ویکتوزا Victoza

ویکتوزا Victoza دارویی غیر انسولینی برای کنترل دیابت نوع دو

ویکتوزا Victoza یک  داروی غیر انسولینی قابل تزریق و مورد استفاده یک بار در روز است که به کنترل دیابت نوع دو در طی چندین سال کمک می کند. ویکتوزا Victoza کمک می کند که زودتر از دو هفته قند خون پایین بیاد و در پژوهشها نشان داده شده که در مدت 2 سال  می تواند میزان قند خون را پایین نگه دارد. تحقیقات نشان داده اند ترکیب 1.8 میلی گرم از ویکتوزا Victoza و دیگر داروهای دیابت، میزان A1C را از 1 تا 1.5 درصد کاهش می دهد. A1C تستی است که میزان متوسط قند خون را طی 2 تا 3 ماه گذشته اندازه گیری می کند. همچنین با استفاده از  ویکتوزا Victoza توسط مردم و در تحقیقات، میزان A1C انجمن دیابتیهای  امریکا به کمتر از 7% رسیده است. خوب است که بدانید حتی 1% کاهش در A1C در برنامه کنترل دیابت نوع 2 بسیار مهم است.  در بین دیگر داروهایی که کارکرد مشابه ویکتوزا Victoza را دارند، این دارو بهتر است زیرا میزان A1C را بیشتر کاهش می دهد، کاهش وزن در آن بیشتر است، دوره های تهوع،سردرد،اسهال و استفراغ کوتاه ترند. حالت تهوع کمتر رخ می دهد و بیماران کمتری تداوم آن را گزارش کرده اند.

ویکتوزا VictozaFI به سه طریق مانند هورمون GLP-1 (  GLUCAGON-LIKE PEPTIDE-1 هورمونی که در دل و روده تولید می شود که به پانکراس کمک می کند میزان درستی از انسولین تولید کند تا قند را از خون به سلولها منتقل کند . این هورمون سلولهای بتا در پانکراس را تحریک می کند که وقتی قند خون بعد از خوردن شما بالاست،  انسولین ترشح کنند. این هورمون همچنین کمک می کند که قند تولیدی توسط کبد، پایین بیاید. ) به کنترل قند خون کمک می کند.

1- ویکتوزا Victoza فرآیند ترک غذا از معده شما را کند می کند. GLP-1 به شکل نرمال از روده کوچک ترشح می شود وقتی شما غذا می خورید. ویکتوزا VictozaFI فرآیند خروج غذا از معده را کند می کند که موجب کنترل قند خون پس از هر وعده غذایی می شود.

2- ویکتوزا Victoza به کبد شما کمک می کند که قند زیادی تولید نکند.

3- ویکتوزا Victoza به سلولهای  بتای پانکراس کمک می کند که مقادیر بالایی انسولین ترشح کند زمانی که میزان قند خون شما بالاست.

  • ویکتوزا Victoza انسولین نیست. اما می توان در کنار انسولین از آن استفاده کرد. هنگام استفاده کردن ویکتوزا با انسولین، به صورت جداگانه تزریق کنید. و در مکان تزریق هرگز این دو ماده را نزدیک به هم تزریق نکنید. هرگز از پن pen مشترک استفاده نکنید زیرا سوزن می تواند موجب انتقال عفونت شود هرگز این دو ماده را باهم ترکیب نکنید. ویکتوزا Victoza را می توان تنها و یا در کنار داروهای خوراکی دیگر دیابت نوع 2 استفاده کرد. این داروها عبارتند از : biguanides (مانند metformine) sulfonylureas (SUs), thiazolidinediones (TZDs) .
  • در تحقیقات کلینیکی ، بین 26 تا 52 هفته، افراد زیادی شاهد کاهش وزن بوده اند. در بزرگترین پژوهش ما، وقتی ویکتوزا Victoza با متفورمین ترکیب می شود، اشخاص به شکل متوسط بالای 6.2 پوند وزن کم می کنند. در حالی که عده ای وزن کم کرده اند، عده ای نیز دچار افزایش وزن می شوند. انجمن دیابتی های امریکا، کاهش وزن را یکی از اهداف اساسی برای افراد چاقی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند می داند.

