قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری ضد سرطان هستند!

از حدود ۳۵ سال قبل، که  قرص های ضد بارداری به بازار آمد تاکنون هزاران گزارش در مورد خطرات احتمالی ناشی از مصرف این قرص‌ها منتشر شده است در نتیجه میلیون‌ها نفر از زنان از خطرات احتمالی مربوط به استفاده از قرص های ضد بارداری برداشت غیرواقعی دارند و به منفعت‌های شناخته‌ شده‌ای که این داروها در کنار توانایی‌ مسلم در جلوگیری از بارداری دارند توجهی ندارند. اخیرا دانشمندان پس از انجام تحقیقات و تحلیل دقیقی در این باره متوجه شده‌اند که درباره وجود ارتباط میان قرص های ضد بارداری و سرطان سینه که تصور می‌شد از خطرناک‌ترین عوارض ناشی از استفاده از این قرص‌ها باشد، فوق‌ العاده اغراق شده است و در واقع شاید بتوان گفت اصلا چنین ارتباطی وجود ندارد. این تحلیل ۵۴ تحقیق مختلف را که بر روی بیش از ۱۵۰ هزار زن از ۲۵ کشور صورت گرفته است در بر می‌گیرد و نشان داده است که خطر ابتلای زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می‌کنند، به سرطان سینه در دراز مدت افزایش نمی‌یابد.
افزایش خفیف در میزان ابتلا به این سرطان در میان زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند نتیجه افزایش آگاهی و مراقبت‌های پزشکی است که منجر شده است به اینکه نسبت به گذشته موارد بیشتری از ابتلا به سرطان سینه کشف شود.
پس این امر نشانگر وجود ارتباط مستقیم میان مصرف  قرص های ضد بارداری و سرطان سینه نیست. در همین حال دانشمندان در تحقیقات خود شیوه‌های آزمایش خطرات ناشی از این قرص‌ها را اصلاح کرده‌اند. یکی از نتایج عمده این کار آن بود که معلوم شد ناراحتی قلبی که خانم‌ها آن را به استفاده از  قرص های ضد بارداری نسبت می‌دهند تنها گریبانگیر زنانی است که بالای ۳۵ سال بوده و سیگاری هستند. اکنون پزشکان می‌گویند خانم‌های سالم و تندرستی که سیگار نمی‌کشند می‌توانند با خیال راحت و بدون نگرانی از خطر بروز حمله یا سکته قلبی، تا فرا رسیدن دوره یائسگی از قرص ضدبارداری استفاده کنند.
اکنون با رفع این نگرانی‌ها وقت آن رسیده است که بانوان خواص مفید این قر‌ص‌ها را مورد توجه قرار دهند. آنچه که در پی می‌آید، خلاصه‌ای از یافته‌های تحقیقات پزشکی اخیر در مورد منفعت‌های استفاده از قرص ضدبارداری است.
● سرطان رحم و تخمدان
تحقیقات متعدد دانشمندان نشان داده است که استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری، حتی به مدت فقط چند سال، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان کاهش می‌دهد مهمتر اینکه خطر ابتلای زنانی که از این قرصها استفاده کرده‌اند، به سرطان تخمدان، نسبت به زنانی که هرگز از آن استفاده نکرده‌اند نصف‌ و خطر ابتلای زنانی که به مدت ۱۰ سال یا بیشتر قرص جلوگیری از بارداری مصرف کرده‌اند یک سوم زنان دیگر است. به نظر می‌رسد خطر ابتلا به این سرطان در خانم‌هایی که همیشه از این قرص‌ها استفاده می‌کنند هر سال هشت درصد کاهش می‌یابد. استفاده از قرص‌های ضدبارداری، خانم‌ها را در مقابل ابتلا به سرطان دیواره رحم نیز مصون می‌کند.
● التهاب ناحیه لگن
احتمال ابتلا به این ناراحتی که از عوامل عمده نازا شدن زنان است در زنانی که از قرص جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند کمتر است. استفاده از دستگاه آی.‌یو.دی،‌ احتمال ابتلا به التهابات و ناراحتی‌های ناحیه لگن را افزایش می‌دهد اما ظاهرا استفاده از قرص‌ جلوگیری از حاملگی که باعث ضخیم‌تر شدن عضلات گردن رحم می‌شود حتی سرایت بیماری‌های ارگانیسمی مقاربتی به جوارح ناحیه لگن را نیز دشوارتر می‌کند.
● حاملگی خارج از رحم
در مقایسه با زنانی که از شیوه‌های دیگر تنظیم خانواده استفاده می‌کنند احتمال آبستنی خارج از رحم در خانم‌هایی که از قرص استفاده می‌کنند ۹۰ درصد کمتر است (در این نوع حاملگی جنین در لوله‌های رحم تشکیل شده و رشد می‌کند و پس از شش هفته با پاره کردن لوله، فوریت جراحی به وجود می‌آورد – م)
● کیست و تومورهای رشته‌ای
استفاده از قرص‌های ضدبارداری خطر ابتلا به کیست تخمدان را که معمولا باعث از بین رفتن تخمدان می‌شود، کاهش می‌دهد. همچنین ابتلا به کیست سینه در میان زنانی که برای جلوگیری از بارداری قرص مصرف می‌کنند، کمتر است. به علاوه احتمال اینکه در این عده از خانم‌ها تومورهای رشته‌‌ای تشکیل شود کمتر است. این تومورها که به “فیبروئید” معروف‌اند، تومورهای خوش‌خیمی هستند که گاهی پزشک را ناچار می‌سازند رحم را بردارد.
● اندومتریوسیس
(این ناهنجاری حالتی است که در آن بافت‌های شبیه مخاط داخل رحم رشد کرده و به طور نابجا در کانون‌های مختلف در حفره لگن پدیدار می‌شوند – م.)
“اندومتریوسیس” یکی دیگر از دلایل عمده نازایی است، که در میان زنانی که از قرص ضدبارداری استفاده می‌کنند کمتر دیده می‌شود این ناهنجاری موجب مسدود شدن مجرای قاعدگی و درد شدید ناحیه لگن می‌شود.
عمل تخمک‌گذاری باعث رشد بافت‌های شبیه مخاط داخل رحم می‌شود و از آنجا که استفاده از قرص‌های ضدبارداری عمل تخمک‌گذاری را متوقف می‌کند با این کار احتمال بروز ناهنجای فوق کاهش می‌یابد.
● درد عادت ماهانه
سلول‌های جداره داخلی رحم هرماه یکبار ریزش کرده و دفع می‌شود، اما وقتی عمل تخمک‌گذاری متوقف شود، سلول‌های کمتری در دیواره رحم تشکیل می‌شود، پس حجم دیواره‌ای که باید دفع شود کمتر خواهد بود. در نتیجه معمولا دوره عادت ماهانه کوتاهتر و سپری کردن آن راحت‌تر خواهد بود.
به عبارت دیگر استفاه از قرص‌ ضدبارداری اغلب باعث کاهش یافتن ناراحتی در این دوره می‌شود.
منبع :
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید