حس ششم

حس ششم چیست آیا توجیه علمی دارد؟ راه های تقویت حس ششم

 

همه افراد دارای حس ششم هستند . اگرچه ممکن است بسیاری از افراد آن را احساس نکنند و از آن آگاه نباشند اما با این حال دائما در طول فعالیت های روزانه خود از این حس استفاده می ‎کنند.

 

آیا می دانید که حس ششم دقیقا چه چیزی است ؟

حواس بشر به پنج دسته تقسیم می‌شود: بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی. این حواس را تحت عنوان حواس پنج‌گانه می‌شناسیم. احساساتی که اگر حتی یک مورد دچار نقصان شود، سلامتی‌مان ممکن است به خطر بیفتد. در کنار حواس پنج‌گانه، موارد دیگری نیز وجود دارد که سازمان علوم ملی امریکا آنها را در رده «شبه علوم» (Pseudoscience) طبقه‌بندی می‌کند.

 

شبه علوم چیست ؟

شبه علم تعریف می‌شود به باورها و اعتقاداتی که هنوز به روش علمی و آزمایشگاهی به اثبات نرسیده‌اند. علم می‌گوید چیزی را باید قبول کنیم که در درجه اول آن را با حواس پنج‌گانه خود حس کنیم. پس هر آنچه که از لحاظ علمی به ثبت نرسیده، به عنوان شبه علم می‌دانیم.

سودوساینس یا همان «شبه علم» یکی از دغدغه‌های پژوهشگران و دانشمندان در کشورهای پیشرفته است. محقق باید با برخی از باورهای حاکم بر علوم مختلف بجنگد. یا اینکه در نهایت مجبور می‌شود برخی از این باورها را قبول کند. سودوساینس صرفا محدود به علوم پزشکی نیست و می‌تواند سایر علوم را نیز درگیر کند. تعارض‌های بین مقالات علمی و مفاهیم موجود در سودوساینس، همیشه یکی از بخش‌های جذاب در مباحثه‌های مختلف است. سازمان علوم ملی امریکا حواس غیرحسی نظیر مفهوم «حس ششم» را جزو شبه علوم طبقه‌بندی می‌کند.

 

ضمیر ناخودآگاه و حس ششم

حسی که اکنون درباره ی آن صحبت می کنیم بر اساس کیهان، تخیل، رویا پردازی، فرکانس های بی معنای مغز و این جور داستان های بی پایه و اساس نیست!
بلکه بر اساس نیروی هدایت پنهان است که توسط ضمیر ناخودآگاه ایجاد می شود. یکی از روش هایی که این نیرو برای هدایت ما از آن استفاده می کند، حس شهودی یا حس ششم است که در تازه ترین پژوهش های علمی ثابت شده است.
جو پیرسون پروفسور روانشناس در دانشگاه والس شمالی استرالیا می گوید که مدیر و مسئول این پژوهش بوده است. وی معتقد است، احساسات شهودی یا حس ششم ِ ناخودآگاه نه تنها وجود دارد و کار می کند بلکه می تواند اندازه گیری شود.

طبق تحقیقات این پژوهش که یافته های آن در ژورنال “علم روانشناسی” ، در ماه آپریل به صورت آنلاین منتشر شده است، مدارکی کشف شد که نشان می داد انسان ها می توانند برای تصمیم گیریِ با اعتماد به نفس تر، سریع تر و مطمئن تر از حس ششم خود استفاده کنند.

 

راهکارهایی برای تقویت حس ششم

۱) در لحظه زندگی کنید و به ایده ها ، نگرش ها و به برداشت های خود از جهان پیرامون توجه کنید :

آن ها فقط تخیل نیستند بلکه آن ها اطلاعاتی هستند که مغز شما نسبت به جهان پیرامون تان در حال پردازش شان است . مغز شما قادر به دریافت اطلاعات در قالب احساسات ، طعم، بینایی، بو و صدا است و تمامی این اطلاعات را پردازش کرده و شروع به تفسیر آن ها می ‎کند که اغلب ما به این منبع اطلاعات درونی بی توجه هستیم و معتقدیم که منطقی بودن کارامدتر است.

 

۲) برای تقویت حس ششم خود، به ندای درونی تان گوش فرا دهید:

برای مثال ممکن است احساس کنید که اکنون زمان مناسبی برای زنگ زدن به شخصی خاص است و یا به جای فرستادن پیام متنی بهتر است به صورت حضوری با شخص مورد نظر ارتباط برقرار کنید و همچنین می ‎توانید اطلاعاتی که از طریق ندای دورنیتان به شما ابلاغ می ‎شود را جایی یادداشت کنید و در صورت لزوم به آن مراجعه کنید.

 

۳) در شرایط پر تنش و استرس زا به مغز خود استراحت بدهید تا بتوانید آزادانه فکر کنید :

گوش دادن به موسیقی ، پیاده روی و یا خواندن کتاب راه هایی مناسب برای ایجاد آرامش درونی است.

 

۴) راه دیگر برای تقویت حس ششم، این است که از حس ششم خود کمک بخواهید :

ممکن است به نظرتان عجیب بیاید اما کافی است تا چشمان خود را ببندید، چند نفس عمیق بکشید و بعد از ایجاد آرامش در درونتان از حس ششم خود برای حل مشکلی که برایتان به وجود آمده، کمک بخواهید که مغز شما، هر دستوری را که شما وارد کنید اجرا می ‎کند.

به جای تمرکز بر روی جزئیات امور، ذهن خود را معطوف به انجام کار دیگری کنید و در عین حال از حس ششم خود کمک بخواهید . بعد از اینکه حس ششمتان شما را در زمینه مورد نظر راهنمایی کرد، آن را بر روی تکه کاغذی یادداشت کنید.بعد از موفقیت حس ششمتان در حل مسئله مورد نظر از او تشکر و قدردانی کنید . به این ترتیب قادر به تقویت حس ششم خود خواهید بود.

 

۵) از خودتان سؤال کنید:

یکی از بهترین راه های تقویت حس ششم ، در مورد چیزی که می خواهید بدانید ، فکر کنید و قبل از خودتان درباره آن از خود سوال کنید . مشاهده خواهید کرد که رؤیاهای شما در شب پاسخ سؤال شما را می دهند.

 

۶) عقل و منطق خود را سرکوب نکنید:

از سرکوب کردن عقل و منطق و یا احساسات

قلبی خود دست بردارید و اجازه دهید که هر کدام از این موارد، کار خود را انجام دهند . شما برای تقویت حس ششمتان باید اجازه دهید تا همه چیز روال عادی خودشان را دنبال کنند که در غیر اینصورت، قضاوتِ حس ششم شما صحیح نبوده و قابل اتکا نخواهد بود.

 

۷) عجول نباشید :

عجول بودن باعث به خطا رفتن احساسات درونی شما می‎شوند. بنابراین قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و بر روی حس ششم خود تمرکز کنید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

 

۸) به خودتان عشق بورزید :

در قلمروی معنویات عشق عنصربزرگ و مهمی است. پس عشق ورزیدن را اط خودتان آغاز کنید تا بتوانید انرژی خود را سالم نگه دارید و حواستان دقیق تر و قدرتمندتر شود . اینگونه همه حواس شما به کانالی بسیار شفاف و دقیق تبدیل خواهد شد و بدن، ذهن، روح و احساساتتان از تاثیرات منفی رها خواهد شد.

 

۹) به خودتان اعتماد کنید :

به خودتان اعتماد کنید مثلا اگر زمان قدم زدن دوست دارید به سمت چپ بپیچید این کار را انجام داده و به حستان اعتماد کنید . اینگونه مشاهده می کنید که حستان درست شما را هدایت کرده است.

 

۱۰) یکی از راه های تقویت حس ششم، تقویت حواس پنجگانه است :

حواس پنجگاه قوی به قوی تر شدن صدای درونی کمک زیادی خواهد کرد.سعی کنید دست از قضاوت بدون داشتن هیچگونه اطلاعات در مورد موضوع مورد نظر برداشته و تنها با دقت و هوشمندانه بنگرید و گوش دهید.

 

علم تا به امروز برای اثبات حس ششم به کجا رسیده؟

هنوز دلیل این موضوع مشخص نشده چرا خانم‌ها تجارب بیشتری نسبت به حس ششم گزارش کرده‌اند. در طول تاریخ، گزارش‌های زیادی وجود دارد که افراد مختلف باور داشتند آینده را می‌بینند یا حتی با فرشته‌ها، اجنه و شیاطین در ارتباط هستند.

معمولا آخر کار این دسته از افراد به تیمارستان ختم می‌شد. چرا که در بیماری اسکیزوفرنی (چندشخصیتی) به وضوح تغییر رفتار بیمار به گونه‌ای است که فکر می‌کنیم بیمار با ماورالطبیعه در ارتباط است. بیماران اغلب از قدرت‌های ویژه خودشان نظیر حس ششم صحبت می‌کنند.

ولی شاید بپرسید از کجا معلوم در حال حاضر علم پزشکی اشتباه نمی‌کند و آنها واقعا «بیمار» نباشند؟

طی یک پژوهش مروری، میزان ابتلای افراد مقیم در کشورهای مختلف به اسکیزوفرنی بررسی شد. محققین در نهایت به این نتیجه رسیدند افزایش قابل توجه جمعیت و پیری در جامعه، احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی به خصوص در کشورهای نه چندان قدرتمند از لحاظ اقتصادی را افزایش می‌دهد

در کتاب طب داخلی هریسون، در فصل مربوط به حافظه اینگونه بیان می‌شود حس ششم در ارگانی درون مغز باید وجود داشته باشد. در این کتاب معتبر پزشکی، این ارگان حسی تحت عنوان مرکز فرا تطبیقی (SMC) نامیده می‌شود. این ارگان حسی از نورون‌ها (یا گروهی از نورون‌ها) تشکیل شده که فرآیند پردازش حافظه را در درون مغز انجام می‌دهد. مرکز فرا تطبیقی به اندام‌های دریافت‌کننده حواس پنح‌گانه یعنی چشم، گوش، بینی، زبان و پوست وابسته نیست و عملکردی کاملا جدا نسبت به این اندام‌ها باید داشته باشد.

 

مشکلات حس ششم

حس ششم ممکن است همراه با احساس پارانویا – شک و تردید بیمارگونه- بد بینی، فوبیا یا ترس شدید، نگرانی، استرس و اضطراب باشد.

برای مثال اگر ناخودآگاه به درستی در مورد عنکبوت برنامه ریزی نشده باشد، احساس می کند عنکبوت می تواند آسیب بزند. زیرا ناخودآگاه تربیت نشده، تعمیم می دهد. برای مثال چون رتیل، زنبور یا عقرب کوچک هستند و آسیب می زنند، ناخودآگاه عنکبوت هم چون کوچک است تصور می کند آسیب می زند.

در نتیجه وقتی با یک عنکبوت مواجه می شویم احساس ترس، نگرانی و گاهی هم فقط یک حس منفی ساده دریافت می کنیم. حتی اگر پاسخ شما این است که از عنکبوت نمی ترسم، فقط بدم می آید، باز هم دلیل این حس منفی، برنامه غلط در ناخودآگاه است.

در واقع بیشتر انسان ها بیشتر از اینکه از حس ششم و برنامه های ناخوداگاه در جهت منافع خود استفاده کنند، به دلیل اینکه ناخودآگاه شان به درستی برنامه ریزی نشده، احساسات شهودی یا حس ششم اشتباه و غلط دریافت می کنند که در نهایت باعث نتیجه نگرفتن یا سخت تر نتیجه گرفتن می شود.

در هر صورت حس ششم از گذشته تا به امروز جزو اسرارهای آفرینش‌ بشر محسوب می‌شود. از دانشمندان حوزه علوم پزشکی گرفته تا فیلسوف‌های مختلف، همگی در تلاش هستند تا به نوعی حواس پنج‌گانه را در انسان به تعداد بیشتری ارتقا دهند.

یکی از مهمترین کارایی ها و ارتباط حس ششم و ضمیر ناخودآگاه استفاده ی آن در روش های تغییر ژنتیک یا همان بیوکینزی است که در مقاله های بعدی به آن می پردازیم !

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود ، لطفا به ما امتیاز بدهید ∇

[تعداد: 2    میانگین: 3.5/5]
به اشتراک بگذارید