نوشیدنیهای ورزشی

برای رسیدن به حداکثر نتیجه از یک تمرین ورزشی ، فاکتورهای متعددی را باید رعایت نمود ،یکی از مباحث مهم قابل توجه ، بحث نوشیدنیهای ورزشی است انتخاب نوع نوشیدنی به رشته ورزشی ، زمان تمرین ، نوع تمرین (قدرتی – استقامتی و .. ) ، دما و رطوبت محیط تمرین بستگی دارد . نوشیدنیهای ورزشی از دیدگاههای متفاوت دسته بندی میشوند ، از نظر زمان مصرف  به سه دسته تقسیم میشود: ۱- قبل تمرین که ممکن است شامل ترکیبات آمفتامینی ، اکسید نیتروژن، کافئین ، نیاسین ، یوهنبین ، برخی آمینو اسیدها و نوعی کراتین  باشد .و هدف از مصرف آن انجام تمرین متمرکز و با صلابت است (البته نوشیدنیهای حاوی آمفتامین مضر و دوپینگ محسوب میشود مثل جک تریدی) ۲-   در حین تمرین که شامل املاح ، درصد محدودی از مواد قندی و تعدادی آمینو اسید و ویتامین و رنگ و اسانس و طعم دهنده ها میباشد (هدف پائین نگهداشتن تولید اسید لاکتیک و عدم تخریب عضلات و ادامه بهتر تمرین است) ۳- بعد تمرین که مقدار زیادی مواد قندی ، کراتین و تعدادی آمینو اسید و املاح همراه با ویتامین را شامل میشود که هدف ریکاوری عضلات میباشد). از نظر میزان قند ، نوشیدنیها به سه دسته تقسیم میشوند : ۱- ایزوتونیک ، که حاوی آب ، املاح و ۶ تا ۸ درصد قند است ۲- هیپوتونیک ، که حاوی آب و املاح و قند زیر ۶ درصد است . ۳- هایپرتونیک ، که دارای آب و املاح و درصد زیادی قند ( ۱۵ تا ۳۰ درصد) است . بهترین ترکیب برای جایگزین نمودن آب و املاح ، نوع ایزوتونیک و هیپوتونیک است زیرا زود از معده خارج میشود و از روده هم به خوبی جذب میشود (۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد مصرف به خون و عضلات منتقل میشود) . از نکات مهمی که در ترکیبات این نوشیدنیها باید ذکر کرد اینست که نوشیدنی قبل تمرین نباید حاوی قند باشد زیرا موجب تحریک تولید انسولین میشود و کارائی ورزشکار را در تمرین یا مسابقه بسیار پائین میاورد به همین دلیل، شیرینی مکملهای قبل تمرین ، همگی مصنوعی هستند!!! و لذا پیشنهاد میکنم مکملهای قبل تمرین را بشکل قرصی مصرف کنند تا بشکل پودر های خوشمزه ، (مصرف مکملهای انرژی زا و پمپ ، برای رشته های ورزشی غیراز پرورش اندام،  مضر است و در مورد مضرات مصرف این مکملها در بخش” رشته های دیگر” در همین سایت به طور جامع شرح داده شده است) در حال حاضر تحقیقات وسیعی بروی مواد بعمل آمده که خصوصیات منحصر به فردی را برای عملکرد تمرینی ورزشکار به ارمغان آورده تا جائیکه از این مواد در ترکیب مواد برای قبل یا وسط یا اخر تمرین در نظر گرفته اند ، مثلا تائورین و بتا آلانین و کراتین اتیل استر، آرژنین کتو گلوتارات در ترکیب مکملهای قبل تمرین، اسید آمینه های شاخه ای ، لیزین ، منیزیم در مکملهای  حین تمرین ، انواع کراتین از جمله کراتین اوروتات ، گلوتامین ، آمینو های شاخه ای ، گلیسین و .. ویتامینهای گروه ب و سی و .. در مکملهای بعد تمرین که در پیشرفت ورزش پرورش اندام نقش مهمی ایفا نموده . در تمرینات حرفه ای (رشته های دیگر) مصرف کردن نوشیدنی بین تمرین مرسوم نیست تا بدن با تمرین شدید به حفظ  املاح و آب بدن عادت کند ولی در عوض قبل و بعد تمرین مقادیر معینی نوشیدنی میل میکنند همین ترفند برای ورزشکاران پرورش اندام در برخی مقاطع قابل اجرا است . تعدادی از دانشمندان مصرف اسفناج و چغندر را به سبب داشتن ترکیبات اکسید نیتروژن برای قبل تمرین مفید میدانند و میل نمودن شیر و شکلات کم چربی را بعد تمرین همراه با موز برای ریکاوری تائید نموده اند ضمنا مخلوط نمودن یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره لیمو ترش تازه و نصف قاشق چایخوری نمک به دو لیوان آب ، ترکیبی مناسب برای جایگزین نمودن آب بدن است و بهترین موقعه میل کردن این نوشیدنی ، هر ۲۰ دقیقه به میزان نصف لیوان میباشد بدیهی است این نوشیدنی برای تمرینی به مدت ۹۰ دقیقه کفایت میکند.. فرزین جباری برای ورزشکاران پرورش اندام پیشنهاد میکند تا پودر داخل کپسول برخی مکملها از قبیل گلوتامین، آرژنین ، بی سی آآ و اچ ام بی را به مقدار کم به این محلول اضافه کنند گرچه مزه خوبی ندارد ولی ممکن است نتایج خوبی بدست آید البته عده ای با مصرف چنین محلولی ممکن است دچار دل درد یا .. شوند ولی امتحانش  بد نیست. جباری در ادامه افزود مصرف شکر قهوه ای همراه با آب میوه و آمینو اسیدها بعد تمرین بسیار مفید است .