خواص روغن زیتون

دلیل مفید بودن روغن زیتون

می توان گفت دانشمندان دلیل مفید بودن روغن زیتون را برای سلامت افراد پیدا کرده اند. روغن زیتون باعث می شود کلسترول “خوب” کار خود را در بدن موثر تر انجام دهد. یک مطالعه اسپانیایی نشان می دهد یک رژیم غذایی مدیترانه ای سنتی همراه روغن زیتون اضافه می تواند تا حدی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط شود. چرا که به حفظ جریان خون سالم و پاکسازی گرفتگی های عروق کمک می کند.
دکتر Alvaro Hernáez می گوید “رژیم غذایی مدیترانه ای غنی از روغن زیتون عملکرد لیپو پروتئین های با چگالی بالا (HDL) را که به عنوان کلسترول خوب شناخته شده اند بهبود می بخشد.”
این نوع رژیم غذایی به طور معمول شامل مقدار زیادی میوه و حبوبات می شود که مانند سبزیجات، تمام غلات و روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان هستند. همچنین این رژیم بر منابعی غنی از پروتئین مانند مرغ و ماهی (بیش از گوشت قرمز با چربی های اشباع شده فراوان) تکیه دارد. فرضیه ما این است که این آنتی اکسیدان های رژیمی ممکن است به ذرات HDL متصل شده و آنها را در برابر انواع حملات مصون دارند. هنگامی که HDL ها بیشتر محافظت شوند، آنها می توانند عملکرد های بیولوژیک خود را موثر تر انجام دهند و بنابراین آنها قادر خواهند بود تا کلسترول را از شریان ها حذف کنند.
سطح بالایی از لیپو پروتئین های رقیق (LDL) یا چربی یا کلسترول “بد” که به عنوان تری گلیسیریدها شناخته شده اند، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و رگ های خونی همراه است. HDL یا کلسترول “خوب” با کاهش خطر ابتلا مرتبط است زیرا به حذف LDL اضافی از جریان خون کمک می کند.
برای این مطالعه، اطلاعات جمع آوری شده از 296 فرد مسن در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی مورد بررسی قرار گرفت که آن ها به طور تصادفی در یکی از سه رژیم غذایی زیر قرار می گرفتند: رژیم غذایی مدیترانه ای همراه با یک لیتر در هر هفته (حدود 34 اونس مایع) روغن زیتون تازه، رژیم غذایی مدیترانه ای همراه با 30 گرم (1 اونس) آجیل در روز، یا یک رژیم غذایی کم چرب.
شرکت کنندگان به طور متوسط 66 سال سن داشتند و از آنها خواسته شده بود تا رژیم غذایی مورد نظرشان را به مدت یک سال دنبال کنند. فقط رژیم غذایی کم چرب با کاهش LDL و کلسترول همراه بود. هیچ یک از رژیم های غذایی موجب افزایش قابل ملاحظه سطح HDL نشدند. اما در گروه اختصاص یافته به رژیم غذایی مدیترانه ای با روغن زیتون تازه، آزمایش های خون و تست های آزمایشگاهی عملکرد بهتری از HDL نشان دادند. محدودیت های تحقیقات فعلی بیانگر این واقعیت است که هر سه رژیم غذایی نسبتا سالم بوده اند و لذا تشخیص تفاوت های معنادار در نتایج را دشوار می سازد. برای افرادی که علاقه مند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند، رژیم غذایی مدیترانه ای احتمالا بهترین رژیم غذایی اثبات شده برای کاهش خطر است. اکثر افرادی که نگرانی های عمده ای در رژیم غذایی ندارند بهتر است رژیم غذایی مدیترانه ای را به عنوان یک رژیم غذایی سالم برای قلبشان دنبال کنند.

*(در مجیک بادی مقاله ای درباره خواص ترکیب روغن زیتون و لیمو ترش موجود است.)

ترجمه از www.huffingtonpost.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید