جیوه آمالگام دندان

جیوه آمالگام داخل دندان پر شده، می تواند بسیار خطرناک باشد!

بر اساس گزارشات رسیده از ساینس الرت، مطالعه ای روی حدود پانزده هزار نفر انجام گرفته که نشان می دهد میزان جیوه در خون اشخاصی که بیش از هشت دندان پر کرده در دهان خود دارند، 150% بیشتر از کسانی است که دندان پر شده ای ندارند. به گفته دانشمندان دانشگاه جورجیا، پوسیدگی دندان یکی از بیماری های مزمن و رایج است که بیشتر اشخاص آن را تجربه کرده اند و حداقل یک دندان پر شده در دهان خود دارند. متاسفانه درست مشخص نیست که محتویات آمالگام ، ماده ای که دندان با آن پر می شود چیست. نوع ارزان قیمت و مستحکم آن از ترکیبات نقره که 150 سال است برای این کار استفاده می شود، درست می شود. ماده ی دیگری که در آمالگام وجود دارد و در واقع 50% آن را شکل می دهد، جیوه است. این موضوع می تواند موجبات نگرانی را فراهم کند زیرا مقادیر زیادی از این فلز در بدن، می تواند موجب آسیبهای جدی به مغز، کلیه، قلب، ریه و سیستم ایمنی شود. . البته هر دندان پر شده نمی تواند چنین آسیبهایی به بدن بزند. به گفته دانشمندان، جیوه ماده ای سمی است اما آسیب رسانی اش، به میزان آن بستگی دارد. به همین دلیل اگر تنها یک دندان پر شده داشته باشید، مشکلی ایجاد نخواهد شد اما اگر تعداد این دندانها به بیش از هشت تا برسد، خطر عوارض این فلز در بین افزایش می یابد.

دانشمندان برای بررسی عوارض جیوه موجود در آمالگام، داده های مربوط به نظرسنجی آزمایشی تغذیه و بهداشت ملی آمریکا را بررسی کردند و در این پژوهش تعداد دندانهای پر شده نسبت به میزان این فلز سمی را در خون، سنجیدند. دانشمندان به شکل شاخص، به دنبال جیوه متیل بودند که سمی ترین ترکیب این فلز است. علاوه بر نتایج 150% که در بالا از آن صحبت کردیم، مشخص شد که 25% آمریکایی ها، بیش از یازده دندان پر شده در دهان خود دارند اما مشخص نیست چه تعداد ازین پر شدگی ها، حاوی مواد فلزی است.

خطرناک ترین حالت ورود جیوه به بدن، زمانی است که تنفس و بیشترین آسیب متوجه مغز و کلیه شود. اگر مقداری از آن به شکل خوراکی وارد بدن شود، خطری به حساب نمی آید زیرا معده آن را جذب نمی کند. بررسی اینکه آمالگام چگونه در بالا بردن میزان جیوه خون موثر است، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

منبع : ایسنا

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید