آسیب دیدگی

آسیب دیدگی و انتقاد از روشهای بدنسازی در اردوها

دلایل آسیب دیدگی ورزشکاران پرورش اندام

ورزشکارانی که بیشتر با وزنه کار میکنند آن هم به سبک پرورش اندام کاران (سیستمهای حجمی یا خشک یا حجم خشک) عضلاتشان به نحوی قدرتمند میشود که اغلب هنگام بازیهای ورزشی از قبیل فوتبال و والیبال و یا حتی کوهنوردی ،کشتی که به شکل تفریحی انجام میدهند دچار آسیب دیدگی میشوند، عدم نرمش صحیح قبل از این فعالیتها ، اجرای حرکات پرشی، ضربه زدنها، فرود امدنها ،کشش ها، درگیری و خطاهای ورزشی ، حرکات آنی و حتی استپ ناگهانی پس از دویدن و … موجب آسیب میشود زیرا عضلات مربوطه باید تا حدودی قوی باشند و این قدرت باید پراکندگی منظمی داشته باشد مثلا بدنسازی که مبادرت به بازی فوتبال میکند و با قدرت شوت میزند ،باید عضلات باز شونده و جمع کننده مربوط به حرکت شوت، به شکل مساوی قوی باشد . اگر توازن قدرت در این عضلات نباشد، درصد آسیب دیدگی به شدت افزایش میابد. بدنسازان معمولا با حرکات متنوع تر و سنگین تری برای عضلات جلو ران مواجه هستند ولی تمرینات عضله پشت پا ، تنوع کمتر دارند و نمیشود آنها را سنگین انجام داد به همین جهت اکثرا عدم توازن بین این عضلات در بدنسازان وجود دارد .

فرزین جباری میگوید : هفته ای حداقل یک ورزشکار به من مراجعه میکند که از انجام بازی های ورزشی آسیب دیده است.!!

جباری اضافه کرد : متاسفانه در اردوهای تیم های ملی(به جز تیم ملی پرورش اندام) عضلات جمع کننده و باز شونده حرکات مربوط به آن رشته، دقیقا بررسی و شناسائی نمیشود و نحوه توان بخشیدن به شکل متوازن اجرا نمیگردد، بعضی اوقات این عضلات ساختارهای متفاوتی دارند مثلا در حرکت بوکس (که عضلات بازو و پشت بازو باید به توان مساوی برسند) عضله ای پر توان تر از دیگریست و دلیل این امر ، درصد بیشتر تارهای تند انقباض است که این مسئله از دو جهت موجب آسیب دیدگی میشود. اینکه ابتدا ، عضله ای قویتر است و در اوقاتی که زمان استفاده از استقامت عضلانی میرسد، عضله قوی خسته شده و دم میکند و عضله مقابل آن که تارهای کند انقباض دارند ، استقامت بیشتر دارد.

معضل دیگر در اردوها، عدم انجام تمرین متناسب با بدن خود ورزشکار است که بایستی برنامه خاص آن ورزشکار باشد مشاهده نمیشود و اکثرا برنامه ها عمومی است !

و اینکه چه برنامه ای در چه زمانی (فاصله تمرین تا زمان یا فصل مسابقه) با چه شدتی باید انجام شود، بارها گزارشاتی از اردوی تیم ملی دریافت کردم که شدت تمرینات نزدیک مسابقه به حدی نا متناسب بوده که ورزشکار معترض شده و ریکاوری مناسب نداشته و در صحنه مسابقات دچار آسیب دیدگی شدند . حتی آنها توسط تست خون کنترل شدند و فاکتور …. در آنها از حداکثر هم بالاتر رفته بود !!! البته تنها اردو موفق مربوط به بدنسازی تیم ملی فوتبال قبل مسابقات جام جهانی بود که توسط کارلوس کی روش و دستیارانش انجام گرفت ولی بدنسازی اردوهای دیگر صددرصد نیست .

زمان بندی اشتباه در اعزام ورزشکاران به مسابقات

اگر مربیان بدنساز تیم ها بتوانند حداکثر آمادگی بدنی ورزشکاران را روز مسابقه به حداکثر برسانند عملکرد مثبت دارند در برخی اوقات دیده ایم ورزشکار قبل و بعد از مسابقات به اوج آمادگی میرسند . از طرفی شاهد استراتژیهای عجیبی هستیم مثلا همه میدانند که ورزشکار سطح اول حداکثر سالی دو بار به اوج آمادگی میرسد آنهم به فاصله شش ماه ، و اینکه این ورزشکار را به فاصله دو ماه به دو مسابقه بزرگ اعزام میکنند و انتظار کسب مدالهای طلا دارند ،اغلب علمی و عملی نیست.

جباری میگوید این مشکل را در شاگردان کشتی گیر خود بیشتر دیده ، زیرا اکثر مربیان فنی آنها مایلند ورزشکارشان در هر مسابقه ای که در پیش است شرکت کنند و موفق هم باشند!

مسئله دیگر ،اهمیت به میزان برانگیختگی مثبت ورزشکار در روز مسابقه است ، برخی استراتژیها ، موجب بی انگیزگی ورزشکار در روز مسابقه میشود و اگر بدن ورزشکار در اوج آمادگی بدنی هم باشد و انگیزه ای وجود نداشته باشد ، حداکثر نتیجه حاصل نمیشود .

امید به توجه علمی رشته بدنسازی در کشور عزیزمان

به هرحال امید است با بیان این مطالب ، توجه بیشتری به کار علمی و دانش بدنسازی شود تا کشور ما سربلند باشد. خوشبختانه ورزش بدنسازی که مادر تمام رشته های ورزشی است در ایران  اول است بطوریکه ورزشکاران پرورش اندام ، کلاسیک و فیزیک ، رتبه های اول سطح  جهانی را یکی پس از دیگری تصاحب میکنند ، اخیرا در بازیهای ساحلی آسیایی، ورزشکاران کلاسیک با دو شرکت کننده صاحب یک مدال طلا و یک مدال نقره شدند و باعث شدند کاروان ورزشی ایران، از رتبه پنجم به رتبه چهارم صعود کند بی شک کاروانهای ورزشی فدراسیون پرورش اندام کمک شایانی به دیگر رشته ها خواهند کرد (هم از نظر کسب مدالهای رنگارنگ و هم از نظر بکارگیری علوم جدید تغذیه و مکمل و سیستمهای تمرینی و هم اینکه تنها ورزشکاران پرورش اندام، کلاسیک و فیزیک، مقید به رعایت سیستمهای رژیم غذائی سخت و دقیق هستند و میتوانند الگوی موفقی برای ورزشکاران رشته های دیگر باشند تا به اصل تغذیه بیشتر اهمیت دهند)

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
به اشتراک بگذارید
نظرات

ارسال نظر برای این مورد بسته شده است