مضرات سیگار برای ورزشکاران

مضرات سیگار برای ورزشکاران

مضرات سیگار برای ورزشکاران

پیش‌تر در مطلبی مضرات قلیان برای ورزشکاران را بررسی کرده بودیم و حالا در سایت مجیک بادی به بررسی مضرات سیگار برای ورزشکاران می‌پردازیم…

سیگار کشیدن و ورزش

از آنجایی که افراد سیگاری بسیاری در میان ما حضور دارند تصمیم گرفتیم که در این مقاله در مورد سیگاری‌ها صحبت کنیم. در اینجا قصد داریم تاثیرات سیگار بر بدن و عملکرد ورزشی افراد را مورد بررسی قرار دهیم. باور این مساله مشکل است که هنوز افراد نوجوانان بسیار زیادی در حدود سن ۱۳ سالگی وجود دارند که سیگاری هستند و هنوز به این درک نرسیده اند که سیگار می‌تواند چه صدماتی برای سلامتی‌ آن‌ها داشته باشد.

اما حوزه ورزش حوزه‌ای است که اثرات مصرف سیگار در آن کاملا مشهود خواهد بود. یکی‌ از مزایای ورزش این است که افراد ورزشکار برای ارتقا سطح عملکرد خود سیگار کشیدن را ترک می‌کنند تا سلامتی و عملکرد خود را افزایش دهند.

مایکل جردن و تایگر وود

تاثیرات بلند مدت سیگار کشیدن

اگر بخواهیم به صورت جزئی تاثیرات سیگار کشیدن را بر روی اجزای بدن بررسی کنیم خواهید دید که هیچ یک اجزای بدن از مضرات سیگار در امان نخواهند بود. سیگار کشیدن باعث خرابی‌ لثه ها، ایجاد حفره در دندان‌ها و تنگی نفس می‌شود. اکسیژن رسانی ناصحیح به بدن و تنگی رگ‌های خونی با همدیگر می‌توانند عامل ایجاد سکته باشند. افراد سیگاری در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان های دهانی قرار دارند و نسبت به افراد عادی ۱۰ برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه و امفیزم قرار دارند. ترشح موکوز در ریه افراد سیگاری کاهش می‌یابد و همین موضوع میتواند منجر به ایجاد سرفه‌های بسیار شدید شود.

نیکوتین موجود در سیگار همچنین باعث افزایش خون و در نتیجه لخته شدن آن می‌شود. کربن مونوکسید ایجاد شده در بدن با از بین بردن اکسیژن موجود در خون باعث رسوب کلسترول در دیواره شریان‌ها می‌شود. افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های مری، حنجره و پانکراس قرار دارند. افزایش فشار خون ناشی‌ از سیگار کشیدن می‌تواند صدمات بسیار جدی به کلیه وارد کند. احتمال مرگ افراد سیگاری در سن بازنشستگی ۴۰% و برای افراد غیر سیگاری ۱۸% می‌باشد.

سیگار کشیدن و بدن سازی

از آنجایی که سیگار کشیدن مستقیما بر روی تنفس تاثیر دارد سیگار می‌تواند باعث ایجاد انسداد شدید در راه تنفسی و کاهش جذب اکسیژن به درون جریان خون شود. نبض یک فرد سیگاری حدود ۳۰% سریع‌تر از یک فرد غیر سیگاری می‌باشد. ضربان قلب بالا باعث می‌شود که گردش جریان خون در رگ‌ها به شکل خوبی‌ انجام نگیرد و به همین دلیل عملکرد فرد کاهش خواهد یافت. به آن لحظه فکر کنید که برای چربی‌‌سوزی خود نیاز دارید که چند دقیقه اضافه تمرین خود را ادامه دهید اما نمی‌توانید. زیرا سیگار باعث شده است که کارایی طبیعی ریه‌های شما کاهش پیدا کند و در آن لحظه‌هایی که بیشتر از همه مواقع به اکسیژن نیاز دارید اکسیژنی در اختیار شما قرار نخواهد گرفت.
از آنجایی که افراد سیگاری خلط بیشتری را تولید می‌کنند این خلط جریان راه تنفس را مسدود می‌کند و کیفیت تنفس شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین در این حالت ماهیچه‌های شما به اندازه کافی‌ اکسیژن دریافت نمی‌کنند و در عوض مقادیر بالایی از کربن مونوکسید دریافت می‌کنند که آن هم بر خلاف اکسیژن به هموگولوبین‌ها متصل می‌شود. سیگار کشیدن می‌تواند دسترسی‌ به حداکثر اکسیژن را تا ۱۰% کاهش دهد و همین موضوع می‌تواند صدمات جدی زیادی به سلول‌ها که تولید کننده تستوسترون هستند وارد آورد.