ویکتوزا به شکل تزریقی 1.2 و 1.8 میلی گرمی وحود دارد که برای بهبود قند خون در بزرگسالان و برای دیابت نوع دو است و باید به همراه رژیم و ورزش استفاده شود. این ماده به عنوان انتخاب درمانی اول در درمان دیابت در نظر گرفته نمی شود. ویکتوزا Victoza در افرادی که دچار پانرکراتیت، دیابت نوع یک و  دیابت کتواسیدوز هستند و در کودکان نباید استفاده شود.

http://www.cofa.org.ar/wp-content/uploads/2014/06/lira.jpg

  • لازم از پیش از استفاده با پزشک خود در میان بگذارید : اگر مشکلاتی در پانکراس، کلیه ها یا کبد خود دارید. اگر مشکلات معده دارید مانند gastroparesis گاستروپارزی که غذا دیر از معده خارج می شود، یا مشکلات مربوط به هضم غذا. اگر باردار یا شیرده هستید و یا قصد بارداری و شیردهی دارید. در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

اثرات جانبی استفاده از ویکتوزا :

التهاب پانکراس یا پانرکراتیت، در این صورت استفاده از این ماده را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید : اگر درد شدیدی در ناحیه معده یا شکم خود تجربه می کنید که از بین نمی رود و همراه آن استفراغ دارید یا ندارید. این درد از شکم شما به پشتتان می زند.

قند خون پایین یا hypoglycemia هایپوگلیسمیا : ریسک کاهش فشار شما بالا می رود اگر از ویکتوزا در کنار داروهای دیگر استفاده می کنید مانند sulfonylurea و انسولین. به علامات قند خون پایین توجه کنید : سرگیجه یا سبکی سر، تاری دید، اضطراب، تحریک پذیری و یا تغییرات خلق و خوی، عرق کردن، لکنت زبان، گرسنگی، گیجی یا خواب آلودگی، لرزش، ضعف، سردرد، ضربان قلب بالا ، و احساس وحشت زده و عصبیانیت.

مشکلات کلیوی : در اشخاصی که مشکلات کلیوی دارند، اسهال، تهوع و استفراغ می تواند موجب از دست دادن مایعات بدن(دهیدراسیون) شود که این موجب بدتر شدن مشکلات کلیوی است.

واکنشهای آلرژیک جدی : اگر واکنشهای آلرژیک مانند : خارش، بثورات جلدی، یا مشکلات تنفسی برای شما ایجاد شد، سریعا برای کمک های پزشکی به دکتر مراجعه کنید.

علائم شایع استفاده از ویکتوزا Victoza : سردرد، تهوع، اسهال، استفراغ، و آنتی بادی های anti-liraglutide  ضد لیراگلوتاید در خون شما.

  • ویکتوزا Victoza می تواند عوارض جانبی بسیار جدی ای مانند تومورهای تیروئیدی که می توانند سرطانی باشند، بیافریند. اگر تورم یا توده ای در گردن خود احساس کردید و علائم دیگری چون گرفتگی صدا،مشکل در بلع، یا تنگی نفس داشتید،سریعا با پزشک خود در میان بگذارید. اینها می توانند علائم سرطان تیروئید باشند. در آزمایش با موشها، استفاده از ویکتوزا Victoza یا داروهایی مشابه آن موجب غده های تیروئیدی که برخی از آنها سرطانی بوده اند، شده است. البته تا به حال در میان افرادی که از این ماده استفاده می کنند، گزارشی از توده تیروئیدی و سرطانی نداده اند. بهرحال از ویکتوزا Victoza استفاده نکنید اگر در خانواده سابقه سرطان تیروئید  دارید خصوصا medullary thyroid carcinoma (MTC) ، یا اگر مبتلا به بیماری سیستم غدد درون ریز Multiple Endocrine Neoplasia syndrome نوع دو  (MEN 2) هستید.

منبع : سایت ویکتوزا

 

فرزین جباری هیچگونه تائیدی بر تاثیرات مثبت این دارو ها و محصولات ندارد و این مطالب از سایت های خارجی ترجمه شده است. شرکت های سازنده پاسخگوی سوالات ما در مورد دوپینگ تست آن و عوارض بر روی بدن انسان نبوده اند و این مطالب فقط در جهت مطالعه و تحقیق می باشند.

[تعداد: 3   میانگین:  3.3/5]
به اشتراک بگذارید