نُوو رپید فلکس پن NovoRapid

نُوو رپید NovoRapid چیست؟

1. نام محصول دارویی
نُوو رپید فلکس پن 100 واحد/میلی لیتر محلول قابل تزریق در یک قلم از پیش پر شده.
2. ترکیب کیفی و کمی
1 میلی لیتر محلول حاوی 100 واحد انسولین اسپارت (معادل 3.5 میلی گرم)، و 1 قلم آماده حاوی 3 میلی لیتر معادل 300 واحد انسولین اسپارت است. انسولین اسپارت محصولی است که با تکنولوژی نوترکیب دی ان ای تولید شده است.
3. شکل دارویی
محلول قابل تزریق. محلول شفاف، بی رنگ و رقیق.
4. خصوصیات بالینی
4.1. نشانه های درمانی
نُوو رپید برای درمان بیماری دیابت در بزرگسالان، نوجوانان و کودکان 1 ساله و بزرگتر بکار می رود.
4.2. واحد دوز و روش مصرف
واحد دوز
اندازه گیری دوز در محصولات انسولینی، ازجمله انسولین اسپارت، بر حسب واحد می باشد، درحالیکه توان و اثربخشی انسولین انسانی به واحد های بین المللی بیان می شود.
مقدار دوز نُوو رپید بصورت شخصی و بر اساس نیازهای هر فرد بیمار بطور جداگانه تعیین می شود.
نظارت دقیق بر روی میزان قند خون و تنظیم دوز انسولین، برای رسیدن به کنترل بهینه قند خون ضروری است. نیاز فردی بزرگسالان و کودکان به انسولین معمولا بین 0.5 تا 1.0 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است. در یک رژیم درمانی پایه، 50 تا 70 درصد از این نیاز باید توسط نُوو رپید و باقی با انسولین میان مدت یا بلند مدت تامین می شود.
اگر بیمار فعالیت بدنی خود را افزایش دهد، رژیم غذایی معمول خود را تغییر دهد و یا دچار بیماری طولانی مدت شود، نیاز به تنظیم مجدد دوز انسولین دارد.

1- نُوو رپید چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟
نُوو رپید یک نوع انسولین مدرن (شبه انسولین) با تاثیر فوری است. محصولات انسولینی مدرن، نسخه ای بهبود یافته از انسولین انسانی هستند.
نُوو رپید برای کاهش سطح قند خون بالا در بزرگسالان، نوجوانان و کودکان بالای یک سال مبتلا به بیماری دیابت استفاده می شود. دیابت یا مرض قند بیماری است که در آن بدن انسولین کافی برای کنترل سطح قند خون تولید نمی کند. درمان با نُوو رپید باعث جلوگیری از دچار شدن به عوارض بیماری دیابت می شود.
نُوو رپید 10-20 دقیقه پس از تزریق، شروع به پایین آوردن قند خون شما می کند، بیشینه تاثیر نواراپید یک تا سه ساعت پس از تزریق اتفاق می افتد و این تاثیر 3-5 ساعت در بدن شما باقی می ماند. به دلیل این تاثیر کوتاه مدت، نُوو رپید بایستی با محصولات انسولینی میان مدت و یا بلند مدت ترکیب شود. علاوه بر این نُوو رپید می تواند بصورت تزریق پیوسته در سیستم های پمپی استفاده شود.

2- نکاتی که پیش از استفاده از نُوو رپید باید بدانید
در موارد زیر از نُوو رپید استفاده نکنید
– اگر شما به انسولین اسپارت یا به دیگر محتویات دارو حساسیت دارید.
– اگر احتمال شروع هیپوگلیسیمیا یا افت قند خون را می دهید.
– اگر فلکس پن از دست شما افتاد، شکست و یا به هر طریقی دچار آسیب شد.
– اگر به شیوه مناسب و در جای خنک نگهداری نشده.
– اگر انسولین شفاف و بی رنگ نبود.
اگر هر کدام از این موارداتفاق افتاد، از نُوو رپید استفاده نکنید. با پزشک یا پرستار و داروساز جهت راهنمایی تماس بگیرید.

پیش از مصرف نُوو رپید
– برچسب را به دقت مطالعه کنید تا از نوع صحیح انسولین اطمینان حاصل کنید.
– برای جلوگیری از انتقال آلودگی، همیشه در هر بار تزریق از سوزن نو استفاده کنید.
– سوزن ها و فلکس پن نُوو رپید نباید بطور مشترک استفاده شوند.

اخطار و توجه
بعضی شرایط و فعالیت ها می توانند بر روی نیاز بدن شما به انسولین تاثیر بگذارند. در موارد زیر از پزشک مشاوره بگیرید.
– اگر کلیه و یا کبد شما و همچنین غدد فوق کلیوی، هیپوفیز و تیروئید دچار مشکل شده است.
– اگر شما بیش از معمول فعالیت بدنی دارید و یا در صدد تغییر رژیم غذایی روزانه خود هستید. این موارد روی سطح قند خون شما تاثیر می گذارد.
– اگر شما بیمار هستید، استفاده از انسولین را ادامه دهید و با پزشکتان مشورت کنید.
– اگر شما قصد خروج از کشور را دارید، مسافرت به مناطق زمانی متفاوت روی نیاز بدن به انسولین و زمان تزریق تاثیر می گذارد.

کودکان
از این دارو برای نوزادان زیر 1 سال، به دلیل عدم وجود تحقیقات بالینی مناسب، استفاده نکنید.

نُوو رپید و داروهای دیگر
چنانچه قصد استفاده از داروهای دیگری دارید و یا در حال حاضر دارویی مصرف میکنید و یا به تازگی مصرف کرده اید، حتما پزشک خود را از این موضوع آگاه سازید.
بعضی از دارو ها بر روی سطح قند خون تاثیر می گذارند و این به معنی این است که دوز انسولین شما باید تغییر کند. در زیر به بعضی از این داروها که بر روی درمان انسولین شما تاثیرگذار هستند اشاره شده است.
در صورت مصرف داروهای زیر، احتمال افت قند خون شما بالا خواهد رفت.
– داروهای دیگری که جهت درمان دیابت تجویز می شوند
– بازدارنده های اکسیداز مونوآمین (داروی درمان افسردگی)
– مسدود کننده های بتا (داروی فشار خون بالا)
– بازدارنده های آنزیم تبدیل آنژیوتنزین (داروی برخی مشکلات قلبی و فشار خون بالا)
– سالیسیلات ها (مسکن و تب بر)
– استروئید های آنابولیک (مانند تستسترون)
– سولفونامیدها (درمان عفونت)

در صورت مصرف داروهای زیر، احتمال افزایش سطح قند خون شما بالا خواهد رفت.
– داروهای جلوگیری از بارداری خوراکی
– تیازیدها (داروی فشار خون بالا)
– گلوکوکورتیزویدها ( مانند کورتیزون که برای درمان گرگرفتگی استفاده می شود)
– هورمون های تیروئید (برای درمان اختلالات غده تیروئید استفاده می شوند)
– سیمپاتومیمتیک ها ( مانند اپی نفرین(آدرنالیین)ف سالبوتامول، و تربوتالین که جهت درمان آسم استفاده می شود.)
– هورمون رشد (دارویی که جهت تحریک رشد استخوانی و بدنی استفاده می شود و تاثیرش بر روی پروسه سوخت و ساز بدن ثابت شده است.)
– دانزول (دارویی که بر روی تخمک گذاری اثر می گذارد)

اوکترئوتید و لانتروئتید (برای درمان آکرومگالی، یک بیماری هورمونی نادر که معمولا در افراد میانسال دیده می شود و به دلیل ترشح بیش از اندازه هورمون رشد توسط غده هیپوفیز اتفاق می افتد، استفاده می شود) نیز می توانند سبب کاهش و یا افزایش سطح قند خون شوند.
مسدود کننده های بتا (برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند) ممکن است باعث مختل شدن و یا ضعیف شدن نشانه هایی شوند که به شما در تشخیص افت قند خون کمک می کنند.
پیوگلیتازون (قرص هایی که برای درمان دیابت نوع 2 بکار می روند)
در بعضی بیماران با سابقه طولانی ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی، یا سابقه سکته، که بطور همزمان توسط پیوگلیتازون و انسولین تحت درمان بودند، پیشرفت نارسایی های قلبی مشاهده شده است. به محض اینکه نشانه های حمله و نارسایی قلبی مانند تنگی نفس و افزایش ناگهانی وزن و ورم محیطی را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. چنانچه شما هریک از دارو های فوق را مصرف می کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف الکل و نُوو رپید
– چنانچه شما الکل مصرف می کنید، از آنجاییکه سطح قند خون شما دچار نوسان می شود، نیاز بدن شما به انسولین ممکن است است تغییر کند. در این هنگام نظارت دقیق بر روی سطح قند خون ضروری است.
بارداری و شیردهی
– اگر شما باردار هستید، گمان می کنید که باردارید، و یا برنامه ای برای باردار شدن دارید، پزشک خود را پیش از تجویز دارو از این موضوع آگاه کنید. نُوو رپید می تواند در طول حاملگی استفاده شود. دوز انسولین شما ممکن است در طول زمان بارداری و بعد از وضع حمل نیاز به تغییر داشته باشد. کنترل دقیق دیابت بخصوص جلوگیری از افت شدید قند خون برای سلامت فرزند شما ضروری است.
– محدودیتی برای استفاده از نُوو رپید در هنگام شیردهی وجود ندارد. با این وجود پزشک خود را از این موضوع آگاه کنید.

راننگی و کار با ماشین آلات
– در موارد زیر، از پزشک خود درباره اجازه رانندگی یا کار با ماشین آلات سوال کنید.
-اگر شما بطور مکرر دچار افت قند خون می شوید
-اگر در تشخیص افت قند خون دچار مشکل هستید.
اگر قند خون شما بالا و یا پایین باشد، تمرکز و قدرت عکس العمل شما تحت تاثیر قرار می گیرد و بنابراین توانایی شما برای رانندگی و کار با ماشین آلات مختل خواهد شد. در این وضعیت ممکن است باعث به خطر افتادن خود و یا دیگران شوید.
نُوو رپید تاثیر بسیار سریعی دارد، بنابراین در صورت افت قند خون، شما بسیار سریعتر از انسولین انسانی آن را تجربه خواهید کرد.
اطلاعات مهم درباره برخی محتویات نُوو رپید
نُوو رپید حاوی کمتر از 1 میلی مول سدیم (23 میلی گرم) در هر دوز است، بنابراین نُوو رپید عملا بدون سدیم است.

3- چگونه از نُوو رپید استفاده کنیم
– دوز و زمان مصرف انسولین
همیشه زمان و دوز مصرف انسولینتان را دقیقا همان گونه که پزشکتان گفته تنظیم کنید. اگر در این باره مطمئن نیستید حتما با پزشکتان تماس بگیرید.
نواراپید معمولا باید بلافاصله پیش از یک وعده غذایی استفاده شود. اگر بدون خوردن غذا نُوو رپید را تزریق کردید، برای جلوگیری از افت قند خون حتما طی 10 دقیقه یک وعده غذایی یا میان وعده مصرف کنید. در برخی زمان ها لازم است که نُوو رپید بلافاصله پس از وعده غذایی مصرف شود.
انسولین خود را بدون نظر پزشک تغییر ندهید. زمانی که نوع و یا شرکت سازنده انسولین تغییر می کند، لازم است که دوز مصرفی توسط پزشک مجددا تنظیم شود.
– استفاده در کودکان و نوجوانان
نُوو رپید می تواند در نوجوانان و کودکان بالای یک سال بجای انسولین انسانی قابل حل، هنگامی که تاثیر فوری دارو مورد نیاز است، استفاده شود. به عنوان مثال زمانی که کنترل و پیش بینی غذای مصرفی کودک و تخصیص انسولین برای بلند مدت مشکل باشد.
– استفاده در گروه های بیمار خاص
اگر عملکرد کلیه و کبد شما دچار مشکل شده، و یا اگر بالای 65 سال سن دارید، نیاز است که سطح قند خون خود را بطور مستمر اندازه گیری کرده و با توجه به آن با پزشکتان برای تعیین و تغییر دوز انسولین مشورت کنید.
– نحوه و محل تزریق
نُوو رپید برای تزریق زیر پوست و یا برای استفاده در سیستم پمپ تزریق پیوسته طراحی شده است. استفاده در سیستم تزریق پمپی نیازمند دستورالعمل های جامعی است که توسط کادر پزشکی باید آموزش داده شود. شما هرگز نباید شخصا این محصول را بصورت وریدی و یا در ماهیچه تزریق کنید. در صورت لزوم، نُوو رپید می تواند درون رگ تزریق شود اما این کار باید حتما فقط توسط کادر پزشکی انجام شود.
در هر بار تزریق، محل تزریق را بصورت چرخشی عوض کنید. این کار مانع از ایجاد برامدگی یا چاله های پوستی می شود که در اثر تزریق های متوالی روی یک نقطه از پوست پدید می آیند. بهترین ناحیه ها برای تزریق شامل: قسمت جلویی شکم، قسمت بالایی بازو و قسمت جلویی ران می شوند. در صورت تزریق در شکم، انسولین بسیار سریعتر کار خود را آغاز می کند. شما باید همیشه قند خون خود را بطور منظم اندازه گیری کنید.
– چگونه از قلم نُوو رپید فلکس پن استفاده کنیم
نُوو رپید فلکس پن یک قلم از پیش پر شده، با کد رنگی و یکبار مصرف حاوی انسولین اسپارت است.
دستورالعمل های استفاده در این راهنما را به دقت مطالعه کنید. شما باید دقیقا مطابق راهنما از این قلم استفاده کنید. همیشه پیش از تزریق اطمینان حاصل کنید که از قلم درست استفاده می کنید.
– اگر مقدار بیشتری از آنچه باید انسولین تزریق کردید
اگر مقداری بیشتر از حد نیاز انسولین تزریق کردید، ممکن است دچار افت قند خون شوید. قسمت 4، خلاصه عوارض جانبی معمول و جدی را مطالعه کنید.
– اگر فراموش کردید که انسولین خود را تزریق کنید
اگر فراموش کنید که انسولین تجویزی خود را تزریق کنید، قند خون شما ممکن است بیش از حد بالا برود. عوارض دیابت در بخش 4 را مطالعه کنید.
– اگر استفاده از انسولین را متوقف کنید
اگر شما استفاده از انسولین را بدون مشورت با پزشک قطع کنید، این موضوع می تواند منجر به بالا رفتن شدید قند خون و کتو اسیدوسیس شود و شما را دچار عوارض جدی بیماری دیابت کند. عوارض دیابت در بخش 4 را مطالعه کنید.

4- عوارض جانبی احتمالی
مانند همه داروها، این دارو هم عوارض جانبی ناخواسته ای دارد. اگرچه همه ممکن است به این عوارض دچار نشوند.
a. خلاصه عوارض جانبی شایع و جدی
– افت قند خون (هیپوگلیسمیا) یکی از تاثیرات جانبی بسیار شایع است. این عارضه ممکن است بیش از یک دهم شانس بروز داشته باشد.
افت قند خون ممکن است در موارد زیر اتفاق بیفتد:
-اگر شما بیش از حد انسولین تزریق کنید
-اگر بیش از حد، کم غذا بخورید و یا اینکه یک وعده را حذف کنید
-اگر بیش از حد معمول ورزش کنید
-الکل مصرف کنید
نشانه های افت قند خون: عرق سرد، پوست رنگ پریده و خنک، سردرد، ضربان قلب تند، حالت تهوع، احساس گرسنگی شدید، تغییرات موقتی در دید، خواب آلودگی، ضعف و خستگی غیرمعمول، حالات عصبی و لرزش، احساس اضطراب، احساس گیجی و اختلال در تمرکز.
افت قند خون شدید می تواند به بیهوشی منجر شود. اگر افت قند خون شدید و طولانی مدت، درمان نشود، می تواند منجر به آسیب مغزی (موقتی و دائمی) و حتی مرگ شود. در صورت بیهوشی، با تزریق هورمون گلوکاگون توسط یک فرد آموزش دیده، هوشیاری به سرعت باز می گردد. در صورت تزریق گلوکاگون، شما به محض به هوش آمدن به گلوکوز یا غذاهای شیرین نیاز دارید. چنانچه شما به درمان توسط گلوکاگون واکنشی نشان ندهید، لازم است که در بیمارستان تحت درمان قرار گیرید.
کارهایی که لازم است در هنگام افت قند خون انجام دهید
-اگر دچار افت قند خون شدید، قرص گلوکوز یا مواد غذایی با شیرینی بالا (مثل بیسکوییت، شیرینی، آب میوه) بخورید. در صورت امکان قند خون خود را اندازه گیری کرده و به استراحت بپردازید. محض احتیاط، همیشه قرص گلوکوز یا اسنک های شیرین به همراه خود داشته باشید.
-زمانی که نشانه های افت قند خون بهبود پیدا کرد و سطح انسولین به حالت پایدار رسید، درمان انسولین را مطابق معمول ادامه دهید.
-اگر افت قند خون چنان شدیدی را تجربه کردید که منجر به بیهوشی شما شده، اگر احتیاج به تزریق گلوکاگون پیدا کردید، ویا اینکه اگر تعداد دفعات زیادی دچار افت قند خون شدید، با پزشک متخصص صحبت کنید. مقدار و زمان بندی تزریق انسولین، رژیم غذایی، و سطح فعالیت و ورزش شما نیاز به تنظیم مجدد دارد.
به اطرافیان خود درباره اینکه شما به دیابت مبتلا هستید و همینطور در مورد پیامد های آن اطلاع دهید. همینطور در مورد افت قند خون و اینکه ممکن است در نتیجه آن هوشیاری خود را از دست بدهید. به آن ها اطلاع دهید که اگر شما از هوش رفتید، آنها باید شما را به پهلو خوابانده و سپس بی درنگ برای گرفتن کمک پزشکی اقدام کنند و یا با اورژانس تماس بگیرند. در این هنگام آن ها نباید هیچ نوع غذا یا نوشیدنی به شما بخورانند به دلیل این که خطر خفگی وجود دارد.
– واکنش های جدی آلرژیک به نُوو رپید یا یکی از اجزای تشکیل دهنده آن (بنام واکنش آلرژیک جهازی) یکی از عوارض جانبی بسیار نادر است، اما بطور بالقوه می تواند تهدیدی برای جان بیمار باشد. این عوارض ممکن است کمتر از یک مورد در هر 10 هزار نفر اتفاق بیفتد.
در موارد زیر سریعا به پزشک مراجعه کنید:
-اگر نشانه های حساسیت به نقاط دیگر بدن گسترش پیدا کرد
-اگر به صورت ناگهانی احساس ناخوشی کرده و، شروع به عرق کرده و دچار حالت تهوع، تنگی نفس، تپش قلب و سرگیجه شوید.
اگر هر کدام از این نشانه ها در شما اتفاق افتاد سریعا به پزشک مراجعه کنید.
b. لیست سایر عوارض جانبی