تاثیرات مخرب سیگار کشیدن

  1. دریافت مزایای کمتر بعد از ورزش کردن
  2. سیگاری‌ها معمولا دارای قدرت و انعطاف پذیری کمتری هستند
  3. افراد سیگاری معمولا دارای مشکل در خواب هستند
  4. افراد سیگاری معمولا سه برابر زودتر نسبت به افراد غیرسیگاری نفس خود را از دست می‌دهند
  5. سیگار کشیدن باعث افزایش فشار خون می‌شود
  6. سیگار کشیدن باعث ایجاد خستگی‌ حین و بعد از تمرینات می‌شود
  7. بر طبق تحقیقات نوجوانانی که در هفته ۵ روز آن را سیگار می‌کشند از لحاظ قدرت فیزیکی‌ ۸% ضعیفتر از هم سن و سالان غیر سیگاری خود هستند

سیگار کشیدن باعث افزایش ابتلا به موارد زیر می‌شود

  • مرگ زودرس
  • حملات قلبی
  • مشکلات ریوی از جمله سرطان ریه
  • ایجاد سرطان‌های گلو، حنجره و مری
  • نازایی و ناباروری
  • پوکی استخوان و مفاصل
  • شکستگی لگن
  • کمر درد
  • آرتروز
  • ایجاد صدماتی نظیر شکستگی‌ها و پیچ خوردگی مفاصل

دیگر تاثیرات مخرب سیگار کشیدن

هنگامی که بدن در حال انجام یک فعالیت نسبتا شدید نظیر دوندگی، شنا یا انجام ورزش در سطح رقابتی می‌باشد نیازمند دریافت بیشتر اکسیژن برای اکسیژن رسانی به ماهیچه‌ها می‌باشد.هم برونکواسپاسم و هم افزایش تولید خلط باعث ایجاد انسداد در راه تنفسی و در نتیجه کاهش عملکرد ریه میشود که نتیجه آن کاهش شدید عملکرد ورزشی فرد می‌باشد.در تحقیقات مشخص شد که ریه‌های دختران نوجوان سیگاری به طور طبیعی گسترش نمی‌باید و همین موضوع در بزرگسالی باعث ایجاد محدودیت در ظرفیت تنفسی آنها خواهد شد.سیگار کشیدن علاوه بر اینکه آمادگی بدنی حال حاضر شما را تحت تاثیر قرار میدهد بلکه پتانسیل فیزیکی‌ شما در آینده را نیز محدود می‌کند.

سیگار کشیدن نه تنها مانع توانایی شما برای ورزش کردن به طور موثر می شود بلکه همچنین ثابت شده که ورزش در واقع می تواند به شما کمک کند که سیگار را ترک کنید. در اینجا ما نگاهی می اندازیم به اثراتی که سیگار کشیدن روی روال ورزشی شما می گذارد و اینکه اگر می خواهید سیگار را ترک کنید، چه ورزش هایی را باید در نظر بگیرید.

سیگار کشیدن چگونه بر ورزش شما اثر می گذارد؟

مونوکسید کربن

شما در هنگامی که ورزش می کنید، به اکسیژن در عضلات‌تان نیاز دارید. هر چه بیشتر ورزش کنید، اکسیژن سریع تر مصرف می‌شود. سیگارها حاوی مونوکسید کربن هستند که مقدار اکسیژن موجود در بدن شما را کاهش می‌دهد زیرا به هموگلوبین در سلول‌های قرمز خون شما متصل شده و مانع اتصال اکسیژن به آنها می‌شود.

