افراط ممنوع

در بسیاری از مقالات علمی پرداختن به یک یا دو خصوصیت غذاها مشاهده میشود و اگر قرار باشد اکثر خصوصیات مواد غذائی در رژیم مورد بررسی قرار گیرد ،به نتایج قابل ملاحظه ای میرسیم . رژیمهای غذائی که فقط به کالری غذاها میپردازد و یا مصرف زیاد فیبرها را توصیه میکند ایا صحیح هستند؟ فرزین جباری میگوید در ارائه رژیم غذائی موثر و سالم بهتر است فاکتورهای زیادی را در نظر بگیریم ، سن ، جنس، هدف فرد، سبک زنده گی، عادات گوارشی، اسیدی و قلیائی بودن غذاها، طبع غذاها ، درصد مواد متشکله غذا ها (فیبر- کربوهیدرات- چربی- پروتئین) و ..

اگر قرار باشد فردی به تنهائی فقط سالاد میل کند ممکن است موجب تضعیف معده ، دفع اهن شود . اگر رژیم غذائی پر پروتئین باشد ، دفع کلسیم زیاد میشود و کار کلیه و کبد دشوار میشود و آنزیمهای پروتئاز در عضلات فعالیت بیشتری پیدا میکنند ،اگر فقط کربوهیدارت در رژیم غذائی باشد انهم در مدت زیاد، بازهم عضله سوزی اتفاق میافتد و بدن اسیدی میشود . مصرف گوشت زیاد ، ممکن است ذخایر اهن را زیاد کند و بدن را اسیدی کند . انجام رژیمهای مایع ، روده بزرگ را تنبل میکند . مصرف غذاها با طبع سرد برای سرد مزاجان باعث اختلال در واکنشهای بدن میشود . پس نتیجه میگیریم بهترین رژیم برای کاهش وزن، مصرف همه نوع مواد ولی با مقدار کم و معین است و برای افزایش وزن (اگر ظرفیت افزایش وزن باشد) مصرف همه مواد غذائی به مقدار بیشتر ولی معین ، بهتر از هر نوع رژیم دیگر است. اینکه برخی از اقایان گروه خاصی از مواد غذائی را کاملا برای مدت زیادی مضر دانسته و آنرا از رژیم غذائی حذف میکنند بسیار اشتباه است و اثرات منفی در پی دارد . وقتی به این نکات دقت میکنیم میبینیم اجداد ما و سنت ما تا چه حد غنی است : در آن سالهای دور، که خیلی از علوم امروزی ثابت نشده بود ، اصول صحیحی رعایت میشده ، به عنوان مثال به همراه چلو کباب، گوجه و سماغ و لیمو ترش و ماست و فلفل مصرف میشده، بسیاری از پژوهشگران مصرف ماست با گوشت را رد کرده اند ولی امروزه تحقیقات علمی این باور را رد کرده و مصرف گوشت با ماست را پیشنهاد میکنند !(مصرف گوشت با ماست که بسیاری معتقدند جذب کلسیم و آهن را به رقابت وا داشته و یکی از جذب محروم میشود)، در این وعده غذائی به ساده گی میبینیم طبع غذا، اسیدیته غذا ، جذب غذا ، و .. همگی به شکل کاملا علمی رعایت شده.