صورت خود را در آینه نگاه کنید و سلامتتان را دریابید!

بخشهای مختلف صورت مانند یک نقشه هستند و شما با نگاه کردن به آنها می توانید وضعیت سلامتی خود را ارزیابی کنید.اگر بدانید علامت هر بیماری چگونه در صورت ظاهر می شود، می توانید سلامت خود را کنترل کنید.پس این بار که در آینه نگاه کردید فقط به فکر این نباشید که چگونه خوش تیپ تر باشید، به سلامتی خودتان هم فکر کنید.

زردی صورت و چشمها

اگر متوجه زردی صورت و زردی بخصوص در ناحیه ی سفیدی چشمانتان شدید،ممکن است دچار یرقان شده باشید.یرقان به علت تجمع بیلی روبین(بیلی روبین ماده زرد مایل به قهوه ای موجود در صفرا است سلول های قرمز خون قدیمی درکبد شکسته شده و بیلی روبین تولید می شود و سپس از طریق مدفوع ( مدفوع ) خارج می شود.) در خون و بافتهای بدن ایجاد می شود.در حالت عادی کبد این بیلی روبین را دقع می کند.سایر علائم یرقان یا زردی، اینهاست : خستگی ، سردرد، تب، اشتهای کم،تهوع،کاهش وزن،درد شکم،خارش پوست،کمرنگی ادرار و مدفوع.

لوپوس

وجود انواع جوش بر روی پوست صورت خبر از مشکلی در بدن می دهد.اگر این جوشها در امتداد گونه ها و ظاهری پروانه مانند داشته و مانند آفتاب شوختگی باشند،احتمالا به بیماری لوپوس مبتلا هستید.لوپوس نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که روی پوست،مفاصل،خون،ریه ها،قلب و کلیه ها تاثیر می گذارد.دیگر علائم این بیماری : خستگی،درد مفاصل،تورم،درد ماهیچه،بزرگ شدن غدد لنفاوی،درد قفسه ی سینه،تنگی نفس،احتباس مایعات و سردردهای مکرر.

رویش موی زاید

این نوع رویش موی زاید در خانمها و در امتداد خط فک،چانه و لب بالا اتفاق می افتد که به عنوان هیرسوتیسم یا پرمویی از آن نام می برند.این نشانه در صورت می تواند ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS) را نشان دهد که دلیل آن عدم تعادل هورمونها و افزایش هورمون مردانه است.این مساله به علت تغییرات هورمونی ناگهانی در زنان پس از یائسگی،شیوع بیشتری دارد.دلیل دیگر وجود این موها می تواند استفاده از داروهای خاص یا اختلالات فوق کلیوی و در موارد نادر،تومور یا سرطان نیز باشد.

رنگ پریدگی پوست

یکی از دلایل مهم رنگ پریدگی پوست،فقر آهن است.به دلیل کمبود آهن،بدن نمیتواند هموگلوبین مورد نیاز خود را که موجب رنگ قرمز خون می شود،تولید کند.اگر این کمبود آهن پیشرفته باشد،در نواحی دیگری چون داخل دهان،لثه،زیر پلکها و لب، رنگ پریدگی شدیدتر است.خستگی شدید،سردرد،سردی دست و پاها و شکنندگی ناخنها،از دیگر نشانه های کمبود آهن هستند.با افزودن مکمل غذایی آهن و افزودن مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت ،عدس و لوبیا، می توانید این کمبود را از بین ببرید.

خشکی و ترک لب

این مشکل بیش از هر چیز می تواند نشان دهنده ی کمبود آب در بدن باشد.30% از آب بدن داخل پوست قرار دارد که در صورت کم آبی، پوست خشک شده و لبها ترک برمیدارند.همچنین اگر به حد کافی آب نخورید، تعریق و دفع آلودگی و چربی کم می شود و احتمال ابتلا به آکنه ،اگزما و پسوریازیس بالا می رود.

رنگ غیر طبیعی پوست

زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند،ممکن است تکه های زخیم مشکی یا قهوی ای بر پیشانی،گردن،ناف،زیربغل و سینه خود داشته باشند.مقاومت به انسولین یا بالا بودن انسولین در این افراد،موجب تغییر رنگ پوست می شود.

چین و چروک عمیق زودرس

اینکه چین و چروک پوست رابطه ی مستقیم با سن دارد مساله ای غیر قابل کتمان است.اما چین و چروک زودرس در اطراف دهان یا پیشانی،می تواند در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض دود سیگار باشد.نیکوتین موجود در دود سیگار منجر به تنگ شدن رگهای خونی در لایه بیرون پوست و کاهش جریان خون می شود و در نتیجه مواد مورد نیاز به پوست نمی رسند.

ترک گوشه دهان

این ترک معمولا مرتبط با کمبود ویتامین  ب 2،آهن و روی است.کمبود ویتامین ب در بدن موجب التهاب غشای دهان،پوست،چشمها و دستگاه گوارش است.علائم دیگر آن،ورم غشای مخاطی،التهاب پلک،زخم لبها و دهان و قرمزی پوست است.برای درمان این مشکل،غذاهای حاوی ویتامین ب 2 مانند:حبوبات،لوبیا،بادام زمینی،برگ چغندر،تخم مرغ،قزل آلا،مرغ و گوشت مصرف کنید.

لکه زرد اطراف چشمها

بیماری های قلبی می توانند یکی از دلایل این لکه ها باشند.مکان به وجود آمدن این لکه ها،اغلب در نزدیکی گوشه داخلی پلک است.نرم کوچک و بدون درد هستند و مشکلی در بینایی ایجاد نمی کنند.این مساله اغلب با بیماری عروق کرونر،دیس لیپیدمی و تصلب شرایین مرتبط است.

چشمان پف کرده

پف و حلقه های تیره ی دور چشم ممکن است به دلیل دیر خوابیدن،کمبود خواب یا گریه بیش از حد به وجود بیاید.اما اگر به اندازه ی کافی استراحت می کنید،این نشانه،می تواند خبر از یک مشکل جدی پزشکی بدهد.مثلا ممکن است مبتلا به بیماری چشمی تیروئید باشید که باعث تورم بافتها و ماهیچه های اطراف چشم است.بیماری تیروئید چشمی نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به پشت چشمها حمله و ایجاد التهاب می کند.نیز این امکان وجود دارد که مشکلی در غدد تیروئید یا کلیه ها وجود داشته باشد.

[تعداد: 1   میانگین:  5/5]
به اشتراک بگذارید