خون بد

مواد شیمیایی موجود در تنباکو مانند نیکوتین و مونو کسید کربن می توانند به سلول‌های خونی و عروق شما آسیب برسانند. آنها می‌توانند باعث ایجاد و تسریع بیماری آترواسکلروز (یک بیماری که در آن پلاک‌ها روی هم جمع می‌شوند و شریان‌های شما را باریک می‌کنند.) این امر، جریان خون غنی از اکسیژن به اندام‌ها و سایر قسمت‌های بدنتان را محدود می‌سازد و ورزش کردن را سخت‌تر می‌کند.

تاثیر بر ریه‌ها

سیگار کشیدن، ظرفیت ریه شما را کاهش می‌دهد که می‌تواند باعث شود حجم کمتری از اکسیژن به جریان خون برسد، در نتیجه اکسیژن کمتری وارد خون می‌شود. سیگار کشیدن در واقع بزرگترین و تنها علت بیماری مزمن انسدادی ریه ( اصطلاحی که شامل تعدادی از بیماری‌ها مانند: آمفیزم و برونشیت مزمن است) می‌باشد. مواد شیمایی موجود در سیگار به راه‌های هوایی و ریه‌ها آسیب می‌رسانند که منجر به ایجاد این بیماری می‌شود.

نفس شما را بند می‌آورد

سیگار کشیدن می‌تواند به معنای واقعی کلمه، نفس شما را بند بیاورد زیرا می‌تواند در عرض چند ثانیه باعث یک افزایش دو تا سه برابری در مقاومت مسیر تنفسی شما شود. همچنین می‌تواند باعث تورم مزمن غشاهای مخاطی راه‌های هوایی شود که به مقاومت می‌افزاید. قطران موجود در دود سیگار نیز به مقاومت راه هوایی می افزاید زیرا ریه ها را می‌پوشاند، خاصیت ارتجاعی کیسه‌های هوایی را کاهش می‌دهد و منجر به جذب اکسیژن کمتر می‌گردد.

چگونه ورزش می تواند به شما کمک کند سیگار را ترک کنید؟

حواس پرتی

ورزش، یک حواس پرتی عالی نسبت به بسیاری از نارضایتی‌های روزمره ایجاد می‌کند. (عادت به روشن کردن سیگار فقط یکی از آنهاست.) ورزش کردن در هنگامی که سعی دارید سیگار را ترک کنید، می‌تواند احساسات ناشی از ترک را کاهش دهد.

در مورد بدنتان، بدانید

کمی ورزش کردن درهنگامی که هنوز سیگار می کشید، می‌تواند به شما نشان دهد که عادت به سیگار کشیدن، چقدر بر شما اثر گذاشته است. همانطور که سیگار کشیدن‌تان را کاهش می‌دهید، باید شاهد یک پیشرفت در توانایی‌تان برای ورزش کردن باشید. داشتن این نوع رکورد فیزیکی می‌تواند یک محرک عمده برای کمک به ترک کردن سیگار باشد.

آرام شوید
ترک کردن سیگار، نه تنها یکی از استرس زاترین کارهایی است که می توانید انجام دهید بلکه به این معناست که در واقع، دارید یکی از روش های خود برای مقابله با استرس را حذف می کنید. مطالعات نشان داده اند که افراد هنگامی که استرس دارند، بیشتر سیگار می کشند. ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که به کاهش سطوح استرس شما کمک می کند.

افزایش وزن را متوقف کنید
از آنجا که مشخص شده سیگارها، یک مهار کننده اشتها هستند، افراد معمولا در هنگام ترک سیگار، وزن اضافه می کنند. با شرکت در چند تمرین منظم، شما می توانید به مقابله با این اثر جانبی ترک سیگار کمک کنید.

منابع:

ادکوان

مجله تناسب اندام