دندان های خود را با روشهای زیر سالم نگه دارید!

بیشتر دندانپزشکان حرفه ای می گویند علت بهداشت ضعیف دهان دندان مسواک نزدن، عدم استفاده از نخ دندان یا عدم شستشوی کافی است که به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان منجر می شود.در این پست می خواهیم به نکات مهم دیگری غیر از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بپردازیم.

ویزیتهای دندانپزشکی گاه مارا با صرفه هزینه های سرسام آور روبرو خواهند کرد،یکی از راههای جلوگیری از بروز چنین مشکلی،چک آپ های منظم توسط دندان پزشک خواهد بود.نکاتی هم در مورد آنچه به عنوان مواد غذایی استفاده می کنید وجود دارند که به سلامت دندانها کمک می کنند.یکی از مهمترین نکات در رسیدن به سلامت دندانها،استفاده ی هرچه کمتر از شکر و مواد حاوی کربوهیدرات است،زیرا رشد باکتری ها را در دهان تشدید می کند.در ذیل موادی را معرفی می کنیم که در سلامت دندانها،تاثیرات مثبتی دارند:

چای سبز پلی فنل یک آنتی اکسیدان گیاهی موجود در چای سبز است که از آسیب دندان ها و ایجاد حفره دهانی و بیماری های لثه ای پیشگیری می کند.چای سبز از رشد باکتری هایی که باعث ایجاد این بوی بد می شوند جلوگیری می کند.همچنین دارای مقداری فلوراید است که پیشگیری از خراب شدن مینای دندان را موجب می شود.

شیر و ماست و پنیر شیر و ماستی که مواد شیرین کننده ندارند،برای دندان مفید هستند.اسیدیته ی پایین شیر و ماست از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.از همه مهمتر اینن مواد،منابع غنی کلسیم هستند که برای سلامت و رشد و استحکام دندانها و استخوانها ضروری هستند.پنیر با کربوهیدرات پایین و کلسیم و فسفات بالا،مزایای بسیار برای دندان دارد.این ماده غذایی، PH دهان را متعادل می کند و به حفظ و بازسازی مینای دندان کمک می کند و با تولید بزاق، باکتری که باعث ایجاد حفره دهانی و بیماری لثه می شود را از بین می برد.

میوه جات میوه جاتی مانند سیب، توت فرنگی ، مرکبات و کیوی، حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C هستند. این ویتامین موجب استحکام بافت لثه است و از خونریزی لثه نیز جلوگیری می کند. اگر بدنتان به حد کافی این ویتامین را دریافت نکند، طبق نظر محققان، شبکه کلاژن در لثه هایتان از هم فرو می پاشد و لثه ها مستعد پذیرش باکتری می شوند که موجب ابتلا به بیماری پریودنتال می گردد.(بیماری پریودنتال:بیماری بافتهای نگهدارنده دندان‌ها گفته می‌شود. بافتهای نگهدارنده دندان‌ها عبارتند از لثه، الیاف اتصال دهنده دندان به استخوان و بافت استخوانی اطراف دندان)

سبزی جات کدو حلوایی، هویج، سیب زمینی و بروکلی مملو از ویتامین A هستند و برای تشکیل مینای دندان وجود این ویتامین بسیار ضروری است علاوه بر آن سبزی جات ترد، لثه ها را تمیز کرده، باعث تحریک آن ها نیز می شوند. سبزیجات دیگری که توصیه می شود استفاده کنید،سبزیجات دارای سولفور یا گوگرد هستند که خاصیت ضد باکتری دارند.از بین مواد غذایی حاوی گوگرد می‌توان به سیر، پیاز، کلم، بروکلی و گل کلم اشاره کرد. بهتر است این مواد غذایی به صورت خام مصرف شود چون فرایند گرمایشی میزان مواد و عناصر مغذی این مواد غذایی را کاهش می‌دهد.

آب با نوشیدن آب، کمک می کنیم تا لثه ها مرطوب بمانند و مواد غذایی که لای دندان ها گیر کرده و تجزیه شده و در نهایت باعث بوی بد دهان گشته اند، شسته شده و از بین بروند.آب شستشودهنده طبیعی دهان است که به کاهش لکه های ناشی از قهوه و نوشیدنی های گازدارکمک کند.

راهکارهای دیگری نیز غیر از استفاده از مواد غذایی بالا وجود دارند که کمک می کنند تا دندانهای سالمی داشته باشید.در ادامه این روشها را نیز پیشنهاد می کنیم :

آدامسهای بدون قند را بجوید چون موجب تولید بزاق می شوند.بزاق به شستن اسید پلاک و شستن دندان در مواد معدنی که برای تقویت مینای دندان لازم است کمک می کند.

حتما بعد از مصرف نوشیدنی های اسید مسواک بزنید، البته بعد از نوشیدن آب پرتقال و نوشابه های گازدار نباید این کار را انجام دهید، حداقل 20 دقیقه صبر کنید تا احتمال سایش پوشش مینای دندان کاهش پیدا کند.

دهانتان را با آب اکسیژنه شستشو دهید. مقدار کمی از این مخلوط با آب، سه شستشو دهنده عالی ضدباکتری به وجود می آورد که بعد از مسواک زدن دندان را سفید می کند. البته یادتان باشد که آن را قورت ندهید! جوش شیرین هم یک ساینده ملایم است که مثل خمیردندان عمل میکند.گزینه ی مناسب دیگر می تواند استفاده از دهانشویه های موجود در داروخانه ها باشد.

استفاده از نی موجب تماس کمتر مایعاتی چون قهوه با دندانهای سفیدتان می شود.

نرم کردن مسواک قبل از مسواک زدنموجب می شود مسواک برای دندان های حساس زیاد خشن نباشد و نرم شود. برای این کار،مسواک را زیر آب داغ بگیرید.همچنین موقع خرید می توانید یک مسواک نرم را انتخاب کنید.

تمیز کردن زبان هم مهم است. تمیز کردن زبان به کاهش بوی بد دهان کمک کرده و وضعیت بهداشت دهان و دندان را بهبود می دهد، چون تعداد زیادی از باکتری ها در سطح چین دار زبان ساکن می شوند.

دکتر نصرت‌الله عشقیار، متخصص آسیب‌های دهان، فک و صورت در گفت‌و‌گو با  آنا یکی از علل شایع پوسیدگی دندان را خوابیدن با دهان باز دانست .خوابیدن با دهان باز منجر به خشکی دهان و  پوسیدگی دندان در دراز مدت می‌شود.خوابیدن با دهان باز دلایل متعددی دارد که از شایع‌ترین آن می‌توان به ابتلا به پولیپ بینی، انحراف تیغه بینی و گرفتگی راه‌های تنفسی اشاره کرد. افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا هستند نمی‌توانند به خوبی از طریق بینی تنفس کنند. به همین دلیل به این دسته از افراد توصیه می‌شود ابتدا به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنند و نسبت به سلامت عملکرد راه تنفسی بینی خود اطمینان حاصل کنند.وی افزود: برخی افراد نیز بر حسب عادت با دهان باز می‌خوابند که به این افراد توصیه می‌شود این عادت غلط را ترک کنند.مسواک نزدن بعد از وعده شام و قبل از خوابیدن نیز یکی از علل خشکی دهان و افزایش احتمال پوسیدگی است.

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید