتباط با ژن های مربوط به تامین انرژی بدن مورد نیاز هستند. کاردارین اثرات بسیار چشمگیری بر روی عملکرد بدن دارد که بنظر می رسد بیشتر برای ورزشکاران، علاقه مندان به فعالیت های ورزشی، و بدنسازان مفید باشد. ورزشکاران استقامتی و مربی های ورزشی نیز می توانند از خصوصیت های بهبود دهنده استقامت بدنی کاردارین استفاده کرده و تاثیر آن را بویژه در جلسات تمرینی سخت و طولانی احساس کنند.
دیگر بهبود دهنده های عملکرد مانند استروئیدهای آنابولیک بر روی عملکرد هوازی ورزشکار تاثیر منفی داشته و در تمرین های سنگین هوازی باعث بروز مشکلات تنفسی می شوند. اما کاردارین این خصوصیات منفی را نداشته و عملکرد هوازی فرد را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. دقیقا به همین دلیل است که علاقمندان به رشته های تناسب اندام از کاردارین به عنوان یکی از مفید ترین مکمل ها برای ورزشکاران نام می برند.
در حال حاضر کمیته بین المللی المپیک و سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ کاردارین را در فهرست مواد ممنوعه برای مسابقات ورزشی قرار داده اند. این ممنوعیت به دلیل این موضوع است که کاردارین یک متعادل کننده سوخت و ساز است که باعث فعال شدن AMPK می شود. با این حال کاردارین در بین ورزشکاران تناسب اندام بطور گسترده ای به دلیل مزایای بی شماری که بر روی عملکرد ورزشی فرد دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای کاردارین

همانگونه که ذکر شد استفاده از کاردارین مزایای بسیاری دارد که در مطالعات مختلف به آن ها پرداخته شده است. علاوه بر ورزشکاران، سایر افراد نیز می توانند از برخی از این مزایا بهره مند شوند. در این قسمت به بررسی دقیقتر 8 مورد از مزایای کاردارین که بیشتر از سایرین مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته اند خواهیم پرداخت.

1- کمک به عملکرد قلب
بدن انسان در هر دقیقه 5 لیتر خون را از طریق قلب پمپاژ می کند. جریان خونی ما، خون مملو از اکسیژن تازه را به نقاط مختلف بدن می رساند. با این حال در طی چرخه زندگی انسان، هر کدام از اندام ها یا بافت های داخلی بدن ممکن است در معرض آسیب اکسایشی قرار بگیرند. تنش اکسایشی مهم ترین عامل در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. تنش اکسایشی واکنش هایی را در سطح سلولی در پی دارد و این واکنش ها باعث تغییر وضعیت ژنتیکی سلول، هیپوتروفی سلولی و در نهایت مرگ سلول خواهد شد. تمامی این مشکلات در بیماران با سابقه سکته قلبی مشاهده شده است و این وضعیت اغلب با اسیب وارد شده به سرخرگ کرونری شروع می شوند. آسیب بطور پیش رونده ای با محدود شدن جریان خونی و عدم تحویل اکسیژن به سلول هایی که به آن نیاز دارند بدتر و بدتر خواهد شد.
کاردارین می تواند بصورت فعال از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرده و از تشکیل جرم در دیواره رگ ها (تصلب شرائین) که دلیل اصلی مشکلات حاد سرخرگی است جلوگیری کند. مطالعات آزمایشگاهی در این زمینه که بر روی موش ها انجام گرفته نشان می دهد که کاردارین در جلوگیری از تشکیل جرم بسیار موثر است و همچنین باعث درمان عوارض ناشی از تصلب شرائین می شود. علاوه بر این ها مشخص شده است که کاردارین ممکن است خطر ابتلا به سایر بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش دهد، این مزیت به دلیل ویژگی کاهنده تری گلیسیرید کارداوین است. کاردارین همچنین اچ دی ال یا کلوسترول خوب را در خون افزایش می دهد. اچ دی ال باعث کاهش ال دی ال یا کلسترول بد شده و همچنین از سطح داخلی رگ ها نگهداری می کند. کاردارین همچنین تولید فاکتور رشد اندوتلیال عروقی، که باعث تحریک رشد عروق خونی می شود را افزایش می دهد.

2- کمک به کارکرد مغز
تنش اکسایشی می تواند مغز را نیز تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که بدن قادر به سم زدایی خود از رادیکال های آزاد، مقابله با باکتری ها از طریق سیستم ایمنی، و یا تبدیل مناسب گلوکوز به انرژی نباشد، تنش اکسایشی اتفاق می افتد. تنش اکسایشی هم جنبه های جسمی و هم جنبه های ذهنی را شامل می شود و در این ارتباط در چندین مطالعه تنش اکسایشی به استرس و مشکلات روانی مشابه مرتبط شده است.
نشانه های تنش اکسایشی در مغز شامل خستگی، ضعف در حافظه، گیجی و عدم تمرکز می شود و این نشانه ها با ناهنجاری های سیستم خود ایمنی تشدید می شوند. با این حال شواهدی وجود دارد که کاردارین می تواند از رگ های مغز در مقابل آسیب اکسایشی محافظت کند و همچنین با کمک به ساخته شدن سلول های عصبی جدید باهث بهبود عملکرد مغز شود.

