روش‌های تقویت ناخن

پیام فرح بخش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش تغذیه در تقویت ناخن‌ها، گفت: نقش تغذیه در سلامتی پوست و مو و ناخن بسیار واضح است، در رابطه با ناخن‌ها، علاوه بر عوامل محیطی و مکانیکی که به ناخن‌ها آسیب می‌رساند، کمبودهای تغذیه‌ای نیز باعث بد رنگ، بد شکل و شکننده شدن ناخن‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی مواد غذایی که در حفظ سلامتی ناخن ها موثر هستند، عبارتند از: منیزیم، که در صورت کمبود باعث می‌شود ناخن‌ها شکننده بشوند و این ماده در رنگ دانه سبز (کلرفیل) موجود در سبزیجات وجود دارد، ماده موثر دیگر کلسیم است که به وفور در شیر و لبنیات وجود دارد.

دکتر فرح بخش در ادامه افزود: سلنیوم و روی نیز از مواد موثر بر کیفیت ناخن‌ها هستند، سلنیوم یکی از عناصر معدنی کمیاب است که در منابع گوشتی یافت می‌شود و روی نیز به وفور در انواع گوشت‌ها و تخم مرغ وجود دارد.

این متخصص تغذیه در پایان تصریح کرد: در صورت کمبود این مواد در بدن، افراد باید علاوه بر اصلاح تغذیه و استفاده از منابع طبیعی ذکر شده، با تجویز متخصص از داروها و مکمل‌ها برای تامین این مواد استفاده کنند، در صورت عدم کمبود مواد گفته شده و صرفا برای تقویت ناخن‌ها باید  فقط از منابع طبیعی استفاده شود.