رابطه جنسی پیش از ورزش و مسابقه مجاز است یا خیر؟

رابطه جنسی پیش از ورزش و مسابقه مجاز است یا خیر؟

در یونان باستان بر این عقیده بودند که ورزشکاران باید پیش از ورزش از برقراری رابطه جنسی بپرهیزند. امروزه المپیکی های مدرن و دانشمندان در این باره اختلاف نظر دارند که تاثیرات رابطه جنسی در زمان مسابقات مثبت است یا خیر. سالهاست که مربیان و ورزشکاران در شب مسابقات بزرگ یا حتی چند هفته پیش از آنها، از رابطه جنسی پرهیز می کنند. ولی در بازی های المپیک لندن، بسیاری از پزشکان و مربیان متخصص امور ورزشی، در باره این باور شک به خرج دادند. گفته می شود محمد علی کلی، بوکسور معروف، پیش از مسابقه های مهمش ، تا 6 هفته از برقراری رابطه جنسی صرف نظر می کرده است. در طول مسابقات فوتبال جام جهانی 1998، مری تیم انگلستان، گلن هدل، رابطه جنسی را برای تمام فوتبالیستها برای یک ماه قدغن کرد.

مارتی لیکروی، دونده آمریکایی و دونده دوی پنج هزار متر، حدود 40 سال پیش گفته است : ” رابطه زناشویی شمارا شاد می کند و آدم شاد نمی رود، 5 کیلومتر بدود! ” . کارشناسان می گویند، ممنوعیت برقراری رابطه جنسی پیش از ورزش هنوز به صورت علمی کاملا بررسی نشده است. ولی اغلب پژوهشهای فیزیولوژیک که در این باره صورت گرفته است، حاکی از آن است که رابطه جنسی، قدرت یا بنیه جسمی را کاهش نمی دهد. یان شرایر، استاد بخش پزشکی خانواده در دانشگاه مک گیل کانادا، در این مورد می گوید : ” هنگامی که روی افراد در آزمایشگاه آزمونی انجام می دهیم، این آزمونها سنجش وضعیت جسمی را در بر می گیرند اما به احتمال زیاد، در زمان مسابقات، وضعیت روانی اشخاص نقش مهمتری را ایفا می کند. افرادی که می گویند راطبه جنسی باعث کاهش میزان کارکرد جسمیشان در ورزش شده است، می گویند دلیلش کاهش تمرکز، ستیزه جویی و فشار روانی برای بردن در مسابقه است.

یک بازبینی بررسی های علمی در مورد رابطه جنسی شب پیش از مسابقه در نشریه بالینی پزشکی-ورزشی منتشر شد و نشان داد که تستهای فیزیولوژیک ورزشکار هیچ تغییری نکرده اند. در یک پژوهش 14 ورزشکار سابق متاهل مورد یک تست قدرتی فشاری روز پس از رابطه جنسی مورد آزمایش قرار گرفتند. همین افراد پس از حداقل شش روز دوباره تست ورزش دادند با این تفاوت که در این مدت رابطه جنسی نداشتند. نتایج به دست آمده حاکی از آن بودند که میزان قدرت و استقامت عضلات خم کننده دست تحت تاثیر رابطه زناشویی شب قبل از تست، قرار نگرفته است. بررسی دیگری در دانشگاه ایالتی کلرادو صورت گرفت. در این بررسی، 10 مرد متاهل با تناسب بدنی بین سنین 18 تا 45، مورد آزمایش قرار گرفتند. قدرت فشاری، تعادل، حرکات جانبی، زمان واکنش، قدرت هوازی و ماکزیمم حجم اکسیژن (معیاری از کارایی مصرف اکسیژن در بدن) تحت تاثیر رابطه زناشویی قرار نگرفته بود. بررسی سومی در سال 1996 نشان داده بود که رابطه جنسی 12 ساعت پیش از انجام آزمون تناسب بدنی، تاثیر قابل توجهی بر قدرت هوازی، میزان اکسیژن خون یا فشار خون ندارد.

نظریه ای مبنی بر اینکه محرومیت رابطه جنسی باعث زیاد شدن ستیزه جویی افراد و انزال موجب کاهش سطح تستسترون – هورمونی که بر کارکرد ورزشی هم موثر است- در بدن می شود، به شکل علمی، به اثبات نرسیده است. دکتر شرایر می گوید :” حتی اگر این نظریه درست باشد، اغلب کارشناسان وقت، بر این باورند که یک حد مطلوبی برای ستیزه جویی یا تمرکز وجود دارد که مقادیر بسیار بالا یا پایین آن می تواند کارکرد ورزشی را با اختلال مواجه کند.

از طرف دیگر، مارتین میلتون کارشناس رواندرمانی و روانشناسی مشاوره در دانشگاه سوری، معتقد است اثر رابطه زناشویی به این وابسته است که چه کسی، با چه تعداد، به چه مدت و به چه شیوه ای آن را انجام می دهد. او می گوید : اگر رابطه جنسی بیش از حد مانع خوابیدن یا استراحت ورزشکار شود و ذهنش را از مسابقه منحرف کند، مطمئنا بازده ورزشکار افت می کند.

منبع :

http://champexnews.com

[تعداد: 1   میانگین:  3/5]
به اشتراک بگذارید