سرماخوردگی

بیماری ویروسی و سرماخوردگی و راههای جلوگیری از آن

پاییز فصلی معتدل است و نگرانی زیادی در مورد گرما و سرمای آن نمی توان داشت. البته این نگرانی وابسته به نوع مزاج انسانها نیز هست اما برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماریهای فصلی و سرماخوردگی نکاتی که در زیر آنها را بیان می کنیم، می توانند موثر باشند:

تاثیر فصل پاییز بر بدن انسان : پاییز هم گرم است، هم سرد و برای افرادی که مزاج گرم و تر دارند مناسب است اما برای مزاجهای سرد و خشک،مضر و این افراد به بیماری های فصلی  دچار می شوند.در پاییز به دلیل تغییر مداوم آب و هوا،احتمال ابتلا به بیماریهای فصلی بالا می رود.

بیماری های فصل خزان : بیماران صفراوی،مشکلات هضم غذا دارند به همین دلیل، امکان دارد در کیسه ی صفرای این افراد،سنگ ایجاد شود که از علائمش درد شکم و زردی پوست است. کسانی که به بیماری های سوداوی مبتلا می شوند، پوستشان خشک می شود که در این صورت،برای رفع خشکی،باید با آب ولرم حمام کنند و از روغن زیتون می توانند برای مرطوب مانند پوستشان استفاده کنند.میوه های قابل توصیه برای این اشخاص : سیب، هویج و لیمو ترسش است که خشکی بدن را کاهش می دهد.

فصل پاییز،فصل انواع سرماخوردگی ها و آنفولانزاهاست که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند که یکی از دلایل ابتلا، تماس با بادهای تند و باران است.زخمهای گوارشی یکی دیگر از بیماری های این فصل است که دلایل مبتلا شدن به آن : عادات غذایی غلط، کشیدن سیگار، عوامل ژنتیکی، بیماری های مزمن و استرس و اضطراب است.اگر بعد از خوردن غذا به تهوع و دلدرد دچار شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگزما یکی دیگر از بیماری های شایع در فصل پاییز است که نوعی التهاب پوستی است که علائم آن قرمزی، خشکی، پوسته ریزی، ترک خوردگی و تاولهای ریز است که همراه با خارش و سوزش است.

در فصل پاییز از چه کارهای پرهیز کنیم ؟ در معرض گرمای ظهر و سرمای بامداد قرار نگیرید. درجای سرد نخوابید. آب سرد ننوشید. با معده ی پر نخوابید. کم نخورد. مواظب باشید که کمتر تحت استرس و اضطراب قرار بگیرید. حمام و شستشو با آب سرد را انجام ندهید زیرا این کار موجب بسته شدن منافذ بدن و تشدید تجمع اخلاط می شود و برای جلوگیری از بیماری های پوستی نیز، حمام آب گرم توصیه می شود.

در فصل پاییز بروز افسردگی و استرس بیشتر است پس برای پیشگیری از آنها، از پرخوری، مصرف غذاهای شور، ترش و تند، سوسیس و کالباس و مصرف زیاد میوه، اجتناب ورزید. بوییدن عطرهای گرم و تر و گلهایی همچون یاس، مریم و محمدی نیز باعث تقویت مغز، کبد و قلب انسان می شود.

شناسایی مولکول متوقف کننده سرماخوردگی

محققان در آزمایش های لابراتواری مشاهده کردند این مولکول موجب توقف ویروس های عامل سرماخوردگی شده و از کنترل آنها بر سلول های انسانی پیشگیری می کند.

«اد تات»، سرپرست تیم تحقیق از کالج امپریال لندن، در این باره می گوید: «همه ما در طول زندگی مبتلا به سرماخوردگی شده ایم، اما این بیماری می تواند برای افراد مبتلا به آسم و انسداد مزمن ریوی، مشکلات جدی ای به همراه داشته باشد.»

وی در ادامه می افزاید: «داروی نظیر یافته ما می تواند در صورت مصرف در ابتدای بیماری، بی نهایت سودمند باشد.»

سرماخوردگی معمولی از طریق گروهی از ویروس های مرتبط به هم ایجاد می شود. صدها گونه از ویروس ها به سرعت تکامل یافته و به داروها مقاوم می شوند، از اینرو امکان واکسیناسیون بدن در مقابل تمامی این ویروس ها وجود ندارد. در حال حاضر هیچ درمان مستقیمی برای ویروس های سرماخوردگی وجود ندارد. درمان های فعلی متمرکز بر تسکین علائم بیماری نظیر گرفتگی بینی، گلودرد و تب هستند.

اما تمامی ویروس های عامل سرماخوردگی مبتنی بر پروتئینی موسوم به N-myristoyltransferase هستند که کپی های خودش را تکثیر می کند. آنها از این پروتئین برای ایجاد یک لایه محافظ برای DNA خودشان استفاده می کنند. محققان توضیح می دهند که مولکول جدید این پروتئین را هدف قرار می دهد.

محققان بر این باورند این مولکول می تواند به عنوان یک درمان قوی سرماخوردگی امیدبخش باشد. دانشمندان می گویند که این مولکول می تواند به طور بالقوه در برابر کل خانواده ویروس های که مسئول سرماخوردگی و همچنین ویروس های مرتبط با آن، از جمله فلج اطفال و بیماری های دهان و دندان است، عمل کند.

مولکول های قبلی ایجادشده برای عمل بر روی سلول های انسانی با بروز عوارض جانبی مضری همراه بودند. اما محققان عنوان می کنند این مولکول جدید برای سلول های انسانی ایمن است، اگرچه نیاز به تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها وجود دارد.

ابتلا به آنفولانزا از طریق تنفس و نه سرفه و عطسه!

مطالعات نشان می دهد ویروس آنفلوآنزا از طریق تنفس انتقال پیدا می کند و اصلا نیاز به سرفه و عطسه کردن فرد بیمار نیست. مطالعه جدید دانشگاه “مریلند” نشان می‌دهد که چگونه آنفلوانزا بدون نیاز به سرفه یا عطسه، به راحتی توسط تنفس طبیعی پخش می‌شود.

در یک مطالعه جدید یک گروه از دانشمندان شواهدی را دریافتند که نشان می‌دهد ویروس آنفلوانزا راحت‌تر از چیزی که تا کنون تصور می‌شد قابل انتقال است.

بر اساس این مطالعه، بر خلاف باورهای رایج، ویروس آنفلوانزا به سادگی با نفس کشیدن و دم و بازدم افراد مبتلا به دیگران منتقل می‌شود. “دونالد میلتون”، پژوهشگر ارشد تحقیق می‌گوید: ما دریافتیم که افراد مبتلا به آنفلوانزا، هوای اطرافشان را تنها با نفس کشیدن به ویروس‌های عفونی آلوده می‌کنند و پخش این ویروس لزوما نیازی به سرفه یا عطسه ندارد. پژوهش دانشگاه “مریلند” برای بررسی نحوه انتقال ویروس آنفلوانزا توسط 142 فرد مبتلا به آنفلوانزا انجام شد.

نمونه‌هایی از بازدم هر یک از افراد در چهار حالت بالقوه انتقال؛ تنفس طبیعی، صحبت کردن، سرفه و عطسه بررسی شد.نتایج دلهره‌آور و دور از انتظار بود، چرا که آلودگی در 39 درصد از نمونه‌های افراد در طول تنفس طبیعی دیده شد.

در حالی که سرفه علت شایع عفونت در مشاهدات مطالعه بود، در عطسه به ندرت مشاهده شد و وجود RNA قابل تشخیص در یک عطسه بیشتر از یک سرفه نبود. محتمل است که قطرات تولید شده توسط عطسه می‌تواند باعث آلودگی سطحی بیشتر شود.

“میلتون” می‌گوید: افرادی که مبتلا به آنفلوانزا هستند، حتی زمانی که مبتلایان سرفه نمی‌کنند، باعث ایجاد “ایروسول‌”های عفونی (قطرات کوچکی که در مدت زمان طولانی در هوا به حالت تعلیق در می‌آیند) می‌شوند.

وی افزود: ایروسول‌ها به خصوص در اولین روزهای بیماری ایجاد می‌شوند. پس وقتی کسی دچار آنفلوانزا می‌شود، باید به خانه برود و در محل کار نماند تا دیگران را آلوده نکند. یک مطالعه در سال 2013 از همین گروه تحقیقاتی نشان داد که استفاده از ماسک به طور قابل توجهی انتقال آنفلوانزا را کاهش می‌دهد.

بنابراین مهم نیست که شما سرفه یا عطسه نکنید، شما بدون سرفه و عطسه و تنها با تنفس در نزدیکی دیگران هم به راحتی آنفلوانزا را به آنها انتقال می‌دهید، مگر اینکه یک ماسک بزنید.

رازهای اشخاصی که کمترین میزان سرماخوردگی را دارند

برخی افراد فصل سرماخوردگی را بدون حتی یک عطسه سپری می کنند. آنان در هواپیماها، دفاتر و مکان های شلوغ سرشار از ویروس بدون کوچکترین مشکلی رفت و آمد می کنند. راز این سرما نخوردنها را در چند مورد زیر جستجو کنید :

 ماساژ

بیشتر تحقیقات حاکی از آن است که ماساژ موجب کاهش اضطراب، فشار خون و ضربان قلب می شود. کاهش این موارد سبب استرس نداشتن و نهایتا حفظ قدرت سیستم ایمنی بدن می گردد.هر نوع ماساژی تا زمانی که با فشار ملایمی همراه باشد خوب است. فشاری که ماساژور وارد می کند می بایست به اندازه کافی شدت داشته باشد اما نباید موجب بروز درد شود.

دوش آب سرد

طرفداران این نوع حمام معتقدند، دوش آب سرد در زمان کمبود انرژی، میگرن و درد بسیار موثر است. هرچند اثبات علمی در این خصوص وجود ندارد اما به زعم کارشناسان امتحان کردن آن نیز ضرری در پی نخواهد داشت.با دوزهای اندک شروع کنید. هرچند در تابستان یک دوش آب سرد 10 دقیقه ای هم قابل تحمل است اما در زمستان حتی 1 دقیقه پس از آب گرم هم بسیار سخت و دشوار است. بهتر است اگر دارای مشکلات قلبی عروقی هستید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا سرمای ناگهانی ممکن است موجب تغییرات در فشار خون گردد.

شستشوی دست ها

طبق گزارش سازمان پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا، شستن دست ها اولین عملی است که می بایست برای مقابله با ویروس ها و البته باکتری ها انجام داد.برای این کار دستان خود را برای مدت حداقل 20 ثانیه با صابون معمولی و آب گرم بشویید. تمام قسمت های دستانتان را با فشار به یکدیگر مالیده و حتی زیر ناخن های خود را نیز فراموش نکنید. سپس آنها را با حوله کاغذی یا حوله شخصی خود خشک نمایید.


خوردن زنجبیل

قرن هاست که زنجبیل به عنوان یکی از داروهای مشکلات گوارشی به صورت وسیع تجویز می شود. محققان بر این باورند که ترکیبات آن موجب تحریک ترشحات، آرامش عضلات روده و کمک به حرکت غذا در دستگاه گوارش می گردد.زنجبیل تازه که با چای یا مستقیما مصرف می شود بهترین است. هرچند زنجبیل در اشکال دیگری چون خشک، پودر و پخته هم موثر است.

مصرف ویتامین ث و روی

اگرچه تاثیر ویتامین ث و روی بر پیشگیری از سرماخوردگی همچنان بحث انگیز است اما برخی از تحقیقات نشاندهنده اثر مثبت ویتامین ث خصوصا بر روی افرادی که تحت فشارهای استرسی شدید قرار دارند است. همچنین طبق تحقیقات، روی می تواند در پیشگیری از تکثیر ویروس ها کارساز باشد.

بهترین داروی سرماخوردگی بهتر از درمانهای شیمیایی
درمان‌های قدیمی سرماخوردگی، مانند عسل و چای لیموترش، بسیار بهتر از داروهای سرماخوردگی هستند. دکتر اوولی بوینگتون از بیمارستان کودکان ساوت همپتون در بریتانیا معتقد است که این درمان‌های خانگی مطمئن‌تر از داروهایی هستند که در داروخانه‌ها به فروش می‌روند. این داروها حتی ممکن است صدمه هم برسانند.زمستان به معنای سرماخوردگی و آنفلوانزاست و بیشتر مواقع باعث می‌شود مردم مجبور به خرید داروهای سرماخوردگی شوند. اما داروهای سرماخوردگی و سرفه، حاوی موادی هستند که استفاده بیش از حد آن‌ها برای بدن بسیار مضر است.

بنابه اعتقاد دکتر اوولی بوینگتون، پزشک کودکان در بریتانیا، بهتر است والدین، هنگام سرماخوردگی کودکان خود، همان درمان سنتی سرماخوردگی را که شامل مصرف عسل و چای لیموترش، نوشیدنی فراوان و استراحت است، به کار برند. در واقع از هر ۱۰ سرماخوردگی، ۹ مورد آن عفونت ویروسی است که نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارند.

وقتی کودکان گرفتار سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی می‌شوند، والدین به سرعت برای آنها شربت سینه می‌خرند. اما این نوع داروها حاوی ضداحتقان  بینی، آنتی هیستامین و سرکوب کننده‌های سرفه هستند که مصرف زیاد آنها عوارض جانبی داشته و یا بدن کودکان را سمی می‌کنند. در ضمن این داروها حاوی شکر فراون هستند که برای سلامت کلی کودکان مناسب نیستند.

اما چای لیموترش و عسل، مصرف مایعات زیاد و استراحت کافی، بهترین گزینه درمان سرماخوردگی است. چای لیموترش و عسل، تولید اسیدمعده را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کنند و از آنجایی که ادرارآور هستند، میکروب‌های سرماخوردگی را با سرعت بیشتری از بدن، بیرون می‌رانند. همچنین لیموترش، حاوی ویتامین C است و با تقویت سیستم ایمنی بدن، سرعت بهبود سرماخوردگی را افزایش می‌دهد. بنابه اعتقاد این پزشک و طرفداران درمان‌های سنتی، با این تجویز ساده قدیمی می‌توان سرماخوردگی را بدون هیچ عارضه خاصی، از بدن بیرون راند.

منبع:

https://www.mehrnews.com

بهداشت نیوز

https://www.rokna.net

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید