کپسول اندوسکپی کپسول اندوسکوپی

کپسول اندوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد ؟

کپسول اندوسکوپی راه نسبتا جدیدی برای بررسی قسمت مبانی دستگاه گوارش یا همان روده باریک است . البته جایگزین اندوسکوپی برای بررسی مری , معده , اثنی عشر و یا کلونوسکوپی برای بررسی روده بزرگ نمی شود . شما حتما برای انجام کپسول آندوسکوپی نیاز دارید در ابتدا اندوسکوپی مری , معده , اثنی عشر و کلونوسکوپی شوید. همچنین باید عکس برداری از روده باریک داشته باشید . شما باید یک کپسول کوچک به اندازه یک قرص را بلع نمائید،این کپسول که در داخل آن یک دوربین جاسازی شده ،در حین عبور از قسمتهای مختلف دستگاه گوارش در هر ثانیه سه تصویر از روده شما تهیه و آنرا به گیرنده ای که به کمر بند شما متصل است ارسال می نماید .

شما در طول 12 ساعت انجام این ازمایش هیچ ناراحتی احساس نمی کنید. کپسول بلع شده در طول 12 ساعت هزاران تصویر تهیه شده را به یک کامپیوتر اختصاصی منتقل مینماید و متخصصین گوارش تصویر ها را بازبینی می کنند و گزارش تهیه شده را برای ارائه به پزشک معرف ، بشما تحویل مینمایند.
کپسول آندوسکوپی تنها روش راحت و مطمئن برای بررسی روده باریک است و به پزشک کمک می کند که علل بروز علائمی مانند درد کشم , کم خونی , خونریزی و اسهال را که دراقداماتی مانند آندوسکوپی فوقانی و تحتانی شما مشخص نشده پیدا کند .
در هنگام اولین مراجعه باید تمام مدارک پزشکی و داروهائی را که مصرف میکنید به همراه داشته باشید و پزشک مسئول بخش پس از مطالعه درخواست پزشک معرف ، از تاریخچه بیماری شما اگاه و شما را معاینه میکند و به شما نوبت برای کپسول اندوسکوپی می دهند .

یکی از عوارض نادر عمل کپسول اندوسکوپی انسداد روده توسط کپسول است که گاهی نیاز به عمل جراحی دارد و در بیمارانی این اتفاق می افتد که سابقه انسداد روده ویا تنگی در روده داشته باشد. بنابراین شما باید کلیه سوابق بیماری های روده و اعمال جراحی که روی شکم انجام داده اید به پزشک اعلام نمائید .
شما باید رضایت نامه ای را که بخش قبل از شروع کپسول آندوسکوپی در اختیار شما می گذاردامضاء نمایید .
در موارد زیر کپسول آندوسکوپی جایز نیست :
– زمانیکه بیمار سابقه انسداد و تنگی روده دارد .
– بیمار دچار دیورتیکولهای متعدد در روده باشد .
– خانم حامله
– بیمارانیکه در مواقع لازم نمی تواندد به دستور پزشک قلب و ریه خود جراحی کنند .
– مواقعیکه در قسمتی از بدن شما دستگاه Pacemaker و و یا Defibrillator نصب شده باشد .

چگونه برای کپسول اندوسکوپی آماده شویم ؟
یک هفته قبل از عمل کپسول آندوسکوپی بیمار باید کلیه داروهایی که ترکیپ اهن دارد قطع کند .
48 ساعت قبل از عمل کپسول اندوسکوپی رژیم مایعات و 24 ساعت قبل از عمل کپسول اندوسکوپی مایعات مصرفی باید صاف شده باشد مانند آب , لیموناد , سوپ صاف شده , آب سیب صاف شده , آب انگور صاف شده . و از مصرف مایعاتی که رنگ های قرمز , آجری , زرد و … دارند پرهیز کند . در ساعت 3 بعد از ظهر روز قبل 5 بسته پودر پگ را به شرح زیر استفاده کند .
– هر بسته پودر را در چهار لیوان آب حل نمایید که روی هم می شود 20 لیوان .
– هر 15 دقیقه یک لیوان را میل کنید .
– حدود ساعت 9 شب یک شیشه قطره دایمیتیکون را جهت رفع کف و هوا در مسیر تصویر برداری میل کند .
به خاطر داشته باشید تخلیه کامل مجرای گوارشی بخصوص روده باریک نقش مهمی در کسب تصاویر واضح دارد .
از ساعت 10 شب تا پایان عمل کپسول اندوسکوپی نباید سیگار بکشید. بیماران مرد باید موهای نواحی سینه و شکم را اصلاح کنند .
از ساعت 10 شب تا 6 صبح روز بعد بیمار باید از خوردن هر ماده غذایی بجز دارو با مختصر اب پرهیز کند و ناشتا باشد. درساعت 7 صبح یک شیشه قطره دایمتیکون مصرف کند و ساعت 8 صبح یک لیوان اب ولرم میل کند ،بیمار نباید 2 ساعت قبل از عمل کپسول آندوسکوپی یعنی تا 10 صبح هیچ غذائی حتی آب میل کند.
بیماران دیابتیک با توجه به برنامه فوق تغییر در مصرف هر نوع دارو و انسولین را با پزشک غدد خود هماهنگ نمائید .

