فیتنس

فیتنس و مسیر ژنتیک چربی سوزی و چربی سازی

فیتنس و مسیر ژنتیک چربی سوزی و چربی سازی با مطالعه این مقاله میتوانید به این سئوال جواب دهید که چرا قسمتی از بدن انسان زودتر از قسمتهای مورد نظر چربی میسوزاند

مثلا وقتی رژیم لاغری میگیرید و میخواهید چربی دور شکم خود را بسوزانید ، قبل آن چربیهای صورتتان به اصطلاح اب میشود و این مسئله شما را آزار میدهد . حتی افرادی هستند که از شکل صورت خود راضی نیستند مثلا گونه پر و گرد دارند و رژیم میگیرند که صورتشان استخوانی شود ولی با اجرای رژیم غذائی و .. پس از مدتی، اطراف گونه لاغر میشود ولی خود گونه همچنان توپول باقی میماند که موجب نا رضایتی است.

فرزین جباری در خصوص توضیح این مطلب به مراجعه کننده های خود به دو زبان عامیانه و علمی این طور توضیح میدهد: توضیح عامیانه: سلولهای چربی بدن انسان در داشتن استعداد سوزاندن چربی بر هم الویت دارند و این الویت ارثی است و ما نمیتوانیم بر ان تسلط کامل یابیم مثلا: مردان زیادی را دیده ام که فعال ترین سلولهای چربی بدن انها در نواحی پوستی به ترتیب زیر بوده :۱- زیر چشم ۲-گردن ۳-پنجه دست و پا ۴-ساعد و ساق پا ۵-سینه و جلو ران ۶-پشت پا و شانه ها ۷-بالای شکم ۸-باسن ۹-پشت پهاوها ۱۰-دور ناف   این بدان معنی است که وقتی فرد برای چربی سوزی اقدام میکند اولین جائی که چربی سوزی میکند، زیر چشم است و اخرین منطقه چربی سوزی ، دور ناف است . فرزین جباری این روند چربی سوزی را مسیر ژنتیکی چربی سوزی مینامد و معتقد است اگر چربی سوزی به ارامی و با توجه به اصول علمی انجام گیرد یعنی سرعت ارام چربی سوزی را انتخاب کنیم ؛ سهم چربی سوزی مناطق ابتدائی از مسیر ژنتیک را به حداقل میرسانیم ولی برعکس ، اگر فرد بخواهد با شدت زیاد و سرعت زیاد چربی سوزی کند مناطق اولیه این مسیر به شدت چربی سوزی  میکند و از نظر ظاهری ،شکل بدی به خود میگیرد که کاملا قابل برگشت نیست . این مسئله در بانوان بیشتر مورد توجه است . مثلا اگر برای نابودی چربیهای دور شکم اقدام نا متعارفی صورت گیرد ممکن است قسمتهای دیگر بدن که حجم و فرم انها حائز اهمیت است (مثل سینه ،باسن ، پشت بازو و ..) دچار چربی سوزی ، شلی و افت شود .

نکته مهم دیگر این است که افرادی در حین اجرای رژیم چربی سوزی هستند و وقتی اقدام به شکستن رژیم خود میکنند، مثلا یک وعده ازاد میل میکنند ، اولین منطقه ای که مایل به  چربی سازی است ، دور ناف میباشد. البته رژیم غذائی و نوع تمرین ، سابقه ورزشی، تیپ بدن، سن، جنسیت، از عوامل موثر بر این موضوع است. توضیح علمی : سلولهای چربی به سه دسته تقسیم بندی میشوند : چربیهای سفید – چربیهای قهوه ای – چربیهای بیگ بخش اعظم وظایفی چربیهای سفید ، ذخیره سازی چربی است و خصوصیت سلولی ان اینست که میتو کندریهای با تعداد کم و فعالیت ضعیف دارند ولی چربیهای قهوه ای اماده وادار نمودن چربیهای سفید برای سوخته شدن و ایجاد انرژی و گرما ، تحت شرایط مناسب هستند. میتو کندریها اندامکی درون سلولی است که نوعی دستگاه انتقال انرژی بوده و داخل این اندامک انزیمهای تنفسی وجود دارد که در هنگام گرسنگی و چربی سوزی ، به سمت ذرات چربی حرکت میکند و آنزیمهای خود را آزاد کرده و از ذرات چربی ، انرژی تولید میکند . تا کنون بیشترین تعداد میتوکندری در سلولهای کبدی مشاهده شده (۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ ) و کمترین تعداد میتوکندری در سلولهای بافت لنفاوی مشاهده گردیده. سلولهای چربی قهوه ای در شرایطی خاص اقدام به تولید پروتئینی به نام prdm16 میکند که میتوکندریهای سلولهای چربی را تحریک به سوزاندن بیشتر چربی و آزاد سازی انرژی میکند. در آزمایشگاه این پروتئین به شکل دارو تهیه شده ولی به دلیل داشتن عوارض بسیار زیاد قلبی کبدی و کلیوی ، هنوز مورد تائید نیست. بنابراین وجود سلولهای چربی قهوه ای یا تعداد میتوکندریها یا میزان فعالیت چربی سوزی انها در مسیر ژنتیک چربی سوزی، در مناطق اولیه (زیر چشم) زیاد و در مناطقی پایانی (دور ناف) کم است . یکی از دلایل تزریق چربی سوزهای پپتیدی نظیر … در مناطقی همچون دور ناف ، عدم وجود فعالیت مناسب چربی سوزی در این نقاط میباشد. داروسازانی که برای فعالیت بیشتر میتوکندریها تلاش میکندد مکملها و ویتامینهای زیر را بررسی و تا حدودی تائید نموده اند که عبارتند از : ……………. و این محصولات توسط شرکتهای داخل و خارج کشور تولید میشوند .