استروئیدها ، مصرف و عملکرد آنها

استروئیدها ، مصرف و عملکرد آنها

پیش از صحبت در مورد چگونگی مصرف استروئیدها بهتر است بدانید هورمون جنسی مردانه که قسمت عمده ان از بیضه ترشح میشود در بدن صفاتی همچون صدای ضخیم ، رویش مو در صورت ، حس خشونت، افزایش و سفتی توده عضلانی  و .. را ایجاد میکند .

داروسازان خاصیت صفات مردانه را از خواص عضله سازی این هورمون را منفک کرده و در ازمایشگاه ها موادی مشابه این هورمون را ساخته اند که خواص عضله سازی بیشتری نسبت به خواص ایجاد کننده صفات مردانه دارد . صفات مردانه را خواص اندروزنی و صفات عضله سازی را خواص انابولیکی خواندند. تستسترون همان هورمون مردانه است که در ازمایشگاه با استرهای مختلف پروپیونات ، انانتات ، سایپیونات و .. تهیه شده و هر یک خواص انابولیکی و اندروژنی متفاوتی دارد ، دانشمندان این دو خاصیت تستسترون را نسبت بندی کرده اند و بیشتر از داروهائی که نسبت خواص انابولیکی ان به خواص اندروژنی ان بیشتر باشد را برای ورزشکاران مطرح نموده اند .

بدن انسان این ترکیبات را با تستسترون اشتباه میگیرد و بعد از مصرف ان ، تداخلاتی در بدن ایجاد میشود البته ژنتیک عامل تعیین کننده است و هر بدن یک یا چند نوع از این ترکیبات را بعنوان تستسترون میشناسد . استروئیدها هر یک دارای نسبت خاصی از خواص انابولیک به اندروژنی میباشد . مثلا تستسترونها نسبت یک به یک دارند و وینسترول نسبت شش به یک ، هر چه خاصیت انابولیکی استروئید ها بیشتر از خواص اندروژنی ان باشد بهتر است .

یکی از مهمترین خواص هورمون تستسترون در پسر بچه ها ساخت توده عضلانی است و هر چه به سن 20 سالگی نزدیک میشوند سازندگی عضلانی کمتر میشود و به همین جهت مصرف تستسترون یا هورمونهای انابولیکی در سن بالای 20 فقط موجب افزایش حجم و سفتی عضلات میشود و درافزایش  تعداد و ساخت بیشتر فیبرهای عضلانی بی تاثیر میشود . البته این بدان معنی نمی باشد که پسران باید از استروئیدها استفاده کنند زیرا مصرف استروئیدها زیر سن 20 سالگی عوارض بسیار بسیار ناخوشایندی را ایجاد میکند که مهمترین ان تنبلی غیر قابل برگشت بیضه ها است . البته بعد از سن 20 سالگی ، تنبلی بیضه ناشی از مصرف هورمون جنسی ، قابلیت برگشت پذیری بیشتری دارد زیرا ساختمان و تعداد سلولهای بیضه تا 20 سالگی کامل شده اند . هورمون تستسترون در خون به پروتئینهای پلاسما می چسبند و حدود 2 تا 10 درصد ان بشکل ازاد میباشد مقادیری از ان در کبد به ای جی اف وان تبدیل میشود و مقادیری از ان به فرم دی اچ تی  و مقادیری از ان به رسپتورهای عضلات با استعداد که درصد فیبرهای تند انقباض انها بالاست می پیوندد و موجب سفتی و حجیم شدن و قوی شدن ان عضلات را فراهم میکند .

مقداری از تستسترون نیز به هورمون زنانه یعنی اتروژن تبدیل میشود . این روند توزیع و متابولیسم تستسترون در هر بدنی متفاوت است و تحت عوامل خارجی مثل ورزشهای سنگین و تحت عوامل داخلی مثل ژنتیک کنترل میشود . میزان تولید این هورمون توسط هورمونهای دیگری که از هیپوفیز ترشح میشود کنترل میگردد این هورمونها  ال – اچ  و اف اس اچ میباشد . ال اچ مسئول تحریک سلولهای تولید کننده تستسترون است و اف اس اچ مسئول تحریک سلولهای تولید اسپرم از بیضه ها است .