کپسول آندوسکوپی چگونه انجام می شود ؟
روز انجام کپسول اندوسکوپی از بکار بردن هر گونه عطر و لوسیون خودداری نمایید . از لباس راحت و گشاد ( خانمها از بلوز و دامن و آقایان از پیراهن و شلوار ) استفاده نمایند . بعد از رسیدن به بخش رضایت نامه را باید پر نمایید .
ساعت یک ربع به 10 صبح سرپرستار بخش اتصالات را که مانند اتصالات نوار قلب است به قسمت های شکم و سینه می چسبانند و سپس همه آنها را به یک دستگاه ثبت تصویر و باطری متصل و با یک کمر بند به کمر شما تثبیت میکنند.

راس ساعت 10 صبح با یک لیوان آب کپسول را بلع میکنید. بعد از بلع کپسول هر ساعت یک لیوان اب میل میکنید. بعد از 4 ساعت از سایر مایعات ولی از نوع روشن و صاف شده(آب , لیموناد , سوپ صاف شده , آب سیب صاف شده , آب انگور صاف شده) می توانید استفاده نمایید . بعد از 12 ساعت یعنی ساعت 10 شب با خارج کردن اتصالات و کمر بند و تحویل انها به پرستار بخش می توانید از بخش و بیمارستان خارج شوید . بیمار باید در مواقع درد شکم , تهوع و استفراغ به پرستار و پزشک بخش مراجعه کند .

توجهات ویژه در حین کپسول آندوسکوپی
تا زمان دفع کپسول شما نباید در مجاور دستگاههای قدرتمند الکترومغناطیسی مانند MRI قرار گیرید .
شما در طول 12 ساعتی که در بیمارستان هستید نباید اتصالات را از خود یا از دستگاه ثبت کننده تصویر جدا کنید . در صورت بروز هر اتفاقی با پرستار بخش موضوع را درمیان بگذارید تا اتصالات را بر قرار کند . اتصالات باید کاملا به پوست شما تماس داشته باشد . در طول این 12 ساعت از دست زدن به اتصالات و کامپیوتر کوچک پرهیز کنید .
از آنجاییکه دستگاه ثبت تصویر که به کمر بند شما آویخته شده یک کامپیوتر کوچک است مراقب باشید ضربه نخورد و هوا در اطراف آن جریان داشته باشد . آن را داخل لباس یا پارچه یا زیر پتو قرار ندهید .
در طول 12 ساعت هر 15 دقیقه دقت کنید که ایا چراغ سبز کوچک در بالای دستگاه ثبت تصویر که به کمر شما آویخته شده چشمک می زند؟ . اگر نور چشمک زن متوقف شود زمان قطع نور را ثبت کنید و به پرستار بخش اطلاع دهید .
شما از 24 ساعت قبل از عمل کپسول اندوسکوپی تا 12 ساعت بعد از عمل کپسول اندوسکوپی باید کلیه اتفاقات مانند خوردن , نوشیدن , هر حالت ناخوشایند مانند درد شکم , تهوع , استفراغ یا قطع نور چشمک زن دستگاه را در داخل فرمی که تحویل شما میشود ثبت کنید .
شما در طول 12 ساعت باید از فعالیت های فیزیکی سنگین مانند ورزش پرهیز کنید .

توجهات ویژه بعد از انجام کپسول آندوسکوپی
اگر بعد از انجام کپسول اندوسکوپی دچار درد شدید شکم یا تهوع شدید به بخش اطلاع دهید . بعد از کپسول اندوسکوپی شما میتوانید رژیم غذایی معمولی خود را داشته باشید .
از روز بعد از کپسول اندوسکوپی هیچ گونه فعالیت سبک و سنگین برای شما ممنوع نمیباشد .
قبل از دفع کپسول از انجام اقدام آزمایشی MRI پرهیز کنید و در صورت نیاز تا سه روز بعد از کپسوا اندوسکوپی صبر کنید .
معمولا کپسول به طور طبیعی تا 36 ساعت دفع می شود . در مواقعی که نا یک هفته کپسول دفع نشده باشد، پس از مراجعه به پزشک برای تشخیص محل کپسول در شکم یک رادیوگرافی ساده شکم انجام می شود . البته این کار را بدون بروز علائم گوارشی انجام نمیدهند.
کپسول یکبار مصرف است نمی توان از آن برای بار دوم استفاده کرد . شما حداکثر بعد از یک هفته از پایان عمل کپسول اندوسکوپی جهت دریافت نتایج کپسول اندوسکوپی میتوانید به بخش اندوسکوپی مراجعه نمائید .
در صورتیک علاقمند هستید فیلم نواحی مهم دستگاه گوارش خودتان را هم داشته باشد در روز مراجعه برای کپسول اندوسکوپی یک عدد DVD خالی تحویل بخش دهید تا در روز تحویل پاسخ ،فیلم کپسول اندوسکوپی نیز بشما تحویل داده شود.

بیمار محترم کلیه موادی که(غذا ،اب ،دارو ،….) از صبح روز قبل از عمل کپسول اندوسکوپی تا 12 ساعت بعد از بلع کپسول از راه دهان مصرف مینمائید با ذکر نام غذا و آب مقدار آن ،نام دارو ، نوع دارو(شربت،قرص ،قطره )و مقدار ان وارد یک فرم می کند.

منبع : پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد

 

فرزین جباری هیچگونه تائیدی بر تاثیرات مثبت این دارو ها و محصولات ندارد و این مطالب از سایت های خارجی ترجمه شده است. شرکت های سازنده پاسخگوی سوالات ما در مورد دوپینگ تست آن و عوارض بر روی بدن انسان نبوده اند و این مطالب فقط در جهت مطالعه و تحقیق می باشند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید