ورزش غیر اصولی می تواند به بدن شما آسیب برساند!

اگر مرتب ورزش نمی کنید در اشتباه هستید اما بدانید که ورزش غیر اصولی می تواند به بدن شما آسیب بزند. سی دقیقه فعالیت فیزیک متوسط تا شدید مثل : پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری سطح سلولهای مبارزه کننده در سیستمهای ایمنی مانند : پادتنها، نتروفیلها و سلولهای کشنده ی طبیعی را بالا می برد. احتمال ابتلا به سرماخوردگی در کسانی که بیشتر روزهای هفته را ورزش می کنند تا ۵۰% کاهش می یابد. هر بار که مشغول ورزش می شوید، بدن سلولهای ایمنی مهمی از بافتهای ثانوی درون جریان خون را به کار می گیرد. در این وضعیت،حرکت این سلولها در بدن تسریع می شود و توانایی بدن برای مبارزه با ویروسها و باکتری ها، کمتر می شود. اشتباه می کنید اگر بیش از حد ورزش می کنید. ۷۵ الی ۹۰ دقیقه ورزش شدید و بدون استراحت، مانند ماراتون سرعت، ورزش را از یک وسیله ی خوب برای سیستم دفاعی بدن، تبدیل به چیزی مضر می کند. مغز شما زمان طولانی برای ورزشهای سخت را به عنوان استرس تلقی می کند و سیستم ایمنی را تحریک می کند. دلیل آن، بروز نشانه های فیزیولوژیکی است که در زمان خطر، مغز آن را درک می کند. ذخیره ی کربوهیدرات خالی می شود، دمای بدن افزایش می یابد، و سلولهای ماهیچه ای به حرکت شدید می افتند. فعالیتهایی که با استراحت همراه باشند، مانند اسکی، وزنه برداری و قایقرانی، این اثر مضر را نخواهند داشت. اگر آنفولانزا دارید ورزش نکنید زیرا خطر عوارض جدی آن را زیاد می کنید. در زمان ورزش، جریان خون در قلب، به ۵ برابر مواقع عادی افزایش می باد و ویروس آنفولانزا می تواند روی قلب شما تاثیر بگذارد و موجب التهاب در بافت قلب شود. فعالیت فیزیکی در زمان سرماخوردگی، ضرر یا فایده ای ندارد اما در هنگام آنفولانزا می تواند کشنده باشد!

اشتباه می کنید اگر کلاس یوگا نمی روید! کسانی که روزانه ۴۰ دقیقه تمرین یوگا می کنند، تغییر بی نظیری در سیستم ایمنی بدن خود مشاهده می کنند و سطح هورمون استرس آنها به حد چشمگیری کاهش می یابد. فعالیتهای یوگا محرک واکنشهای آرامبخش در بدن است که سطح هورمونهای آدرنالین و کورتیزول را پایین می آورد و میزان سیتوکینهای التهابی را که بر سیستم ایمنی تاثیر بدی می گذارند کاهش می دهد.

منبع : الو دکتر