-عوارض جانبی غیر معمول
این عوارض کمتر از یک مورد در هر 100 نفر اتفاق می افتند.
-حساسیت: واکنش های حساسیتی (درد، سرخی، ورم، التهاب، خون مردگی، تورم و خارش) ممکن است در محل تزریق اتفاق بیفتد. این علائم معمولا حداکثر یک هفته پس از ادامه مصرف انسولین ناپدید می شوند. اگر علائم باقی ماندند و یا به نقاط دیگر بدن گسترش یافتند، فورا با پزشکتان تماس بگیرید.
-مشکلات بینایی: زمانی که شما برای اولین بار شروع به درمان با انسولین می کنید، ممکن است دید شما با اختلال مواجه شود، ولی این اختلال معمولا موقتی است.
-تغییر فرم محل تزریق (لیپودیستروفی) : بافت چربی زیر پوست در محل تزریق ممکن است جمع شده (لیپوآتروفی) و یا ضخیم شود (لیپوهایپرتروفی). تغییر محل تزریق پس از هر بار تزریق انسولین از بوجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری می کند. چنانچه شما در محل تزریق شاهد گود شدن و یا ضخیم شدن پوست بودید، این موضوع را با پزشک و یا پرستار خود در میان بگذارید. این حالت ها می توانند تشدید شوند. همچنین در صورت تزریق در این ناحیه ها، جذب انسولین ممکن است دستخوش تغییراتی شود.
-ورم مفاصل: هنگامی که شما شروع به تزریق انسولین می کنید، ذخیره آب اضافی ممکن است به ورم کردن اطراف قوزک پا و دیگر مفصل های بدن منجر شود. این نشانه ها بطور طبیعی خسلس زود از بین می رود. اگر این اتفاق نیفتاد به پزشک خود اطلاع دهید.
-رتیوپاتی دیابتی: (یک بیماری چشمی و از عوارض دیابت است که می تواند منجر به از دست رفتن بینایی فرد بیمار شود). اگر شما رتیوپاتی دیابتی دارید و سرعت بالا رفتن سطح قند خون شما بسیار زیاد است، رتیوپاتی شما بدتر خواهد شد. با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

-عوارض جانبی نادر
این عوارض کمتر از یک مورد در هر 1000 نفر اتفاق می افتند.
-نوروپاتی دردناک: (درد ناشی از آسیب عصبی) اگر سرعت بالا رفتن سطح قند خون شما زیاد است، ممکن است درد مرتبط با اعصاب را تجربه کنید. به این عارضه نوروپاتی دردناک حاد گفته می شود و معمولا گذرا است.
-گذارش عوارض جانبی
اگر شما به هر شکلی از عوارض جانبی دچار شدید، به پزشک و یا پرستار خود اطلاع دهید. این مورد همچنین شامل هر گونه عوارض جانبی که در این مطلب ذکر نشده نیز می شود.
c. تاثیرات دیابت
i. قند خون بالا
قند خون بالا در شما اتفاق می افتد اگر:
-انسولین کافی تزریق نکرده باشید
-تزریق انسولین را فراموش کرده و یا بطور کلی قطع کنید
-بصورت متوالی انسولینی کمتر از آنچه نیاز دارید تزریق کنید
-دچار عفونت و یا تب شوید
-بیش از حد معمول غذا بخورید
-کمتر از حد معمول فعالیت داشته باشید
علائم هشدار دهنده قند خون بالا:
علائم هشدار دهنده به تدریج ظاهر می شوند. این علائم شامل: افزایش دفع ادرار، احساس تشنگی، کاهش اشتها، حالت تهوع، احساس کسالت یا خستگی، سرخی و خشکی پوست، خشکی دهان و بوی میوه ای (استون) دهان.
اگر دچار قند خون بالا شدید چه کاری باید انجام دهید:
-اگر شما هر یک از علائم بالا را در خود مشاهده کردید، قند خون خود را اندازه گیری کنید، در صورت امکان ادرار خود را جهت وجود کیتون برسی کنید، و فورا به پزشک مراجعه کنید.
-این علائم همچنین ممکن است نشانه های یک بیماری بسیار جدی تر بنام دیابتیک کتواسیدوسیس (ساخته شدن اسید در خون، به دلیل اینکه بدن سلول های چربی را به جای قند می شکند) باشد. اگر درمان مناسب در این وضعیت انجام نپذیردف میتواند منجر به کمای دیابتی و در نهاست مرگ شود.

5- نحوه نگهداری نُوو رپید
این دارو را دور از دسترس و دید کودکان نگهداری کنید.
از این دارو بعد از تاریخ انقضای آن استفاده نکنید. این تاریخ بر روی برچسب فلکس پن و همچنین بر روی جعبه بعد از عبارت ‘exp’ آورده شده است. تاریخ انقضا به آخرین روز در ماه ذکر شده اشاره دارد. همیشه درپوش فلکس پن را برای محافظت در برابر نور بر روی آن نگه دارید. نُوو رپید باید از قرار گرفتن در مقابل حرارت و نور شدید محافظت شود.
پیش از باز کردن: نُوو رپید فلکس پنی که هنوز استفاده نشده باید در یخچال و در درجه حرارت بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد نگهداری شود. از تماس نُوو رپید با مواد یخ زده و منجمد کردن آن خودداری کنید.
در حین استفاده و یا حمل به صورت یدک: نُوو رپید فلکس پنی را که در حال استفاده هستید و یا به عنوان یدکی حمل میکنید را می توان تا 4 هفته در دمای اتاق (زیر 30 درجه سانتی گراد) نگهداری کرد.
هیچ گونه دارویی را از طریق فاضلاب خانگی و یا سیستم دفع زباله خانگی دور نریزید. از داروساز یا کادر پزشکی در مورد دور ریختن داروهایی که استفاده نمی کنید سوال کنید.

6- محتویات بسته و سایر اطلاعات
-نُوو رپید حاوی چه عناصری است
-ماده اصلی فعال انسولین اسپارت است. هر میلی لیتر حاوی 100 واحد انسولین اسپارت است.هر قلم آماده حاوی 300 واحد انسولین اسپارت در 3 میلی لیتر محلول قابل تزریق است.
-دیگر محتویات شامل: گلیسرول، فنول، متاسرزول، زینک کلراید، دی سدیم فسفات دی هیدرات، سدیم کلراید، هیدروکلریک اسید، سدیم هیدروکساید و آب برای تزریق هستند.

دستورالعمل نحوه استفاده از نُوو رپید بصورت محلول قابل تزریق در فلکس پن
دستورالعمل های زیر را پیش از استفاده از فلکس پن به دقت مطالعه کنید. اگر شما دستورات را به دقت انجام ندهید ممکن است انسولین کمتر و یا بیشتری به بدن خود برسانید که این موضوع منجر به بالا رفتن و یا افت قند خون شما خواهد شد.
فلکس پن یک قلم حاوی انسولین از پیش پر شده، با یک صفحه مدور برای انتخاب دوز دارو است. شما می توانید دوز دارو را از 1 تا 60 واحد در اندازه های یک واحدی انتخاب کنید. فلکس پن برای استفاده با نیدل (سوزن) های یکبار مصرف نوا فاین و نوا تویست با طول 8 میلی متر طراحی شده است. برای احتیاط همیشه یک وسیله تزریق انسولین اضافی برای هنگامی که فلکس پن آسیب ببیند یا گم شود به همراه داشته باشید.

ترجمه از :
آژانس داروی اروپا

استفاده از این مطالب تنها
با ذکر نام سایت مجیک بادی مجاز می باشد!

 

فرزین جباری هیچگونه تائیدی بر تاثیرات مثبت این دارو ها و محصولات ندارد و این مطالب از سایت های خارجی ترجمه شده است. شرکت های سازنده پاسخگوی سوالات ما در مورد دوپینگ تست آن و عوارض بر روی بدن انسان نبوده اند و این مطالب فقط در جهت مطالعه و تحقیق می باشند.

[تعداد: 7   میانگین:  3.1/5]
به اشتراک بگذارید