3- کاهش التهاب در کلیه ها
نتایج تحقیقات آزمایشگاهی که بر روی موش ها انجام گرفته است نشان می دهد که کاردارین می تواند میزان التهاب موجود در سلول های کلیه را کاهش دهد. کاردارین اینکار را با محدود کردن یک پروتئین مهم به نام MCP-1 انجام می دهد. این پروتئین با ناهنجاری های کلیه و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. کاردارین همچنین می تواند برای افراد مبتلا به دیابت که دچار نارسایی های کلیوی می باشند نیز مفید باشد.

4- تقویت سیستم ایمنی
یکی دیگر از مزایای مهم کاردارین تقویت سیستم ایمنی بدن است. زمانی که رادیکال های آزاد باعث بروز تنش اکسایشی می شوند، بافت ها و اندام های بدن و همچنین سیستم ایمنی بدن به سختی می توانند در حالت کاملا بهینه ای به کارکرد خود ادامه دهند و این موضوع می تواند به دامنه وسیعی از مشکلات سلامتی شامل التهاب مزمن، خستگی، و بیماری های باکتریایی و قارچی منتج شود.
ثابت شده که کاردارین می تواند میزان التهاب را در بدن بصورت موفقیت آمیزی کاهش دهد. مطالعات مختلف نشان می دهند که کاردارین می تواند به عنوان یک عامل ضد التهاب در سلول های مختلف بدن عمل کند. این سلول ها شامل بخش های زیر می شود:

سلول های خونی: گلبول های قرمز، سلول های تی، پلاکت ها، و گلبول های سفید
غشای مخاطی روده: یک لایه از سلول های گوارشی که در دیواره روده کوچک و بزرگ یک لایه محافظ در برابر هجوم عوامل بیماری زا ایجاد کرده و همچنین به جذب بهتر مواد مغذی کمک می کنند.
کاردیومیوسیت: سلول های ماهیچه ای قلب که یا در قسمت های میانی و مرکزی قلب و یا در محل های خروج و ورود خون به قلب قرار دارند.
کراتینوسیت ها: فراوان ترین نوع از انواع سلول های پوستی که قادر به تولید کراتین هستند. کراتین پروتئینی است که به سلول های مختلف پوستی در مقابله با آسیب و تنش اکسایشی کمک می کند.
سلول های میکروب خوار: نوعی از گلبول های سفید خونی هستند که مانند یک جاروبرقی زیستی عمل می کنند و با مصرف و هضم کردن مواد زائد سلولی، مواد خارجی، سلول های سرطانی، و میکروب ها طی فرایندی به نام بیگانه خواری برای سلامت بدن ضروری هستند.
میوبلاست: نوعی سلول فیبری ماهیچه ای
هپاتوسیت ها: سلول های سازنده کبد که نقش فعالی را در فعالیت هایی مانند: تغییر کربوهیدرات ها، تغییر حالت و سم زدایی از مواد سمی و مضر، ساخت، سنتز و ذخیره پروتئین ها و ترشح صفرا دارند.

5- جلوگیری از چاقی
یکی از دلایلی که ورزشکاران تناسب اندام علاقه زیادی به استفاده از کاردارین دارند این است که این ماده از افزایش وزن جلوگیری می کند. این خصوصیت به دلیل است که کاردارین باعث فعال سازی PPARشده که به نوبه خود مقدار انرژی جذب شده توسط ماهیچه ها را افزایش می دهد. PPAR همچنین قابیلت شکستن اسیدهای چرب را در بدن داراست. در مطالعات مشخص شده است که کاردارین سوخت و ساز غیرطبیعی را در افراد مبتلا به پیش دیابت و در معرض چاقی کاهش می دهد. این ویژگی بر اساس قابلیت کاردارین در تحریک اکسایش اسید های چرب در بدن اتفاق می افتد.
در طول این فرایند، افزایش جذب گلوکوز در بافت ماهیچه های اسکلتی باعث چربی سوزی بیشتر خواهد شد. در این وضعیت، بدن از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و کمتر به کربوهیدرات و پروتئین برای تامین انرژی وابسته خواهد بود. کاردارین همچنین با انجام این عمل باعث می شود تا سطح قند خون در یک محدوده سالم باقی بماند.

6- جلوگیری از آسیب به کبد
نارسایی کبد موضوعی است که دلایل شناخته شده بسیار زیادی برای آن کشف شده است اما راه های پیشگیری از آن بسیار کم هستند. نارسایی کبد می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:
سرطان: سرطان می تواند از کبد شروع شده و یا به آن گسترش یابد.
– مصرف گیاهان دارویی خاص: مانند افدرا، کاوا، پونه و عرقچین
– بیماری های سیستم خودایمنی: شامل انواع هپاتیت ها
– بیماری های سوخت و ساز
– برخی داروهای خوراکی تجویزی: شامل داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی و آنتی بیوتیک ها
– استفاده بیش از حد از استامینیوفن: که بیشترین حالت نارسایی کبد در ایالات متحده را شامل می شود.

– هپاتیت ها و سایر ویروس ها
– بیماری های عروق کبد
– سم های مختلف
مشخص شده است که کاردارین می تواند از مقاومت به انسولین جلوگیری کند. همچنین با محدود کردن یک عامل که توانایی عبور از سد خونی-مغزی را دارد و مسبب بروز مشکلات و بیماری هایی مانند افسردگی، دیابت، تصلب شرائین، آلزایمر و سرطان پروستات است می تواند از بروز آنها پیشگیری کند.

7- بهبود استقامت و تقویت رشد عضلات
رشد عضلانی و بهبود استقامت از اصلی ترین دلایلی هستند که ورزشکاران تناسب اندام از کاردارین استفاده می کنند. کاردارین زمانی که با آندارین (S-4) و اوستارین (MK-2899) همزمان مصرف شود بیشترین تاثیر را در ورزشکاران خواهد داشت. در واقع این ترکیب سه گانه، روشی است که بسیاری از وزنه برداران و بدنسازان برای نیل به بهینه ترین نتایج انتخاب می کنند.
کاردارین شمار فیبرهای ماهیچه ای در بدن را افزایش داده و از آنجایی که انرژی بیشتری برای عضلات فراهم می آورد عملکرد ورزشی فرد نیز بهبود می یابد. زمانی که قدرت شما افزایش پیدا کند، جلسات تمرینی فشرده تر و طولانی تر خواهد شد که در نتیجه آن ماهیچه ها رشد بیشتری خواهند داشت. بنابراین کاردارین هم بطور مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم به عضله سازی کمک می کند. کاردارین همچنین به فعالیت های هوازی بدن نیز کمک می کند. مجموعه این مزایا کاردارین را به یک مکمل ایده آل برای بدنسازان و ورزشکاران تناسب اندام تبدیل کرده است.

8- درمان جراحت ها و بیماری های پوستی
این موضوع دلیل اصلی برای مصرف کاردارین نیست اما به هر حال کاردارین می تواند به درمان جراحت ها و بیماری های پوستی کمک کند. کاردارین بطور بالقوه می تواند در فرایند درمان زخم ها مشارکت کند. کاردارین همچنین می تواند در درمان ناهنجای های پوستی که به درمان های معمول واکنش مناسب نشان نمی دهند نیز مفید باشد.

عوارض جانبی و خطرات استفاده از کاردارین

چندین عامل خطر و عارضه جانبی برجسته در ارتباط با مصرف کاردارین وجود دارد. بسیاری از تحقیقات و مطالعاتی که در ارتباط با عوارض مصرف کاردارین انجام گرفته بر روی موش های آزمایشگاهی بوده است که در برخی موارد با سوژه های انسانی در تعارض هستند. اما به هر حال کسانی که در حال مصرف کاردارین هستند و با به مصرف آن فکر می کنند باید از این موارد آگاه باشند. برخی از عوارض جانبی شایعی که در مطالعات مشاهده شده اند شامل موارد زیر هستند:- کاردارین ممکن است باعث فیبروسیس (افزايش‌ بافت‌ ليفي‌) در افراد مبتلا به نارسایی کبد شود، اگرچه هنوز مطالعات کافی برای اثبات این مورد وجود ندارد.
– کاردارین ممکن است شمار مرگ سلولی در بین سلول های کبد را افزایش دهد.
– در برخی موارد کاردارین باعث سرطان در موش های آزمایشگاهی شد، اگرچه هنوز مطالعات کافی برای اثبات این مورد وجود ندارد.
این ماده شیمیایی قدرتمند تقریبا تمامی نواحی و ارگان های بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. با این حال تاثیرهای این ماده هنوز به طور علمی بر روی انسان مورد مطالعه قرار نگرفته و آزمایش نشده اند. به همین دلیل لازم است تا افرادی که قصد مصرف کاردارین را دارند این کار را با رعایت جوانب احتیاط و انجام بررسی های لازم انجام دهند. لازم است تا فرد پیش از شروع مصرف کاردارین با پزشک خود در این باره مشورت کند و سپس در این باره تصمیم بگیرد.
مقدار توصیه شده و دوز مجاز
حداکثر دوز توصیه شده مجاز برای مردان بالغ مقدار 20 میلی گرم در روز است.

منبع :ترجمه از :
https://www.psmfdiet.com/cardarine-gw-501516/