به PH بیشتر توجه کنید.

امروزه مصرف مواد غذائی بین عموم مردم از نظر PH  به دست فراموشی سپرده شده ، مصرف انواع گوشت ، کالباس و سوسیس، مواد غذائی پر چرب، نوشابه های گاز دار ، برنج ، نان با ارد سفید، و لبنیات و شیرین کننده های مصنوعی ، همه و همه جدای مضرات خاص خود، به یک شیوه دیگر در بدن موجب تخریب و تضعیف بدن میشود ! . PH  عددی است که میزان اسیدی یا قلیائی بودن محیط را نشان میدهد ، از یک تا ۱۴ تعریف شده و عدد هفت خنثی و هر عدد زیر ۷ ، اسیدی و اعداد بالای ۷، قلیائی هستند . در بدن محیطی مثل معده بشدت اسیدی است ،PH ادرار فرد سالم  پنج و نیم است .  و برای تفسیر PH  ادرار میگویند : اعداد بالای ۵/۶  قلیائی و اعداد زیر ۵/۵ ، اسیدی است.و PH خون ۷/۴ ،

وقتی محیط خون کمی اسیدی میشود بدن با مکانیسم بافرها مجبور میشود محیط اسیدی را خنثی کند تا PH نرمال شود به همین منظور از سدیم ،پتاسیم ، کلسیم و منیزیم بدن استفاده میکند و اگر این اسیدیته ادامه یابد بدن مجبور میشود از ذخایر کلسیم و منیزیم (استخوان و دندان)  استفاده کند . بنابراین مصرف غذاهائی که موجب اسیدی شدن خون میشود میتواند موجب پیدایش عوارضی همچون : پوکی استخوان و خرابی دندانها، پیری ، کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن (سرماخورده گی، بیماریهای ویروسی ) ، سرطان ، رخوت و خستگی و بی حالی، مشکلات قلبی و عروقی و .. شود .

متاسفانه، این خطرات ، برخی از ورزشکاران را (که رژیم غذائی سرشار از پروتئین ؛ لبنیات کم چرب، دارو و مکملهای ورزشی و اسید امینه ها را دارند) تهدید میکند! مواد غذائی و عوامل ایجاد اسیدی شدن عبارتند از :

استرس و استفاده : گوشت . لبنیات (به جز ماست). بادام زمینی . برنج سفید. نان با ارد سفید. نوشابه . آلو . قهوه ، الکل، چای سیاه، شیرینی، سیگار، سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده ، داروها و اکثر مکملها (به جز برخی ویتامینها و املاح) ،آسپرین ، گردو ، شکلات، عدس

و اما مواد غذائی که بدن ما را قلیائی میکند :

اکثر میوه ها (به جز آلو) و سبزیجات ، چای سبز، عسل طبیعی، ادویه ، برنج قهوه ای ، نان جو؛ نان های سبوسدار، ماست شیرین و کم چرب ،نخود فرنگی و لوبیا، روغن زیتون، جوانه ها، و بادام درختی، و در نهایت تعجب ، مصرف لیمو ترش و مرکبات (که قبل ورود به سیستم بدن، اسیدی هستند ولی به محض ورود به بدن ، تاثیرات قلیائی دارند)

بسیاری از متخصصان تغذیه بر این عقیده اند که بهتر است مردم غذاهائی با ماهیت قلیائی بیشتری استفاده کنند (۸۰% قلیائی و ۲۰% اسیدی) و روزانه آب زیادی بنوشند که به خروج مواد اسیدی از کلیه ها کمک بهتری کند .

به همین جهت به ورزشکارانی که رژیم پر پروتئین دارند توصیه میشود از سبزیجات و میوه های تازه به اندازه کافی استفاده کنند .

نظرات

ارسال نظر برای این مورد بسته شده است