هر گاه فردی از تستسترون یا مواد مشابه ان استفاده کند مکانیزمهای ضد هورمونی در بدن فعال میشود . مکانیزمهای ضد هورمونی شامل :1- کاهش ال اچ و اف اس اچ و در نتیجه کاهش ترشح هورمون طبیعی بدن و کاهش تولید اسپرمها از بیضه و عقیمی  2-تبدیل بیشتر تستسترون به دی اچ تی و در نتیجه ان چرب شدن بیشتر پوست و ایجاد جوش و آکنه، احتمال ایجاد تورم در پروستات  3- تحریک و فعال سازی ژن طاسی و ریزش مو سر 4- افزایش  میل جنسی 5- افزایش رویش مو صورت و مو زائد بدن 6- افزایش حس خشونت 7- افزایش تبدیل تستسترون به هورمون زنانه (استروژن) و در نتیجه ان پیدایش احتمالی ژنیکوماستی و ضخیم شدن پوست سینه و شکم و پهلو و باسن (ایجاد حالتهای روحی زنانه(که با مورد 6 رقابت میکند) 8-افزایش هورمون پرولاکتین در مردان و سپس کاهش میل جنسی (که با مورد 4 ، دچار رقابت است) و .. اگرچه اکثر ورزشکاران میدانند که در حین مصرف استروئیدها باید از داروهای ضد استروژنی استفاده کنند و دوره های خود را 9 تا 14 هفته بیشتر ادامه ندهند و در پایان دوره استراحت آزمایش خون و اسپرم بدهند ، ولی به طور کل مصرف خودسرانه اینگونه مواد بسیار خطرناک است . توصیه اول ما عدم استفاده هورمون است ، توصیه دوم ما اینست که اگر از این گونه مواد در گذشته  مصرف کرده اید و به دوستان و اشنایانی که در حال مصرف این گونه مواد هستند ،  قواعد زیر را یاد دهید : 1- با پزشک متخصص وآگاه به علم روز مشورت کنید. 2- در سنین زیر 20 و بالای 30 ، مصرف این داروها عوارض غیر قابل جبرانی به همراه دارد 3- بانوان مصرف نکنند 4-مقدار مصرف به مقدار مصرف درمانی که توسط پزشک تعیین شده ، باشد 5- مدت مصرف بیش از 14 هفته نباشد 6- قبل مصرف و بعد دوره بازسازی ، تست خون و تست اسپرم داده شود . متاسفانه با رواج مصرف اینکونه داروها ، راه روشهای پزشکی نیز به شکل خودسرانه شایع شده ، استفاده از آنتی استروژنها برای مهار انزیمهای آروماتاز  که مصرف این داروها عوارض متعدد دیگری به همراه دارد . پرسش و پاسخ در این مورد :

سئوال : من از نظر ژنتیکی با مصرف استروئیدها بدون مصرف آنتی استروژنها مشکل دارم وژنیکو ماستی میشوم . سئوالم این است چرا وقتی مصرف استروئید را قطع میکنم روند ژنیکوماستی شروع میشود . چرا؟!!

جواب : با مصرف استروئیدی که با سیستم ژنتیک شما سازگار نیست ، انزیم اروماتاز  تولید میشود و بخش عمده ای از هورمون خودتان یا هورمونی که وارد بدنتان کرده اید را  به استروژن تبدیل کرده ، و این مقدار استروژن به گیرنده های سینه شما پیوسته و موجب تورم شده ، وقتی مصرف استروئید را قطع میکنید ، بسته به نوع استروئید (زمان مانده گاری ان در بدن) ، همان لحظه هورمون شما به میزان طبیعی خود باز نمیگردد و زمان لازم دارد تا متابولیته شود ضمن اینکه آروماتاز هم به زودی از بدنتان خارج نمیشود و مشغول تبدیل هورمونهای باقیمانده به استروژن است .

سئوال : برای نابودی ژنیکوماستی داروئی وجود دارد؟

جواب : بله ولی در 50 درصد موارد موثر است و درمان اصلی در موارد حاد ، جراحی است.

سئوال : برای فرار از عارضه جوش و آکنه چه کار کنیم؟

جواب : مواد غذائی با طبع گرم (همانند : شکلات و شیرینی و اجیل ، چربی ، لبنیات ، سفیده و زرده تخم مرغ ، ادویه ، موز ) مصرف نکنید .  خیار ، زرشک ، الو ، هندوانه ، انار ، اناناس تازه  برای شما مفید است و استحمام روزانه دو بار و پوشیدن لباسهای نخی در ضمن مصرف  داروهائی مثل دگزامتازون و کورتونها که در درمان التهابها ی میکروبی و ویروسی تجویز شده به سرعت موجب پیدایش جوش میشود .

 

 

فرزین جباری هیچگونه تائیدی بر تاثیرات مثبت این دارو ها و محصولات ندارد و این مطالب از سایت های خارجی ترجمه شده است. شرکت های سازنده پاسخگوی سوالات ما در مورد دوپینگ تست آن و عوارض بر روی بدن انسان نبوده اند و این مطالب فقط در جهت مطالعه و تحقیق می باشند.

[تعداد: 2   میانگین:  2/5]
به اشتراک بگذارید