مصرف همزمان مواد غذائی

عده ای از دانشمندان معتقدند هر ماده غذائی را نباید همزمان با هم میل کرد زیرا در برخی از افراد موجب سو هاضمه میشود البته سیستم گوارشی هر فردی با فرد دیگر متفاوت است ولی توجه به این موضوع برای ورزشکاران میتواند حائز اهمیت باشد تا به مواد غذائی که استفاده میکنند بیشتر اهمیت بدهند تا میزان هضم و جذب غذاها را طبق عادات عملکرد دستگاه گوارشی خود ، به حداکثر برسانند . اگر از مشکلات سو هاضمه در امان نیستید و با نفخ ، سوزش سر معده و .. گریبانگیرید بدانید دچار اشکال در هضم و جذب غذا هستید و بسیاری از مشکلات پوستی ، کم شدن قدرت سیستم دفاعی بدن ، تغییر در خلق و خو ، و .. مربوط به انتخاب مواد غذائی و مصرف همزمان آنها با یکدیگر است . طبع مواد غذائی که در طب سنتی به ان اشاره شده و نوع مواد تشکیل دهنده و آنزیمهائی که در مواد غذائی وجود دارد ، زمان هضم غذاها را متغیر میکند مثلا میو ها 30 تا 60 دقیقه در معده هستند و سبزی و غلات : یک تا دو ساعت و ماهی و گوشت پخته ، سه تا 4 ساعت در معده باقی میمانند . اما مصرف مخلوط مواد غذائی ، زمان هضم غذا را عوض میکند برخی میوه ها که قند دارند و به شیوه صحیح مصرف نمیشوند در معده تولید گاز های شبه سمی میکند که موجب بوی بد دهان و امراض دیگر حتی سرطان میشود ، بهترین موقعه مصرف میوه ، یکساعت قبل غذا و سه ساعت بعد مصرف غذا میباشد . استفاده از یک نوع میوه و یا میوه های سازگار با هم (که توسط تست آزمون و خطا توسط خود فرد باید انجام شود) یکساعت قبل غذا ، قدرت هضم و جذب دستگاه گوارش را افزایش میدهد ولی مصرف همزمان آن با غذا به سبب تحریک بیشتر برای عبور زودتر غذا از معده ، باعث سوهاضمه میشود . نوشیدنی ها خصوصا آنهائی که مواد قندی و گازدار هستند و خنک ، این مشکل را بیشتر میکند. پس نتیجه میگیریم باید به تغذیه خود بیشتر توجه کنیم . تعدادی از دانشمندان معتقدند مصرف گوشت با نان یا سیب زمینی، غذاهای پر چرب ،تن ماهی با سس ، آناناس با میگو ، گوشت سرخ شده در روغن نباتی ، استفاده از دو یا چند نوع گوشت به شکل همزمان ، صحیح نیست  و بهتر است گوشت ها را با سبزیهای برگ پهن ، انواع گوشتها را با سبزیهای آبدار مثل پیاز و گل کلم و کلم بروکلی و کاهو میل نمود .